Gå til innhold

Lakkeren nekter å gi tilbake bilen min


Shantara

Anbefalte innlegg

Hei. Har et par spørsmål.
For ca 1,5 måned siden leverte jeg bilen min til en lakkerer som skulle ta all rusta på bilen min for 10 tusen kroner. Når jeg hentet bilen hadde han ikke gjort halvparten av hva vi ble enige om, pluss at jobben han hadde gjort var grusom. Det var rennemerker i lakken, lakken var grov mange steder, han hadde glemt å lakkere et par steder slik at det var bart metall flere steder. Etter 3 dager var MYE av rusta tilbake + ekstra rust der han ikke lakkerte. Klaga på jobben og involverte andre for å få han til å enten gi tilbake pengene eller gjøre hele jobben på nytt. Jeg ga han 7000kr før han utførte jobben og skulle gi de resterende 3000kr neste lønning. 

Etter mye om og men fikk jeg han til å ta inn bilen igjen. Men det eneste han fikset var rennemerkene etter lakk og den grove lakken. Nytt mas igjen for at han skulle ta resten av bilen, måtte true med å gå videre med saken.

På mandag leverte jeg bilen til han, og han skulle bruke 2 dager på å ta alt på nytt. Istedenfor å få igjen bilen på onsdag, fikk jeg melding fredags kveld om at bilen var ferdig, og jeg skulle ta med de resterende pengene. Dette har jeg selvfølgelig ikke lyst til, ettersom han har gjort en såpass dårlig jobb tidligere som ikke har holdt. Og så mye jeg har masa og trua for at han skal gjøre det på nytt. Kan jo ikke stole på at resultatet holder denne gangen heller! Jeg svarte at han kunne få de resterende pengene om 3 måneder hvis bilen fortsatt var rustfri da. Svaret jeg fikk var "da kan du hente bilen om 3 måneder". 

Jeg kjørte bort på lakkverkstedet i går, i håp om at jeg kunne hente bilen med reservenøkkelen. Men bilen var ikke der! Verken inne på verkstedet (kikka inn vinduene) eller på utsiden. Fikk tak i adressa hans og kjørte ut der han bor, men ingen bil å se.

Dette må jo være tyveri? Han har verken lov til å nekte meg bilen min eller kjøre den vekk og gjemme den! Hva kan jeg gjøre? Vet ikke om dette er noe politiet gidder å henge seg opp i... trenger hjelp! Er alene med 2 barn og har full jobb så jeg trenger virkelig den bilen asap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette et seriøst(?) Firma eller en privatperson som driver på på hobbybasis? 

Du har neppe qnnet å gjøre enn å finne deg en advokat for å få hjelp. Men jeg synes må ikke beskrivelsen din tilsier at du har handlet helt fornuftig selv, når du har mast og satt bilen tilbake til en som gjør så dårlig arbeid. (Med forbehold om at jeg bare kjenner saken slik du har fremstilt den.)

Anonymkode: 24397...71d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten tyveri eller så har han tatt bilen med til annet verksted for å rette opp sine egne feil. Men dette bør han selvsagt ikke gjøre uten ditt samtykke. Hvis du ikke får tak i han ville jeg anmeldt ham, da virker det isåfall veldig mistenksomt. 
Neste gang du leverer bilen eller annet inn for reperasjon bør du sjekke ut firmaet på forhånd. Og med en gang du fatter mistanke om feil, mangler, dårlig arbeid, ønsker å klage o.l. ta kontakt med forbrukerrådet eller hvertfall sørge for å ikke levere bilen inn til samme person. Normalt sett tror jeg også det er mer normalt å betale etter reperasjon istedenfor før?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette et seriøst(?) Firma eller en privatperson som driver på på hobbybasis? 

Du har neppe qnnet å gjøre enn å finne deg en advokat for å få hjelp. Men jeg synes må ikke beskrivelsen din tilsier at du har handlet helt fornuftig selv, når du har mast og satt bilen tilbake til en som gjør så dårlig arbeid. (Med forbehold om at jeg bare kjenner saken slik du har fremstilt den.)

Anonymkode: 24397...71d

Det er et firma. 

