Gå til innhold

95/65 blodtrykk. Lege reagerte ikke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Alt over 120/80 er høyt? Så alt over normalt er høyt men ikke noe under det normale er lavt? Tror en som nevnte at man ikke skal stole på folk på et mammaforum hadde helt rett, dere har jo ikke peiling. Legger vet bilde fra apoteket som sier at alt over 140/90 er høyt og ikke alt over normale som er 120/80.

Anonymkode: e784a...01e

Glemte bildet, men det er som det samme som det over.

Anonymkode: e784a...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

120/80 = så høyt blodtrykk? Ehh..

 

Screenshot_20160422-110724.png

Anonymkode: e784a...01e

Hvorfor Ehh... ? Jeg vet da vel selv at jeg aldri har hatt så høyt blodtrykk som 120/80. Jeg har alltid ligget lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

120/80 = så høyt blodtrykk? Ehh..

 

Screenshot_20160422-110724.png

Anonymkode: e784a...01e

Du er gravid. Blodverdier og blodtrykk, avviker fra normalen ved graviditet. Da kan du ikke se på info som gjelder normalbefolkning/ hjerte-/karlidelser og grenser for hvor en behandler høyt blodtrykk med medisiner,  for at folk ikke skal få hjerteinfarkt. Jeg tror du egentlig vet, at det er psyken din som spiller deg et puss nå. Men at det er hardt å inrømme. Du bør kanskje gå til legen for psyken din. Men fysisk har han alt "friskmeldt" deg. Og du burde stole på det han sa. Han ville reagert om han trodde det var noe galt med blodtrykket ditt. Spesielt når du er gravid. 

Anonymkode: 15518...7cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kronisk høyt blodtrykk og blir behandlet for dette. 120/80 er gjennomsnittelig, 95/65 er helt normalt og fint når man er ung. Så lenge man ikke har plagsomme symptomer i forbindelse med dette (veldig svimmel, besvimelse o.l.) er det ikke beregnet som unormalt.

Hva som anses som lavt/høyt for noen kan være normalt for andre. For meg f.eks. er normalt behandlet blodtrykk 130/85, dette er høyt for andre, men ikke beskymringsverdig om du ikke har lavt i utgangspunktet. Dette vil nok i ditt tilfelle være høyt, men ikke farlig. Blodtrykket mitt ubehandlet er 170/120, da begynner det å bli farlig.

er du veldig beskymret så snakk med legen på neste kontroll og be han forklare deg om blodtrykk og hvorfor han ikke var beskymret.

Anonymkode: 8546c...c7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men oppdater gjerne om du klarer å oppdrive medisinsk sertifisert personell som forteller deg noe annet enn det som ble sagt til deg her, en million ganger: at blodtrykket ditt er helt normalt, for en som er gravid i 1.trimester. Pfft..

 

Anonymkode: 15518...7cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker vi kommer til å se mange tråder fra TS gjennom svangerskapet, når det går an å få til så mye ut av et litt lavt blodtrykk.

Mitt trykk er også normalt så lavt, helt fint.

Anonymkode: 3265d...697

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

høres veldig fint ut! 

Da jeg var på sykehuset for OUL reagerte de på blodtrykket mitt på 120/80 fordi det bruker å være mye lavere i graviditeten i det stadiet (i alle fall tidlig tror jeg), så jeg skulle gjerne hatt så fint og lavt som deg. Men siden jeg alltid har brukt å ligge på dette blodtrykket fulgte de det ikke opp videre, da det kommer også an på hva normalblodtrykket ditt er før graviditeten. Hadde mitt normaltrykk vært lavere så hadde jeg måtte bli lagt inn for sjekk og mulighet for svangerskapsforgiftning, men siden det var ca likt som det bruker være før så hadde jeg ikke hadd noen Stigning og dermed ikke noe å bry seg om nå. (Hvis ikke man hadde veldig høyt før da, regner med det sjekkes opp uansett). Nedgang og lavt BT fikk jeg høre var det normale. 

Anonymkode: 234ba...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det litt lavt ut men er ikke legen bekymret så ville jeg tatt det med ro. Det er også normalt å ha lavt blodtrykk i svangerskapet. Bedre det for babyen enn høyt blodtrykk.

Jeg ble svimmel og uvel med et blodtrykk på 90/55. Jeg var da gravid og fikk blodtrykksfall av og til. Nå opplever jeg det ikke lenger. Legen reagerte ikke på mitt blodtrykk heller.

