Gå til innhold

Statistikken sier mange mister, men hvem er disse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mistet selv en gang, i uke 10. Har ikke noe problem med å være åpen om det. 

Jeg leste mye på forum og googlet da jeg ble gravid. Fikk da inntrykk av at det var helt vanlig med spontanabort, så vanlig at nesten alle opplevde det en eller annen gang. Men det stemmer ikke. De aller fleste går det jo bra med! Jordmoren min sa at man kan få et skjevt inntrykk fordi de som mister har behov for å lufte seg og dele det med andre på nettet. Flertallet som det går bra med har ikke behov for å si at det går bra, hvis du skjønner :)  Jeg har flere venninner og familiemedlemmer med barn. Ingen av de har mistet, ikke som jeg vet iallfall, og vi har snakket om det

Anonymkode: 5723f...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 17. april 2016 at 19.05, AnonymBruker skrev:

Jeg mistet i uke 12 i fjor. På sykehuset fikk jeg høre at det er ganske vanlig, og enda vanligere enn vi antagelig tror. Særlig første gangen man er gravid. Over alt hvor jeg leser er det sååå vanlig med spontanaborter. Men hvem pokker er disse menneskene og hvor er de? I løpet av de to siste årene, og særlig det siste året, har MANGE jeg kjenner blitt gravide og alle får barnet. Hvor er disse andre som mister? På mitt mest irrasjonelle tror jeg nå at etter jeg mistet har folk sluttet å miste. For alle får søte små babyer. Bortsett fra meg. Og jeg begynner å føle meg ganske ensom og alene på det området. 

Måtte bare få utløp for frustrasjon. 

 

Anonymkode: 5554a...233

Tror ikke det er alle som ønsker å fortelle at de har mistet når det skjer veldig tidlig i graviditeten. Mange mister også uten å være klar over at de i det heletatt har vært gravide. Jeg har mistet flere ganger, men det er det ikke mange i min omgangskrets som vet, føler ikke for å dele det...

Anonymkode: f4d01...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet i uke 10 første gangen, mange visst om graviditeten og at jeg mistet, men har fortalt det til enda flere i senere tid. Syns ikke det er noe folk skal måtte holde hemmelig, for det er veldig vanlig, men når ingen snakker om det føler man seg veldig alene når det skjer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. april 2016 at 12.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har mistet selv en gang, i uke 10. Har ikke noe problem med å være åpen om det. 

Jeg leste mye på forum og googlet da jeg ble gravid. Fikk da inntrykk av at det var helt vanlig med spontanabort, så vanlig at nesten alle opplevde det en eller annen gang. Men det stemmer ikke. De aller fleste går det jo bra med! Jordmoren min sa at man kan få et skjevt inntrykk fordi de som mister har behov for å lufte seg og dele det med andre på nettet. Flertallet som det går bra med har ikke behov for å si at det går bra, hvis du skjønner :)  Jeg har flere venninner og familiemedlemmer med barn. Ingen av de har mistet, ikke som jeg vet iallfall, og vi har snakket om det

Anonymkode: 5723f...2f1

Da tar jordmoren din feil. Det er nok av statistikk som tilsier at veldig mange opplever dette. 20% av alle graviditeter der man har fått positiv test, blir til en SA, og 50% av alle påbegynte svangerskap (befruktet egg), før kvinnen vet at hun er gravid, går til grunne. (Veldig mange av disse skjønner det først når SAen setter i gang. Kjenner faktisk to i nær krets som "er sikre" på at de har hatt en tidlig SA, uten at de visste at de var gravide). Kan gjerne legge ved kilder. 

For hver 10. Gravide kvinne, er det 2 av disse som mister - og det er liten sannsynlighet for å miste mer enn én gang. (Og 5 av de påbegynte svangerskapene blir avbrutt før de finner ut av at de engang var gravide).. Så av de 10 gravide er det altså 3 som går tiden helt ut. 