Han skyldte på at det var en annen ansatt som gjorde den dårlige jobben sist gang. Og jeg ønsket jo ikke å kaste 7000kr ut vinduet heller, jeg ønsket at han skulle gjøre jobben på nytt ordentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Shantara skrev:

Jeg svarte at han kunne få de resterende pengene om 3 måneder hvis bilen fortsatt var rustfri da. Svaret jeg fikk var "da kan du hente bilen om 3 måneder". 

Du kan da ikke bare kreve 3 måneder betalingsutsettelse etter jobben er gjort? :klo:

Anonymkode: b6000...4fa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke finner bilen og han ikke forteller deg hvor den er, evt. ikke svarer så rapporerer du den som stjålet til politiet. Det hadde jeg gjort. 

Anonymkode: 6836a...b92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Luckiness skrev:

Enten tyveri eller så har han tatt bilen med til annet verksted for å rette opp sine egne feil. Men dette bør han selvsagt ikke gjøre uten ditt samtykke. Hvis du ikke får tak i han ville jeg anmeldt ham, da virker det isåfall veldig mistenksomt. 
Neste gang du leverer bilen eller annet inn for reperasjon bør du sjekke ut firmaet på forhånd. Og med en gang du fatter mistanke om feil, mangler, dårlig arbeid, ønsker å klage o.l. ta kontakt med forbrukerrådet eller hvertfall sørge for å ikke levere bilen inn til samme person. Normalt sett tror jeg også det er mer normalt å betale etter reperasjon istedenfor før?  

Bilen stod allerede på han sitt lakkverksted, så det å flytte bilen er det ikke grunnlag for.. Hadde ikke hørt noe negativt om han i forkant, jeg ble faktisk anbefalt av en venn å levere bilen der. Burde nok ha gått til forbrukerrådet istedenfor å gi han enda en sjanse ja.. Og ja, forhåndsbetalt burde jeg aldri gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan da ikke bare kreve 3 måneder betalingsutsettelse etter jobben er gjort? :klo:

Anonymkode: b6000...4fa

Jeg ønsker selvfølgelig bekreftelse på at jobben er gjort ordentlig nå, siden han har gjort en dårlig jobb 2 ganger allerede. Syns egentlig ikke han har fortjent de resterende pengene i det hele tatt. 7000kr er mer enn nok for det arbeidet han har gjort! 

Ikke har han gjort alt vi ble enige om uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Shantara skrev:

Bilen stod allerede på han sitt lakkverksted, så det å flytte bilen er det ikke grunnlag for.. Hadde ikke hørt noe negativt om han i forkant, jeg ble faktisk anbefalt av en venn å levere bilen der. Burde nok ha gått til forbrukerrådet istedenfor å gi han enda en sjanse ja.. Og ja, forhåndsbetalt burde jeg aldri gjort!

Mandag morgen ringer du NAF og spør hvilken erfaring de har med dette firmaet. Der kan du melde deg inn og få juridisk hjelp. Jeg takket nei  til å melde meg inn men fikk testet en bil der og brukte egen advokat da jeg hadde bilproblemer for en tid tilbake. 

Du kan og ringe forbrukerrådet og høre om de har klager på dette firmaet. Forbrukerrådet bruker uker og måneder på å starte opp en eventuell forhandling med motparten. Motparten kan nekte å forholde seg til forbrukerrådet og da står du der med skjegget i postkassen og tiden har gått, lang tid ofte. Det anbefales ikke. Du vil ofte ha rettshjelpsdekning på innbo eller bilforsikring. Da  kan du bruke egen advokat uten å bli flådd. 

Har du bombrikke i bilen? Er der bomstasjoner i nærheten av verkstedet? Da logger du inn og ser hvor eller om bilen har blitt kjørt forbi noen bommer. Og følg med om den blir bomregistrert. 

Anonymkode: 24397...71d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Her er hva du gjør. 

1. Du kontakter forbrukerrådet og spør hva du skal gjøre. Da finner du ut hva du skal gjøre videre med betaling.

2. Du følger forbrukerrådets anbefalinger, og tar saken videre gjennom dem dersom du ikke er fornøyd. Du tar selvfølgelig bilen din med deg. 

