Gå til innhold

Mastertråd 2016


Musefjes

Anbefalte innlegg

Hei du som skal levere master i vår! Sutretråden for studenter er kjempefin, men hva med en egen tråd for oss som snart skal levere masteroppgave? Mange skriver hjemme, og det kan være greit å ha noen i samme situasjon å sutre sammen med på nett. Her kan vi klage og trøste hverandre, og skrive hva vi har klart å gjøre hver dag, enten det er mye eller lite. 

Jeg skal levere 80-100 sider 31. mai (60 studiepoeng), og har åtte halvferdige kapitler. Hittil i dag har jeg lest gjennom det kapitlet jeg holder på med og rettet på en del formuleringer (er usikker på om det egentlig ble bedre), ellers har jeg gjort sørgelig lite. Nå skal jeg lese gjennom alt på nytt, og fortsette å skrive resten av kapitlet. Målet er å få levert det til veilederen min i kveld eller i morgen. Har allerede brukt alt, alt for lang tid på dette kapitlet..

Endret av Musefjes
Pinlig feil!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal levere 15. Juni. 30 studiepoeng. Har totalt 6 kap, er nå oppe i ca 80 sider... Sykt vanskelig men også spennende :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Kvalitet skrev:

Skal levere 15. Juni. 30 studiepoeng. Har totalt 6 kap, er nå oppe i ca 80 sider... Sykt vanskelig men også spennende :-)

 

Men da høres det ut som om du er godt på vei! Hvor mange sider skal du levere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Musefjes skrev:

Men da høres det ut som om du er godt på vei! Hvor mange sider skal du levere? 

Veilederen min sier mellom 60 og 90... Det kommer Ann på innholdet...? Litt uklart for meg, men skal ha veiledning neste uke. Levere inn oppgaven til gjennomlesning før det. Håper på tilbakemelding som kan gi meg en pekepinn.. :-). Hvor mange sider har du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kvalitet skrev:

Veilederen min sier mellom 60 og 90... Det kommer Ann på innholdet...? Litt uklart for meg, men skal ha veiledning neste uke. Levere inn oppgaven til gjennomlesning før det. Håper på tilbakemelding som kan gi meg en pekepinn.. :-). Hvor mange sider har du? 

Jeg skal levere mellom 80 og 100 sider. Nå har jeg 94 sider, etter at jeg på fredag sletta 40 sider med "ekstramateriale" på dette kapitlet mitt.. Det føltes deilig å bli kvitt daukjøttet! Men selv om jeg har nok sider, er det endel momenter i oppgaven som mangler, og som stresser meg at jeg ikke har skrevet enda. Jeg bruker nemlig ekstremt lang tid på å skrive noe jeg føler er godt nok, og må gjerne redigere og omredigere og skrive på nytt mange ganger. 

Det må være deilig å ha en hel oppgave som kan leveres inn til gjennomlesning to måneder før innlevering! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Musefjes skrev:

Jeg skal levere mellom 80 og 100 sider. Nå har jeg 94 sider, etter at jeg på fredag sletta 40 sider med "ekstramateriale" på dette kapitlet mitt.. Det føltes deilig å bli kvitt daukjøttet! Men selv om jeg har nok sider, er det endel momenter i oppgaven som mangler, og som stresser meg at jeg ikke har skrevet enda. Jeg bruker nemlig ekstremt lang tid på å skrive noe jeg føler er godt nok, og må gjerne redigere og omredigere og skrive på nytt mange ganger. 

Det må være deilig å ha en hel oppgave som kan leveres inn til gjennomlesning to måneder før innlevering! :)

Det er ikke sånn at jeg leverer en hel oppgave... Jeg er langt fra ferdig og har nok mye "daukjøtt" som må vekk. Som deg gjenstår viktige momenter med tyngde som jeg syns er vanskelig både å formulere og få til å gli naturlig inn i teksten... Arrrggg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Kvalitet skrev:

Det er ikke sånn at jeg leverer en hel oppgave... Jeg er langt fra ferdig og har nok mye "daukjøtt" som må vekk. Som deg gjenstår viktige momenter med tyngde som jeg syns er vanskelig både å formulere og få til å gli naturlig inn i teksten... Arrrggg

Jeg forstår! Nesten litt godt å høre, hehe.. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg skulle lese litt om at flere er i samme båt som meg men ei.. Så langt dere har kommet!

Leverer også i midten av juni, og jeg har ikke skrevet halvparten føler jeg (35 sider med bare tekst, pluss alt rundt). Har kjørt meg helt fast mentalt, og klarer ikke gjøre noe. Det har bare.. stoppet opp og det blir ikke bedre av å være mer og mer bekymret for ikke å bli ferdig..  Eller at det sosiale livet har stoppet helt opp så det er liksom bare meg og dette hersens dokumentet.. 

Anonymkode: 992d1...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde jeg skulle lese litt om at flere er i samme båt som meg men ei.. Så langt dere har kommet!

