Gå til innhold

Tips til gode bøker?


idahoie

Anbefalte innlegg

Jeg skal reise til Australia i juli, og trenger litt tidsfordriv som jeg kan kose meg med. Har noen av dere lest en skikkelig god bok i det siste som dere vil dele med meg? Har ikke lest skikkelig på mange år, og er litt "utdatert" kan man si. 

Jeg liker tema som kjærlighet, krig, sanne historier og lignende. Ikke så veldig glad i krim, og heller ikke bøker som bruker "lang tid" på å starte, altså jeg må bli interessert i løpet av de første to-tre sidene (kravstor hehe). Må helst være litt spennende også.

Setter kjempestor pris på tips!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med Orkideens hemmelighet av Lucinda Riley? 

Anonymkode: f6340...222

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnar Mykle - Lasso rundt fru Luna liker jeg godt, men den er jo ikke akkurat ny..

Hva med trilogien av Helga Flatland? Veldig godt språk, spennende konsept med flere fortellere i en bygd som har mistet ungdommer i Afghanistan

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavendelhagen av Lucinda Riley passer jo greit i forhold til det du skriver. det sammme gjør egentlig resten av bøkene hennes.

Vil også anbefale Rakels bok av Sissel Værøyvik, den likte jeg veldig godt. 

 

Anonymkode: e261e...d9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orkideene hemmelighet anbefaler jeg også 👍

 

Øya

jenta på klippen

saras nøkkel

et helt halvt år

blomstenes hemmelige språk

senior perigrino

 

 

jeg liker samme bøker som du beskriver. Må også bli fanget fort for å klare å lese boken. Håper du finner en god bok du liker 📕📙📚

😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler absolutt Elena Ferrantes Napoli-serie. Den første boken heter "My Brilliant Friend" og den en knallgod!

Anonymkode: 47eaf...285

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler absolutt Elena Ferrantes Napoli-serie. Den første boken heter "My Brilliant Friend" og den en knallgod!

Anonymkode: 47eaf...285

Vet ikke om du har lest den på norsk (nynorsk), men jeg har hørt blant mine kretser at den faktisk bare var dritt. Det bare skjedde liksom ikke så mye..? Vet ikke om det er sant ettersom jeg ikke har lest den selv, men det kommer fra noen som leser et par bøker i uka og har peiling, så jeg kommer ikke til å kaste bort tiden på den. 

TS, vil du ha lett underholdning så les noe sånt som Indias datter, Ektemannens hemmelighet eller Et helt halvt år. Eller plukk opp noe av Lucinda Riley. 

Anonymkode: 47dc1...75b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om du har lest den på norsk (nynorsk), men jeg har hørt blant mine kretser at den faktisk bare var dritt. Det bare skjedde liksom ikke så mye..? Vet ikke om det er sant ettersom jeg ikke har lest den selv, men det kommer fra noen som leser et par bøker i uka og har peiling, så jeg kommer ikke til å kaste bort tiden på den. 

TS, vil du ha lett underholdning så les noe sånt som Indias datter, Ektemannens hemmelighet eller Et helt halvt år. Eller plukk opp noe av Lucinda Riley. 

Anonymkode: 47dc1...75b

Det er ikke en objektiv sannhet, men noens mening er det jo. 

Anonymkode: 96766...eae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel bok, men den sitter igjen mange år etter jeg har lest den. Ikke uten min datter / not without my daughter. sann historie.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tusen takk for mange forslag! Skal sjekke ut de forskjellige litt nærmere, Orkideens hemmelighet virker interessant!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ferdig med Den Japanske Elskeren av Isabel Allende for noen måneder siden. Hørte den på lydbok på engelsk, men norsk oversettelse er sikkert også bra. Jeg synes den var kjempefin! Rørende, varm og vakker historie om vennskap og kjærlighet! Tror den kan passe til det du liker! Det skal sies at Isabel Allende er en av mine favorittforfattere da. :)

Lite sammendrag av boka:

Unge Alma Belasca blir i 1939 sendt fra et Polen i nazismens skygge til sin velstående onkel og tante i San Francisco. Her treffer hun Ichme, den stillferdige sønnen til familiens japanske gartner. Uten at noen omkring dem merker det, gryr en øm kjærlighet mellom Alma og Ichme, men etter japanernes angrep på Pearl Harbor blir de to brutalt revet fra hverandre.

Flere tiår senere, da Almas lange og begivenhetsrike liv går mot slutten, blir pleieren Irina kjent med den eldre kvinnen og barnebarnet hennes, Seth. Sammen finner Irina og Seth en rekke mystiske gaver og brev som er blitt sendt til Alma i årenes løp.