Endret av karlakarl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg i tillegg til en tilfeldig mamma på kg også er sykepleier med erfaring fra sykehus; hjerte, lunge og nevrologi.. i tillegg til å ha lavt bt uten å være gravid...

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt blodtrykk er normalt til at du er gravid. Jeg hadde ca det samme på min første kontroll. Nå derimot er 20 uker og har bt på 150/95. Det er bekymringsfullt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

120 over 80 er HELT normalt. 

Og  til de som synes dette er helt normalt og ikke skjønner hvorfor jeg såør eålåler er usikker. http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/10785043-lavt-blodtrykk/

Anonymkode: e784a...01e

Du er jo helt på bærtur... Du linker til en annen tråd på et forum der det blir sagt at 120 over 80 er normalt blodtrykk. Det denne "sykepleieren" kommer med er gjennomsnittelig blodtrykk hos kvinner og menn. Som du bør vite forandrer blodtrykket seg som regel med alderen. En mann på 60 år vil sannsynligvis ha et høyere blodtrykk enn en på 30. Mange sliter med et for høyt blodtrykk. Det kan være mange grunner til det, men felles er det at dette gir en økt risiko for en masse alvorlige tilstander. Lavt blodtrykk er som regel bare bra.  Når man er gravid skal blodtrykket gå ned, det er det normale. Ditt blodtrykk er helt normalt, det er det samme som jeg og mange andre har hatt når vi har vært gravide. Hvis du derimot hadde hatt et blodtrykk på 120 over 80 burde du kanskje blitt litt engstelig. Hvis du da ikke er en overvektig, røykende 70 åring som stresser stresser mye, da hadde 120/80 vært helt normalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smilejenta
Den 22.4.2016 at 7.44, pompdelux skrev:

Lavt bt er sjeldent ett problem. 95/65 er egentlig ganske perfekt når man er frisk og sunn.

Som hun over sier, vær litt forsiktig når du reiser deg opp for man kan jo være litt svimmel :)

 

9 timer siden, pompdelux skrev:

Kan legge til at jeg i tillegg til en tilfeldig mamma på kg også er sykepleier med erfaring fra sykehus; hjerte, lunge og nevrologi.. i tillegg til å ha lavt bt uten å være gravid...

Da er du en meget spesiell sykepleier. Du motsier deg jo selv i ett og samme innlegg. "95/65 er egentlig ganske perfekt når man er ung og sunn" sier du, så kommer det rett etter "vær litt forsiktig når du reiser deg for man kan jo være litt svimmel".

Ingen steder i min verden er det å kunne være litt svimmel ganske perfekt for en ung og sunn person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Trimsi skrev:

Du er jo helt på bærtur... Du linker til en annen tråd på et forum der det blir sagt at 120 over 80 er normalt blodtrykk. Det denne "sykepleieren" kommer med er gjennomsnittelig blodtrykk hos kvinner og menn. Som du bør vite forandrer blodtrykket seg som regel med alderen. En mann på 60 år vil sannsynligvis ha et høyere blodtrykk enn en på 30. Mange sliter med et for høyt blodtrykk. Det kan være mange grunner til det, men felles er det at dette gir en økt risiko for en masse alvorlige tilstander. Lavt blodtrykk er som regel bare bra.  Når man er gravid skal blodtrykket gå ned, det er det normale. Ditt blodtrykk er helt normalt, det er det samme som jeg og mange andre har hatt når vi har vært gravide. Hvis du derimot hadde hatt et blodtrykk på 120 over 80 burde du kanskje blitt litt engstelig. Hvis du da ikke er en overvektig, røykende 70 åring som stresser stresser mye, da hadde 120/80 vært helt normalt.

Hahahh! Du er jo helt på bærtur, som du ser i den andre tråden synes veldig mange at det er et veldig lavt blodtrykk.

Også til "120/80 er gjennomsnittelig blodtrykk hos kvinner og menn" kontra "Hvis du da ikke er en overvektig, røykende 70 åring som stresser stresser mye, da hadde 120/80 vært helt normalt."

Så det du mener er at vi blir servert ett gjennomsnittlig blodtrykk for hele befolkningen basert på hva som er normalt for en 70 åring som er røykende og overvektig i tillegg stresser ekstremt mye?

Anonymkode: e784a...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahahh! Du er jo helt på bærtur, som du ser i den andre tråden synes veldig mange at det er et veldig lavt blodtrykk.

