Gå til innhold

Mastertråd 2016


Musefjes

Anbefalte innlegg

For en fantastisk tråd å finne når man sitter å burde jobbet med masteroppgaven, men bare prokrastinerer :fnise: Min master er på 30 stp og jeg skal levere 15. mai. Trodde jeg var så og si ferdig, sendte oppgaven til veileder og måtte endre masse på konklusjonskapittelet. Merker jeg sliter skikkelig med motivasjonen. Gleder meg bare til hele oppgaven er over :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg få være med i tråden selv om jeg holder på med doktorgrad? Trenger å klage litt...

Tenkte egentlig å levere ganske snart, men så ble jeg gravid, og siden påske har alt vært en kvalmetåke. Har vært delvis sykmeldt, men husker knapt hva jeg har skrevet. 😬 Kappa begynner å nærme seg ferdig, men jeg har ikke fått review på den tredje artikkelen, noe som stresser meg, og hovedveilederen min er alltid altfor positiv. Han har lest gjennom hele greia og mener det er bra, men det sier han ALLTID, og uten å gå i detaljer på et forum, så stoler jeg ikke på hans vurdering. 

Stressa... Dette var ikke en god kombinasjon med gravidhjerne! 

Anonymkode: 600c0...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg være med selv om jeg ikke skal levere før i november? :)

Har 60 stp master som skal være 80-120 sider. Har nok minst 80 sider allerede... Og mangler både det siste empiriske kapittelet og bakgrunnskapittel og avslutningskapittel. Så her må det nok kuttes kraftig ja... 

Veileder mener jeg ligger godt an mtp tid da, men kjenner jeg blir litt stressa innimellom. 

Hvilke fag studerer dere andre? Trenger ikke si konkret hvilket fag, men typen i alle fall. Jeg tar et humanistisk fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.4.2016 at 16.03, Kvalitet skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor du er uenig med veileder i forhold til oppgaven. Har selv skrevet  gruppeoppgave med noen medstudenter som også var uenig med vår veileder. Det gikk ikke veldig bra for å si det sånn, selv om mine medstudenter "visste hvordan ting skulle gjøres" . Veiledren  din har jo bedre innsikt i tematikken enn du har, dessuten er hun med på å vurdere karakteren til oppgaven. Jeg ville tatt imot alle råd og kjørt på ut fra veiledningen.  Rådene vil  gjøre  oppgaven lettere for deg å skrive , samtidig som jeg tror du vil få en bedre karakter. 

 

Er hun? Så vidt jeg har fått med meg, er det intern og ekstern sensor som setter karakter, og den interne kan ikke være veileder. Men mulig det er forskjeller mellom universitetene eller innad mellom fakultetene/instituttene. 

 

Den 25.4.2016 at 17.24, AnonymBruker skrev:

Jeg skal begynne å skrive master til høsten, noen tips fra dere som er igang? Går det an å starte litt tidligere med teoridelen, når jeg vet hva jeg skal skrive om, tror du? Jeg får en hektisk høst med termin samtidig som jeg begynner på skrivingen, så har lyst til å prøve å skrive litt i sommer..

Anonymkode: 1a4f1...c81

Nå vet jeg jo ikke hvilket fag du tar, men jeg vil imotsetning til de andre her fraråde deg å begynne med bakgrunnskapitler og teori/metode. Det blir bare en masse bortkastet arbeid. Skriv bakgrunnskapittelet til slutt. Lag en overordnet skisse, og begynn rett på empirien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått godkjent kapitlet mitt!!

Så nå må jeg bare prøve å få sydd sammen hele greia til et førsteutkast. Gaah. Nå har jeg to ferdige kapitler, fire uferdige kapitler også mangler jeg konklusjonen. Dvs, jeg vet jo hva den er, jeg har skrevet den mange ganger, men likevel vet jeg jo ikke akkurat hva den blir før jeg ser alt det andre ferdig..

