Gå til innhold

Veldig lav lønn... Eller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg bare skulle forhøre meg litt med dere om hva som blir det riktige i forhold til lønnen min. Jeg setter masse pris på seriøse innspill!

Jeg har hatt samme jobb i snart 6 år, og har ikke gått opp i lønn. Jeg er 26 år.
Jobben min er et privat firma som jeg vet tjener godt, og vi er to fulltidsansatte, + noen på deltid. Vi har ingen tariffavtale.
Slik det er nå så tjener jeg 133 i timen, og får utbetalt rundt 14.500 kr i måneden. Jobben min er i Oslo og det er fryktelig dyrt å leie i området, og slik det er nå så er det såvidt jeg har råd til mat etter alle regninger er betalt. Jeg er ikke en person som sløser med penger på fest, fyll og tull, langt derifra. Dager jeg føler meg litt crazy så kjøper jeg meg en bøtte med Ben & Jerry's iskrem... Det er på det nivået der.

Men for å kunne komme meg fremover i livet så trenger jeg penger. Slik det er nå har jeg såvidt råd til å ta meg noen dager fri fra jobb nå og da, og kan se langt etter en simpel ferie, og tør overhode ikke å tenke på å kjøpe meg min egen bolig. Jeg har mye økonomisk press på skuldrene mine, og min familie mener jeg bør skifte jobb. Problemet er at jeg har drømmejobben, den er helt unik og finnes omtrent ingenting makent i hele Norge, og jeg vil få det til å fungere. 

Jeg har ingen utdannelse innenfor temaet, men jeg har en stilling som gjør at jeg er litt "potet/alt-mulig-mann" og gjør blant annet mye daglige leder-oppgaver hver dag. Ofte jobber jeg hjemmenifra etter normal jobbtid og på fridager også. (Jeg skriver opp timer) Jeg vet at sjefen er veldig fornøyd med meg og at jeg gjør en god jobb, og at jeg på mange måter er "uerstattelig". Hans ord.

Jeg er dessverre en av dem som syns det er veldig ubehagelig å spørre om mer penger, men det er jo det jeg blir nødt til... Men jeg ønsker gjerne litt input på dette? 

Anonymkode: 5cd6d...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det høres ut som du er underbetalt.

 

Anonymkode: 65ca2...843

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig lav lønn. Ble utnyttet på samme måte en gang. Synes man kan forvente minst 20 000 utbetalt i en sånn type jobb. Du tjener jo mindre enn veldig mange uføre, såvidt over minstesats i nav, liksom. Ville bedt om mer lønn, og går ikke det, så er kanskje tiden inne for å se etter en bedre betalt jobb.

Anonymkode: 25796...234

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

133kr timen er veldig lite betalt, med mindre du er 14 år og selger jordbær langs veikanten i sommerferien.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ben & jerrys is er sykt mye dyrere enn vanlig is med omtrent samme smak da. Siden du sliter sånn økonomisk er det kanskje lurt å velge et billigere alternativ? 

Anonymkode: c0731...c93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite penger, og gir deg lite handlingsmønstre økonomisk. Vil så absolutt anbefale deg å enten få fiksa lønna (er du uunnværlig burde lønna gjenspeile det) eller få deg en annen jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det hørtes ut som en enormt lav lønn. For å sette det litt i perspektiv tror jeg at jeg tjente 125kr timen i min første sommerjobb som 13-14 åring. Jeg har helgejobb som ufaglært uten ansiennitet ved siden av studiene, og her har jeg en timelønn på rundt 175kr, også får jeg helge og kveldstillegg også.

Så med tanke på at du er 26 år, "uerstattelig" og har 6 års ansiennitet synes jeg det er sykt at du bare tjener 133kr i timen. I 2011 var startlønnen på McDonalds 135kr timen for en person over 20

Prat med sjefen din eller få deg en annen jobb, slik det er nå blir du utnyttet. 

Anonymkode: 7e651...741

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at sjefen er veldig fornøyd med meg og at jeg gjør en god jobb, og at jeg på mange måter er "uerstattelig". Hans ord.

Jeg tror sjefen din har funnet noen han kan utnytte, og er godt fornøyd med det også...

Jeg kan ikke skjønne at du har altfor lav lønn.
Samtidig vet jeg at en assistent i skolen uten utdannelse får en timelønn (skoletime eller klokketime alt etter hva slags timer det er) på så vidt over 140 kroner her jeg bor. Jeg jobbet som det for noen år siden, det var ikke akkurat min drømmejobb så der er jeg ikke lenger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fryktelig lavt ut?
Jeg jobber som ufaglært/omsorgsarbeider om tjener 150 i timen + tillegg ved kveld og helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

133 i timen er veldig lav lønn. Hadde det selv som 18-åring ansatt i kommunen som assistent, men hadde likevel 50 kr i tillegg etter kl. 18 og lørdager/søndager. Økte raskt i lønn også, samt at dette nå er hele fem år siden. Synes absolutt du burde fått minst 160 i timen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte jeg bare skulle forhøre meg litt med dere om hva som blir det riktige i forhold til lønnen min. Jeg setter masse pris på seriøse innspill!

