Gå til innhold

Har du noen gang måtte bråbremse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, unger som kommer springende ut i veien uten forvarsel er skumle saker. Men når de kommer på akebrett mellom snøskavlene er det hvertfall ekkelt (glatt var det også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bråbremset flere ganger tidligere:

En gang utenfor en spesialavdeling for psykiatri i Oslo. Her stod det en dame i krysset kl. 03 om natta og ventet på noe. Akkurat når jeg skulle kjøre forbi i 40 km/t hoppet hun ut foran bilen.

En annen gang kjørte jeg i Drammensveien i samme by. På høyre side av trikkeskinnene syklet en dame i oppoverbakke i rolig fart (hun brukte ikke de bredde fortauene på hver side til slikt). Da jeg kom nesten opp på siden hennes og skulle kjøre forbi så svingte hun brått til venstre for å krysse veien.

Sist var det i en ghetto i Oslo nord. Her stod en burkakvinne med to små barn stille langs veien/fortauskanten. Jeg så dem på flere hundre meters avstand. Da jeg skulle passere denne gruppen i 50 km/t i timen så hoppet hun ut på veien for å krysse denne samme med ungene.

 

Anonymkode: 1c852...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bråbremset just da jeg øvelseskjørte. Kom rundt en uoversiktlig sving på smal vei og der stod lille Bambi midt i veien. Tuslet så fredelig bort da jeg stoppet foran den. Ble litt sjokket, men det er jo "greit" å få lært seg å kunne bråbremse og, om det skulle trengs. 

Anonymkode: a97ac...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.4.2016 at 22.41, ambivalentReaction skrev:

Det er mystisk det der... Noen er bedre til å bruke blikket og til å tilpasse farten enn andre. Evnen til å forutse situasjoner er også vilt forskjellig mellom personer. 

Man skal kunne stoppe for enhver påregnelig hindring, en elg er en påregnelig hindring. Kjør saktere, du kommer til å havne i en ulykke hvis du fortsetter slik. 

Enig. Jeg bråbremser så og si aldri, hatt lappen i ca 10 år. Er en fokusert sjåfør som ikke liker å ta sjanser eller bare ture fram som en idiot uten å se seg for. Enkelte trenger i grunnen aldri å bråbremse med mindre helt uforutsette ting som en elg plutselig bare løper foran bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sist var det i en ghetto i Oslo nord. Her stod en burkakvinne med to små barn stille langs veien/fortauskanten. Jeg så dem på flere hundre meters avstand. Da jeg skulle passere denne gruppen i 50 km/t i timen så hoppet hun ut på veien for å krysse denne samme med ungene.

 

Anonymkode: 1c852...f30

Naturligvis, hun stod der og ventet på at du skulle stoppe for henne (dem). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo de nye "black box" - oppleggene der du kan la forsikringen overvåke din kjørestil i 6 måneder, og så beregner de premie deretter. Mye bråbremsing og høye g-krefter (akselerasjon i alle retninger, også sideveis) vil slå dårlig ut.

Ila 15 år bak rattet har jeg måttet bråbremse noen ganger. Men jeg må ærlig si at det er sjeldent 100% andres feil. Som regel er jeg da litt uoppmerksom sjøl - du skal jo være klar til å stoppe fof unger som leker ved veien osv. Verst var kanskje da jeg kom rundt en sving ved Gjende og veien var fullt opp av reinsdyr midt på natta... Gikk Bra, men jeg svetta litt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bråbremset mange ganger, særlig på grunn av dyr i veien. En gang var det like før jeg kolliderte med et rådyr. Jeg må så vidt ha vært borte i dyret, for det hang hår på støtfangeren, men det virket som dyret var uskadd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bråbremser minst 2 ganger i uka uansett. For å få brukt bakbremsene skikkelig. De aller fleste ganger du bremser så bruker du bare frambremser. De fleste ganger man må bytte bakbremser er fordi du ruster pga lite bruk.

Ikke vær redd for å høgge inn bremsene, det er bra for bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, StineN skrev:

Bråbremser minst 2 ganger i uka uansett. For å få brukt bakbremsene skikkelig. De aller fleste ganger du bremser så bruker du bare frambremser. De fleste ganger man må bytte bakbremser er fordi du ruster pga lite bruk.

Ikke vær redd for å høgge inn bremsene, det er bra for bilen.

Trenger ikke være i fart for å gjøre det, holder å stå stille og trå på bremsepdalen det du orker, så får du også sjekket om pedalen ikke siger så du veit at slanger og rør er tette. For bevegelsen på bremsene bak har du da også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere ganger, for både syklister, fotgjengere som bare buser ut i veien, dyr og andre bilister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min andre kjøretime... for en hegre.. som bestemte seg for å fly ut rett foran bilen... og hegrer er heftig store. 1 meter i lengde:P Kjørelærer gikk ut av bilen på nærmeste busstopp og spurte om hun skulle se om det var hegre i grillen, noe det ikke var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...