Skal prøve å ha det førsteutkastet innen en uke, dvs innen 6/7. Heia meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg blir med i denne tråden, har levering 15.juni og ting har egentlig gått relativt greit. Det eneste er at jeg er veldig misfornøyd med veilederen min. Har kun hatt svært få møter, og syns generelt jeg får veldig lite hjelp. Veilederen svarer ikke på mail og er vanskelig å få tak i. Føler også det er vanskelig å diskutere resultat og føler veileder syns jeg er dum om det er noe jeg ikke forstår. Flere som har opplevd dette? Kjenner det tærer på motivasjonen. 

Anonymkode: 857d5...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, lingua franca skrev:

 

Er hun? Så vidt jeg har fått med meg, er det intern og ekstern sensor som setter karakter, og den interne kan ikke være veileder. Men mulig det er forskjeller mellom universitetene eller innad mellom fakultetene/instituttene. 

 

Nå vet jeg jo ikke hvilket fag du tar, men jeg vil imotsetning til de andre her fraråde deg å begynne med bakgrunnskapitler og teori/metode. Det blir blir en masse bortkastet arbeid. Skriv bakgrunnskapittelet til slutt. Lag en overordnet skisse, og begynn rett på empirien. 

Mulig det kommer litt an på fagområdet også. Jeg jobber i et naturvitenskapelig fagområde.

Ta utgangspunkt i prosjektbeskrivelsen/-skissen - helt enig i at det er lurt å lage en overordnet skisse. Det kan være fint å få med noen av de sentral referansene i introduksjonen på et tidlig tidspunkt - skriv en setning eller to, eller lim inn linker til artikler, slik at du har dem, men jeg vil ikke anbefale å starte med å skrive hele introduksjonen fra A til Å. Men det kan være lurt å skrive noen stikkord og lage en overordnet skisse over hva du tenker skal være med i introduksjonen (min endret seg MYE underveis! Jeg måtte kutte ut mye av det jeg først hadde tenkt å skrive om, det ble for mye. Hvis jeg hadde skrevet alt først, hadde jeg kastet bort mye tid...) 

Start med metodekapittelet, det er lurt å gjøre det parallelt med at du gjør analysene/forsøkene/hva du nå skal gjøre. Det samme gjelder resultatkapittelet. Hvis du har tabeller/figurer, bruk tid på å finne ut hvordan du best kan fremstille resultatene dine. Vips! Så har du to kapitler ferdig. Så har jeg skrevet endel på diskusjonen ut fra resultatkapittelet, gått tilbake til linkene i introduksjonen og bygget ut det, og så jobbet parallelt med diskusjon og introduksjon (som er det som har tatt mest tid for meg, i alle fall). 

Anonymkode: 600c0...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skal begynne på masteren min til høsten (60 poeng). Håper jeg kan stille dere et spørsmål ang. prosjektskissen (gidder ikke lage en egen tråd om det).

Hvor utfyllende var prosjektskissen deres? Jeg har problemstillingen min klar, men har ikke peiling på hvilken litteratur jeg skal bruke. Er det veldig viktig å ha litteraturen klar? Jeg pleier alltid å finne litteratur underveis - er litt vanskelig å vite akkurat hva jeg kommer til å bruke. Det er jo mye arbeid å sette seg inn i all litteraturen, og det har jeg ikke tid til nå i eksamensperioden, så ser ikke for meg at jeg leverer en fyldig litteraturliste i den prosjektskissen. :P Setter pris på om noen kan svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, lingua franca skrev:

Har 60 stp master som skal være 80-120 sider. Har nok minst 80 sider allerede... Og mangler både det siste empiriske kapittelet og bakgrunnskapittel og avslutningskapittel. Så her må det nok kuttes kraftig ja... 

Veileder mener jeg ligger godt an mtp tid da, men kjenner jeg blir litt stressa innimellom. 