 

Dystre tall, men når man har fått positiv test, og er over uke 7, så går det somregel greit. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Snurrepurre skrev:

For hver 10. Gravide kvinne, er det 2 av disse som mister - og det er liten sannsynlighet for å miste mer enn én gang. (Og 5 av de påbegynte svangerskapene blir avbrutt før de finner ut av at de engang var gravide).. Så av de 10 gravide er det altså 3 som går tiden helt ut.

Nei, her tolkar du statistikken feil. Eg meiner også at eg har lese at 50 % av alle påbegynte graviditetar endar i abort, dei aller fleste kjemisk (før eller omtrent ved mensen), og at ca. 20 % av bekrefta graviditetar endar i abort. Men du kan ikkje plussa desse tala. Det er fremdeles "berre" 5 av 10 graviditetar som går til grunne, og ca. 2 av 10 som har komme seg forbi forventa mens. Sannsynligheten for å mista blir redusert for kvar veke som går, men summerer ein sannsynligheten for å mista kvar ulike graviditetsveke, vil ein jo enda opp med at over 100 % av graviditetane kjem til å gå galt. ;) Det vil altså vera omtrent 7 eller 8 av 10 graviditetar (bekrefta etter IKM) som går bra.

Sannsynligheten for å mista ein andre gong er like stor som å mista første gong. Men sidan sannsynligheten for å mista er lågare enn sannsynligheten for at det går bra, er det lite sannsynlig at ein mister to gonger på rad. Kan tru eg følte meg fantastisk då eg havna blant dei heldige 1 % som mistar tre gonger på rad - det blei ein del lesing av statistikk i den tida. :sukk:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, dreia skrev:

Nei, her tolkar du statistikken feil. Eg meiner også at eg har lese at 50 % av alle påbegynte graviditetar endar i abort, dei aller fleste kjemisk (før eller omtrent ved mensen), og at ca. 20 % av bekrefta graviditetar endar i abort. Men du kan ikkje plussa desse tala. Det er fremdeles "berre" 5 av 10 graviditetar som går til grunne, og ca. 2 av 10 som har komme seg forbi forventa mens. Sannsynligheten for å mista blir redusert for kvar veke som går, men summerer ein sannsynligheten for å mista kvar ulike graviditetsveke, vil ein jo enda opp med at over 100 % av graviditetane kjem til å gå galt. ;) Det vil altså vera omtrent 7 eller 8 av 10 graviditetar (bekrefta etter IKM) som går bra.

Sannsynligheten for å mista ein andre gong er like stor som å mista første gong. Men sidan sannsynligheten for å mista er lågare enn sannsynligheten for at det går bra, er det lite sannsynlig at ein mister to gonger på rad. Kan tru eg følte meg fantastisk då eg havna blant dei heldige 1 % som mistar tre gonger på rad - det blei ein del lesing av statistikk i den tida. :sukk:

 "Vi regner med at rundt 20 prosent av alle graviditeter der kvinnen vet at hun er gravid, ender i spontanabort (SA). Rundt 50 prosent av alle påbegynte graviditeter vil ende i en SA, sier konstituert overlege Elisabeth Berge Nilsen ved Stavanger Universitetssjukehus.
 
Tallene kan virke høye, men heldigvis er det få kvinner som opplever flere spontanaborter etter hverandre.
 
– Selv om du har hatt en spontanabort, er risikoen for at det skjer igjen lav. De fleste oppnår et vellykket svangerskap senere, beroliger Berge Nilsen."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at det er 5/10 og ikke 7/10, men likevel halvparten.. Leste litt fort. 

Poenget er uansett at 2 ut av 10 påviste, og 3 ut av ti påbegynte men ikke beviste graviditeter ender i spontanabort. 5 ut av 10. Mange skjønner at det var en SA, selvom ikke graviditeten var påvist. 