I «Den japanske elskeren» utforsker Isabel Allende spørsmål knyttet til identitet, tap og forsoning. Forfatteren av «Åndenes hus» fortsetter med denne romanen å skildre menneskenes hjerte, og skjebnens uforutsigbarhet, i en fortelling som strekker seg over generasjoner og kontinenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bøkene til Liane Moriarty? Ektemannens hemmelighet og Store hvite løgner likte jeg veldig godt og de er begge "romanthrillere" og med handling fra Australia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mississippi av Hillary Jordan!
En fin og rørende sørstatsroman med en drivende historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellowrose
Den 22.4.2016 at 18.42, idahoie skrev:

Jeg skal reise til Australia i juli, og trenger litt tidsfordriv som jeg kan kose meg med. Har noen av dere lest en skikkelig god bok i det siste som dere vil dele med meg? Har ikke lest skikkelig på mange år, og er litt "utdatert" kan man si. 

Jeg liker tema som kjærlighet, krig, sanne historier og lignende. Ikke så veldig glad i krim, og heller ikke bøker som bruker "lang tid" på å starte, altså jeg må bli interessert i løpet av de første to-tre sidene (kravstor hehe). Må helst være litt spennende også.

Setter kjempestor pris på tips!:)

Du burde lese "Anna" av Jostein Gaarder. Det er en roman som Handler om klimaforandringene og hvordan det påvirker oldebarnet til Anna og de som lever da. Anbefales på det sterkeste 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sunhands
Den 23. april 2016 at 11.36, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om du har lest den på norsk (nynorsk), men jeg har hørt blant mine kretser at den faktisk bare var dritt. Det bare skjedde liksom ikke så mye..? Vet ikke om det er sant ettersom jeg ikke har lest den selv, men det kommer fra noen som leser et par bøker i uka og har peiling, så jeg kommer ikke til å kaste bort tiden på den. 

TS, vil du ha lett underholdning så les noe sånt som Indias datter, Ektemannens hemmelighet eller Et helt halvt år. Eller plukk opp noe av Lucinda Riley. 

Anonymkode: 47dc1...75b

Selv ble jeg positivt overrasket, da jeg egentlig trodde det skulle være kiosklitteratur. Veldig gode personskildringer og drama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Saturday, April 23, 2016 at 11.36, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om du har lest den på norsk (nynorsk), men jeg har hørt blant mine kretser at den faktisk bare var dritt. Det bare skjedde liksom ikke så mye..? Vet ikke om det er sant ettersom jeg ikke har lest den selv, men det kommer fra noen som leser et par bøker i uka og har peiling, så jeg kommer ikke til å kaste bort tiden på den. 

TS, vil du ha lett underholdning så les noe sånt som Indias datter, Ektemannens hemmelighet eller Et helt halvt år. Eller plukk opp noe av Lucinda Riley. 

Anonymkode: 47dc1...75b

Jeg leste Ferrantes bøker på engelsk, og mener det er noe  av det beste jeg har lest! Skjedde ikke mye?? Det er en oppvekstroman, som handler om vennskapet mellom to jenter, deres liv fra de er 5-6 år til de er over 60 år. Bøkene tar for seg kjærlighet, vennskap,  naboskap, fattig og rik, mafia, liv og samfunn i Napoli i Italia. Anbefales på det varmeste! 

Ellers vil jeg anbefale Shantaram. Som handler om en australier som rømmer fra fengsel og kommet seg til India, hvor han starter et nytt liv. Et svært dramatisk liv!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hapi

Noen av mine favoritter:

Gregory David Roberts - Shantaram (fyren er Australsk, rømte fra fengsel i Australia, boken er delvis selvbiografisk)

Poolan Devi - Jeg, Poolan Devi (selvbiografi)

Elizabeth Haich - Innvielse  (selvbiografi fra to liv, hun husker en tidligere inkarnasjon i Egypt)

Wilbur Smith - Hapi Elvegudinnen (baset på skrifter fra gamle Egypt)

Motley Crue - The Dirt (biografi om bandet)

Sigrid Undset - Kristin Lavransdatter (trilogi om fiktiv middelaldersk kvinne)

Og så en romanserie av Kari Bøge som handler om to venninner, bøkene heter:
Viviann, hvit
Lyset er så hvitt om sommeren
Viviann og Lin
Søster, Viviann
Lins bok

Endret av Isabel70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4. mai 2016 at 22.06, tirben skrev:

*snip* 

Ellers vil jeg anbefale Shantaram. Som handler om en australier som rømmer fra fengsel og kommet seg til India, hvor han starter et nytt liv. Et svært dramatisk liv!! 

Shantaram er pisselang, men definitivt verdt å lese!

Anonymkode: 38d8f...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...