Hvilke fag studerer dere andre? Trenger ikke si konkret hvilket fag, men typen i alle fall. Jeg tar et humanistisk fag.

Oi, da ligger du godt an ja! Jeg skal levere 1. juni, 80-120 sider, og jeg har enda bare de samme 38 sidene jeg hadde i begynnelsen av mars.. Det har vært mye annet som måtte gjøres i mellomtiden, og nå har vi deadline på artikkel om masteren min på om to dager, så etter det blir det mer masterskriving. Men jeg bekymrer meg ikke så mye; jeg har rimelig klart for meg hva som skal skrives og hvordan, så tipper det går fort når jeg kommer i gang. 

Jeg studerer informatikk, i.e. software development. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, x skrev:

Hei! Skal begynne på masteren min til høsten (60 poeng). Håper jeg kan stille dere et spørsmål ang. prosjektskissen (gidder ikke lage en egen tråd om det).

Hvor utfyllende var prosjektskissen deres? Jeg har problemstillingen min klar, men har ikke peiling på hvilken litteratur jeg skal bruke. Er det veldig viktig å ha litteraturen klar? Jeg pleier alltid å finne litteratur underveis - er litt vanskelig å vite akkurat hva jeg kommer til å bruke. Det er jo mye arbeid å sette seg inn i all litteraturen, og det har jeg ikke tid til nå i eksamensperioden, så ser ikke for meg at jeg leverer en fyldig litteraturliste i den prosjektskissen. :P Setter pris på om noen kan svare meg.

Det er sikkert veldig forskjellig fra studie til studie akkurat hvordan prosjektskissen skal være, men tror mange ender opp med å bruke annen litteratur enn de sier i prosjektskissen. Det viktigste er kanskje å vise at man har noen ideer om hvilken teori som kan passe, og at man evner å se teoretiske perspektiver som kan funke med problemstillingen din. Jeg tror jeg skrev noe ganske generelt om 101-teorien på fagfeltet, og så nevnte jeg noen teoretikere som jeg ikke har brukt i det hele tatt. Jeg har vært innom masse teori siden da, og kunne aldri forutsatt hvilke av dem jeg endte opp med å bruke i oppgaven..

Endret av Musefjes
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det kommer litt an på fagområdet også. 

Anonymkode: 600c0...95e

Tror dette har mye å si! Tror man må være forsiktig med å ta råd fra folk som jobber med helt andre fagområder enn en selv, for de vitenskapelige tilnærmingene, krav til studentene og hva som legges vekt på kan være ganske forskjellig. Jeg stressa masse med dette da jeg skrev metodekapittel fordi jeg skriver tverrfaglig, og i noen av fagområdene stilles det helt andre krav til vitenskapelighet enn i andre. Det kan være ganske forvirrende. Så jeg har endt opp med å stole på meg selv - og på vellederen min. Hvis hun sier det er ok, så tenker jeg at da må det vel være ok. Jeg skriver innenfor humaniora (om det ikke var åpenbart):a034:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Musefjes skrev:

Det er sikkert veldig forskjellig fra studie til studie akkurat hvordan prosjektskissen skal være, men tror mange ender opp med å bruke annen litteratur enn de sier i prosjektskissen. Det viktigste er kanskje å vise at man har noen ideer om hvilken teori som kan passe, og at man evner å se teoretiske perspektiver som kan funke med problemstillingen din. Jeg tror jeg skrev noe ganske generelt om 101-teorien på fagfeltet, og så nevnte jeg noen teoretikere som jeg ikke har brukt i det hele tatt. Jeg har vært innom masse teori siden da, og kunne aldri forutsatt hvilke av dem jeg endte opp med å bruke i oppgaven..

Takk for svar :D Da får jeg liste opp noe litteratur jeg mener kan passe, og så tar jeg det derfra. Lykke til med innleveringen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/30/2016 at 21.45, x skrev:

Takk for svar :D Da får jeg liste opp noe litteratur jeg mener kan passe, og så tar jeg det derfra. Lykke til med innleveringen din!