3. Dersom de ulovlig tilbakeholder bilen din, ringer du til politiet, sier bilen din er stjålet og du står på adressen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er NAF medlem så kan du ringe NAF og får hjelp av advokatene der.

Om du ikke er NAF medlem så er det forbrukerrådet som bør være første instans å kontakte.

Utenom det så vil jeg faktisk tro det ikke var et sjakktrekk å ikke være villig til å betale resterende beløp før om 3 mnd.

- jeg forstår hvorfor du sa det, men jeg ville tro at dersom lakkeringsjobben ikke holder mål etter 3 mnd. så er det reklamasjon på jobben som må gjøres. Ikke en utsettelse av sluttbetaling for utført arbeid.

Normalt inspiserer man jobben før man betaler, og leverandøren fikser opp i eventuelle feil før overlevering.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Shantara skrev:

Hei. Har et par spørsmål.
For ca 1,5 måned siden leverte jeg bilen min til en lakkerer som skulle ta all rusta på bilen min for 10 tusen kroner. Når jeg hentet bilen hadde han ikke gjort halvparten av hva vi ble enige om, pluss at jobben han hadde gjort var grusom. Det var rennemerker i lakken, lakken var grov mange steder, han hadde glemt å lakkere et par steder slik at det var bart metall flere steder. Etter 3 dager var MYE av rusta tilbake + ekstra rust der han ikke lakkerte. Klaga på jobben og involverte andre for å få han til å enten gi tilbake pengene eller gjøre hele jobben på nytt. Jeg ga han 7000kr før han utførte jobben og skulle gi de resterende 3000kr neste lønning. 

Etter mye om og men fikk jeg han til å ta inn bilen igjen. Men det eneste han fikset var rennemerkene etter lakk og den grove lakken. Nytt mas igjen for at han skulle ta resten av bilen, måtte true med å gå videre med saken.

På mandag leverte jeg bilen til han, og han skulle bruke 2 dager på å ta alt på nytt. Istedenfor å få igjen bilen på onsdag, fikk jeg melding fredags kveld om at bilen var ferdig, og jeg skulle ta med de resterende pengene. Dette har jeg selvfølgelig ikke lyst til, ettersom han har gjort en såpass dårlig jobb tidligere som ikke har holdt. Og så mye jeg har masa og trua for at han skal gjøre det på nytt. Kan jo ikke stole på at resultatet holder denne gangen heller! Jeg svarte at han kunne få de resterende pengene om 3 måneder hvis bilen fortsatt var rustfri da. Svaret jeg fikk var "da kan du hente bilen om 3 måneder". 

Jeg kjørte bort på lakkverkstedet i går, i håp om at jeg kunne hente bilen med reservenøkkelen. Men bilen var ikke der! Verken inne på verkstedet (kikka inn vinduene) eller på utsiden. Fikk tak i adressa hans og kjørte ut der han bor, men ingen bil å se.

Dette må jo være tyveri? Han har verken lov til å nekte meg bilen min eller kjøre den vekk og gjemme den! Hva kan jeg gjøre? Vet ikke om dette er noe politiet gidder å henge seg opp i... trenger hjelp! Er alene med 2 barn og har full jobb så jeg trenger virkelig den bilen asap

Forbruketrådet- håper sun ikke har avtalt svart arbeid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Coolaid skrev:

Her er hva du gjør. 

1. Du kontakter forbrukerrådet og spør hva du skal gjøre. Da finner du ut hva du skal gjøre videre med betaling.

2. Du følger forbrukerrådets anbefalinger, og tar saken videre gjennom dem dersom du ikke er fornøyd. Du tar selvfølgelig bilen din med deg. 

3. Dersom de ulovlig tilbakeholder bilen din, ringer du til politiet, sier bilen din er stjålet og du står på adressen. 

Dette er ikke tyveri, hun har frivillig levert bilnøkler fra seg. De har en konflikt ang. Betaling så saken er en konflikthånderingssak. Håndtverkeren har faktisk loven på sin side når hun ikke vil betale. Og har hun sendt på sms eller annen skriftlig måte ay hun ikke vil betale før om tre måneder slik hun skriver i hi, så har håndverkeren loven på sin side. Så her må det forhandles av noen som kan både loven og å bruke loven. 

