Gå til innhold

Har du noen gang måtte bråbremse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går måtte jeg det. Kjører hjem fra jobb og aner ingen fred og fare. Plutselig,  så kommer det syklist syklende i full fart over veien!  Jeg måtte bråbremse ellers hadde jeg kjørt på han. Han så seg ikke for eller noen ting. Bare raser ut i veien. Makan! Det kunne gått galt, men det gikk greit. Noen folk altså :rolleyes: 

Anonymkode: e17fa...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det har jeg. Ikke for syklister, men for bilister som ikke har overholdt vikeplikt. Det har vært full brems med låste hjul på tørr asfalt, motor stoppa siden bruk av clutch var fraværende, gikk heldigvis bra. En syklist som kommer på en slik måte du beskriver, har mest sannsynlig ikke noe mellom øra, og for din del er det jo den får lide om du treffer den. Men blr ikke skje likevel da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I går måtte jeg det. Kjører hjem fra jobb og aner ingen fred og fare. Plutselig,  så kommer det syklist syklende i full fart over veien!  Jeg måtte bråbremse ellers hadde jeg kjørt på han. Han så seg ikke for eller noen ting. Bare raser ut i veien. Makan! Det kunne gått galt, men det gikk greit. Noen folk altså :rolleyes: 

Anonymkode: e17fa...c82

Kanskje du ikke hadde lysene på og at han ikke såg deg?

Anonymkode: 12b22...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du ikke hadde lysene på og at han ikke såg deg?

Anonymkode: 12b22...858

 

Tro meg, en del syklister ser seg ikke for og tror alle viker for de uansett faen. Kunne hatt på spotlys men de ville likevel ikke slakket ned.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har bråbremset mange ganger. Barn, katter, syklister. 

Verst når jeg treffer en SUV i en sving. Og sjåføren tror han kjører buss, dvs. ligger midt i veibanen. Da er jeg glad for gode bremser. Og for at jeg er konsentrert om kjøringen. 

Anonymkode: 46304...396

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for en syklist. Bilene og syklisten hadde vikeplikt i et veikryss med kø. Jeg kunne ikke kjøre ut siden det var kø, og da hadde jeg sperret for de som skulle til høyre ut krysset og som kom inn i krysset. Akkurat når det blir ledig så suser det en syklist forbi i all hu og hast. Nå fikk jeg ikke akkurat ''bråbremst'' siden jeg kun rakk å kjøre en halv meter sikkert, så en så brå brems ble det ikke. 

Det er skummelt med kø for da kommer det søren meg fotgjengere og syklister mellom biler i sentrum. Det er mye å holde styr på og vansklig å få øye på bak alle andre bilene. Skjedde i dag også at folk gikk ut i veien siden det uansett var litt kø, men jeg trengte ikke bråbremse. 

Anonymkode: ef036...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stringfellow1

 jeg måtte faktisk bråbremse en gang, bare for ett par uker siden.

 det kom en i full fart, rett inn i ett kryss - selv om det egentlig er vikeplikt fra den kanten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer innimellom, for et par uker siden ville en elev utfordre skjebnen på vei inn på en forkjørsvei. Husker også en gang en elev var uenig i min vurdering om det var trygt å kjøre og bestemte seg for å kjøre selv om jeg sa nei. 

I tillegg er jo en del av opplæringen å prøve å bråbremse, så de alle får jo prøvd å mose inn bremsen på en øde vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utallige ganger. For mennesker, elg, rådyr, rev, hare, biler som ikke holder vikeplikt, biler som kommer i møtende retning og skal kjøre forbi og har feilberegnet avstanden frem til meg osv. 

Synes det er merkelig å bare måttet bråbremse èn gang, jeg har hatt lappen i over ti år og har gjort det så mange ganger at jeg ser på det som helt vanlig. 

Det verste er dog når man oppdager barn som løper etter en ball e.l. nærme veikanten. Og når man ikke rekker å bråbremse nok for elgen som står der, slik at den faktisk havner i fronten på bilen. 

Anonymkode: 62403...b68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ganske ofte. Spesielt om sommeren med alle norske og utenlandske turister som ikke evner å holde siden sin på svingete og til tider smale hardangerveier. 

Anonymkode: 6ddf2...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Utallige ganger. For mennesker, elg, rådyr, rev, hare, biler som ikke holder vikeplikt, biler som kommer i møtende retning og skal kjøre forbi og har feilberegnet avstanden frem til meg osv. 

Synes det er merkelig å bare måttet bråbremse èn gang, jeg har hatt lappen i over ti år og har gjort det så mange ganger at jeg ser på det som helt vanlig. 

Det verste er dog når man oppdager barn som løper etter en ball e.l. nærme veikanten. Og når man ikke rekker å bråbremse nok for elgen som står der, slik at den faktisk havner i fronten på bilen. 

Anonymkode: 62403...b68

Det er mystisk det der... Noen er bedre til å bruke blikket og til å tilpasse farten enn andre. Evnen til å forutse situasjoner er også vilt forskjellig mellom personer. 

Man skal kunne stoppe for enhver påregnelig hindring, en elg er en påregnelig hindring. Kjør saktere, du kommer til å havne i en ulykke hvis du fortsetter slik. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis svært sjelden, men det har hendt. Jeg prøver jevnlig bremsene, særlig på vinterføre, men det er jo ikke helt det samme som å måtte bråbremse for en hindring. Sist gang var på en parkeringsplass med en idiot som ikke skjønte at han hadde vikeplikt når han skulle rygge ut av luka si, og i tillegg syntes det var en god idé å gi på litt i samme slengen. Der ble jeg faktisk reddet av autobrems-systemet på bilen, for den bråbremset automatisk rett før jeg skulle gjøre det selv.

