Gå til innhold

Klarer folk å sette seg inn i hvordan det føles å være stygg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe jeg ofte tenker på, som selverklært stygg og også hørt det fra andre av motsatte kjønn, er hvorvidt andre mennesker klarer å sette seg inn i hvordan det føles å ikke være ettertraktet i det hele tatt. Mange av kompisene har jenter som sikler over dem, jenter som har vært forelsket i dem, får jevnlig god kontakt med jenter på byen og ser relativt bra ut nesten uansett hvordan de kler seg, bare på bakgrunn av kroppsfasong og ansikt.. Venninnene har stort sett fått gutter flokkende over seg fra ungdommen når de begynte å feste, gutter som prøver seg på dem hele tiden, kan velge og vrake i sex og får generelt mye oppmerksomhet fra det motsatte kjønn..

Så er det meg da, og andre som meg, som aldri har fått oppmerksomhet på byen, ikke kan møte noen fra Tinder, som nærmest blir oppfattet som annenrangs borger og ikke er aktuell kandidat i datinglivet på noen måte..

Tenker på det hver dag, men klarer egentlig folk som er middels heldige eller heldigere å sette seg inn i hvordan det er å jobbe i motbakke hele tiden, å aldri få bekreftelse? Har inntrykk av at det er en så totalt fjern virkelighet for dem, at de ikke har sjans til å sette seg inn i situasjonen

 

Anonymkode: 81362...39a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønnhet er en subjektiv greie. At du føler deg mindreverdig betyr at du må jobbe med selvtilliten. Folk liker ikke mennesker som skylder alt på utseendet og gjør seg til et offer.

Anonymkode: ea3aa...2fd

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel gått igjennom perioder der de føler seg stygge. Tror de aller fleste gjenkjenner følelsen.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig lav selvtillit da jeg var sånn 13-15 år. Så jobbet jeg med meg selv, og nå når jeg er i 20-åra ser jeg en veldig pen ung kvinne når jeg ser meg selv i speilet (eller, altså, det er ikke sånn at jeg våkner kl 06 om morran og ser meg selv i speilet og bare "wow, så pen!", men jeg ser i alle fall ikke den stygge jenta jeg trodde jeg var da jeg var 13-15 år) og jeg blir også sett på som veldig pen. 

Så jeg kan selvsagt absolutt forstå hvordan det er å ha dårlig selvtillit, og svært mange med normal selvtillit har også hatt dårlig selvtillit, så du trenger ikke føle deg alene. Min samboer og for eksempel er en utrolig attraktiv mann (jeg synes han er verdens flotteste), men hadde veldig dårlig selvtillit da han var 15-18 år og så på seg selv som stygg og turte aldri å snakke med jenter. 

Det kommer innenfra vet du TS. Det gjør det for din del og det gjorde det for min del. Jeg har til gode å se et eneste stygt menneske.

Anonymkode: 05913...3ab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så.. Du kan ikke snakke med folk, fordi du er for stygg? Du har ingenting interessant å si, fordi du er for stygg? Hva annet kan du ikke gjøre fordi du er for stygg? Jobbe? Gå på kino? Ta utdanning? 

Vi har vel alle en venninne eller en venn som er overraskende populær. Det kan hende vedkommende ser litt bedre ut enn de fleste, eller som i de fleste tilfeller, de er skikkelig trivelige mennesker. Du kan møte verdens fineste menneske, sånn rent utseendemessig, men så fort vedkommende viser seg å ikke ha noe som helst interessant på innsiden, så blekner den skjønnheten ganske raskt. 

Skjønnhet er subjektivt, og spør du meg er det også ganske så avhengig av hva man har på innsiden. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med "stygg"? 

Vet du at fremtreden (klær, hår, hygiene m.m.), holdning, personlighet betyr mye mer enn de rent fysiske trekkene du har? Beklager, men jeg tror ikke på deg. Jeg har mannlige venner som definitivt aldri kan plasseres i kategorien "pene" - og flere av dem ligger godt under skalaen for "vanlig". Men det er kule typer med personlighet, humor og selvtillit. Og flere av dem har kapret seg damer som ligger langt over dem på "utseende-skalaen". 