Anonymkode: 24397...71d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har kjæresten min snakket med han på telefon. Han har ikke gjort som avtalt! Han har blant annet ikke tatt rust på og under panser, eller inni dører. Så de resterende pengene har han ikke rett på engang. Ikke var bilen ferdig heller påsto han, selv om jeg fikk melding i går om at den var ferdig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo ha forstått at dette var "fishy". Hvor mye rustbehandling og lakkering får man for 10k?

Anonymkode: 31a09...8d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Coolaid
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke tyveri, hun har frivillig levert bilnøkler fra seg. De har en konflikt ang. Betaling så saken er en konflikthånderingssak. Håndtverkeren har faktisk loven på sin side når hun ikke vil betale. Og har hun sendt på sms eller annen skriftlig måte ay hun ikke vil betale før om tre måneder slik hun skriver i hi, så har håndverkeren loven på sin side. Så her må det forhandles av noen som kan både loven og å bruke loven. 

Anonymkode: 24397...71d

Da leser du ikke det jeg skrev:  "Dersom de ulovlig tilbakeholder bilen din, ringer du til politiet, sier bilen din er stjålet og du står på adressen." 

Dersom det ikke er ulovlig er det ikke et problem heller, men en forbrukersak. Hun oppfordres jo til å undersøke sine rettigheter med forbrukerrådet. 

Uansett,fordi man leverer nøkler fra seg frivillig betyr det ikke at man ikke skal levere dem tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal de siste 3000 med kredittkort, hent bilen (hvorfor i allverden ga du den tilbake?), kjør bilen til en seriøs aktør og be dem om et kostnadsoverslag for å fikse skadene, og så ber du han betale den summen tilbake. Hvis det ikke fungerer reklamerer du bare på transaksjonen på kredittkortet og får de 3000 tilbake.

For de som påstår at dette er tyveri: et tyveri er å bortta en gjenstand i vinnings hensikt. I dette tilfellet har gjenstanden (bilen) ikke blitt borttatt og det er ikke i vinnings hensikt. Ergo er det ikke et tyveri. Når du betror en gjenstand til noen, og de beholder den lengre enn avtalt, da er det underslag, eller bedrageri, avhengig av motivet.

Forslaget om å betale om tre måneder virker helt fjottete og urimelig. Enten er jobben gjort riktig, eller så er den ikke det. Hvis den er gjort feil kan du jo bare reklamere om tre måneder. Hvis jobben ikke er gjort i henhold til avtalen, reklamerer man. Dette er ikke veldig komplisert.

Husk å ikke kommunisere via telefon, idioter kommuniserer via telefon, da kan du ikke dokumentere hva dere avtalte. Det er mye lettere å håndtere tekstbevis i en rettsak også, og det går fortere for en advokat å gå gjennom. Til nød kan man ta opp telefonsamtaler. 

Dersom han skriftlig nekter å utlevere bilen mot resterende betaling (og da må du selvfølgelig få kvittering for utført jobb), så anmelder du han for underslag av bilen din. 

Alternativt ville jeg møtt opp der med noen venner og gjort det klart at jeg skal ha bilen med meg hjem. Resultatet da er nok at politiet blir tilkalt og da kan det hende de er villige til å hjelpe med å få tilbakelevert bilen. Dog ville det nok bare vært dersom jeg var desperat etter bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere må jo ha forstått at dette var "fishy". Hvor mye rustbehandling og lakkering får man for 10k?

Anonymkode: 31a09...8d1

Tenkte jeg og. Jeg måtte ta kanalene på begge sidene på bilen min, det kom på 10 lapper. På et karosseriverksted, med kvittering, men hadde jeg ikke kjent folkene som jobbet der hadde det nok blitt enda dyrere....

Skulle de begynt å ta inni dører og under panser osv hadde det blitt LANGT dyrere.

Og til TS, det koster 5-8.000 bare å lakke en dør. Betal ut de siste 3000 og få ut bilen din du. 

Anonymkode: 9712f...66c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...