Gå til innhold

Hvorfor har flyktninger så mange barn?


Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Ravnklo skrev:

Nei, den er ikke det. 
 

 

Hans Rosling har regnet ut at befolkningsveksten vil flate ut. Det betyr ikke at jorden ikke er overbefolket. Hvis vår livsstil ikke er bærekraftig tåler jorda færre av oss, tar han med det i sine beregninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svaret er Fattigdom, og til en viss grad kultur og religion (er jo ofte samme sak da...). Paradokset er at jo fattigere befolkningen er jo flere barn blir født. Man ser dette veldig godt i land som har hatt en stor økonomisk vekst, der synker barnefødsler proposjonalt med bedre levestandard.

I Norge skjedde det samme. På slutten av 1800 tallet var fødselsraten her høy, ca 4,5 barn pr kvinne. Til sammenligning har syriske kvinner i dag en fødselsrate på ca 2,7  Et av landene med størst fruktbarhet er Somalia som ligger på over 6 fødsler pr kvinne. Somalia er ikke uventet et av verdens desidert fattigste land.

Man ser en viss nedgang i fødte barn når man lever med krig og store uroligheter, dette så man også i Norge under siste verdenskrig. Men alt i alt er det fattigdom og kultur som betyr noe.

Fattigdommen i verden har gått drastisk ned de siste ti-årene, antall barn som blir født har også gått drastisk ned. La oss håpe at utviklingen fortsetter...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen er for å sikre sin egen alderdom i land der aldershjem, trygd og pensjon ikke er en selvfølge. De voksne barna forsørger og tar hånd om sine gamle foreldre. Sønner bor hjemme og må gi inntekten sin til foreldrene frem til de gifter seg og stifter egen familie.

En annen ting er at det har ikke alltid vært krig i hjemlandet. Syria f.eks, var et moderne land før borgerkrigen og IS raserte deler av landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.4.2016 at 16.12, AnonymBruker skrev:

Prevensjon er forbudt i islam. Abort også. Så når de likevel velger å ha sex (eller blir voldtatt), så  de beholde barna. 

Anonymkode: 2f2f3...294

Det er bare tull at prevensjon og abort er forbudt i islam. Jeg kjenner flere muslimske kvinner som bruker P- piller, og flere som har tatt abort. De bor ikke i Norge. 

Anonymkode: 76fcd...e1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Badebuksa skrev:

Verden er faktisk ikke overbefolket. 

Hvis et land ikke kan brødfø sin egen befolkning, og kommende generasjoner, så er det overbefolket. Med tanke på de enorme ikke-bærekraftige ressursene så nå blir brukt, så er jorden overbefolket. Det er ikke til å komme unna. 

Anonymkode: df976...3c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Badebuksa skrev:

Verden er faktisk ikke overbefolket. 

Deler av verden er sterkt overbefolket, mange sulter i hjel fordi de ikke har nok mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, DreamOn skrev:

Nei, når de blir voldtatt blir de steinet eller hengt. Blir ikke så mange barn utav det da, døde kvinner kan ikke føde barn. 

Det er kun hvis voldtektsmannen ikke er mannen hennes. I ekteskapet har mannen full rett til å voldta kona så mye han vil. 

Anonymkode: df976...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ravnklo skrev:

Nei, den er ikke det. 
 

 

Roslingers forskning er umulig å bruke til å avdekke det underliggende problemet. Det er greit for å synliggjøre at ting over tid har en evolusjonær utvikling som trekker mot ett felles mål, men det synliggjør ingen premisser, kun statistisk historie. 

Så om klimaproblematikken er reell forteller den ingenting om hva som skjer og om vi plutselig går tom for fosfor, og plutselig kun kan produsere halvparten av maten vi gjør på en gitt dato, så kan han ikke si noe om utfallet av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/18/2016 at 16.12, AnonymBruker skrev:

Prevensjon er forbudt i islam. Abort også. Så når de likevel velger å ha sex (eller blir voldtatt), så  de beholde barna. 

Anonymkode: 2f2f3...294

Lei for å skuffe deg men det står ingenting i Islam om at man ikke kan bruke prevensjon. Dette er i hovedsak en kulturell sak som varierer veldig geografisk og som har mye med utvikling og fattigdom å gjøre. https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24037/Klafstadxreligionshistorie.pdf?sequence=2

I muslimske land som bl.a Iran, Irak, Bangladesh, Pakistan, Algeri, Niger, Marokko, Yemen og Syria støtter myndighetene prevensjon. Skjønner ikke hvor slike myter som dine kommer fra?

Når det gjelder voldtekt og abort er det annerledes. Men dette ser man like mye i katolske land som i muslimske. Verdens strengeste abortlov finner du i El Salvador, Nicaragua og Chile, der man ikke kan utføre abort etter voldtekt, eller for å redde mors liv.  Abort etter voldtekt er heller ikke lov i Irland, Malta, Polen eller Kypros. Mange muslimske land har strenge abortlover, særlig i afrikanske. I andre muslimske land som Albania, Aserbadsjan, Bahrain, Tyrkia, Kasakhstan og Tunisia praktiseres fri abort.

Kunnskap er en fin ting vettu...

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt at kvinner ikke kan si nei til sex og. Menn bestemmer over kvinnen. Tror ikke de jubler over alle disse fødslene de må gjennom. Begynn med menna. Nei er nei!!