Leverer også i midten av juni, og jeg har ikke skrevet halvparten føler jeg (35 sider med bare tekst, pluss alt rundt). Har kjørt meg helt fast mentalt, og klarer ikke gjøre noe. Det har bare.. stoppet opp og det blir ikke bedre av å være mer og mer bekymret for ikke å bli ferdig..  Eller at det sosiale livet har stoppet helt opp så det er liksom bare meg og dette hersens dokumentet.. 

Anonymkode: 992d1...2ed

Jeg tror jeg vet akkurat hvordan du har det! Hvis det hjelper, kan jeg fortelle at jeg er et halvt år på overtid allerede.. :/ Det blir fort en vondt sirkel hvor man får dårlig samvittighet fordi man ikke gjør noe, samtidig som det er mer og mer pyton å prøve å gjøre noe. Men 35 sider er jo kjempebra. Tror det er mange som ikke har kommet så langt når de har to måneder igjen. Og uten at oppgavene nødvendigvis blir dårlige av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Musefjes skrev:

Jeg tror jeg vet akkurat hvordan du har det! Hvis det hjelper, kan jeg fortelle at jeg er et halvt år på overtid allerede.. :/ Det blir fort en vondt sirkel hvor man får dårlig samvittighet fordi man ikke gjør noe, samtidig som det er mer og mer pyton å prøve å gjøre noe. Men 35 sider er jo kjempebra. Tror det er mange som ikke har kommet så langt når de har to måneder igjen. Og uten at oppgavene nødvendigvis blir dårlige av den grunn.

Jeg som var AB forøvrig:
Litt godt å høre at det er håp,  men samtidig ikke moro å høre at du er på overtid! Men virker som du har litt kontroll nå i det minste :) 

Hvordan jobber dere om dagen forresten? Sitter dere og jobber med masteren effektivt hele dagen, eller er det mye surring? Føler at det er så mange rundt meg som jobber til langt på natt, også i helger, mens jeg lett kan ende med å skrive to setninger på to hele dager og surre bort det meste av tiden på KG eller lignende :fnise:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laika skrev:

Jeg som var AB forøvrig:
Litt godt å høre at det er håp,  men samtidig ikke moro å høre at du er på overtid! Men virker som du har litt kontroll nå i det minste :) 

Hvordan jobber dere om dagen forresten? Sitter dere og jobber med masteren effektivt hele dagen, eller er det mye surring? Føler at det er så mange rundt meg som jobber til langt på natt, også i helger, mens jeg lett kan ende med å skrive to setninger på to hele dager og surre bort det meste av tiden på KG eller lignende :fnise:

 

 

Haha, føler ikke akkurat at jeg kan si at jeg jobber supereffektivt når jeg kan svare umiddelbart på denne tråden :) Men i dag har jeg i hvertfall skrevet trekvart side (Ikke om det jeg hadde planlagt å skrive om, men uansett..) Det hender at jeg får ånden over meg og sitter opp sent og får gjort mye, men som regel jobber jeg (ganske ineffektivt) i ca åtte timer på dagen. Prøver å holde døgnrytmen, for ellers mister jeg fort grepet.

Akkurat som deg har jeg ofte dager hvor jeg har skrevet to setninger, eller bare flyttet rundt på den samme teksten og endret på formuleringene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott med en tråd for oss! Jeg skal også levere 60 poengs master 1. juni. Har 38 sider med referanser og alt nå; forventet antall er mellom 70 og 120 et sted. Akkurat nå skal jeg og veileder skrive artikkel om oppgaven min, som tar alt for mye tid for meg, men på et vis hjelper det jo, selv om jeg ikke jobber akkurat på oppgaven så lenge. Jeg hadde også et par uker i vår hvor jeg ikke fikk skrevet NOE: bare stirret på oppgaven hver dag, og hver gang jeg skrev et ord eller en setning så slettet jeg det igjen. Alt gikk i lås. Men nå prøver jeg heller å ta dagen fri hvis sånt skjer, og i det minste bruke den på noe koselig. 

Hvordan holder dere motet oppe? 

Snakker dere om oppgaven med foreldre og kjente? Jeg HATER å snakke om den. Når folk sier sånt som "åja, den skal inn om et par måneder ja, da er du vel snart ferdig?" så kjenner jeg det knyter seg i magen. Blæh. 

Endret av Derpia
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Derpia skrev:

 Har 38 sider med referanser og alt nå; forventet antall er mellom 70 og 120 et sted.

Så hyggelig du vil være med i tråden! Haha, nå trodde jeg først du hadde 38 sider med referanser, altså litteraturliste på 38 sider.. Da følte jeg meg litt liten et øyeblikk!

Så fantastisk at du skriver artikkel med veilederen din! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Musefjes skrev:

Haha, nå trodde jeg først du hadde 38 sider med referanser, altså litteraturliste på 38 sider.. Da følte jeg meg litt liten et øyeblikk!

