Gå til innhold

fine linjer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :-) Jeg har dessverre i min tid som tenåring og i tidlig tjueåra tatt solarium, og det begynner jeg og se de første tegnene på nå. Har fått begynnende tegn noen ørsmå fine linjer i panna, og innser nå at jeg kanskje må begynne prioritere huden min litt mer. Har alltid vært flink på rens og fukt, men tenkte jeg skulle begynne å se meg etter noen kremer som kan hjelpe på at jeg i hvert fall ikke få flere linjer med det første, men vet ikke helt hva slags kremer og hva slags syrer som er effektive. Har hvertfall kutta ut solarium og skal gå til innkjøp av en dagkrem med solfaktor! Er det noen som har noen tips? :-) 

Anonymkode: b477e...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå inn på et velassortert parfymeri eller en hudpleiesalong og få anbefalt noe som passer for din hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjuefire :P så føler jeg er litt for ung til å måtte bekymre meg for dette enda

Anonymkode: b477e...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dra på et parfymeri, dra heller på en hudpleiesalong, der har de mer peiling og selger heller ikke produkter fulle av tilsetningsstoffer.

For å få fjernet de linjene du har så er det ikke nok med en god krem eller hudrens. Du bør heller dra på behandlinger der de bruker syre for å få fjernet de. En venninne av meg gikk på en a-vitaminsyrekur som fjernet alle linjene og de store porene hennes. Det er en ganske heftig kur da, som virker som en light kjemisk peeling. Men hun er 26 år og har fått huden til en 16-åring, hun har fått så bra resultater at jeg definitivt skal ta den kuren selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, frk91 skrev:

Ikke dra på et parfymeri, dra heller på en hudpleiesalong, der har de mer peiling og selger heller ikke produkter fulle av tilsetningsstoffer.

For å få fjernet de linjene du har så er det ikke nok med en god krem eller hudrens. Du bør heller dra på behandlinger der de bruker syre for å få fjernet de. En venninne av meg gikk på en a-vitaminsyrekur som fjernet alle linjene og de store porene hennes. Det er en ganske heftig kur da, som virker som en light kjemisk peeling. Men hun er 26 år og har fått huden til en 16-åring, hun har fått så bra resultater at jeg definitivt skal ta den kuren selv. 

Tusen takk for svar! :) Ja det var det jeg tenkte, også er jeg litt redd for å bli prakka på masse dyre produkter som ikke passer til huden min i det hele tatt. Jeg har virkelig null peiling så jeg er litt redd for å bli lurt, pluss at jeg er student så jeg har ikke all verden med penger. Er så redd jeg ender opp med å ødelegge huden min mer, men må jo bare stole på at hudpleierne vet hva de driver med. Har store porer også, så det der hadde jo vært midt i blinken. Vet du hva hun betalte?

Anonymkode: b477e...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produkter bør du kjøpe på apoteket. De er de eneste som har en reell kvalitetssikring.

Jeg pleier å dele hudpleie inn i to kategorier - forebyggende og reverserende.

Forebyggende innebærer ting som riktig kosthold (mye sunt fett), solfaktor, ikke røyke, begrense soling, rense godt, drikke nok vann osv. Det er tingene du gjør før du har noen aldringstegn for å se best mulig ut om ti-tyve år (og selvsagt burde fortsette med).

Reverserende grep er tingene du gjør når du allerede har begynt å få rynker. Punktene over fjerner ikke eksisterende rynker, kun begrenser fremtreden av nye. Peeling er ett eksempel, for å hjelpe å fjerne døde hudceller, en prosess som avtar ettersom vi blir eldre. Det andre er selvsagt Botox - noe man skal være forsiktig med, da det bygger seg opp.

Generelt ville jeg fokusert på de forebyggende grepene mens du er ung. Dersom man begynner med hard peeling o.l. kan man gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Huden reparerer seg selv og fornyer seg i ungdommen, og man kan "drepe" en ellers sunn hud ved å overbehandle den. Har du derimot begynt å få rynker allerede forstår jeg at du vil ta noen grep. Men hvor mye er vanskelig å si uten å se deg. Jeg ville startet med de forebyggende grepene og kanskje tatt ørlite Botox dersom du virkelig har noen dype furer i pannen. Kjemisk peeling ville jeg ikke gjort i tyveårene overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Marie90 skrev:

Produkter bør du kjøpe på apoteket. De er de eneste som har en reell kvalitetssikring.

Jeg pleier å dele hudpleie inn i to kategorier - forebyggende og reverserende.

Forebyggende innebærer ting som riktig kosthold (mye sunt fett), solfaktor, ikke røyke, begrense soling, rense godt, drikke nok vann osv. Det er tingene du gjør før du har noen aldringstegn for å se best mulig ut om ti-tyve år (og selvsagt burde fortsette med).

