Gå til innhold

Hvordan kan jeg se mer norsk ut?


Lakselus

Anbefalte innlegg

Jeg har norsk mor og spansk far, er født og oppvokst i en liten bygd i Nord-Norge, flyttet til Oslo for 11 år siden. Jeg sliter med at folk antar at jeg er utlending i og med at jeg er mørkere i huden enn andre nordmenn og har en nese som ser litt "arabisk" ut. Jeg har alltid opplevd en viss forskjellsbehandling og kritiske blikk, men de siste årene etter at flyktningedebatten har blusset opp opplever jeg daglig hets og ble til og med spyttet på (!) da jeg gikk hjem fra jobb. Etter terrorangrepet i Paris ble jeg spurt på bussen om jeg var fornøyd med hva mine "brødre" hadde gjort, ikke sjeldent blir jeg ropt etter og bedt om å dra hjem dit jeg kom fra. Jeg kan fortsette i det uendelige, jeg har blitt deprimert og sliter med selvmordstanker, 17. mai nærmer seg og det har blitt sånn at jeg ikke engang tør å ta på meg bunaden i år. I jobben min som sykepleier får jeg ofte høre fra pasienter at de vil ha en norsk sykepleier, selv om jeg snakker med brei nordnorsk dialekt! Jeg vurderer å få operert nesen min, så den ser mer norsk ut. Hvordan er mulighetene for bleiking av hud? Er dette mulig? Jeg er normalt en oppegående person som tåler en støyt, men dette her tar helt knekken på meg! Noen som har gode tips for å "fornorske" meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er du veldig utsatt. 

Du opplever mer enn de jeg kjenner som faktisk er i fra Midtøsten. 

Kanskje du bør se litt mer farlig ut? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Ikkje forandr deg! Du er sikkert nydelig ut nok som du er, og ingen burde forandre deg! Drit i dei, seriøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Fireproof skrev:

Ikkje forandr deg! Du er sikkert nydelig ut nok som du er, og ingen burde forandre deg! Drit i dei, seriøst. 

Takk for det :) Jeg er i og for seg fornøyd med utseendet mitt, men er slitsomt å hele tiden føle at jeg ikke blir sett på som nordmann i mitt eget land..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endaen

Seriøst? Dette var ekstremt! Da har du rett og slett møtt på ekstremt mange rasistiske drittsekker i dette vårt kjære land. Kjempesynd, men du må heve deg over det og være stolt over den du er, du ser sikkert fantastisk ut! Hudbleking? Hallo! De fleste nordmenn ville garantert heller hatt din gyldne hud. Bli glad i deg selv og drit i haterne, du er norsk, bær din bunad med stolthet og vær stolt over at du har en mer spennende familie enn disse trangsynte idiotene. Stor klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg. Jeg er lei meg for at du må oppleve det slik. Du har nok dessverre hatt mye uflaks på den fronten. Reagerer på at du som er halv norsk i blodet blir behandlet slik av uvitenhet pga. hudfarge.

Jeg er norsk selv. Jeg er født her, oppvokst her og vil for alltid bo her. Men mine foreldre*** er opprinnelig fra et annet land. Jeg har blitt oppdratt på "norsk vis" og vi er ikke religiøse (som ofte bekrefter folk oppfatninger om hvor norske noen er, f.eks mtp. Islam). 

Nå har jeg tvert i mot vært heldig. Jeg blir sett på som norsk av de rundt meg. Fordi jeg har de verdiene og holdningene vi har formelt og uformelt i det norske samfunnet. Synd at det ikke er dette folk ser på når de skal spekulere i andres etnisitet. Hører du hvor latterlig det høres ut....?

jeg håper at du bevarer deg AKKURAT slik du er. Du skal ikke endre deg på verken den ene eller den andre måten for å bli "mer norsk". Vit hvor du er hen i hjertet ditt. Vær stolt over den du er. Over at du har en nydelig hudfarge. Vær det gode menneske du er, så vil de som setter pris på deg uavhengig av hvor se tenker at du er fra - gi det samme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle âme
Et øyeblikk siden, Lakselus skrev:

Takk for det :) Jeg er i og for seg fornøyd med utseendet mitt, men er slitsomt å hele tiden føle at jeg ikke blir sett på som nordmann i mitt eget land..