Anonymkode: a15a2...855

Så lenge menn har lovefestet rett til å voldta konene sine tviler jeg sterkt på at nei funker i heimen der gitt.  De ligger nok bare å tar imot og tenker på fedrelandet for å unngå grisebank. Vil ikke kvinnene, voldtar de.  Ferdig med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎18‎.‎04‎.‎2016 at 15.12, Jon Are skrev:

Jeg bare undrer. Det er snakk om fire fem ofte flere ogs. Hvorfor i all verden gjør de det , når det er en sånn trøblete situasjon de er i?hadde jeg vært kvinne der, hadde jeg gått over marg o ben for å fått tak i prevensjonmiddel. Nå er det slettes ikke for å være rasistisk, for jeg mener vi alle kunne bidra litt med ett barns politikken. Verden er overbefolket , og jeg synes det kunne vært innført stopp etter ett barn, altså da, sterilisering ! rett og slett. Je bare undrer.. flere med meg?

med hilsen fra

Jon are

Det er IKKE tillatt i Islam å bruke prevensjon, vet jeg i hvertfall.

Anonymkode: b41a8...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun hvis voldtektsmannen ikke er mannen hennes. I ekteskapet har mannen full rett til å voldta kona så mye han vil. 

Anonymkode: df976...3c7

Nå er det heldigvis ikke mange muslimske stater som har en sharia inspirert lovgivning, Det er vel bare Saudi-Arabia, Iran, Sudan og områder i Afghanistan og Pakistan som har dette. Heldigvis har de aller fleste muslimske land en strafferett som er ganske lik de europeiske, og som beskytter kvinner mot vold i hjemmet. Selv om de aller fleste muslimske land har lover mot voldtekt og vold generelt utført av ektemenn, betyr ikke det at dette ikke er utbredt. Kvinners rettigheter er alt for dårlig ivaretatt, og diskriminering og overgrep i hjemmet et stort problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er IKKE tillatt i Islam å bruke prevensjon, vet jeg i hvertfall.

Anonymkode: b41a8...4a6

Jeg prøver igjen... Nei, det er ikke ulovlig i Islam å bruke prevensjon!!! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, DreamOn skrev:

Så lenge menn har lovefestet rett til å voldta konene sine tviler jeg sterkt på at nei funker i heimen der gitt.  De ligger nok bare å tar imot og tenker på fedrelandet for å unngå grisebank. Vil ikke kvinnene, voldtar de.  Ferdig med det. 

De aller aller fleste muslimske menn har ikke lovfestet rett til å voldta konene sine!!! Herregud så kunnskapesløse mange her er da...  Hvis man har lest om grusomme tilfeller i Afghanistan eller i Iran, så gjelder plutselig dette alle muslimer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Nefarian skrev:

De aller aller fleste muslimske menn har ikke lovfestet rett til å voldta konene sine!!! Herregud så kunnskapesløse mange her er da...  Hvis man har lest om grusomme tilfeller i Afghanistan eller i Iran, så gjelder plutselig dette alle muslimer?

Det finnes ikke grusomme tilfeller i Afganistan eller i Iran.  Millioner av kvinner er ikke "tilfeller"!!  

Herregud så kunnskapsløse mange her er da!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De har mange barn fordi de kommer fra land der folk lever som vi levde i middelalderen, både når det kommer til kultur og religion. 

Det verste er at de ønsker å ha det sånn. 

Anonymkode: a4769...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Leo skrev:

Av og til lurer jeg veldig på hvor veldig mange var i historietimene på skolen... For det undervises vel fremdeles i historie i den norske skolen?

Man skal ikke så alt for langt tilbake i tid før store barneflokker var vanlig også i Norge og det var flere grunner til det. For det første fantes det så og si ikke noe offentlig velferdssystem, så skulle man ha noen som kunne ta vare på en når man ble gammel, så måtte man ha barn. Barn var også potensiell arbeidskraft og dermed også inntektskilde. Barnedødeligheten var stor, så for å være sikker på at noen levde opp, måtte man få flere. I tillegg fantes det selvfølgelig ikke prevensjon av noen betydning, så var man fruktbar så ble det som det ble.

Og slik er det altså i store deler av verden fremdeles. Antall barn synker imidlertid i takt med tilgang på velferd og utdannelse. Akkurat slik vi har sett her i Norge og da spesielt etter andre verdenskrig.

Akkurat. Samfunnskunnskap-pensum.

https://snl.no/befolkning#menuitem5  

https://snl.no/.taxonomy/3932

Her kan dere lese om demografi, som læren om befolkning heter.  Det står også om dette temaet i samfunnsfagsbøkene til ung.skole-elever.

Endret av FlyBabe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Nefarian skrev:

De aller aller fleste muslimske menn har ikke lovfestet rett til å voldta konene sine!!! Herregud så kunnskapesløse mange her er da...  Hvis man har lest om grusomme tilfeller i Afghanistan eller i Iran, så gjelder plutselig dette alle muslimer?

Du kommer med mange påstander, men linker ikke til noe.

http://www.nrk.no/urix/dansk-tv2_-imamer-nekter-gifte-kvinner-a-si-nei-til-sex-1.12833020

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19. april 2016 at 12.23, Badebuksa skrev:

Verden er faktisk ikke overbefolket. 

Jo, jeg synes det. 

Anonymkode: 6d744...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...