Gå til innhold

Vi må finne ett nytt hjem til vår elskede hund


Jens

Anbefalte innlegg



Vi kjøpte vår bichon havanaise for snart 4 år siden.  Nå har det blitt slik at vi har bestemt oss for at vi desverre må omplassere henne. Hun er verdens skjønneste hund med familien, men er av natur veldig nervøs og forsiktig og særlig rundt barn. Da våre barn er i en alder da de har med seg venner hjem støtt og stadig, også når vi ikke er hjemme, tør vi ikke lenger gamble på at hun ikke vil bite. Hun har aldri bitt, men har glefset etter flere av barna allerede. 
Har dere noen tips til bra organisasjoner som kan hjelpe oss å finne ett trygt og godt hjem til henne?
Vi gråter av avgjørelsen vi nå har tatt, men mener det er det beste for alle.

Andre med liknende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha henne på et annet rom når barna har med venner hjem. Lag avtaler om at barna ikke har med venner hjem når dere ikke er hjemme. Dere har vel litt styring på ungene?

 

 

 

 

 

Anonymkode: 37a6d...261

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å spørre noen dere kjenner? Da har dere jo litt kontroll med hvem som overtar hunden. 

Vi har overtatt naboens dyr her i huset. Naboen sa at han skulle betale alle regninger vi eventuelt skulle få, hvis dyret måtte til dyrlege. Men selvfølgelig betalte vi selv da katten måtte til dyrlege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd å ha henne på eget rom når ungene har venner på besøk men da bare bjeffer hun. Jeg syns også det blir gærent at 11 åringen ikke kan ha med venner hjem etter skolen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg ville ha latt barna ta med seg venner hjem når jeg ikke selv var hjemme uansett når de ikke er eldre. Og har man først anskaffet hund så må man forvente at det krever at man ofrer noe. Det gjelder for så vidt hele familien.

Men hvis hunden først skal omplasseres, så ville jeg ha tatt kontakt med oppdretter og/eller raseklubben.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Synes det er helt innenfor å be barna ikke ha vennebesøk. Da jeg var på den alderen fikk ikke jeg lov til å ha besøk heller, men det var av andre grunner. Det er bare for barna å være sosiale hos noen andre, eller ute.

Om noen år er ungene store nok til at de ikke lenger utgjør noen trussel for seg selv eller hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FOD og dyrebeskyttelsen kan du kontakte!

Anonymkode: 7e874...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Leo skrev:

Jeg er ikke helt sikker på om jeg ville ha latt barna ta med seg venner hjem når jeg ikke selv var hjemme uansett når de ikke er eldre. Og har man først anskaffet hund så må man forvente at det krever at man ofrer noe. Det gjelder for så vidt hele familien.

Men hvis hunden først skal omplasseres, så ville jeg ha tatt kontakt med oppdretter og/eller raseklubben.

Enig her! Det at 11-åringen ikke kan ha med venner hjem etter skolen, er ingen krise. H*n kan ha venner på besøk når som helst ellers.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at 11-åringen har fått være med på avgjørelsen og jeg synes det er rart dersom han eller hun ikke er villig til å ofre noen vennebesøk for å beholde et elsket familiemedlem.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at barna ikke trenger å ha med venner hjem... Jeg håper virkelig dere tuller. Det er kjempeviktig for barna å utvikle gode vennskap og sosiale ferdigheter så tidlig som mulig og jeg syns det står stor respekt av TS sin avgjørelse om å omplassere hunden. Både hunden og barna skal ivaretas på beste måte og jeg er sikker på at det ikke har vært en lett avgjørelse. Vi har seks barn i huset og to hunder og alle må fungere sammen på en trygg og god måte, hvis ikke så kan det skje uheldige episoder og det må for all del unngås. Jeg er sikker på at TS vil finne et godt hjem til hunden og at den har mange hyggelige år foran seg.      

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Dere som mener at barna ikke trenger å ha med venner hjem... Jeg håper virkelig dere tuller. Det er kjempeviktig for barna å utvikle gode vennskap og sosiale ferdigheter så tidlig som mulig og jeg syns det står stor respekt av TS sin avgjørelse om å omplassere hunden. Både hunden og barna skal ivaretas på beste måte og jeg er sikker på at det ikke har vært en lett avgjørelse. Vi har seks barn i huset og to hunder og alle må fungere sammen på en trygg og god måte, hvis ikke så kan det skje uheldige episoder og det må for all del unngås. Jeg er sikker på at TS vil finne et godt hjem til hunden og at den har mange hyggelige år foran seg.      

