Gå til innhold

Hvorfor har flyktninger så mange barn?


Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are

Jeg bare undrer. Det er snakk om fire fem ofte flere ogs. Hvorfor i all verden gjør de det , når det er en sånn trøblete situasjon de er i?hadde jeg vært kvinne der, hadde jeg gått over marg o ben for å fått tak i prevensjonmiddel. Nå er det slettes ikke for å være rasistisk, for jeg mener vi alle kunne bidra litt med ett barns politikken. Verden er overbefolket , og jeg synes det kunne vært innført stopp etter ett barn, altså da, sterilisering ! rett og slett. Je bare undrer.. flere med meg?

med hilsen fra

Jon are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prevensjon er vel ikke så lett å få tak i eller kunnskap om i alle verdens land!  Og så har du religiøse motforestillinger mot prevensjon i tillegg.  Så en enkel problemstilling er det ikke!  

Anonymkode: 24c2d...c5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jon Are skrev:

Jeg bare undrer. Det er snakk om fire fem ofte flere ogs. Hvorfor i all verden gjør de det , når det er en sånn trøblete situasjon de er i?hadde jeg vært kvinne der, hadde jeg gått over marg o ben for å fått tak i prevensjonmiddel. Nå er det slettes ikke for å være rasistisk, for jeg mener vi alle kunne bidra litt med ett barns politikken. Verden er overbefolket , og jeg synes det kunne vært innført stopp etter ett barn, altså da, sterilisering ! rett og slett. Je bare undrer.. flere med meg?

med hilsen fra

Jon are

Prevensjon er forbudt i islam. Abort også. Så når de likevel velger å ha sex (eller blir voldtatt), så  de beholde barna. 

Anonymkode: 2f2f3...294

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lurer sikkert på hvorfor folk i land som oss har så få barn.

Anonymkode: 66eea...3ef

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo ikke engang en bærekraftig utvikling så er det noe gale så er med oss.

Anonymkode: 0a509...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har jo ikke engang en bærekraftig utvikling så er det noe gale så er med oss.

Anonymkode: 0a509...79f

Egentlig ikke. De kommer fra et samfunn hvor dødelighet er mye mer utbredt, så det å få mange barn er den eneste strategiske muligheten de har for å bringe samfunnet videre.

Dødeligheten i vesten er temmelig lav i forhold til resten av verden, vi trenger rett og slett ikke så mange barn som før fordi vi er mer sikret helsemessig.

Anonymkode: 058b8...1d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Jon Are skrev:

Jeg bare undrer. Det er snakk om fire fem ofte flere ogs. Hvorfor i all verden gjør de det , når det er en sånn trøblete situasjon de er i?hadde jeg vært kvinne der, hadde jeg gått over marg o ben for å fått tak i prevensjonmiddel. Nå er det slettes ikke for å være rasistisk, for jeg mener vi alle kunne bidra litt med ett barns politikken. Verden er overbefolket , og jeg synes det kunne vært innført stopp etter ett barn, altså da, sterilisering ! rett og slett. Je bare undrer.. flere med meg?

med hilsen fra

Jon are

Kulturelt.  I land uten sosiale nettverk, er avkom deres viktigste økonomiske sikkerhet. Du skal ikke mange generasjonene bak i Norge før du ser det samme, og vi har vært ett dypt organisert samfunn LENGE.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
20 timer siden, Jon Are skrev:

Jeg bare undrer. Det er snakk om fire fem ofte flere ogs. Hvorfor i all verden gjør de det , når det er en sånn trøblete situasjon de er i?hadde jeg vært kvinne der, hadde jeg gått over marg o ben for å fått tak i prevensjonmiddel. Nå er det slettes ikke for å være rasistisk, for jeg mener vi alle kunne bidra litt med ett barns politikken. Verden er overbefolket , og jeg synes det kunne vært innført stopp etter ett barn, altså da, sterilisering ! rett og slett. Je bare undrer.. flere med meg?

med hilsen fra

Jon are

Verden er faktisk ikke overbefolket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Badebuksa skrev:

Verden er faktisk ikke overbefolket. 

Det er jo et definisjonsspørsmål. Det er ikke vanskelig å argumentere for at den er det.

Anonymkode: bc15c...56c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prevensjon er forbudt i islam. Abort også. Så når de likevel velger å ha sex (eller blir voldtatt), så  de beholde barna. 

Anonymkode: 2f2f3...294

Nei, når de blir voldtatt blir de steinet eller hengt. Blir ikke så mange barn utav det da, døde kvinner kan ikke føde barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Badebuksa skrev:

Verden er faktisk ikke overbefolket. 

