Gå til innhold

Små hunderaser med få helseproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 20. april 2016 at 3.04, AnonymBruker skrev:

Om du er ute etter en frisk hund vil jeg anbefale en blandingshund av noe slag. Jeg ser du har fått mange forslag til forskjellige raser, så da er det bare å være på utkikk etter det. :)

Anonymkode: 57942...bf4

Blandingshunder trenger ikke nødvendigvis være så mye friskere enn renrasede hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den ‎17‎.‎04‎.‎2016 at 18.47, AnonymBruker skrev:

Åh, det var det jeg håpte! Takk! 

Jeg høres sikkert ut som en lat person, men... Kanskje en korthåret selskapshund? Er ikke den som flyr i fjellet hver dag, og så er jeg litt skeptisk til mye hår pga jeg har noen allergitendenser og reagerer som regel mer på de med lengre hår. 

Anonymkode: df033...036

De med kort pels er verre allergimessig siden alt av hår fester seg på tepper, stoler, sofa. Er du allergisk bør du uansett ikke anskaffe hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon frise er en rase som er svært plaget av allergi. Ville styrt langt unna! 

Anonymkode: 9669e...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel ikke vært så utrolig glad i småhunder, da jeg har litt den "gneldrehund"-fordommen. Har dog en bekjent med en Lhasa Apso, og må virkelig innrømme at det er den herligste hunder jeg kjenner. Passer ham veldig ofte så kjenner til rasen godt nå. De er en av rasene med aller lengst levealder, og lite alvorlige sykdommer.

Det er en del pelsstell, men hvis du holder pelsen kortklipt går det veldig greit og fort (og de ser dessuten mye finere ut med kort pels). Han jeg kjenner er veldig sosial med alle andre dyr og mennesker. Den eneste ulempen med ham, som jeg også har hørt med andre, er at han er en smule sta til tider, men jeg mistenker at han også er litt bortskjemt ;) det er i hvert fall en rase jeg anbefaler sterkt, utrolig praktisk størrelse og fint gemytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Atea skrev:

De med kort pels er verre allergimessig siden alt av hår fester seg på tepper, stoler, sofa. Er du allergisk bør du uansett ikke anskaffe hund.

Hvem er du til å anta at jeg ikke bør skaffe meg hund? Jeg skriver jo at det er allergiTENDENSER jeg har, ikke allergi. Jeg har faktisk en katt per dags dato så tenk over hva du skriver her før du skriver det ;)

Anonymkode: df033...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Librarian skrev:

Jeg har som regel ikke vært så utrolig glad i småhunder, da jeg har litt den "gneldrehund"-fordommen. Har dog en bekjent med en Lhasa Apso, og må virkelig innrømme at det er den herligste hunder jeg kjenner. Passer ham veldig ofte så kjenner til rasen godt nå. De er en av rasene med aller lengst levealder, og lite alvorlige sykdommer.

Det er en del pelsstell, men hvis du holder pelsen kortklipt går det veldig greit og fort (og de ser dessuten mye finere ut med kort pels). Han jeg kjenner er veldig sosial med alle andre dyr og mennesker. Den eneste ulempen med ham, som jeg også har hørt med andre, er at han er en smule sta til tider, men jeg mistenker at han også er litt bortskjemt ;) det er i hvert fall en rase jeg anbefaler sterkt, utrolig praktisk størrelse og fint gemytt.

Takk for tips! Skal sjekke ut mer om den :)

Anonymkode: df033...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Wenda skrev:

Blandingshunder trenger ikke nødvendigvis være så mye friskere enn renrasede hunder

Det er ikke min erfaring. Jeg ser helt klart at blandingshunder har mindre av genetiske, innalvs problemer osv. Dessverre er det få mixer i Norge og det er også MANGE små aggressive hunder sammenlignet med andre land jeg kjenner godt. 

Anonymkode: d140f...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke min erfaring. Jeg ser helt klart at blandingshunder har mindre av genetiske, innalvs problemer osv. Dessverre er det få mixer i Norge og det er også MANGE små aggressive hunder sammenlignet med andre land jeg kjenner godt. 

