Gå til innhold

Mekaniker per tlf eller viking redningsmann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem vet mest om bil? 

Dvs.: jeg har et problem med bilen med giring/clutch..ringte en mekaniker på verkstedet mitt. Han mener det kan være noe med clutchen, men ikke utslitt clutch, når jeg forklarer hendelsesforløpet og hvordan bilen er og antakelig noe som nybilgarantien dekker. Han kan ikke garantere det uten å ha sett oppi der selvfølgelig, men han "syns det hører sånn ut".

Så kom vikingmannen for å hente bilen. Jeg forklarer det for han også, og han sier "høres ut som clutchen er gåen ja!" - og når han prøver bilen sier han det samme. Du kan jo håpe det ikke er det, men virker sånn på meg!

F...Å bytte clutch koster jo masssse penger.. Bilen blir jo ikke sjekka før min.mandag nå, så får gå her i helga å vær nervøs.

Men ja..Vet ikke helt hva jeg vil, lyst å få bekreftet at man bør stole mer på en mekaniker per tlf enn en redningsmann fra Viking.. Eller er de mekanikere?? Oh no.. Vel, ingen vet jo før de har sett oppi der, men..

 

 

Anonymkode: c27d9...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, vikingmannen trodde clutchen var slitt ut.

Noemekanikeren ikke trodde. 

Anonymkode: c27d9...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om clutchen er utslitt, og bilen enda har nybilgaranti....hvordan er det du bruker den da? For det er etter hva jeg har hørt, noe som nesten aldri blir gjort noe mer av. En bil jeg hadde, hadde trilla over 300.000km uten å bytte clutch..... Og at det går på garanti er vel heller tvilsomt, siden den er av de slitedelene som påvirkes av hvordan den blir brukt, akkurat som bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså iflg nybilgaranti så skal den dekke clutch, men om det er fordi den er "misbrukt" og blitt glasert så dekker ikke garantien det. Jeg vet ikke jeg, bilen har gått 60 000 km, jeg hadde den på service for et par mnd siden, og jeg har nå kjørt fint (og ikke så mye).. 

Men det var nå ikke spørsmålet mitt. Iflg mekanikeren mente han det kunne være trykkskiva (??) etter hvordan jeg forklarte hendelsesforløpet (ble plutselig veldig "hard" å gire, spesielt i 1. Og 2.gir, til den ble så hard at jeg ikke fikk den opp i et eneste gir) og at clutchen føltes normal, ingen ulyd e.l. Mens han fra viking mente det var hele clutchen som var gåen og at jeg burde regne med å betale alt selv. 

Koster visst nærmere 30 000, så sykt kjipe penger å betale for en forholdsvis ny bil. :(

 

Anonymkode: c27d9...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkplata kan jo ryke, men det er noe som hører til sjeldenheten. Der er det ei tilskåret fjær av stål som står i spenn, er det en produksjonsfeil i den bør det gå på garantien. Men igjen, det går helt fint å knekke en clutch om man slurer mer enn strengt tatt nødvendig, eller sitter med venstrefoten på clutch pedalen. 

Når det gjelder selve lamell plata, som blir glasert, så er den faktisk det med en gang etter hva jeg har sett selv når jeg gikk på skolen, er den derimot blitt mishandlet vil nok heller lamell plata nærmest bli pulverisert etter å ha hatt alt for høy temperatur.

Det er heller ikke lett for noen egentlig å trekke en konklusjon på hva det kan være, men er du avhengig av bilen må du bare sette den inn på verksted.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest

Du skal IKKE forholde deg til en mekaniker, men forhold deg til forhandleren der du kjøpte bilen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, 2Bhonest skrev:

Du skal IKKE forholde deg til en mekaniker, men forhold deg til forhandleren der du kjøpte bilen....

Ja, altså det var mekanikeren på verkstedet til forhandleren jeg snakka med. 

Bilen er uansett sendt inn, får vel svar i løpet av de neste dagene hva problemet er. Fy jeg håper ikke hele clutchen har tatt kvelden.. 

Anonymkode: c27d9...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, altså det var mekanikeren på verkstedet til forhandleren jeg snakka med. 

Bilen er uansett sendt inn, får vel svar i løpet av de neste dagene hva problemet er. Fy jeg håper ikke hele clutchen har tatt kvelden.. 

Anonymkode: c27d9...677

Om du enda har garanti på bilen, så gjør det ikke noe om clutchen er gåen. De skifter den gratis siden det enda er garanti....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot
1 time siden, 2Bhonest skrev:

Om du enda har garanti på bilen, så gjør det ikke noe om clutchen er gåen. De skifter den gratis siden det enda er garanti....

Nei.. Med mindre det kan påvises feil på trykkplata, utløserlager eller svinghjul dekkes ikke clutchen av garantien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Jeg har også sett den her linken du henviser til, men forhandleren mener samme som Audiot skriver... Det må iflg dem være en fabrikasjonsfeil for at det skal fikses. JEG mener nå at det ikke er normalt at clutchen er gåen allerede nå uansett da. Fatter ikke at det skal være "min feil". 