Jeg har hatt samme jobb i snart 6 år, og har ikke gått opp i lønn. Jeg er 26 år.
Jobben min er et privat firma som jeg vet tjener godt, og vi er to fulltidsansatte, + noen på deltid. Vi har ingen tariffavtale.
Slik det er nå så tjener jeg 133 i timen, og får utbetalt rundt 14.500 kr i måneden. Jobben min er i Oslo og det er fryktelig dyrt å leie i området, og slik det er nå så er det såvidt jeg har råd til mat etter alle regninger er betalt. Jeg er ikke en person som sløser med penger på fest, fyll og tull, langt derifra. Dager jeg føler meg litt crazy så kjøper jeg meg en bøtte med Ben & Jerry's iskrem... Det er på det nivået der.

Men for å kunne komme meg fremover i livet så trenger jeg penger. Slik det er nå har jeg såvidt råd til å ta meg noen dager fri fra jobb nå og da, og kan se langt etter en simpel ferie, og tør overhode ikke å tenke på å kjøpe meg min egen bolig. Jeg har mye økonomisk press på skuldrene mine, og min familie mener jeg bør skifte jobb. Problemet er at jeg har drømmejobben, den er helt unik og finnes omtrent ingenting makent i hele Norge, og jeg vil få det til å fungere. 

Jeg har ingen utdannelse innenfor temaet, men jeg har en stilling som gjør at jeg er litt "potet/alt-mulig-mann" og gjør blant annet mye daglige leder-oppgaver hver dag. Ofte jobber jeg hjemmenifra etter normal jobbtid og på fridager også. (Jeg skriver opp timer) Jeg vet at sjefen er veldig fornøyd med meg og at jeg gjør en god jobb, og at jeg på mange måter er "uerstattelig". Hans ord.

Jeg er dessverre en av dem som syns det er veldig ubehagelig å spørre om mer penger, men det er jo det jeg blir nødt til... Men jeg ønsker gjerne litt input på dette? 

Anonymkode: 5cd6d...2c2

Hvorfor har du ikke fagorganisert deg? Det er den største gåten her. 

Anonymkode: ff493...b72

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det stemmer at du har hatt samme lønn i 6 år, så betyr det at reallønna di har gått ned!

Din kjøpekraft nå er dårligere enn da du starta der.

Lønnsforhøyelse er på sin plass.

133 kr i timen er jo det ungdom får på sommerjobbene sine (om ikke mere!)

Anonymkode: 815fe...981

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det stemmer at du har hatt samme lønn i 6 år, så betyr det at reallønna di har gått ned!

Din kjøpekraft nå er dårligere enn da du starta der.

Lønnsforhøyelse er på sin plass.

133 kr i timen er jo det ungdom får på sommerjobbene sine (om ikke mere!)

Anonymkode: 815fe...981

Siden 2010 har den generelle prisstigningen vært 8,5%.

Dersom sjefen du er uerstattelig, så bør han fint klare å betale deg 175 kr i timen!

Anonymkode: 815fe...981

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

133,- er latterlig lav lønn. Jeg tjener 160 i timen som ufaglært i eksatrajobben min ved sien av studiene liksom. Kjæresten min tjener 190,- i ufaglært jobb ved siden av studiene, så jeg føler at jeg tjener lite. Kan ikke skjønne at en jobb som, ut fra det du skriver, inneholder relativt vanlige kontoroppgaver er så attraktiv at du er villig til å få så dårlig lønn.

Anonymkode: 095ad...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som synes lønnsforhandlinger er noe å rope hurra for, men i dette tilfellet er virkelig på sin plass. Vil si sjefen din har sluppet billig unna i det tilfellet her - noe jeg går ut i fra han er klar over. Du får tenke over hva du ønsker i lønn, legge det frem for sjefen og se om dere kan komme til enighet med noe dere begge er fornøyd med :)

Masse lykke til! 

Endret av calavi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS igjen her,

Takk for alle innspill. Jeg er overbevist, og må ta tak i dette med sjefen min. Han er en svært hyggelig mann, og arbeidsplassen er helt unik både med arbeidsoppgaver og kollegaer, men jeg må bare stå opp for meg selv og formidle det at jeg driver ikke med veldedighetsarbeid heller... :) 

Anonymkode: 5cd6d...2c2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen her,

Takk for alle innspill. Jeg er overbevist, og må ta tak i dette med sjefen min. Han er en svært hyggelig mann, og arbeidsplassen er helt unik både med arbeidsoppgaver og kollegaer, men jeg må bare stå opp for meg selv og formidle det at jeg driver ikke med veldedighetsarbeid heller... :) 

Anonymkode: 5cd6d...2c2

Ja, det må du virkelig! Ikke la det her skure og gå en dag lenger nå. Snakk med sjefen på mandag. Høres jo ut som dere har en god tone, så det ordner seg sikkert. Ingen kan leve på en "symbolsk sum" heller, det er jo det du får. 133 kr timen etter 6 år, er en vits!! 

Anonymkode: c58b6...b97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj, det var kjempedårlig! Hadde kanskje skjønt det om du var 16 og hadde en sommerjobb, men du jobber fulltid og nærmer deg 30 år. Du har også jobbet der såpass lenge at du bør har hatt lønnsøkning.

Det er kjipt, men jeg aner ikke reglene rundt dette siden det er privat.

Send en privat melding til "kjedelig, men viktig" på Facebook, eller kontakt LO.

Vet at veldig mange gjør det.

" «Kjedelig, men viktig» er en kampanje som skal øke unge arbeidstakere sin kunnskap om rettigheter og plikter i arbeidslivet.  "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...