Gå til innhold

Innvandrere i barnehage utrygt for barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, N0RGE skrev:

 

Ja hallo i luken ja. Du har aldri hørt om norske barn som blir mobbet for å ha servelat på brødskiva osv?

 

Og for og svare på spørsmålet ditt, altså hvorfor innvandrerbarn skal være annerledes enn etnisk norske barn? Fordi det ikke stilles noen krav til dem eller spørsmål til deres oppførsel, blant annet pga av sånne holdninger som dine, der du ser bort i fra potensielle kulturkonflikter og fordømmer ts som fordømmende fordi det liksom ikke skal være noen forskjell på innvandrerbarn og etnisk norske, når det er så store kulturforskjeller og norske barn stilles til en høyere standard vad gjelder toleranse og forståelse for de andre. Nettopp derfor.

For det første overdriver du den derre "det er oss NORDMENN som er ofrene her" så til de grader. Det er ikke et vanlig fenomen at man blir stigmatisert for å være norsk eller mobbet for å ha servelat, og som den eneste med norske foreldre i klassen gjennom hele barne- og ungdmsskolen snakker jeg av erfaring.

Hvilke "store kulturforskjeller" er det du snakker om? Kulturforskjeller er ikke til å unngå, men de er samtidig helt overkommelige i de aller fleste tilfeller og i hvert fall for små barn.

Og uansett, det folk reagerer på er først og fremst at det er snakk om barnehagebarn her. Barn i den alderen er sjelden farlige for andre barn, de er stort sett ganske like og at TS spør om det er "utrygt" for hennes barn er snodig. Hvor ofte tror du virkelig barn i 5årsalderen denger løs på hverandre i barnehagen som et resultat av religiøs fundamentalisme? Altså hvor vill er barnehagen, liksom? 

Anonymkode: 55d24...595

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 20. april 2016 at 17.21, AnonymBruker skrev:

Jeg har en veldig forsiktig liten unge som skal begynne i barnehage her til høsten og vet det er en del innvandrere som går der. Vil det være utrygt å sende barnet dit? Ønsker kun seriøse svar med deres erfaringer på dette med innvandrere som barnehagebarn, ikke avsporing om asylpolitikk. På forhånd takk :) 

Anonymkode: b761d...68f

Det hadde jeg ikke bekymret meg over. Barnet mitt går i en mottaksbarnehage hvor nesten halvparten er innvandrere. En av de h*n leker best med er fra Somalia. Det har aldri vært noe problem. Barna begynner i barnehagen når de er rundt 1 år, de møtes nesten hver dag, lærer språket og blir sosialisert. Kulturforskjeller har ikke noe å si når barna er så små.

Ellers kan jeg jo nevne at mitt barn (som er etnisk norsk) kan være dominerende med andre barn, vi slet en stund med biting. Det er vanlig at barn har en sånn periode, uavhengig av bakgrunn, men heldigvis går det som regel over. 

Anonymkode: 10dba...54f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første overdriver du den derre "det er oss NORDMENN som er ofrene her" så til de grader. Det er ikke et vanlig fenomen at man blir stigmatisert for å være norsk eller mobbet for å ha servelat, og som den eneste med norske foreldre i klassen gjennom hele barne- og ungdmsskolen snakker jeg av erfaring.

Hvilke "store kulturforskjeller" er det du snakker om? Kulturforskjeller er ikke til å unngå, men de er samtidig helt overkommelige i de aller fleste tilfeller og i hvert fall for små barn.

Og uansett, det folk reagerer på er først og fremst at det er snakk om barnehagebarn her. Barn i den alderen er sjelden farlige for andre barn, de er stort sett ganske like og at TS spør om det er "utrygt" for hennes barn er snodig. Hvor ofte tror du virkelig barn i 5årsalderen denger løs på hverandre i barnehagen som et resultat av religiøs fundamentalisme? Altså hvor vill er barnehagen, liksom? 