Men du er nordmann. Uansett om du er svart som aske eller kvit som snø, så er du nordmann på lik linje som alle dei som trur du er utlending. 

Vær fornøgd med deg sjølv, det er det viktigaste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde absolutt ikke forandre deg, det er jo så fint å være litt mørkere i huden og se litt eksotisk ut.

Hvis noen roper til deg igjen burde du nesten manne deg opp å konfrontere de, heller enn å la disse idiotene få deg til å endre på deg! Skal noen endre seg så er det visse ignorante folk som bli kastet ut med søppelet. 

Husk på at disse menneskene er Norges bunnslam, ikke tillat deg å bli snakket stygt til :sleep:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være stede du bor på som er problemet?

Jeg er enig med alle over her!
Du skal ikke forandre deg for noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, StudentLise skrev:

Kan det være stede du bor på som er problemet?

Jeg er enig med alle over her!
Du skal ikke forandre deg for noen.

Jeg bor på Frogner, noe som i seg selv er en risiko når man ikke ser ut som alle andre, men eier leilighet og trives godt i området. Det ironiske er at jeg flere ganger har blitt hetset av utenlandske menn i sentrum og østkanten, fordi de også tror jeg er utlending som går i mot islam :P Men takk for støtte alle sammen, det varmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lakselus skrev:

Jeg bor på Frogner, noe som i seg selv er en risiko når man ikke ser ut som alle andre, men eier leilighet og trives godt i området. Det ironiske er at jeg flere ganger har blitt hetset av utenlandske menn i sentrum og østkanten, fordi de også tror jeg er utlending som går i mot islam :P Men takk for støtte alle sammen, det varmer.

På Frogner er det massevis av ambassadeboliger, og vi som bor der er godt vant med mennesker med annen hudfarge - vel og merke ressurs-sterke mennesker med annen hudfarge/etnisitet. Det er oversikter som viser at Frogner er blant bydelene i Oslo med aller størst bosetning av mennesker fra andre land. Så den "Frogner"risikoen" kan du bare glemme. 

Forøvrig støtter jeg de andre i tråden. Vær deg selv, og bli sterk nok til å både overse/ignorere dritten fra den dypeste "sumpen" av nordmenn. Hev deg over det. Det er ikke verdt å bruke krefter på sånne folk. 

Anonymkode: 0b3a2...e9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løsningen for deg!

Gå rundt me bunad, og det norske flag i hånda. Bring også en selvlagd matpakke med brunost som du tar fram når du blir sulten. Det vil imponere enhver tviler. Så kan du tenke:

 

 That'll teach em! 

Endret av Snof
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke er personlig kristen, gå med et korssmykke i halsgropen?

Uff, jeg vet virkelig ikke hvordan jeg kan oppmuntre deg. Det er for idiotisk, du går vel vestlig kledt, uten hijab, og du er ikke "god nok" for Norge, og utenlandske menn tror du er frafallen. Jeg tror du må være ekstremt uheldig med bosted. Hijabkledte kvinner opplever knapt så mye trakassering, så intenst. Du er norsk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Snof skrev:

Jeg har løsningen for deg!

Gå rundt me bunad, og det norske flag i hånda. Bring også en selvlagd matpakke med brunost som du tar fram når du blir sulten. Det vil imponere enhver tviler. Så kan du tenke:

 

 That'll teach em! 