Anonymkode: d140f...b31

Nei men det er min erfaring

Har hatt medium til store blandingshunder som har hatt fler sykdommer, mens de renrasede jeg har hatt har aldri vært syke

Derfor syns jeg det er unødvendig å si at man burde skaffe seg blanding fordi de ikke er syke. Alle hunder kan bli syke, noen mer disponert enn andre, men ingen hunder er unntaket

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er du til å anta at jeg ikke bør skaffe meg hund? Jeg skriver jo at det er allergiTENDENSER jeg har, ikke allergi. Jeg har faktisk en katt per dags dato så tenk over hva du skriver her før du skriver det ;)

Anonymkode: df033...036

Sa bare hva en hvilken som helst lege ville sagt. Men du skrev ikke hva du er tenderer til å reagere allergisk mot, ville likevel tatt en allergitest hvis det er dyr du reagerer på (utenom katten) siden allergi er noe som ofte utvikler seg og blir verre pluss at man kan ha kryss-allergi. Tenker mest på hunden da, som kanskje må omplasseres i verste fall. Men en liten hund i en ikke altfor liten bolig kan gå bra, fraråder likevel korthårete siden hårene fester seg overalt og er helt j.... å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke min erfaring. Jeg ser helt klart at blandingshunder har mindre av genetiske, innalvs problemer osv. Dessverre er det få mixer i Norge og det er også MANGE små aggressive hunder sammenlignet med andre land jeg kjenner godt. 

Anonymkode: d140f...b31

En blandingshund er ikke pr definisjon friskere enn en renraset, det kan være både og. Det finnes blandinger med mye sykdom, og det finnes mange friske, akkurat som med renrasede hunder. Derimot, om du blander en cavalier og en mops, så kan den arve sykdommer fra begge rasene, og man kan ende opp med en kortsnutet hund med pusteproblemer, hjerteproblemer og syringomyeli. Eller du kan få en kompakt mopselignende sak med lang snute. Det kommer helt an på hva den arver fra foreldrene.

Forøvrig så kryr det av mikser i Norge. Bare å se på finn det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke turt å kjøpe en blandingshund. Som andre sier så er det ikke gitt at de er friskere enn andre. Man kan selvsagt få en frisk og fin blandingshund, men problemet er at man vet aldri hva man får. Ofte så er ikke parringen planlagt utover "min hund er søt og snill, og det er også naboens", uten tanke for arvelige sykdommer, linjer, gemytt osv. 

Det finnes selvsagt også mye useriøst og rart i raseoppdrett, men der kan man sjekke linjer og sykdommer på DogWeb og vite mer hva man får om man gjør litt forarbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/17/2016 at 18.51, ArtyFarty skrev:

Man trenger ikke fly i fjellet, men de bør få en times tur om dagen (det gjelder forsåvidt alle). Det er ikke mine raser, men se på dvergpinscher og italiensk mynde.

Dvergpinscher er ingen førstegangs hund, og av de mest krevende småhundene. Snakker av erfaring. 

Akkurat nå ligge de 7 Dvergpinscher på finn, som skal omplasseres pga problem adferd.

Jeg elsker rasen, men pga mental siden som dessverre ikke er av den enkle sorten. Så spørs det om det blir en Dp igjen.

Jeg heller mot Toy/ Dvergpuddel ☺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MissPierce skrev:

Dvergpinscher er ingen førstegangs hund, og av de mest krevende småhundene. Snakker av erfaring. 

Akkurat nå ligge de 7 Dvergpinscher på finn, som skal omplasseres pga problem adferd.

Jeg elsker rasen, men pga mental siden som dessverre ikke er av den enkle sorten. Så spørs det om det blir en Dp igjen.

Jeg heller mot Toy/ Dvergpuddel ☺

En DP kan fint være en førstegangshund, det kommer helt an på eieren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, ArtyFarty skrev:

En DP kan fint være en førstegangshund, det kommer helt an på eieren. 

Vel jeg er totalt uenig med deg. Kanskje for 5% av førstegangs eierne, men ikke ellers.

 

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MissPierce skrev:

Vel jeg er totalt uenig med deg. Kanskje for 5% av førstegangs eierne, men ikke ellers.