Så jeg tror ikke på deg. En ting er å ha alvorlige fysiske defekter, type abnormiteter. Har du ikke det, men regner deg for "stygg", er det masse, masse du kan gjøre for å fremdeles være attraktiv! 

Anonymkode: 25b44...009

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt. Fra barneskolen av var jeg plaget med eksem i ansiktet. Slutten av barneskolen fikk jeg i tillegg kviser. Jeg hadde også mye kroppshår til jente å være. Jeg barberte ikke bort hårene før senere tid fordi jeg trodde det ville gjøre det mye verre, siden det var det alle sa til meg. 

Jeg skammet meg over å vise meg, sminke forverret problemet. Jeg hadde problemer med å snakke med folk fordi ansiktet mitt så ikke ut. Ikke før midten av 20-årene ble jeg kvitt kvisene/eksemen i ansiktet.

Det er/var en helt ny opplevelse for meg å se en normal person i speilet. Jeg har selvfølgelig arr, men det gjorde enormt for selvtilliten å faktisk se en person i speilet og ikke "pizzamonsteret". 

 

Anonymkode: 487a6...f92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet du skriver "selverklært stygg" som om det skulle legge ekstra tyngde i ordet "stygg", men resultatet er det motsatte. Siden ditt problem ligger i hvordan andre ser deg, har det ingen verdi som "selverklært". Det er din mening, og den har derav lite å si. 

Og nei, jeg forstår ikke hvordan du har det som "annenrangs borger". Ikke fordi jeg aldri har følt meg stygg selv, men fordi jeg har aldri sett ett menneske som er stygt og ikke kunne gjort noe som gjorde dem merkbart mer attraktive. Om det var å endre håret, komme i bedre form, kle seg bedre, ha bedre holdning, tillegge seg en personlighet osv. 

Som regel er det som skjer at man kommer inn i en positiv eller negativ sirkel. De med genene på sin side ser at de har mye å hente på den fronten, og legger mye energi i å se best mulig ut. De som ikke har genene på sine side blir helt slått i bakken av konkurransen, og resignerer fullstendig. 

Ja, jeg vet hvordan det er å føle meg stygg. Men det er noe helt annet - det var en midlertidig følelse som ung og usikker. Det å være så stygg at man ikke har sjans hos noen, noensinne, tror jeg rett og slett ikke på. 

Anonymkode: f8b4c...3ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hele tiden går rundt og tenker "jeg er stygg, ingen gutter vil ha meg, jeg kommer aldri til å finne noen", så blir det det du utstråler. Du må endre tankegangen, gjøre ting for deg selv som får deg til å føle deg bra. (Det trenger ikke gå på utseende, det kan være opplevelser).

Jeg anser meg selv for å være 3 (av 10) når jeg stirrer på speilbildet tidlig om morgenen. Men etter dusj, sminke, kos & prat med ungene, samt en god frokost, dobler tallet seg. Jeg nekter å møte verden uten det. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en del her sier, er det det indre som gjelder. Mener ikke at utseende ikke har noe å si, men selvtilliten kommer innenfra og påvirker hvordan andre ser på deg. Uansett hvordan utseende er!

I din situasjon ville jeg snakket med en god venn, helst av det motsatte kjønn. Be vennen være ærlig og be om tips til hva du kan endre. Om det  er klesstil, egenskaper, hårsveis osv.