(Om man treffer EL så vil man nesten garantert bli befruktet, og 75-80% av disse vil ikke utvikle seg noe mer/ikke feste seg). 

Antydninger om at dette ikke vanlig er nærmest provoserende, da det er med på å tabugjøre et tema som allerede er snakket for lite om. Utrolig mange har opplevd, kommer til å oppleve og opplever SA. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som det er mange meninger om dette, men hvis vi blar opp i forskningsartikkler på temaet så ser vi at bare 30% av befruktningene ender i levende fødsel. Det mange glemmer å regne med er antallet befruktede egg som vi mister under impementeringen. Når man undersøker på hvor mange som mister første uken etter befrukning så går tallet opp.

http://humupd.oxfordjournals.org/content/8/4/333.full.pdf

 

Her er  bilde av den kjente modellen "Pregnancy Loss Iceberg":

 

https://www.researchgate.net/profile/Bart_Fauser/publication/11183246/figure/fig1/AS:276498079600641@1442933687190/Figure-1-The-Pregnancy-Loss-Iceberg-an-overview-of-the-outcome-of-spontaneous-human.png

 

12916_2013_Article_805_Fig1_HTML.jpg

Anonymkode: c1708...9b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut som det er mange meninger om dette, men hvis vi blar opp i forskningsartikkler på temaet så ser vi at bare 30% av befruktningene ender i levende fødsel. Det mange glemmer å regne med er antallet befruktede egg som vi mister under impementeringen. Når man undersøker på hvor mange som mister første uken etter befrukning så går tallet opp.

http://humupd.oxfordjournals.org/content/8/4/333.full.pdf

 

Her er  bilde av den kjente modellen "Pregnancy Loss Iceberg":

 

https://www.researchgate.net/profile/Bart_Fauser/publication/11183246/figure/fig1/AS:276498079600641@1442933687190/Figure-1-The-Pregnancy-Loss-Iceberg-an-overview-of-the-outcome-of-spontaneous-human.png

 

12916_2013_Article_805_Fig1_HTML.jpg

Anonymkode: c1708...9b3

Men implantation failure regnes vel ikke som SA? Er ikke det at et befruktet egg ikk fester seg/utvikler seg til graviditet? Man vet jo at det er ca 20-30% sjanse for graviditet hvis man har sex ved EL, og av disse vil ca 40-50% ende i SA (stor andel av disse før IKM). Jeg vil tippe det er den høye sjansen for implantation failure som gjør at kun ca 20-30 % av samleier omkring EL vil føre til graviditet (men ikke nødvendigvis til fødsel). Så 30% av befruktninger ender opp i levende fødsel, men ca 60% av graviditeter ender i levende fødsel? 

Interessant figur hvertfall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sisti skrev:

Men implantation failure regnes vel ikke som SA? Er ikke det at et befruktet egg ikk fester seg/utvikler seg til graviditet? Man vet jo at det er ca 20-30% sjanse for graviditet hvis man har sex ved EL, og av disse vil ca 40-50% ende i SA (stor andel av disse før IKM). Jeg vil tippe det er den høye sjansen for implantation failure som gjør at kun ca 20-30 % av samleier omkring EL vil føre til graviditet (men ikke nødvendigvis til fødsel). Så 30% av befruktninger ender opp i levende fødsel, men ca 60% av graviditeter ender i levende fødsel? 

Interessant figur hvertfall! 

Det kommer som du sier ann på om du regner graviditet fra befruktede egg eller om du regner graviditet fra positiv test.

Som du ser ut fra forskningsartikkelen så mister 30% før impementeringen. Da vil ikke kvinnen vite at hun har vært gravid. Videre så mister 30% etter impementeringen, men før det blir regnet som et klinisk svangerskap. Her vil kvinnen kunne oppleve positiv gravidietstest og hvis man mister på dette stadiet så vil de fleste kalle det for en kjemisk graviditet. De siste 10% som mister er etter uke 5 og det vil fordele seg på både SA, MA og BO. Så hvis du per definasjon er ute  etter hvor mange som opplever SA så er det rundt 10%, men hvis man ser på hvor mange befruktede egg som faller fra inkludert SA så er antallet ca 70%.

