Gå til innhold

Kant mellom plen og grusoppkjørsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker et markert skille mellom plen og grus utenfor huset. Slik det er nå er det ingenting og plenen kryper stadig inn i grusen. Har lenge hatt veldig lyst på runde småsteiner i en smal kant (10-15 cm bred). Blanding av elvesten med farger og litt av de hvite og lysegrå. Evt større runde steiner. Hvordan jeg skulle fått til dette aner jeg ikke. Heller ikke hva dette koster. Hver gang jeg tenker på dette prosjektet må selvfølgelig absolutt alt gå igjen rundt alle blomsterbed også. 

Noen som har prøvd lignende? Har sett enkelte som har det i stedet for bark rundt busker i hagen og synes det er nydelig.

Andre tips til kant mellom plen og gårdsplass? Rundt blomsterbed?

Hva har du?

Anonymkode: bae05...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sliter med det samme. Men, har kommet frem til at vi ønsker å bruke stein. Synes først og fremst at man må ta utgangspunkt i stilen på huset, huset vårt er i funkisstil så vi er på utkikk etter steiner som er rette i kantene og litt minimalistiske, til et hus i f.eks. sveitserstil så passer det kanskje best med steiner med runde former. 

 

Anonymkode: f3bef...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MiniMjau skrev:

Får en kjøpt slike feks runde naturlige steiner? Eller må en plukke de selv?

Ja, en får kjøpt slike steiner. Plukke selv er neppe lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var god idè med runde stener som kant. Du må nok kjøpe, ja. Vet ikke hva det koster. 

F.eks Sæthre sten i Bergen har utvalg av gravstein, benkeplater og naturstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tror du om en smal kant mellom gressplenen og grusen, som du ser på bildet med den hvite porten og de gule blomstene her?

http://www.viivilla.no/hage/belegningsstein/belegningsstein-i-hage-og-uterom/

Jeg synes en smal kant er penere enn en haug med kulestein. Tror også det er mer tidløst. 

Anonymkode: 5fa4c...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runde stein blir ihvertfall mer jobb enn en rett kant. Må frisere rundt hver rullestein. Enig i forslaget over her som linker til Viivilla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris: Gå inn på Byggmax sine sider. Det gir deg et utgangspunkt. Belegnigstein på høykant. Byggmax er relativt billig, men Maxbo eller lignende byggvarehus kan ha kampanjepriser. Pass på å sette kanten i høyde med plena, så du kan kjøre gressklipperen over. Gress vokser ut i grusen selv om du setter stein i betong. Steiner samler solvarme og gress gror faktisk bedre ved steiner. Mot en steinkant kan du kremere gresset med en brenner, eller strø salt/tømme eddik.

Gressklipper med oppsamler er best, ellers drysser det gress på grusen og det blir muld, som gir grobunn for mye nytt gress.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lite som er så stygt som belegningsstein på høykant. Nå er jeg ingen designer, og skjønner at ikke alle har lik smak, men det er også objektivt sett en svak kant, og heller ikke den enkleste å sette.

Kanten 5fa4c...446 linker til er av storgatestein.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ops2 skrev:

Runde stein blir ihvertfall mer jobb enn en rett kant. Må frisere rundt hver rullestein. Enig i forslaget over her som linker til Viivilla.

Jeg tenkte på elvesten 5-7 cm som som legges i en rett renne. Som en ekstra kant på grusen på en måte. Men større kantstein er nok det enkleste og sikreste ift at gresset kryper.

Anonymkode: bae05...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte på elvesten 5-7 cm som som legges i en rett renne. Som en ekstra kant på grusen på en måte. Men større kantstein er nok det enkleste og sikreste ift at gresset kryper.

Anonymkode: bae05...c31

Men de holder seg nok ikke på plass i den lille renna, eller stopper gressrøttene fra å spre seg, med mindre du støper dem fast. Og da begynner vi straks å snakke masse jobb og veldig usikkert resultat. 

Storgatestein, som på bildet i Vi i Villa, er pent og tidløst og praktisk, gjerne lagt flush med plenen så det blir lett å klippe. Kantstein er også pent, og fint ved høydeforskjeller. Granitt er jevnt over mye penere enn betong, selv om betong har gjort visuelle sjumilssteg de siste årene. 

(Knekkheller og betongelementer i frilagt singel snakker vi helst ikke om.)

Anonymkode: 7d570...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Monday, April 25, 2016 at 19.35, AnonymBruker skrev:

Men de holder seg nok ikke på plass i den lille renna, eller stopper gressrøttene fra å spre seg, med mindre du støper dem fast. Og da begynner vi straks å snakke masse jobb og veldig usikkert resultat. 

Storgatestein, som på bildet i Vi i Villa, er pent og tidløst og praktisk, gjerne lagt flush med plenen så det blir lett å klippe. Kantstein er også pent, og fint ved høydeforskjeller. Granitt er jevnt over mye penere enn betong, selv om betong har gjort visuelle sjumilssteg de siste årene. 

(Knekkheller og betongelementer i frilagt singel snakker vi helst ikke om.)

Anonymkode: 7d570...809

Du har nok rett. Jeg tenkte på plastkant langs gresset, men det blir nok ikke like bra som storgatestein som du nevner. Takk for innspill!

Har like fullt fått dilla på elvesten, men det finnes mange andre steder å plassere det.

Anonymkode: bae05...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...