Gå til innhold

Hvordan dele på utgiftene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du og mannen/kjæresten tjener kanskje ikke like mye, åssen fordeler dere utgiftne? deler dere liket på utgiftene? eller betaler den som tjener mest mer, så dere blir sittende igjen med like mye "egne penger"?

Anonymkode: 2578b...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi betaler like mye på faste utgifter. Jeg tjener mer, så da disponerer jeg større del fritt. Det går til ting som betale ned ekstra på lån, sparer/investerer, ekstra gode uteklær til barna, ferietur for alle. Det blir ikke mer restaurant og biff på meg. Jeg lever ikke noe mer ekstravagant enn han, vi lever temmelig likt praktisk sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tjener mest og betaler mest. I praksis funker det slik at han betaler alle faste utgifter, jeg betaler alle innkjøp. Også får jeg selvsagt ekstra av han hvis det kniper.

Anonymkode: 88c17...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lønn dekker alle faste utgifter, bortsett fra hans mobil og evnt personlige abonnement. Han betaler alt av matutgifter, fornøyelser og slikt. Vi bruker like mye og sparer like mye :) Vi har ikke lån.

Anonymkode: f16e4...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får all lønn inn på én felles konto. Alt felles går fra den. Vi får begge en sum "lommepenger" til egne kontoer, som vi bruker til private ting i løpet av måneden. 

Anonymkode: 9676f...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du og mannen/kjæresten tjener kanskje ikke like mye, åssen fordeler dere utgiftne? deler dere liket på utgiftene? eller betaler den som tjener mest mer, så dere blir sittende igjen med like mye "egne penger"?

Anonymkode: 2578b...e31

:blink: 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får alt inn på samme konto, har felles nettbank og kontoer. 

Når begge jobber 100% tjenee vi ca likt. Men nå er jeg vært arbeidsledig siden sommeren, men er ikke noe mitt og ditt uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi deler alle utgifter ettersom hvem som har penger på konto. Pga sykdom er jeg sjelden ute, så de aller fleste regninger trekkes fra min konto, mens mannens lønn går til daglige utgifter som mat, husholdning mm. Men alt eies 50/50, og det har vi avtale på. Han betaler også like mye for mine særkullsbarn (mottar ikke bidrag) som meg. 

Slik har vi hatt det fra den dagen vi flyttet sammen. Alt som kommer inn går til felles utgifter og sparing i begges navn. 

Eneste som ikke er med i dette er min erstatning pga sykdommen. 

Anonymkode: 0c2cc...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legges lønningene samme, og alle utgifter deles. Resten dele på to og det er "lommepenger" til hver av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter inn lik sum på felleskontoen som går til felles regninger ol. 

Han betaler klær,fritidsaktiviteter og div til sine barn, og jeg betaler for mitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge lønningene går inn på felles konto og vi bruker begge det vi vil fra denne. Hos oss har det ingenting å bety hvem som tjener mest, alt er felles. Regningene trekkes også fra denne lønnskontoen. Har begge egne kort og kredittkort, men har felles nettbank på disse. Overfører penger etterhvert som vi bruker og har også sparekontoer vi overfører penger på når det er en fin pluss før neste lønning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her betaler vi ganske likt, selv om han tjener mye mer enn meg. Vi betaler likt på huset, og mat/innkjøp. Jeg betaler bhg og han strøm, nett og TV. Det blir omtrent samme sum. 

Han har en del gjeld fra før vi ble sammen, så dette betaler han alene. Derfor deler vi fellesutgiftene likt. Så fort han er kvitt gammel gjeld, kommer vi til å få felles økonomi.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalar olika, har alltid gjort.

jag tjänar idag ca dubbelt mot mannen men även tidigare betalade vi olika mycket. 

Vi för över olika mycket pengar till räkningskontot varje månad,och därifrån betalas också gemensam mat. Vi sparar till samma sparkonto men olika mycket. I princip för vi över så vi har ungefär lika mycket som fickpengar, kanske har jag lite mer men jag köper nog mer kläder till barnen.

vi har varit gifta i 14 år i år och enligt svensk lag är allt mot hans och vise versa så att prata om mina pengar och dina pengar spelar inte så mycket roll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All lønn går inn på samme konto som vi begge bruker fra. Vi har ikke egne "lommepenger".

Han tjener mer enn meg, det har han gjort hele tiden. Han har tre barn fra før, vi har også et felles. Å telle på kronene orker ingen av oss. Vi har større utgifter pga ungene hans og hans motorsykkel, mens jeg tjener mindre. På ferier osv går alt fra samme konto. Vi er en familie uansett hvem som har født hvilke barn og hvem som tjener hva.

Funker supert her, men jeg ser jo at det ikke er like enkelt om det er konflikter osv.

Vi har vært sammen i snart 15 år. I starten hadde vi separat økonomi, men det var bare tungvint. Aner ikke hvem av oss som har "tjent" på dette, men det blåser vi i begge to!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den Sunday, April 17, 2016 at 23.52, AnonymBruker skrev:

Du og mannen/kjæresten tjener kanskje ikke like mye, åssen fordeler dere utgiftne? deler dere liket på utgiftene? eller betaler den som tjener mest mer, så dere blir sittende igjen med like mye "egne penger"?

Anonymkode: 2578b...e31

Her bør du vel spesifisere hvem eier hva og om det et lån og barn inn I bildet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tjener ulikt, men har alle pengene sammen.

Jeg gjør også mest i forbindelse med barn og hus, men barna er like mye mannen sin likevel. Han får også lov å spise like mye av maten som jeg har kjøpt og tilberedt.

Anonymkode: 7f88f...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splitterpine

Vi tjener ulikt. Har en felles konto hvor vi setter inn penger til boliglån, forsikringer og andre faste utgifer. Her setter den person som tjener mest, inn litt ekstra. Vi sparer litt penger hver på vår sparekonto, ettersom hvor mye vi selv ønsker å sette av fra lønnen.  Utgifter til mat, resturantbesøk osv deler vi på ettersom hvem som handler osv. Dersom en av oss sitter igjen med litt lite på konto i slutten av måneden, så supplerer vi hverandre, eller tar fra egen sparekonto. Å dele på utgiftene har alltid vært uproblematisk for oss, da vi ser på pengene som felles 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler (så og si) likt, selvom han jobber fullt og jeg er student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...