Sukk.

Anonymkode: c27d9...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også sett den her linken du henviser til, men forhandleren mener samme som Audiot skriver... Det må iflg dem være en fabrikasjonsfeil for at det skal fikses. JEG mener nå at det ikke er normalt at clutchen er gåen allerede nå uansett da. Fatter ikke at det skal være "min feil". 

Sukk.

Anonymkode: c27d9...677

Ta kontakt med importør da... Ikke svelg alt som forhandlere hevder heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.4.2016 at 19.53, 2Bhonest skrev:

Ta kontakt med importør da... Ikke svelg alt som forhandlere hevder heller...

Det er sant. Snakket med en annen mekaniker på samme verksted (forhandleren min) idag igjen. De har enda ikke fått sett på den, men iflg han var det 99% sikkert at den ikke var utslitt og at garantien da ville dekke det. Han kunne ikke si det 100% iom de ikke hadde åpnet den og det var en 10-timers jobb. Men har gode odds da. 

Vikingmannen skal man altså ikke stole på. Han rådet meg til og med til å kjøre bilen til et rimeligere verksted (forhandleren min er av den dyre sorten) Glad jeg ikke hørte på ham. 

Anonymkode: c27d9...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Snakket med en annen mekaniker på samme verksted (forhandleren min) idag igjen. De har enda ikke fått sett på den, men iflg han var det 99% sikkert at den ikke var utslitt og at garantien da ville dekke det. Han kunne ikke si det 100% iom de ikke hadde åpnet den og det var en 10-timers jobb. Men har gode odds da. 

Vikingmannen skal man altså ikke stole på. Han rådet meg til og med til å kjøre bilen til et rimeligere verksted (forhandleren min er av den dyre sorten) Glad jeg ikke hørte på ham. 

Anonymkode: c27d9...677

Ikke alltid helt rett, MEN...å kjøre den til et billigere verksted, så blir det slik at man får det en betaler for. Har erfart det selv, måtte bruke min egen redning med NAF, enda det var verkstedet som hadde gjort en grov feil så bilen starta ikke morgenen etter....da sparte jeg penger på å bruke "uoriginalt" verksted :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg enig i hva Audiot sier, at clutch ikke går på garantien om det ikke kan påvises feil på noen av delene. Det er det at det går på hvordan den brukes.

Men noe anna jeg kom til å tenke på, hvorfor skulle den være treg å gire mellom 1 og 2 giret, og ikke 3,4 og 5 også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.4.2016 at 19.53, 2Bhonest skrev:
24 minutter siden, tdm900 skrev:
24 minutter siden, tdm900 skrev:

Ellers er jeg enig i hva Audiot sier, at clutch ikke går på garantien om det ikke kan påvises feil på noen av delene. Det er det at det går på hvordan den brukes.

Men noe anna jeg kom til å tenke på, hvorfor skulle den være treg å gire mellom 1 og 2 giret, og ikke 3,4 og 5 også...

24 minutter siden, tdm900 skrev:

 

 

Den 24.4.2016 at 19.53, 2Bhonest skrev:

 

Anonymkode: c27d9...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, hva skjer med siteringen her da!!

Uansett.. 

Det har seg slik at det begynte med at 1. Og 2.giret var sykt harde å få inn i gir... Ble gradvis vanskeligere før jeg til slutt ikke fikk den inn i et eneste gir.. Det skjedde på 2 km.. Ingen problem da jeg kjørte fra jobb, halvveis hjemme ble den hard, og opp siste bakken umulig. Da vikingmannen kom klarte han å få presset den i revers og kjørte den opp på redningsbilen. 

Jeg har INGEN peiling på bil, så jeg kan ikke forklare det. 

Anonymkode: c27d9...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
11 timer siden, tdm900 skrev:

Ellers er jeg enig i hva Audiot sier, at clutch ikke går på garantien om det ikke kan påvises feil på noen av delene. Det er det at det går på hvordan den brukes.

Men noe anna jeg kom til å tenke på, hvorfor skulle den være treg å gire mellom 1 og 2 giret, og ikke 3,4 og 5 også.....

Selv om importørene sier at clutch går på garantien....

Endret av 2Bhonest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, 2Bhonest skrev:

Selv om importørene sier at clutch går på garantien.

Det er vel sånn at en clutch ikke går inn under garantien hvis det er pga at den er utslitt pga bruken. Bremseskiver faller vel inn under samme kategori. Men om det IKKE er pga bruken skal det dekkes.

Sånn tolker jeg det.

Anonymkode: c27d9...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel sånn at en clutch ikke går inn under garantien hvis det er pga at den er utslitt pga bruken. Bremseskiver faller vel inn under samme kategori. Men om det IKKE er pga bruken skal det dekkes.

Sånn tolker jeg det.

Anonymkode: c27d9...677

Importørene hevder at også bremseskiver går inn under garantien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...