 

For de 5% som oppdrar hunden da? Det er den største feilen mange småhundeiere gjør - å ikke oppdra hunden. De som tar det på alvor og også sørger for at hunden får nok fysisk og mental stimuli får stort sett trivelige hunder, enten det gjelder DP, DS, JRT, eller noe annet med meninger. Det er ikke rakettforskning å ha hund, men man må gidde å gjøre jobben. Og den første og viktigste delen av det å ha hund er å kjøpe valp fra en oppdretter som ikke bruker drittbikkjer i avl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Atea skrev:

Sa bare hva en hvilken som helst lege ville sagt. Men du skrev ikke hva du er tenderer til å reagere allergisk mot, ville likevel tatt en allergitest hvis det er dyr du reagerer på (utenom katten) siden allergi er noe som ofte utvikler seg og blir verre pluss at man kan ha kryss-allergi. Tenker mest på hunden da, som kanskje må omplasseres i verste fall. Men en liten hund i en ikke altfor liten bolig kan gå bra, fraråder likevel korthårete siden hårene fester seg overalt og er helt j.... å bli kvitt.

Du, jeg har faktisk tatt allergitest og både legen min og min tidligere lege har sagt at jeg kan ha hund. Tendenser til allergi er ikke synonymt med det å ikke kunne ha dyr. Har vokst opp med dyr og har ikke utviklet seg verken hit eller dit, har heller ikke fått kryss-allergi så jeg vet nok mer hva jeg snakker om enn det du gjør. Eller bor du i kroppen min kanskje?

Anonymkode: df033...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en chihuahua på fem år som foreløpig ikke har hatt noen problemer. Forventet levealder er 10-18 år :)

Anonymkode: 64272...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ArtyFarty skrev:

For de 5% som oppdrar hunden da? Det er den største feilen mange småhundeiere gjør - å ikke oppdra hunden. De som tar det på alvor og også sørger for at hunden får nok fysisk og mental stimuli får stort sett trivelige hunder, enten det gjelder DP, DS, JRT, eller noe annet med meninger. Det er ikke rakettforskning å ha hund, men man må gidde å gjøre jobben. Og den første og viktigste delen av det å ha hund er å kjøpe valp fra en oppdretter som ikke bruker drittbikkjer i avl.

For de få som faktisk setter seg ordentlig inn i rasen de velger, og innser at DP veldig ofte har både vakt og jaktinstinkt en god dose større enn mange andre raser. At de ofte viser nervøsitet med å være tøffe i tryne, og ofte bjeffer en del. Samt forstår hvordan man skal jobbe med det. Så vil det nok gå bra. For det er absolutt mulig å få kjempe fine hunder av rasen ☺☺

MEN nettopp det at mange førstegangs eiere av små hunderaser bare ser på hvor søt hunden er, og ikke tenker at små hunder også er hunder. Noen da mer krevende enn andre. Så vil de fleste bomme allerede der. De fleste av de vil heller ikke vente på en valp, men velger første ledige. Å der bommer de igjen.

Vet jeg er skikkelig negativ her, men leser minst en annonse i mnd med en Dp som skal omplasseres pga problem adferd. Som lett kunne ha vært unngått, om eieren hadde den minste anelse om hva h*n gikk til 😕😡

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at noen sluntrer unna, både av oppdrettere og valpekjøpere, betyr jo ikke at rasen ikke egner seg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.G.
Den 19.4.2016 at 18.30, FarDareisMai skrev:

Du kan jo kanskje spørre oppdrettere om du kan låne en voksen hund for en periode så du kan se hvordan det er å ha hund. Og mange oppdrettere tilbyr mulighet for at du kan bli forvert for en voksen hund. Etter en bestemt periode eller etter et bestemt antall kull valper fra den hunden, så blir den skrevet over på deg. Det var slik jeg fikk min terrierfjomp (engelsk toy terrier). Hadde han i tre år som forvert på betingelse av at oppdretter lånte ham til parring innimellom. Så ble han skrevet over på meg. Han var tre år da han kom, så jeg slapp den verste valpetida/unghundperioden. 

Jeg synes folk bør begynne med valp når de starter med ny rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...