Reverserende grep er tingene du gjør når du allerede har begynt å få rynker. Punktene over fjerner ikke eksisterende rynker, kun begrenser fremtreden av nye. Peeling er ett eksempel, for å hjelpe å fjerne døde hudceller, en prosess som avtar ettersom vi blir eldre. Det andre er selvsagt Botox - noe man skal være forsiktig med, da det bygger seg opp.

Generelt ville jeg fokusert på de forebyggende grepene mens du er ung. Dersom man begynner med hard peeling o.l. kan man gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Huden reparerer seg selv og fornyer seg i ungdommen, og man kan "drepe" en ellers sunn hud ved å overbehandle den. Har du derimot begynt å få rynker allerede forstår jeg at du vil ta noen grep. Men hvor mye er vanskelig å si uten å se deg. Jeg ville startet med de forebyggende grepene og kanskje tatt ørlite Botox dersom du virkelig har noen dype furer i pannen. Kjemisk peeling ville jeg ikke gjort i tyveårene overhodet.

Får kanskje ikke i meg nok fett, leste et sted at å få i seg omega 3 tabletter er bra? Spiser nemlig ikke fisk. Det er heldigvis ikke rynker, men to bittesmå "streker" i panna. Det er nok ikke noe andre mennesker legger merke til med mindre jeg påpeker det, men ser de jo selv og fikk litt panikk :P Har du noen produkter fra apoteket du anbefaler?

Anonymkode: b477e...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! :) Ja det var det jeg tenkte, også er jeg litt redd for å bli prakka på masse dyre produkter som ikke passer til huden min i det hele tatt. Jeg har virkelig null peiling så jeg er litt redd for å bli lurt, pluss at jeg er student så jeg har ikke all verden med penger. Er så redd jeg ender opp med å ødelegge huden min mer, men må jo bare stole på at hudpleierne vet hva de driver med. Har store porer også, så det der hadde jo vært midt i blinken. Vet du hva hun betalte?

Anonymkode: b477e...716

Jeg har nettopp startet på en hudpleieserie som heter Nimue. Prøvepakken jeg kjøpte med rens/serum og krem kostet 1700kr så det er ganske dyre produkter. Billige men bra produkter kan jeg ikke si så mye om, men det finnes nok skikkelige produkter på apotek som ikke er så dyre. 

For å forebygge linjer er det viktig å drikke mye vann, spise fettholdig mat som avocado, fet fisk og bruke god olivenolje i salater o.l. Omega-3 tabletter er også bra. Solfaktor i ansikt bør man bruke året rundt, noe jeg ikke har gjort og gruer meg som F til dette begynner å vises i ansiktet.
Ellers bør man bruke solbriller og caps om man drar til sydlige strøk, så man ikke utsetter ansiktet for sol. Dette er ganske ekstremt, men sol er døden for en fin hud.

Botox kan man også bruke forebyggende. Jeg bruker det i sinnarynken, for har en kraftig muskel akkurat der som gjør at jeg kommer til å få en solid rynke hvis jeg ikke passer på.

Den kuren venninna mi gikk på var veldig dyr, den varte i 18 uker så flere av kremene og salvene måtte hun kjøpe flere ganger. Vet ikke eksakt pris men hun betalte i allefall 5-6000 til sammen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får kanskje ikke i meg nok fett, leste et sted at å få i seg omega 3 tabletter er bra? Spiser nemlig ikke fisk. Det er heldigvis ikke rynker, men to bittesmå "streker" i panna. Det er nok ikke noe andre mennesker legger merke til med mindre jeg påpeker det, men ser de jo selv og fikk litt panikk :P Har du noen produkter fra apoteket du anbefaler?

Anonymkode: b477e...716

Produktmessig så er det viktigste at det a) har solfaktor, b) passer din hudtype.

Jeg jobber med noen hudpleiemerker så jeg tar egentlig det jeg får gratis gjennom jobben - det er ganske standard, rimelige merker med SPF 15 for dagkrem som gir fuktighet. Jeg har egentlig en litt "problematisk" hud som er veldig fet men med noen tørre soner. Det som har mest innvirkning på huden er derimot kosthold og livsstil. Har testet mange produkter gjennom årene og finner det overhodet ikke verdt det å bruke mye penger. Jeg ville derfor bare gått på apoteket og spurt om noe med solfaktor som var mest mulig naturlig og passet fet/tørr hud.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, frk91 skrev:

Jeg har nettopp startet på en hudpleieserie som heter Nimue. Prøvepakken jeg kjøpte med rens/serum og krem kostet 1700kr så det er ganske dyre produkter. Billige men bra produkter kan jeg ikke si så mye om, men det finnes nok skikkelige produkter på apotek som ikke er så dyre. 