Anonymkode: e8fe0...a9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 012345678
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noe jeg ofte tenker på, som selverklært stygg og også hørt det fra andre av motsatte kjønn, er hvorvidt andre mennesker klarer å sette seg inn i hvordan det føles å ikke være ettertraktet i det hele tatt. Mange av kompisene har jenter som sikler over dem, jenter som har vært forelsket i dem, får jevnlig god kontakt med jenter på byen og ser relativt bra ut nesten uansett hvordan de kler seg, bare på bakgrunn av kroppsfasong og ansikt.. Venninnene har stort sett fått gutter flokkende over seg fra ungdommen når de begynte å feste, gutter som prøver seg på dem hele tiden, kan velge og vrake i sex og får generelt mye oppmerksomhet fra det motsatte kjønn..

Så er det meg da, og andre som meg, som aldri har fått oppmerksomhet på byen, ikke kan møte noen fra Tinder, som nærmest blir oppfattet som annenrangs borger og ikke er aktuell kandidat i datinglivet på noen måte..

Tenker på det hver dag, men klarer egentlig folk som er middels heldige eller heldigere å sette seg inn i hvordan det er å jobbe i motbakke hele tiden, å aldri få bekreftelse? Har inntrykk av at det er en så totalt fjern virkelighet for dem, at de ikke har sjans til å sette seg inn i situasjonen

 

Anonymkode: 81362...39a

Ja, tydeligvis siden ganske mange attraktive mennesker føler seg stygge. Det finnes tilogmed en psykologisk lidelse for ekstreme tilfeller: BDD (Body dysmorphic disorder). 

Folk som er attraktive tar det heller ikke for gitt. De gjør ofte mye for å se bra ut, feks kjøper seg klær, drar til frisøren, trener, spiser sunt osv. 

Alle mennesker har ulike egenskaper, men mange er for dårlige til å sette pris på sine positive sider fordi de fokuserer for mye på sine negative sider. 

Hva om du er supersmart, kan du sette deg inn i hvordan det er å være dum? En som alltid strever med leksene sine og selv om han leser mye mer enn alle andre får han dårligst karakter i klassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår deg godt jeg ts, til tross for alle kommentarene over her. Jeg er ingen skjønnhet, mange venner og bekjente har kommentert det opp gjennom årene. At personligheten er flott, jeg er lojal mot venner og familie, er flink å lage mat, alltid stiller opp, er pålitelig og et arbeidsjern, når aldri opp i kampen mot de andre som er søte, har et flott ansikt eller en modelldreid kropp. Jeg er en flott venn men ikke noe kjærestemne har jeg fått høre flere ganger. Så ja, jeg føler meg som et annenrangs menneske, fordi det ikke er kvalitetene mine som avgjør men et utseende jeg ikke kan noe for. Og for at folk ikke skal få mer å kritisere er jeg alltid nydusjet, pent sminket, stylet på håret og velkledd. Men folk klarer ikke se forbi det ytre, har opplevd diskirminering både i min utdanning og helsevesenet fordi jeg ikke er pen, så det er ikke begrenset til det private.

Anonymkode: db27e...ab9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår deg godt jeg ts, til tross for alle kommentarene over her. Jeg er ingen skjønnhet, mange venner og bekjente har kommentert det opp gjennom årene. At personligheten er flott, jeg er lojal mot venner og familie, er flink å lage mat, alltid stiller opp, er pålitelig og et arbeidsjern, når aldri opp i kampen mot de andre som er søte, har et flott ansikt eller en modelldreid kropp. Jeg er en flott venn men ikke noe kjærestemne har jeg fått høre flere ganger. Så ja, jeg føler meg som et annenrangs menneske, fordi det ikke er kvalitetene mine som avgjør men et utseende jeg ikke kan noe for. Og for at folk ikke skal få mer å kritisere er jeg alltid nydusjet, pent sminket, stylet på håret og velkledd. Men folk klarer ikke se forbi det ytre, har opplevd diskirminering både i min utdanning og helsevesenet fordi jeg ikke er pen, så det er ikke begrenset til det private.