Det er ingen som har sagt at barna ikke trenger å ha med venner hjem, men at det kanskje ikke er helt nødvendig at de har det når det ikke er noen voksne hjemme. Og jeg er som sagt ikke sikker på om jeg ville ha hatt flere elleveåringer alene hjemme i mitt hus uansett hund eller ikke. Om et par år er dette sannsynligvis ikke noe problem i det hele tatt for da er ungene store nok til å forstå at de skal la hunden være i fred.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er trist å måtte omplassere. Trur dere ikke dem har tenkt på alt før man bestemmer seg for å omplassere?? Hunden er jo et familiemedlem. Men når man blir hemmet til og leve et normalt liv pga en hund er det et vanskelig valg som må tas. Ønsker deg lykke til TS. Håper du finner et fint hjem til hunden, så går det jo ann og besøke hunden :)

Anonymkode: 14a24...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Leo skrev:

Det er ingen som har sagt at barna ikke trenger å ha med venner hjem, men at det kanskje ikke er helt nødvendig at de har det når det ikke er noen voksne hjemme. Og jeg er som sagt ikke sikker på om jeg ville ha hatt flere elleveåringer alene hjemme i mitt hus uansett hund eller ikke. Om et par år er dette sannsynligvis ikke noe problem i det hele tatt for da er ungene store nok til å forstå at de skal la hunden være i fred.

Enig her!

Når man ser det sånn, så er det kanskje litt overdrevent å omplassere et dyr som er høyt elsket? Da vil man heller se på alternativer, som går bra for alle parter.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar så langt. Problemet er jo ikke bare når vi er på jobb, men også når vi er hjemme. Her hos oss løper det barn inn og ut hele ettermiddagen, og hunden farer opp og bjeffer hver gang. Hun er veldig lite glad i jenter, så når min datter har venner på besøk må vi passe på hele tiden.

tror dere noen ønsker å ta imot en såpass nervøs hund? Hun hadde nok hatt det best i mye roligere omgivelser, hos ett eldre par, eller hos noen uten barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jens skrev:

Tusen takk for svar så langt. Problemet er jo ikke bare når vi er på jobb, men også når vi er hjemme. Her hos oss løper det barn inn og ut hele ettermiddagen, og hunden farer opp og bjeffer hver gang. Hun er veldig lite glad i jenter, så når min datter har venner på besøk må vi passe på hele tiden.

tror dere noen ønsker å ta imot en såpass nervøs hund? Hun hadde nok hatt det best i mye roligere omgivelser, hos ett eldre par, eller hos noen uten barn.

Mange som tar imot nervøse hunder ,mine foreldre har tatt flere hunder og gjort dem friske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jens skrev:

Tusen takk for svar så langt. Problemet er jo ikke bare når vi er på jobb, men også når vi er hjemme. Her hos oss løper det barn inn og ut hele ettermiddagen, og hunden farer opp og bjeffer hver gang. Hun er veldig lite glad i jenter, så når min datter har venner på besøk må vi passe på hele tiden.

tror dere noen ønsker å ta imot en såpass nervøs hund? Hun hadde nok hatt det best i mye roligere omgivelser, hos ett eldre par, eller hos noen uten barn.

Dere bør fokusere på å finne noen som virkelig kan dyreatferd og er villig til å jobbe masse med å gjøre henne mindre nervøs. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Dere bør fokusere på å finne noen som virkelig kan dyreatferd og er villig til å jobbe masse med å gjøre henne mindre nervøs. 

Det er jo noen sånne mennesker vi ønsker å finne, men hvor finner man dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jens skrev:

Det er jo noen sånne mennesker vi ønsker å finne, men hvor finner man dem?

Jeg overtok hunden til en slektning og overtok en annen hund gjennom Dyrebeskyttelsen, så jeg ville nok ha startet der hvis dere har tatt et endelig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jens skrev:

Det er jo noen sånne mennesker vi ønsker å finne, men hvor finner man dem?

Har dere hørt med oppdretter og/eller raseklubben? På FB vil du også helt sikkert finne sider hvor du finner dedikerte eiere av rasen og kanskje til og med en egen side for omplassering. Det tror jeg er en god måte å finne mennesker som både kjenner rasen og vet hva som skal til for å håndtere dem. Jeg har også inntrykk av at lista for å anskaffe en til ligger ganske lavt for disse mindre hunderasene slik at du kanskje kan finne noen som allerede har en eller to av samme rase fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...