Gå til innhold

Biltur til Italia


Angelheart2

Anbefalte innlegg

Vi har bestilt oss feriehus i Italia i sommer ( i nærheten av Verona) og fabler litt om å kjøre bil ned. Vi tenker da å bruke 4 dager hver vei (3 overnattinger på veien, altså) og vi ønsker aller helst å kjøre gjennom Alpene.
Er det noen som har kjørt denne ruta og som har noen tips til hvor det kan være lurt å overnatte underveis? Steder vi bør stoppe?
Vi har med oss 2 barn på 10 og 13, så det hadde vært fint om det var noen interessante steder å stoppe på hver etappe, slik at turen ikke blir så lang.
Andre lure tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kjørt 2 somre til Frankrike (Nice og Cannes) - den ene gangen hadde vi en del dager i Italia først.
Så vi har vel kjørt nesten samme vei vil jeg tro.

Første gangen tok vi Kielferja fra Oslo - kjørte gjennom nesten hele Tyskland og overnattet  i Memmingen (helt sør i Tyskland) - neste dag kjørte vi via Sveits, Østerrike og Italia og til Cannes.  

Den andre gangen kjørte vi via Sverige og Danmark og overnattet lenger nord i Tyskland. I en liten "by" som het Hamoor eller noe sånt. Dagen etter kjørte vi gjennom resten av Tyskland, igjen via Sveits og tok overnatting rett over grensen til Østerike på ett sted som het Dornbirn - før vi kjørte til Italia neste dag.

Vi har ikke stoppet noe sted på veien annet enn for å overnatte, men har hatt Flax og valgt veldig koselige små steder å overnatte. Dornbirn og Memmingen for eksempel var kjempe koselig. Hamoor var ikke så fint, men hotellet var kjempe koselig og anbefales absolutt. ellers har vi bare stoppet for ispauser og lunsj og slikt for eksempel i Sveits på steder hvor det var pent :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, *Emma* skrev:

Har kjørt 2 somre til Frankrike (Nice og Cannes) - den ene gangen hadde vi en del dager i Italia først.....

Tusen takk for svar. :roser:
Hvilken rute benyttet dere gjennom Alpene? Brennerpasset eller en av fjellovergangene?
Vi lukter litt på Grossglockner Hochalpenstrasse, men er usikker på om det utgjør veldig stor tidsforskjell.
Hvor lange etapper har dere hatt?
Vi kommer nok til å ta ferja Larvik-Hirtshals for å spare tid, så vi har beregnet første natt nord i Tyskland.
Har du noen nettsider su kan anbefale for planleggingen, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt dessverre.

Har brukt Michelin Guiden til å se ca hvor lang tid det tar mellom de ulike stedene og funnet overnatting etterpå på de stedene vi har tenkt det har vært ok med pause. (Bruker hotels.com) Ellers har vi vel stort sett bare brukt gps'en i bilen og stolt på den tror jeg. ;)  Om du legger inn på Viamichelin for eksempel Oslo - Hammoor (DE) - Dornbirn (AU) - Nice (F) får du opp de ruten vi kjørte nå sist.

Gangen før der Oslo - Kiel (med båten) - Memmingen - Cannes.

Reisen fra oss til Cannes for eksempel da (det er vel litt lenger enn Verona) tar ca 24 timer om du kjører non-stop. Vi har tenkt at da tenger vi 2 overnattinger på veien. Så har vi kanskje kjørt 10 timer effektivt en dag, 8 en annen også 6 tilslutt eks. Det har variert :) 


 

Endret av *Emma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden nå, men vi tok ferga ti Danmark.  Overnattet første natt i Tyskland. Kjørte bare av hovedveien og kom til en helt tilfeldig liten landsby som hadde blomster overalt.  Vi kjørte gjennom Østerrike, og så inn i Sveits.  Husker jeg syntes det så ut akkurat sånn som bildene på melkesjokolade før i tiden :) 
Vi overnattet på et vertshus i Heidifjellene (Alpene).  Ikke planlagt, bare tilfeldig, og det var lørdag kveld og kafeen var fylt av lokalbefolkning som tok seg en øl.  Våknet neste morgen til lyden av gjeiter, og ellers en stillhet som jeg aldri glemmer. 
Tror vi kjørte Brennerpasset, for veien var bratt og snirklete inntil vi ankom Italia.  Fantastisk natur hele veien.  Neste stopp var Toscana, og vingården vi bodde på de neste 2 ukene. 
Vi hadde ikke barn med oss, så det ble en del kjøring.  Har dere mulighet, så stopp oftere.  Heidelberg i Tyskland skulle jeg f.eks. gjerne hatt en stopp i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å komme i kontakt med blant annet Fiat og Alfa Romeo klubbene, der vet jeg det er flere som reiser til Italia årlig og kan i tillegg anbefale deg gode steder vil jeg tro :-)