Jo, det er den. Vi opprettholder vekst i befolkningen basert på kunstig stimulert matproduksjon basert på en ikke fornybar ressurs. Med ett rent naturlig jordbrukssystem ville alle idag ha vært nødt til å være veganere og fortsatt ville mennesker dødd av sult.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Badebuksa skrev:

Verden er faktisk ikke overbefolket. 

Jo, det er den.

Anonymkode: 072a9...6c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også på. Er det ikke lov for de å hoppe av i svingen heller? Vet at den ikke er like sikker som annen prevensjon. Men av 100 par som bruker kondom så er det to par som ender med graviditet. Mens hoppe av i svingen metoden så er det 4 av 100 par som ender med graviditet. 

Anonymkode: 17597...a71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Badebuksa skrev:

Verden er faktisk ikke overbefolket. 

Hvordan kan du si det? Man kan ikke forholde seg til kun areal per person, man må ta med i beregningen hvordan våre ressurser forvaltes. Det drives rovdrift på naturen for å opprettholde vår levestandard og det er ingen grunn til å tro at ikke flere mennesker i verden ønsker å leve i velstand med det forbruket det fører med seg. Det er et fåtall som ønsker å spise linser, sykle og droppe flyturen for å ta vare på planeten. Hvis alle reduserte sitt CO2 utslipp i betydelige mengder så kunne man kanskje si at det er rom for alle mennesker på jorda men man må jo ta folkets levesett med i regnestykket. Det er farlig at folk tror at verden ikke er overbefolket, og det er kortsiktig av politikerene og ønske mer vekst. Det er bare å se tilbake i historier så finnes det nok eksempler på hva som har skjedd når mennesket har drevet rovdrift på naturen og gått til grunne. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Druid skrev:

Jo, det er den. Vi opprettholder vekst i befolkningen basert på kunstig stimulert matproduksjon basert på en ikke fornybar ressurs. Med ett rent naturlig jordbrukssystem ville alle idag ha vært nødt til å være veganere og fortsatt ville mennesker dødd av sult.

Hvilken ikke fornybar ressurs?

Jeg skjønner at flyktninger får mange barn. Sex er en ypperlig måte å stresse ned på etter å ha løpt fra Syria til Stjørdal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til lurer jeg veldig på hvor veldig mange var i historietimene på skolen... For det undervises vel fremdeles i historie i den norske skolen?

Man skal ikke så alt for langt tilbake i tid før store barneflokker var vanlig også i Norge og det var flere grunner til det. For det første fantes det så og si ikke noe offentlig velferdssystem, så skulle man ha noen som kunne ta vare på en når man ble gammel, så måtte man ha barn. Barn var også potensiell arbeidskraft og dermed også inntektskilde. Barnedødeligheten var stor, så for å være sikker på at noen levde opp, måtte man få flere. I tillegg fantes det selvfølgelig ikke prevensjon av noen betydning, så var man fruktbar så ble det som det ble.

Og slik er det altså i store deler av verden fremdeles. Antall barn synker imidlertid i takt med tilgang på velferd og utdannelse. Akkurat slik vi har sett her i Norge og da spesielt etter andre verdenskrig.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hvilken ikke fornybar ressurs?

Jeg skjønner at flyktninger får mange barn. Sex er en ypperlig måte å stresse ned på etter å ha løpt fra Syria til Stjørdal.

Fosfor.

 Vi har rundt 30-50 år på å finne en fungerende måte å gjenvinne det i skala vi har behov for. For øyeblikket er vi ikke i nærheten, og siden det i dag er billig, og politikere har lav bevissthet rundt det, er det lite trolig vi vil få forskningen igang tidsnok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er den.

Anonymkode: 072a9...6c4

Nei, den er ikke det. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Leo skrev:

Av og til lurer jeg veldig på hvor veldig mange var i historietimene på skolen... For det undervises vel fremdeles i historie i den norske skolen?

Man skal ikke så alt for langt tilbake i tid før store barneflokker var vanlig også i Norge og det var flere grunner til det. For det første fantes det så og si ikke noe offentlig velferdssystem, så skulle man ha noen som kunne ta vare på en når man ble gammel, så måtte man ha barn. Barn var også potensiell arbeidskraft og dermed også inntektskilde. Barnedødeligheten var stor, så for å være sikker på at noen levde opp, måtte man få flere. I tillegg fantes det selvfølgelig ikke prevensjon av noen betydning, så var man fruktbar så ble det som det ble.

Og slik er det altså i store deler av verden fremdeles. Antall barn synker imidlertid i takt med tilgang på velferd og utdannelse. Akkurat slik vi har sett her i Norge og da spesielt etter andre verdenskrig.

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt at kvinner ikke kan si nei til sex og. Menn bestemmer over kvinnen. Tror ikke de jubler over alle disse fødslene de må gjennom. Begynn med menna. Nei er nei!!

Anonymkode: a15a2...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...