Dette ! :hoppe:

Anonymkode: d1e80...965

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å gå med et lite kors rundt halsen var faktisk en lur idé. Greit nok at man "skal være seg sjøl" og alt det der, men når man opplever den massive trakkaseringen som TS blir utsatt for, er det lov å kaste inn håndklet og jukse for å gjøre livet litt enklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lakselus skrev:

Jeg har norsk mor og spansk far, er født og oppvokst i en liten bygd i Nord-Norge, flyttet til Oslo for 11 år siden. Jeg sliter med at folk antar at jeg er utlending i og med at jeg er mørkere i huden enn andre nordmenn og har en nese som ser litt "arabisk" ut. Jeg har alltid opplevd en viss forskjellsbehandling og kritiske blikk, men de siste årene etter at flyktningedebatten har blusset opp opplever jeg daglig hets og ble til og med spyttet på (!) da jeg gikk hjem fra jobb. Etter terrorangrepet i Paris ble jeg spurt på bussen om jeg var fornøyd med hva mine "brødre" hadde gjort, ikke sjeldent blir jeg ropt etter og bedt om å dra hjem dit jeg kom fra. Jeg kan fortsette i det uendelige, jeg har blitt deprimert og sliter med selvmordstanker, 17. mai nærmer seg og det har blitt sånn at jeg ikke engang tør å ta på meg bunaden i år. I jobben min som sykepleier får jeg ofte høre fra pasienter at de vil ha en norsk sykepleier, selv om jeg snakker med brei nordnorsk dialekt! Jeg vurderer å få operert nesen min, så den ser mer norsk ut. Hvordan er mulighetene for bleiking av hud? Er dette mulig? Jeg er normalt en oppegående person som tåler en støyt, men dette her tar helt knekken på meg! Noen som har gode tips for å "fornorske" meg?

Forferdelig!

Syns ikke du skal "fornorske" deg. Syns du skal rette ryggen, løfte hodet og være stolt av deg selv og ditt opphav. 

Utfør aldri hudbleking og neseoperasjon!   ..lover du meg det? ☺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, Snof skrev:

Jeg har løsningen for deg!

Gå rundt me bunad, og det norske flag i hånda. Bring også en selvlagd matpakke med brunost som du tar fram når du blir sulten. Det vil imponere enhver tviler. Så kan du tenke:

 

 That'll teach em! 

Jeg hadde tenkt å foreslå samekofte :P

Morsom greier: jeg har blitt anklaget for ikke å være norsk "egentlig" en drøss av ganger de siste par årene, det er mange generasjoner siden noe utenlandsk var innblanda i mitt familietre. Jeg bruker å le av de og si at de tar feil, og situasjonen roer seg mens de desperat prøver å ro samtalen over på en positiv tone.

Så kanskje TS kan prøve det, le og lyg på deg en norsk slekt med noen forliste sjømenn bakover i slekta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo helt vilt ut at du opplever så mye, er selv synlig muslimsk kvinne og jo jeg har mine spenstige opplevelser med folk som ikke klarer å holde seg for gode til å la meg være men jeg er heldigvis høyere enn gjennomsnittskvinnen og ser ikke spesielt undertrykt og stakkarslig ut i verken holdning eller gange, er vel sjalet på huet som provoserer... Prøver noen seg så synes jeg det er best å ignorere faktisk, det passer seg ikke for en løve å svare hunder ;) (Ikke misforstå, jeg liker hunder som dyr altså). Har bitt ifra meg noen ganger når det er altfor ille og jøss hvor travelt folk får det med å komme seg unna, tror vel jeg går med bombebelte under jakka 🙄 Oh well, livet mitt går videre og det vil alltid finnes de som ikke liker en av en eller annen grunn. Ikke endre på deg selv for å tilfredsstille folk, de blir aldri fornøyde uansett :)

Anonymkode: 1addc...a22

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, syns du er veldig utsatt. Ingen av mine bekjente, som er synlig muslimer, opplever halvparten av så mye hverdagsrasisme som du som er halvt spansk gjør. Vil i så fall oppfordre seg til å flytte til en annen plass og skaffe deg en jobb på et annet sykehus, for så mye rasisme som du opplever virker veldig lokalt. I og med at det holder på å ta knekken på deg, gjør det deprimert, så er det ingen grunn til å bli der tenker jeg.

Anonymkode: 95fd6...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du opplever er vel noe av det samme som mange jøder i dag opplever. Heia Norge liksom. 

Anonymkode: bf55c...ec4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...