Endret av Citpensacola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight

Ja. Lå på motorveien, høyre felt. En i venstre skulle bytte felt og ta avkjørselen men med ingen forvarsel, blink eller noe. Lå i blindsonen hennes, mens hun bare svinger ut, meier seg gjennom feltet og i avkjørselen. Det var bare flaks når jeg lå i 90kmt

Eller, jeg håper jeg lå i blindsonen og at hun bare ikke er dum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nok bremset godt mange ganger, men det er to ganger som skiller seg ut

Første gang var på vei hjem etter jobb. Dette var da midt i rushtiden og følgelig tett trafikk. Det sto en del bilder å ventet på å komme ut fra en sidevei til høyre for vegen jeg kom på(forskjørsvei). Jeg hadde god luke til bilen foran, så den første bilen så sitt snitt til å smette ut mellom oss (han skulle motsatt vei av meg). Var nok litt lite plass, men ikke værre enn hva som er ganske så vanlig når det er såpass mye trafikk. Uansett, jeg slapp gassen, og flyttet foten til bremsen, uten å faktisk bremse, bare for sikkerhetsskyld liksom. Men han kom fint over uten problemer, men så fant nestemann i køen ut at han også skulle benytte eg av den samme luka, da sto jeg godt på bremsen. Dette var en 70 sone så det hadde gått veldig dårlig for oss begge hvis jeg ikke hadde klarte å bremse nok.

Andre gang var på motorvegen i Danmark. Jeg var på det tidspunktet ikke veldig komfortabelt med å kjøre fort, da bilen jeg hadde da ikke var spesielt behagelig å kjøre, men jeg hadde lånt en bil med Cruise Controll, så jeg brukte den til å sakte øke farten. Hadde omsider klart å komme opp i 130 uten at det føltes ubehagelig da det kom en bil med lasteplan inn på veien foran meg. Jeg fikk ikke skiftet felt for å gi han plass, for det lå en bil rett til venstre for meg, men jeg bremsett opp litt for å slippe han inn. Ca 5 sekunder etter han kommer inn i mitt felt mistet han lasten (en hel haug av murbøtter tror jeg). Needless to say, men den opplevelsen satte en god støkk i meg. Jeg tok av veien ved første mulighet, for å roe meg ned, hadde vel en puls nærmere 200. Etter en lengre pause dro jeg videre, hadde fremdeles en fem timers kjøretur foran meg. Selv om den hendelsen stakk alvorlige kjepper i hjulene på mine planer om å bli kvitt fartsforbien min den dagen, klarte jeg det i løpet av de neste dagene og har heldigvis ingen problemer med det i dag.

Disse to hendelsene er hovedgrunnen til at jeg i dag har dashbordkamera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har bråbremset flere ganger og har det alltid i bakhodet at noe uforutsett kan skje. Men så har jeg hatt lappen i mange år også da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har bråbremset mange ganger. Barn, katter, syklister. 

Verst når jeg treffer en SUV i en sving. Og sjåføren tror han kjører buss, dvs. ligger midt i veibanen. Da er jeg glad for gode bremser. Og for at jeg er konsentrert om kjøringen. 

Anonymkode: 46304...396

Off, minner meg om en gang jeg var oppe i Bergsdalen på Vestlandet. Kjører i fersk snø. Imot kommer en kjerring i Volkswagen suv, midt i veien. Jeg lurer på om hun ikke skal vike litt snart, og stopper. Hun kjører ned speilet mitt. Vi går ut av bilene. Mitt høyre hjul lagde spor rett ved grøftekanten. Hennes hjulspor var midt i veien. Tro ikke at hun unnskyldte seg: Bare selvforsvar og pisspreik.

Anonymkode: e54d6...e91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Senest igår..  Kom 5 tenåringsjenter og hoppet ut fra intet og løp foran bilen (hadde de gått 15 meter lengre ned så hadde det vært gangfelt der...). De kom virkelig utfra det blå da det var busker og trær der de sto. Lå heldigvis litt under fartsgrensen pga hadde akkurat kommet ut av en sving. 

Hadde det vært glatt så ville de ha blitt truffet... vi har en stor og tung landcruicer, så ikke bare bare å bråstoppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fikk en snøball midt i frontruten så jeg holdt på å måke rett i en lyktestolpe , klarte å bråbremse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du ikke hadde lysene på og at han ikke såg deg?

Anonymkode: 12b22...858

Hadde de på, men det spiller ingen rolle. Du sykler ikke over en vei i en rasende fart på den måten. Det er livsfarlig!  Ikke vart det I ikke var det gangoverfelt en gang. 

Anonymkode: e17fa...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utallige ganger. For mennesker, elg, rådyr, rev, hare, biler som ikke holder vikeplikt, biler som kommer i møtende retning og skal kjøre forbi og har feilberegnet avstanden frem til meg osv. 

Synes det er merkelig å bare måttet bråbremse èn gang, jeg har hatt lappen i over ti år og har gjort det så mange ganger at jeg ser på det som helt vanlig. 

Det verste er dog når man oppdager barn som løper etter en ball e.l. nærme veikanten. Og når man ikke rekker å bråbremse nok for elgen som står der, slik at den faktisk havner i fronten på bilen. 

Anonymkode: 62403...b68

Jeg har bare hatt lappen i noen få måneder da. Ikke så rart jeg bare har måtte bråbremse en gang. Forskjell på å ha lappen i 10 år og noen få måneder. 

Anonymkode: e17fa...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...