 

www.norskfiatregister.no/

www.abarthisti.no
www.klubbalfaromeo.no/
cuoresportivo.no/
www.ferrariclubnorway.no/
www.vespaclub.no/
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎18‎.‎04‎.‎2016 at 12.20, Angelheart2 skrev:

Vi har bestilt oss feriehus i Italia i sommer ( i nærheten av Verona) og fabler litt om å kjøre bil ned. Vi tenker da å bruke 4 dager hver vei (3 overnattinger på veien, altså) og vi ønsker aller helst å kjøre gjennom Alpene.
Er det noen som har kjørt denne ruta og som har noen tips til hvor det kan være lurt å overnatte underveis? Steder vi bør stoppe?
Vi har med oss 2 barn på 10 og 13, så det hadde vært fint om det var noen interessante steder å stoppe på hver etappe, slik at turen ikke blir så lang.
Andre lure tips?

Jeg kjører ned til Italia hvert år. Du trenger ikke mer enn 2 overnattinger nedover til Verona, max 3. Skal dere møte opp i leiehuset lørdag formiddag kan dere for eksempel kjøre hjemmefra onsdag, og da har dere goooood tid. Personlig foretrekker jeg å ta overnatting på sparket, og ser ikke vitsen i å forhåndsbestille/planlegge overnatting hele veien - det tar noe av piffen/vitsen ut av bilferie-konseptet. Hvis dere synes forandring fryder, så kan dere kjøre landeveiene istedenfor motorveiene når dere nærmer dere Alpene. Selv svingte jeg av Autobahn i sør-Tyskland i fjor, og kjørte småveier (uten bompenger ;) ) fra grensen til Østerrike ned til Italias østkyst og sydvest tilbake til Toscana....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎30‎.‎04‎.‎2016 at 1.41, Aule skrev:

Jeg kjører ned til Italia hvert år. Du trenger ikke mer enn 2 overnattinger nedover til Verona, max 3. Skal dere møte opp i leiehuset lørdag formiddag kan dere for eksempel kjøre hjemmefra onsdag, og da har dere goooood tid. Personlig foretrekker jeg å ta overnatting på sparket, og ser ikke vitsen i å forhåndsbestille/planlegge overnatting hele veien - det tar noe av piffen/vitsen ut av bilferie-konseptet. Hvis dere synes forandring fryder, så kan dere kjøre landeveiene istedenfor motorveiene når dere nærmer dere Alpene. Selv svingte jeg av Autobahn i sør-Tyskland i fjor, og kjørte småveier (uten bompenger ;) ) fra grensen til Østerrike ned til Italias østkyst og sydvest tilbake til Toscana....

Takk for svar.
Vi skal overta huset lørdag, ja, så vi tenker å ta båten fra Larvik onsdags morgen. Det går nok fint å starte en dag senere, men reisen er halve turen og vi har tenkt å ta masse stopp underveis. Vi har også tenkt å unngå motorveiene så langt det lar seg gjøre og heller finne koselige steder som er verdt en titt.
Vi har med oss unger i bilen, så det blir ganske hyppige stopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18. april 2016 at 12.20, Angelheart2 skrev:

Vi har bestilt oss feriehus i Italia i sommer ( i nærheten av Verona) og fabler litt om å kjøre bil ned. Vi tenker da å bruke 4 dager hver vei (3 overnattinger på veien, altså) og vi ønsker aller helst å kjøre gjennom Alpene.
Er det noen som har kjørt denne ruta og som har noen tips til hvor det kan være lurt å overnatte underveis? Steder vi bør stoppe?
Vi har med oss 2 barn på 10 og 13, så det hadde vært fint om det var noen interessante steder å stoppe på hver etappe, slik at turen ikke blir så lang.
Andre lure tips?

Vil tipse om at man kan ta biltog fra Hamburg til Verona. Kan kanskje være et alternativ ene veien.

Anonymkode: 6623f...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tipse om at man kan ta biltog fra Hamburg til Verona. Kan kanskje være et alternativ ene veien.

Anonymkode: 6623f...66a

Takk for tipset, men vi vil helst bruke litt tid og se mest mulig på turen. Reisen frem og tilbake er halve ferieopplevelsen ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler et stopp i Rothenburg (med julebutikkene) eller Oberammergau (de har malt eventyrfigurer på husveggene) . Eller få med dere slottet til kong Ludwig av Bayern, Neuschwannstein. Jeg mener også at det går an å ta taubane opp på Zugspitze, hvis jeg husker riktig. 

Dette er ting som jeg husker fra da jeg var liten og reiste på biltur til Italia hver sommer. 

Når dere kommer over fjellet, gjør gjerne et stopp ved Lago Maggiore. Der går det an å ta båt ut til noen små øyer hvor det er veldig vakkert, og de har bl.a hvite påfugler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. dette med å forhåndsbestille ; hvis man kommer frem seint og alle er slitne og sultne, er det kjedelig å måtte lete etter overnatting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...