Også til "120/80 er gjennomsnittelig blodtrykk hos kvinner og menn" kontra "Hvis du da ikke er en overvektig, røykende 70 åring som stresser stresser mye, da hadde 120/80 vært helt normalt."

Så det du mener er at vi blir servert ett gjennomsnittlig blodtrykk for hele befolkningen basert på hva som er normalt for en 70 åring som er røykende og overvektig i tillegg stresser ekstremt mye?

Anonymkode: e784a...01e

Du har ikke et veldig lavt blodtrykken en plass, for en gravid dame. Punktum. Det  bekymringsverdige med deg er at du åpenbart ikke hører på hverken legen din eller andre. Hvis du hadde hatt et blodtrykk på 120/80 så tidlig i graviditeten burde du vært mer bekymret for det, en blodtrykket du har nå. Fordi blodtrykket ditt vill gå opp i de neste månedene. Fortsett gjerne din standhaftighet. Men blodtrykket ditt er normalt, og ingen vil komme til å fortelle deg noe annet. Men vit at du framstiller deg selv i et utrolig dårlig lys, med tanke på psyke og at du skal ha et barn snart. 

Anonymkode: 15518...7cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hahahh! Du er jo helt på bærtur, som du ser i den andre tråden synes veldig mange at det er et veldig lavt blodtrykk.

Også til "120/80 er gjennomsnittelig blodtrykk hos kvinner og menn" kontra "Hvis du da ikke er en overvektig, røykende 70 åring som stresser stresser mye, da hadde 120/80 vært helt normalt."

Så det du mener er at vi blir servert ett gjennomsnittlig blodtrykk for hele befolkningen basert på hva som er normalt for en 70 åring som er røykende og overvektig i tillegg stresser ekstremt mye?

Anonymkode: e784a...01e

Ved "gjennomsnittelig blodtrykk" tar man også med voksne som har et svært høyt blodrykk (genetisk eller pga sykdom/livsstil). og eldre som har et naturlig høyt blodtrykk. Hvis du er forholdsvis ung og attpåtil er gravid vil det iallefall i starten av graviditeten være mye mer normalt å ha blodtrykk på 95/65 enn 120/80. Blodtrykk er også veldig genetisk. I min familie er vi heldige og har lavt blodtrykk. Selv de eldre på min fars side har blodtrykk som 18-åringer. Legene forteller oss hver gang blodtrykket blir målt at dette er en stor fordel.

Vær så snill å les denne! http://www.lommelegen.no/legesvar/gravid-og-lavt-blodtrykk Her er det en gravid som har blodtrykk på 84/44 !! Da snakker man lavt blodtrykk. Og som legen sier, dette er verken skadelig for barnet eller den gravide, eller sjeldent.

Å være litt svimmel når man reiser seg brått fordi blodtrykket er litt lavt, eller føle seg litt slapp og sliten fordi blodtrykket er lavt, er kanskje ubehagelig, men ikke farlig! 

Hvis du har behov for å krisesaksimere og å se farlige ting i det ufarlige, bør du ta dette opp med psykologen du bruker og prøve å få bukt med disse tankene. Når barnet kommer vil slike tanker garantert mangedoble seg, og du må ha metoder for å takle det.

Jeg har ikke forsøkt å latterligjøre deg med innleggene mine, jeg synes bare det er viktig at du tar til deg fakta og ikke lager problemer av ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

ts her.

Ok folkens. Da var blodtrykket på 117/65, hva sier dere nå? :') sist var det jo helt normalt å ha det og hvis jeg nærmet meg 120 så ville det vært værre.. så..?

Anonymkode: e784a...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

ts her.

Ok folkens. Da var blodtrykket på 117/65, hva sier dere nå? :') sist var det jo helt normalt å ha det og hvis jeg nærmet meg 120 så ville det vært værre.. så..?

Anonymkode: e784a...01e

Det er fortsatt lavt. Slapp av jente. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro, og hør på legen din. Han har full kontroll.

Anonymkode: c2e9b...1bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg tror du trenger å gå tur og være fysisk aktiv, så blir både psyke og blodtrykk høyere. 

Siden du er så flink til å google, kan du jo lese litt om ernæring også, så slipper du å gå til ernæringsfysiolog. Du hører jo uansett mer på google enn de råd du får av kvalifisert helsepersonell. 

Håper du legger inn høygiret på å bli frisk, så babyen din får en stabil, frisk og trygg mamma. Lykke til. 

Anonymkode: 79afe...840

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...