For å forebygge linjer er det viktig å drikke mye vann, spise fettholdig mat som avocado, fet fisk og bruke god olivenolje i salater o.l. Omega-3 tabletter er også bra. Solfaktor i ansikt bør man bruke året rundt, noe jeg ikke har gjort og gruer meg som F til dette begynner å vises i ansiktet.
Ellers bør man bruke solbriller og caps om man drar til sydlige strøk, så man ikke utsetter ansiktet for sol. Dette er ganske ekstremt, men sol er døden for en fin hud.

Botox kan man også bruke forebyggende. Jeg bruker det i sinnarynken, for har en kraftig muskel akkurat der som gjør at jeg kommer til å få en solid rynke hvis jeg ikke passer på.

Den kuren venninna mi gikk på var veldig dyr, den varte i 18 uker så flere av kremene og salvene måtte hun kjøpe flere ganger. Vet ikke eksakt pris men hun betalte i allefall 5-6000 til sammen. 

 

Åh, og jeg som elsker å være brun! Får vel lære meg å bruke selvbruning :P Jeg har heller aldri brukt solfaktor i ansiktet, bare om sommeren når jeg ligger midt i solsteken. Gud som det suger at man ikke kan ha plettfri hud for alltid, haha

Endret av Koy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk ikke så ille med solfaktor, nå bruker jeg en cc-krem med solfaktor 30 i ansiktet og nå når jeg har fått det inn i sminkerutinen så tenker jeg ikke så mye over det. 

Du trenger jo ikke å være så nazi på sommeren som jeg beskrev. Jeg skal til syden i sommer, og har planlagt å ligge langflat et par dager i sola. Skal dog ta botox like før jeg drar, så jeg i det minste slipper å tenke på sinnarynka når jeg ligger og griller meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Marie90 skrev:

Produktmessig så er det viktigste at det a) har solfaktor, b) passer din hudtype.

Jeg jobber med noen hudpleiemerker så jeg tar egentlig det jeg får gratis gjennom jobben - det er ganske standard, rimelige merker med SPF 15 for dagkrem som gir fuktighet. Jeg har egentlig en litt "problematisk" hud som er veldig fet men med noen tørre soner. Det som har mest innvirkning på huden er derimot kosthold og livsstil. Har testet mange produkter gjennom årene og finner det overhodet ikke verdt det å bruke mye penger. Jeg ville derfor bare gått på apoteket og spurt om noe med solfaktor som var mest mulig naturlig og passet fet/tørr hud.  

Da høres det ut som vi har ganske lik hud, har store porer og huden blir fort glinsende, men samtidig føles den veldig fort tørr om jeg ikke bruker rett fuktighetskrem. Får høre på apoteket imorgen, regner med de har noe de kan anbefale :-)

Anonymkode: b477e...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke plukk for mye på deg selv og huden din. Ikke ta botox eller annen gift, la huden heale seg selv. Få nok sønv, næringsrik kost og regelmessig bevegelse, samt stress ned. Alt for mange plukker for mye på seg selv idag. Hilsen ei med plettfri hud naturlig.

Anonymkode: fd4cf...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kunne også tilføye noe i denne tråden her.
Man kan godt forebygge linjer og rynker og det er knyttet til bra fukting. Man begynner å miste høyt nivå av kollagen i huden allerede når vi blir 25 år gamle! Da trenger man å ikke reversere mye, men det er bra å bruke noe ekstra enn bare fuktighetskrem.

Du bør gå til apoteket og spørre, men likegodt kan du se etter noe som de gir tgaranti på. Sånn sett har jeg også en krem med garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carly-Chardonnay

Kan anbefale Obagi. Koster litt, men man får såå myk hud og den syrebehandlingen forebygger linjer. Selv tar jeg botox i tillegg, men jeger 10 år eldre enn deg ts. Obagi er kun via godkjente hudpleiesalonger, så ikke noe du kan kjøpe hvor som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21. april 2016 at 16.54, Marie90 skrev:

Produkter bør du kjøpe på apoteket. De er de eneste som har en reell kvalitetssikring.

Nei.

TS, jeg anbefaler som andre her å gå til en hudpleier og få tips til en rutine med produkter som passer deg. Du trenger aktive ingredienser som trenger ned i huden din, men du har fortsatt ung hud og må være forsiktig med syrer, osv. Anbefaler Pevonia eller Comfort Zone. Dyre, men veldig gode produkter med gode ingredienser. 

Anonymkode: 559d8...ed8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 21.4.2016 at 15.45, AnonymBruker skrev:

Tjuefire :P så føler jeg er litt for ung til å måtte bekymre meg for dette enda

Anonymkode: b477e...716

Jeg føler det og. Men det å ta solarium er dessverre sånt,  an skal passe på hele tida når man gjør det. Også obs! Når man nemlig blir 5 år synker nivået av kollagen i huden, så bør man støtte seg litt i gran. Jeg ssom 31 åring vettdet bra jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...