Haha, ja det var litt rart formulert av meg.. Nei, dessverre, med all tekst er det 38. Mine medmastere har gjerne opp i 50-60 sider (flinkisene), så fint å se at det ikke er bare meg som er under 40 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal levere 30poengs master i starten av juni.Har bare 30 sider så langt. De fleste som har skrevet om samme fagfelt som meg har skrevet 100 - 150 sider. Men der er jo så hersens mye programmering. Tipper jeg har 2000-3000 linjer kode og de vises jo ikke i det hele tatt på antall sider.. Føler jeg har ekstremt mye jobb foran meg... Men hyggelig med et sted jeg kan tømme meg for klagingen min :P hehe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, flere i samme bås som meg! :P

Skal levere mot slutten av mai, og har bare rundt 30-40 sider tekst, og mye av det er vås... Jeg sliter fryktelig med motivasjonen og surrer i grunn bort mesteparten av tiden. Jeg kunne ha søkt om utsettelse, men i grunn vil jeg bare bli ferdig. Det skal bli sååååååå godt (hvis jeg faktisk blir ferdig nå).

Anonymkode: 9264e...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal levere 30 poengs master i midten av mai og er veldig demotivert.. Har 41 sider med referanser, skal ha opp til 60 sider ren tekst. Sukk! Håper morgendagen bringer store aha-opplevelser. :opplyser: :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Derpia skrev:

 

Hvordan holder dere motet oppe? 

Snakker dere om oppgaven med foreldre og kjente? Jeg HATER å snakke om den. Når folk sier sånt som "åja, den skal inn om et par måneder ja, da er du vel snart ferdig?" så kjenner jeg det knyter seg i magen. Blæh. 

Det som motiverer meg mest til å stå opp om morgenen i det hele tatt er tanken på å bli ferdig. Ikke bare å bli ferdig med å stirre ned dokumentet - men å bli helt ferdig med utdanningen! Det er dog ikke alltid den beste motivasjonen, så blir ofte at jeg unner meg godteri og god mat.. Skulle gjerne visst om flere motivasjonsråd, for det er skikkelig frustrerende å vite at jeg er noen "halvkapitler" unna en grad. 

Skriver dere på norsk eller engelsk?
Jeg skriver på norsk, men jeg sliter med at det er svært mange ord og uttrykk (fagspråket) som ikke kan oversettes til norsk uten å miste mening, og vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med det.. Føler det blir så teit å forklare hvert eneste engelske ord, vil ikke akkurat fordumme leseren heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, laika skrev:

Det som motiverer meg mest til å stå opp om morgenen i det hele tatt er tanken på å bli ferdig. Ikke bare å bli ferdig med å stirre ned dokumentet - men å bli helt ferdig med utdanningen! Det er dog ikke alltid den beste motivasjonen, så blir ofte at jeg unner meg godteri og god mat.. Skulle gjerne visst om flere motivasjonsråd, for det er skikkelig frustrerende å vite at jeg er noen "halvkapitler" unna en grad. 

Skriver dere på norsk eller engelsk?
Jeg skriver på norsk, men jeg sliter med at det er svært mange ord og uttrykk (fagspråket) som ikke kan oversettes til norsk uten å miste mening, og vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med det.. Føler det blir så teit å forklare hvert eneste engelske ord, vil ikke akkurat fordumme leseren heller. 

Her har jeg et godt tips til deg!

Er dette ord du skal bruke gjennom hele oppgaven? Dersom det er det, kan du bruke noe av innledningen din til å forklare disse ordene, eventuelt lage en ordliste med de ordene. Da kan du fint benytte deg av engelske ord og uttrykk, men da må du gjøre det gjennom hele oppgaven. Hør litt med veilederen din angående hvordan du skal sette opp ordlisten. Da viser du at du har forstått hva de betyr, men også at du viser at du bruker dem konsistent. Aldri bland norske og engelske faguttrykk i hvertfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jolene skrev:

Her har jeg et godt tips til deg!

Er dette ord du skal bruke gjennom hele oppgaven? Dersom det er det, kan du bruke noe av innledningen din til å forklare disse ordene, eventuelt lage en ordliste med de ordene. Da kan du fint benytte deg av engelske ord og uttrykk, men da må du gjøre det gjennom hele oppgaven. Hør litt med veilederen din angående hvordan du skal sette opp ordlisten. Da viser du at du har forstått hva de betyr, men også at du viser at du bruker dem konsistent. Aldri bland norske og engelske faguttrykk i hvertfall.

Takk! Det har jeg først i oppgaven, altså en egen side med forkortelser og engelsk - norsk, problemet kommer til enkeltord fra artikler etc som ikke nødvendigvis går igjen så ofte. Men å bruke det konsistent var et lurt tips! Det har jeg ikke vært så observant på nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...