Anonymkode: 55d24...595

Du understreker poenget mitt. Jeg har aldri hevdet at det er oss NORDMENN som er ofrene her. Oss mot dem mentaliteten er utelukkende noe du har skapt i ditt eget hode og projisert over på meg. Jeg tror heller ikke det er et særlig problem for barn å gå på barnehage uansett etnisitet, men man skal gjerne gå videre opp i skoletrinnene under de samme grupperingene og det er naturlig å stille spørsmål ved hvor trygt dette er. Og det blir hvertfall ikke tryggere av at de som er bekymret blir møtt med forutinntatte holdninger om at innvandrere hvertfall ikke gjør noe galt og at det over hode ikke kan oppstå noen problemer, og dermed insinuere at problemene er rasisme og intoleranse osv. For det er ingen her som er interessert i å ta bekymringene til trådstarter på alvor, men å demonstrere hva slags mye bedre mennesker de er og ikke minst ta de rette folkene i forsvar, samme hva.

Endret av N0RGE
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tenker du at det skal være skummelt? Det er heller en fordel at etnisk norske og utenlandske barn mikses i barnehager, fordi man da lærer å forstå og respektere forskjeller, samt se likheter, i kultur, oppvekst og religion. Noe som jeg ser ut i fra mange av svarene i denne tråden her er viktig å få erfaringer med tidligst mulig, sånn at man ikke vokser opp og frykter hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, N0RGE skrev:

Du understreker poenget mitt. Jeg har aldri hevdet at det er oss NORDMENN som er ofrene her. Oss mot dem mentaliteten er utelukkende noe du har skapt i ditt eget hode og prosjektert over på meg. Jeg tror heller ikke det er et særlig problem for barn å gå på barnehage uansett etnisitet, men man skal gjerne gå videre opp i skoletrinnene under de samme grupperingene og det er naturlig å stille spørsmål ved hvor trygt dette er. Og det blir hvertfall ikke tryggere av at de som er bekymret blir møtt med forutinntatte holdninger om at innvandrere hvertfall ikke gjør noe galt og at det over hode ikke kan oppstå noen problemer, og dermed insinuere at problemene er rasisme og intoleranse osv. For det er ingen her som er interessert i å ta bekymringene til trådstarter på alvor, men å demonstrere hva slags mye bedre mennesker de er og ikke minst ta de rette folkene i forsvar, samme hva.

Å prosjektere holdninger må være mye jobb.

Anonymkode: 8dab6...f55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å prosjektere holdninger må være mye jobb.

Anonymkode: 8dab6...f55

At du gidder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 20.4.2016 at 17.21, AnonymBruker skrev:

Jeg har en veldig forsiktig liten unge som skal begynne i barnehage her til høsten og vet det er en del innvandrere som går der. Vil det være utrygt å sende barnet dit? Ønsker kun seriøse svar med deres erfaringer på dette med innvandrere som barnehagebarn, ikke avsporing om asylpolitikk. På forhånd takk :) 

Anonymkode: b761d...68f

Hæ?

Ja, det er ikke mer utrygt enn andre barnehager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.4.2016 at 17.38, AnonymBruker skrev:

Vi har et lite adoptert barn. Å lese sånne innlegg som dette får meg til å lure på hva andre foreldre har mellom ørene og hva barnet skal måtte bli møtt med ute i samfunnet og ute av babyvogna. 

Anonymkode: 96ee0...5ce

Word!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barnehagenivå kan jeg ikke forstå at det skal være en reell bekymring. Barn mellom 1-6 år leker fint med hverandre uavhengig av hudfarge, og det tror jeg er positivt i det lange løp. Når det er sagt - jeg har vokst opp på østkanten, og opplevde nesten daglig seksuell trakassering på ungdomsskolen fra gutter med annen kulturell bakgrunn. Jeg kan altså forstå at dette kan være en problemstilling etterhvert, men ikke i barnehagen. 

Anonymkode: 021a7...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du er urolig ts. Innvandrerbarn mangler ofte grenser, og innvandrere har ofte en negativ og rasisitisk holdning til nordmenn.

Jeg husker en historie fra da barnet mitt var liten. Vi skulle på butikken, og utenfor sto en sigøynerfamilie. Etpar av disse guttene gikk helt bort til mitt barn og begynte å klype og lugge. Foreldrene  sto bare å så på å snakket ikke til sine unger, men lot de holde på. Vi måtte bare komme oss bort, for det nyttet ikke å si til de barna at de skulle slutte, og ikke kunne vi ta igjen med de eller tuppe de i ræva. 

Anonymkode: d1820...eac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...