Anonymkode: c1708...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer som du sier ann på om du regner graviditet fra befruktede egg eller om du regner graviditet fra positiv test.

Som du ser ut fra forskningsartikkelen så mister 30% før impementeringen. Da vil ikke kvinnen vite at hun har vært gravid. Videre så mister 30% etter impementeringen, men før det blir regnet som et klinisk svangerskap. Her vil kvinnen kunne oppleve positiv gravidietstest og hvis man mister på dette stadiet så vil de fleste kalle det for en kjemisk graviditet. De siste 10% som mister er etter uke 5 og det vil fordele seg på både SA, MA og BO. Så hvis du per definasjon er ute  etter hvor mange som opplever SA så er det rundt 10%, men hvis man ser på hvor mange befruktede egg som faller fra inkludert SA så er antallet ca 70%.

Anonymkode: c1708...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siteringstull over. 

Men graviditet regnes vel fra egget har festet seg (er det det som kalles implementering?) ? Noe som skjer ca en uke etter befruktning. Og derfra tar det igjen noen dager til positiv test. Ved prøverør regnes man jo ikke som gravid selv om man VET egget er befruktet, og blir man ikke gravid regnes det ikke som SA fordi man antar egget falt fra før det festet seg (men det kan jo også ha vært en tidlig SA/kjemisk). 

(enig med deg altså, jeg bare nerder rundt statistikken/definisjonene). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Sisti skrev:

Siteringstull over. 

Men graviditet regnes vel fra egget har festet seg (er det det som kalles implementering?) ? Noe som skjer ca en uke etter befruktning. Og derfra tar det igjen noen dager til positiv test. Ved prøverør regnes man jo ikke som gravid selv om man VET egget er befruktet, og blir man ikke gravid regnes det ikke som SA fordi man antar egget falt fra før det festet seg (men det kan jo også ha vært en tidlig SA/kjemisk). 

(enig med deg altså, jeg bare nerder rundt statistikken/definisjonene). 

Det er som du sier et tolkningsspørsmål og jeg er enig med deg i at jeg selv ville først kalt meg gravid etter implementeringen (Når egget fester seg) :) Så når man snakker om hvor mange som mister så er svaret avhengig av fra hvilket stadie man regner :)

Man kan definere graviditet på tre forskjellige måter. Det første skillet er ved befruktningen og mange vil som du sier ikke regne seg som gravide på dette stadiet selv om man ruger på et egg. Neste skille er biokjemisk graviditet som oppstår når kvinnen begynner å danne HCG. Hvis kvinnen mister på dette stadiet kalles det ikke en SA, men for kjemisk graviditet. Neste nivå er klinisk graviditet. Dette er stadiet hvor legen kan se graviditeten på ultralyd og det begynner rundt uke 5-6. SA regnes fra klinisk graviditet og 10% mister på dette stadiet. Alt før dette vil ikke regnes som SA selv om 60% mister før dette.

 

"A pregnancy loss that occurs after a positive urinary human chorionic gonadotropin (hCG)  is defined as a ‘biochemical loss’. In general, these occur before 6 weeks of gestation. The term miscarriage is used when ultrasound examination or histological evidence has confirmed that an intrauterine pregnancy has existed"

 

http://bmcmedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/1741-7015-11-154

Anonymkode: c1708...9b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig opplysende og spennende lesing fra dere siste her, tusen takk for at dere gjorde meg mye klokere på dette emnet :blomst:

Anonymkode: 63f33...dc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomkvisten

22 år, mistet i uke 17 i min første graviditet. Prøver nå igjen.. Fikk også vite at det var helt normalt å miste men tror ikke jeg kjenner noen som har mistet. Veldig sårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, blomkvisten skrev:

22 år, mistet i uke 17 i min første graviditet. Prøver nå igjen.. Fikk også vite at det var helt normalt å miste men tror ikke jeg kjenner noen som har mistet. Veldig sårt.