Anonymkode: db27e...ab9

Utrolig trist lesning.  Hvordan blir du diskrimnert? Jobber selv innen helsevesenet og ser jo at noen ikke er skjønnheter, men det er ingen som diskriminerer dem,  ingen oppegående mennesker ihvertfall. Utrolig dårlig å henge seg opp i andres utseende og dømme dem fordi de lissom ikke er idealet utseendemessig. Håper du skjønner at du er mye bedre enn de som er urettferdig mot deg,  og det ikke er deg det er noe galt med, men de som er totalt umodne og teite som fy! Syns ingen er stygge selv, med mindre de ikke er det på innsiden.

Men jeg føler med deg:klem: Følte meg drit stygg på ung.skolen og v.g , og ble behandlet derretter. Det var vonde perioder og jeg følte meg for stygg til å få meg kjæreste.

 Tror de fleste har følt seg mislykket i løpet av livet, Ts. Jeg håper inderlig du kan få det bedre med deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som man ser på kommentarene her så er svaret på spørsmålet ditt nei, de er ikke i nærheten av å skjønne det. Det å tro at man er uattraktiv er ikke det samme som å være det. Selvtillitt har noe å si hvis ikke man ser så halvgal ut, men noen har f.eks. svært asymmetriske ansikter, og da vil de ha mye mindre sjanse til å få en partner enn andre. Det å akseptere mennesker er ikke det samme som at man ville blitt sammen med dem, og det er det som er TS sitt problem.

Anonymkode: 6c2de...a58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi dømmer hverandre på bakgrunn av utseende hele tiden, enten vi vil det eller ikke. Vi oppfører oss annerledes mot en vi finner veldig attraktiv enn det vi gjør mot en vi synes er veldig lite attraktiv. Så vil mange her komme med den gamle leksa om at "det er innsiden som teller" men dessverre er utsiden ofte veldig viktig, særlig om du er kvinne. Det betyr ikke at ikke en kjekk mann kan falle for deg, eller at du kan lykkes på alle områder i livet, men at du jobber i en voldsom oppoverbakke sammenlignet med de som har vært heldige med utseendet. 

Uansett, det hjelper ikke å grave seg ned i problemet. Du må bare jobbe ekstra hardt for å få det du vil, og når du klarer det vet du at du ikke har fått noe gratis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som man ser på kommentarene her så er svaret på spørsmålet ditt nei, de er ikke i nærheten av å skjønne det. Det å tro at man er uattraktiv er ikke det samme som å være det. Selvtillitt har noe å si hvis ikke man ser så halvgal ut, men noen har f.eks. svært asymmetriske ansikter, og da vil de ha mye mindre sjanse til å få en partner enn andre. Det å akseptere mennesker er ikke det samme som at man ville blitt sammen med dem, og det er det som er TS sitt problem.

Anonymkode: 6c2de...a58

Nøyaktig det jeg også tenkte. Jeg får også høre av folk som ikke har sett meg at jeg sikkert har for dårlig selvtillit. Nei, jeg har faktisk god selvtillit og liker meg selv godt, selv om jeg er stygg.

Anonymkode: 5d838...708

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nøyaktig det jeg også tenkte. Jeg får også høre av folk som ikke har sett meg at jeg sikkert har for dårlig selvtillit. Nei, jeg har faktisk god selvtillit og liker meg selv godt, selv om jeg er stygg.

Anonymkode: 5d838...708

Ja, ser de fleste her tror det kommer av manglende selvtillit og dårlig hygiene. Men, det er ikke der problemet ligger. Det ligger i at sikkert 99% av befolkningen ikke synes vi er pene nok til å bry seg med. Og når man ikke gidder å bry seg med personen, ja, da finner man ikke "de indre verdiene" Så uansett selvtillit, hygiene, indre verdier og masse annet crap, så er man bare så lite pen, at ingen gidder å bry seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har levd lenge nok til å se at de uattraktive finner seg en partner, får barn og lever lykkelige liv de også. Noen ganger bedre liv enn mange av de pene, som har satt så høye krav at de til slutt sitter alene og ikke skjønner hva som gikk galt. 

Anonymkode: bb6bf...064

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...