Takk! :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra! En masterstråd som faktisk er aktiv. Det finnes en tidligere tråd som heter mastertråden, men den er så godt som død.

Jeg har egentlig innlevering av min 60 stp masteroppgave den 18.mai, men har søkt om et 5.semester/utsettelse. Måtte trekke meg fra vurdering på 18.mai-fristen i går, da det var fristen for å trekke vurdering. Jeg ser at det rett og slett blir litt for knapp tid. Jeg kunne klart det med hederlig innsats, men jeg tror ikke jeg hadde blitt fornøyd + at jeg ikke vet om jeg orker. I forrige uke hadde jeg stresshodepine 3 kvelder, så det er tydelig at det går på helsa løs. I tillegg virker det som veilederen har tatt seg vann over hodet med arbeidsmengde denne våren og føler han ikke ville klart å veillede meg tilstrekkelig på den korte tiden jeg har igjen. Han bruker til tider ganske lang tid på å gi tilbakemelding. Venter nå på tilbakemelding på 70 sider som jeg har sendt og er spent på hva han skriver.I tillegg regner jeg med at korrekturleseren min alene trenger iallfall ei uke for å få lest korrektur på oppgaven. 

Neste frist blir da 1.september, noe som skal holde mer enn nok. Jeg trenger egentlig bare noen uker ekstra eller noe og har bestemt meg for å være ferdig med oppgaven innen 15.juni. Da skal jeg flytte og begynne i sommerjobb. Ganske kjedrlig at jeg må vente så lenge med å levere da, men sånn er det..  Det som er kjipt er at jeg flytter fra byen og må tilbake hit for å forsvare oppgaven i høst. 

Ligger ganske greitt an med tanke på neste frist da, tror jeg. Har 75 sider til nå og det skal til sammen var mellom 70-110 sider tekst. Mangler egentlig litt på alt. Teori begynner å bli ganske ferdig, men må noen små endringer til der. Metode er enda litt tvilsomt da jeg mangler gode kilder på det jeg skriver om. Det er ikke så lett å finne, men jeg vet akkurat hva jeg skal skrive om. Får forsette å lete. Analysekapitellet begynner å bli, mangler litt, men vet hva jeg skal skrive. Diskusjonen har jeg så vidt startet på og det og konklusjon mangler, men har egentlig alt ganske klar for meg.

Så etter det blir det masse finpuss og sende opppgaven til korrekturleser. 

Det er fint nå er at jeg kan ta med ro og nyte noen fridager innimellom. Tenker at det i gjennomsnitt blir 6-7 timer på lesesalen 5 dager i uken framover og at det skal holde for å bli ferdig innen medio juni. 

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. effektivitet på lesesalen. Nei, jeg sitter ikke å konsentrerer meg og jobber 7-8 timer i strekk. Jeg bruker veldig ofte tid på å komme i gang om morningen. Tar gjerne 30 minutter til 1 t med prokrastinering før jeg virkelig kommer i gang og inn i det. Men da har jeg gjerne et par timer med effektivitet. Så dabber det av igjen. Alltid godt når man kommer inn i en skriveflyt, da prøver jeg å drøye det lengst mulig med dobesøk og pause. Tar alltid litt tid å komme igjen i oppgaven etter slike pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! Slenger meg på her, for jeg trenger virkelig litt støtte nå. Jeg ligger så dårlig an med oppgaven, og fristen er om 3 uker. Veileder har sagt at hun tror jeg klarer det, men at det blir veldig mye jobb. Jeg har jo skrevet ganske mange semesteroppgaver og vært gjennom noen tøffe semestre før, så jeg vet vel innerst inne at jeg kan klare det, men nå kjenner jeg at jeg holder på å gi opp. Jeg tror det bunner litt i en frykt for å ikke skrive en god nok oppgave, som jeg kan forsvare med en viss selvsikkerhet. Det er så teit, for egentlig synes jeg det er mye viktigere å gjennomføre studiet på normert tid og komme meg ut i arbeidslivet enn å få en god karakter. Jeg skal jo ikke akkurat bli forsker uansett. Men likevel. Jeg har mista all motivasjon. Vil bare magisk være ferdig :P Noen som har noe tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, Sludd skrev:

Hei dere! Slenger meg på her, for jeg trenger virkelig litt støtte nå. Jeg ligger så dårlig an med oppgaven, og fristen er om 3 uker. Veileder har sagt at hun tror jeg klarer det, men at det blir veldig mye jobb. Jeg har jo skrevet ganske mange semesteroppgaver og vært gjennom noen tøffe semestre før, så jeg vet vel innerst inne at jeg kan klare det, men nå kjenner jeg at jeg holder på å gi opp. Jeg tror det bunner litt i en frykt for å ikke skrive en god nok oppgave, som jeg kan forsvare med en viss selvsikkerhet. Det er så teit, for egentlig synes jeg det er mye viktigere å gjennomføre studiet på normert tid og komme meg ut i arbeidslivet enn å få en god karakter. Jeg skal jo ikke akkurat bli forsker uansett. Men likevel. Jeg har mista all motivasjon. Vil bare magisk være ferdig :P Noen som har noe tips til meg?

Har egentlig ingen gode tips, for sliter med det samme selv. Men det høres ikke ut som det er et alternativ for deg å gi opp, så du får bare bite tennene sammen! Det blir tre fæle uker, men tre uker er ikke uendelig lenge. Kjøp deg noe motivasjonssnacks, lag kaffe og sett i gang. Tenk så herlig når du har levert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sludd skrev:

Hei dere! Slenger meg på her, for jeg trenger virkelig litt støtte nå. Jeg ligger så dårlig an med oppgaven, og fristen er om 3 uker. Veileder har sagt at hun tror jeg klarer det, men at det blir veldig mye jobb. Jeg har jo skrevet ganske mange semesteroppgaver og vært gjennom noen tøffe semestre før, så jeg vet vel innerst inne at jeg kan klare det, men nå kjenner jeg at jeg holder på å gi opp. Jeg tror det bunner litt i en frykt for å ikke skrive en god nok oppgave, som jeg kan forsvare med en viss selvsikkerhet. Det er så teit, for egentlig synes jeg det er mye viktigere å gjennomføre studiet på normert tid og komme meg ut i arbeidslivet enn å få en god karakter. Jeg skal jo ikke akkurat bli forsker uansett. Men likevel. Jeg har mista all motivasjon. Vil bare magisk være ferdig :P Noen som har noe tips til meg?

Har det akkurat likedan og skriver under på det Musefjes sier om at det er nesten bare å bite tennene sammen.

Eneste som så langt har fungert for meg er å bare skrive. Ikke tenk på kilder, at setningene skal være perfekte fra dag en eller om du har skrevet det et annet sted. Alt dette kan du heller sette av tid til på slutten, det er lettere å redigere tekst og finne kilder enn å produsere det synes jeg. Men ja, du beskriver det så utrolig godt som å skulle ønske man bare var "magisk ferdig"!. 

Her går det fortsatt trått, men har nå rundet snart 50 sider tekst. Får ikke tak i intervjuobjekter, og jeg er ikke den som liker å plukke opp telefonen og mase heller, så tar alt over snail-mail. Så her lukter det utsettelse  :icon_frown:  Hjelper ikke på at jeg ikke har økonomi til å gjøre noe annet enn å være hjemme, ei heller sosial omgangskrets (og de få er enten opptatt med jobb eller eksamner), samt at det kommer avslag på avslag på jobbfronten. Er med andre ord ingen lyspunkter, og jeg får ikke til å gjøre de to tingene som kan bedre det: jobbe bra med oppgaven og søke drøssevis av jobber. Jaja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, laika skrev:

Her går det fortsatt trått, men har nå rundet snart 50 sider tekst. Får ikke tak i intervjuobjekter, og jeg er ikke den som liker å plukke opp telefonen og mase heller, så tar alt over snail-mail. Så her lukter det utsettelse  :icon_frown:  Hjelper ikke på at jeg ikke har økonomi til å gjøre noe annet enn å være hjemme, ei heller sosial omgangskrets (og de få er enten opptatt med jobb eller eksamner), samt at det kommer avslag på avslag på jobbfronten. Er med andre ord ingen lyspunkter, og jeg får ikke til å gjøre de to tingene som kan bedre det: jobbe bra med oppgaven og søke drøssevis av jobber. Jaja. 

I feel you på det med intervjuobjekter som ikke svarer! Jeg hadde en sånn en, hun sluttet bare å svare på mail etter at vi hadde hatt intervju, godkjente aldri intervjuet. Det endte med at jeg droppet hele intervjuet  og brukte andre kilder i stedet (ikke at det er et godt råd). 

Akk! Vi får bare holde ut, alle sammen. Om en måned - halvannen så er denne perioden av livet over. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, laika skrev:

Har det akkurat likedan og skriver under på det Musefjes sier om at det er nesten bare å bite tennene sammen.

Eneste som så langt har fungert for meg er å bare skrive. Ikke tenk på kilder, at setningene skal være perfekte fra dag en eller om du har skrevet det et annet sted. Alt dette kan du heller sette av tid til på slutten, det er lettere å redigere tekst og finne kilder enn å produsere det synes jeg. Men ja, du beskriver det så utrolig godt som å skulle ønske man bare var "magisk ferdig"!. 

Her går det fortsatt trått, men har nå rundet snart 50 sider tekst. Får ikke tak i intervjuobjekter, og jeg er ikke den som liker å plukke opp telefonen og mase heller, så tar alt over snail-mail. Så her lukter det utsettelse  :icon_frown:  Hjelper ikke på at jeg ikke har økonomi til å gjøre noe annet enn å være hjemme, ei heller sosial omgangskrets (og de få er enten opptatt med jobb eller eksamner), samt at det kommer avslag på avslag på jobbfronten. Er med andre ord ingen lyspunkter, og jeg får ikke til å gjøre de to tingene som kan bedre det: jobbe bra med oppgaven og søke drøssevis av jobber. Jaja. 

Kjenner meg igjen i dette! Jeg har også søkt jobber som jeg ikke har hørt noe i fra enda. Den ene regnet jeg faktisk med å komme inn på intervju til. Vi fikk til og med mail om at de ville innkalle til intervju i løpet av de kommende ukene og at tilsettingen etter planen skulle finne sted før pinse. Nå skjønner jeg at jeg ikke kommer til å bli innkalt til intervju. Blæh. Sendte en annen søknad som hadde søknadsfrist på lørdag. Håper at jeg hører noe der. 

Men, jeg gir jo ikke opp enda og jeg har en plan B. Har jo en sommerjobb i hjemmesykepleien som jeg har til sommeren, men det er jo overhodet ikke relevant til utdanningen. Jeg har iallfall søkt meg inn på nytt studie og er innstilt på at det er det som skjer fra august om jeg ikke hører noe ang. jobb. Så får jeg bare forsette å søke.

Vet det ikke føles godt å utsette, men som sagt, jeg har nettopp tatt det valget og det føles egentlig helt greitt. Jeg tenker at det er viktig at man også er litt fornøyd med resultatet. 

Har ikke hatt så god råd jeg heller, men gjør det jeg kan gratis. Er heldigivis veldig heldig når det gjelder miljøet på masterlesesalen. Det er faktisk en motivasjon i seg selv for å komme seg på skolen, folkene jeg spiser med i lunsjen og har pauser med er så utrolige hyggelige! Har ikke dere masterlesesaler?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...