Mest sannsynlig så kjenner du mange som har mistet. Veldig få snakker om det, eller deler av egne erfaringer fordi det er sårt, vondt, og noe man helst vil glemme. Selv når man er inne på temaet så velger mange å ikke åpne seg opp. Min mor har hele tiden vært åpen om sin SA, så derfor var det lett for meg å være relativt åpen med mine aller nærmeste. Det er tøft å oppleve en SA, men som du leser over her så tilsier statistikken at enormt mange opplever det minst én gang i livet. 

Sannsynligheten er liten for at det skjer igjen hos deg, og det er jo en fin ting, til tross for at det må være forferdelig vondt å miste i andre trimester. Sender deg en god klem! ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk er ikke gøy når man har mistet...mitt foster døde etter 11 uker, det var vel 95% sannsynlig at det skulle gå bra da alt så bra ut på ul i uke 10... Allikevel klarte vi å havne i den lille gruppen hvor det ikke gikk bra... Føltes utrolig urettferdig der og da!

i etterkant var jeg delvis åpen om det og oppdaget da hvor mange andre som faktisk har mistet. Kom først frem da jeg fortalte at jeg hadde mistet... 

Anonymkode: 28250...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20 April 2016 at 10.10, AnonymBruker skrev:
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Statistikk er ikke gøy når man har mistet...mitt foster døde etter 11 uker, det var vel 95% sannsynlig at det skulle gå bra da alt så bra ut på ul i uke 10... Allikevel klarte vi å havne i den lille gruppen hvor det ikke gikk bra... Føltes utrolig urettferdig der og da!

i etterkant var jeg delvis åpen om det og oppdaget da hvor mange andre som faktisk har mistet. Kom først frem da jeg fortalte at jeg hadde mistet... 

Anonymkode: 28250...94e

Den tnaken har jeg og tenkt. Jeg var på tidlig ultralyd i uke 7 og så et lite foster med bankende hjerte. Frem til uke 12 virket alt normalt. Jeg var litt bekymret over at jeg hadde ubehag i magen innimellom og at symptomene mine var svakere, men legen var skråsikker på at det var normalt. Og statistikken tilsa jo at når man har sett et bankende hjerte og kommet så langt så skal alt gå bra. Men rett før uke 13 viste det seg at fosteret sluttet å utvikle seg rundt uke 8 eller 9.

Det gjør det veldig vanskelig å slappe av dersom jeg noen gang klarer å bli gravid igjen.

 

Anonymkode: 5554a...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomkvisten
Den ‎26‎.‎04‎.‎2016 at 11.00, Snurrepurre skrev:

Mest sannsynlig så kjenner du mange som har mistet. Veldig få snakker om det, eller deler av egne erfaringer fordi det er sårt, vondt, og noe man helst vil glemme. Selv når man er inne på temaet så velger mange å ikke åpne seg opp. Min mor har hele tiden vært åpen om sin SA, så derfor var det lett for meg å være relativt åpen med mine aller nærmeste. Det er tøft å oppleve en SA, men som du leser over her så tilsier statistikken at enormt mange opplever det minst én gang i livet. 

Sannsynligheten er liten for at det skjer igjen hos deg, og det er jo en fin ting, til tross for at det må være forferdelig vondt å miste i andre trimester. Sender deg en god klem! ♥️

Tusen takk for tilbakemelding. Ja, antageligvis kjenner jeg flere men er liksom alltid bare solskinnshistorier en hører om. Satser på at vi klaffer snart. Har prøvd i 4-5 mnd og føler meg desperat da det klaffet på 2 forsøk sist og første gang. Hehe.

 

God klem tilbake, og god  helg <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...