Gå til innhold

Små hunderaser med få helseproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, FarDareisMai skrev:

 

Engelsk toy er fine hunder:)

Endret av BeautyBox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Engelsk toy terrier og italiensk mynde har generelt lite helseproblemer. Mynden har større risiko for beinbrudd som valp pga de spinkle beina, men ellers har de lite sykdom.

Dvergpinschere, dansk-svensk gårdhund, mange av de små terrierrasene er også fine, men de kan ha temperament og sterk vilje. 

Bichon frise og de andre hundene i bichonfamilien, dvergpuddel og lhasa apso krever noe pelsstell, men mange allergikere har positive erfaringer med dem. Bichon frise er også ganske smart og egner seg fint for folk som ikke har hatt hund før. 

Ok, takk! :)

Er det noen som har erfaringer med boston terriere her, om de har mye pustevansker? 

Selv om den er kortsnutet så liker jeg veldig godt det jeg leser om rasen ellers.. Bortsett fra at den ikke nødvendigvis er så tilpasningsdyktig som f.eks tibbe

Anonymkode: df033...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk! :)

Er det noen som har erfaringer med boston terriere her, om de har mye pustevansker? 

Selv om den er kortsnutet så liker jeg veldig godt det jeg leser om rasen ellers.. Bortsett fra at den ikke nødvendigvis er så tilpasningsdyktig som f.eks tibbe

Anonymkode: df033...036

Boston terrier har, såvidt meg bekjent, de samme problemene som andre kortsnutede raser. Jeg var innom tanken på en, men slo det fra meg fordi jeg ikke vil være med på den runddansen der.

Så her blir det dvergpuddel! Allergivennlig, smart, utholdende og vanvittig sjarmerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sagt at det er noe problem med en time pr dag. 

Men at det er forskjell fra rase til rase hvor mye aktivitet de har behov for. 

Anonymkode: df033...036

En time per dag? Er dette de minimum tre turene ut en hund skal ha? Det er i så fall altfor lite, uansett rase.

Anonymkode: 27f23...b1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSG er en ganske aktiv og krevende rase.

TS - hvor mye tid ser du for deg at du kommer til å bruke på hunden? Hvor lange turer ser du for deg i hverdagen? Hva slags, og hvor mye, mental aktivisering ser du for deg at du vil gi hunden? Ikke hva andre sier du "bør" eller hva du tror du "bør", men hva du faktisk, i realiteten, ønsker å tilby en hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Tabris skrev:

DSG er en ganske aktiv og krevende rase.

TS - hvor mye tid ser du for deg at du kommer til å bruke på hunden? Hvor lange turer ser du for deg i hverdagen? Hva slags, og hvor mye, mental aktivisering ser du for deg at du vil gi hunden? Ikke hva andre sier du "bør" eller hva du tror du "bør", men hva du faktisk, i realiteten, ønsker å tilby en hund?

Jeg må jo se på forutsetningene jeg har og hva jeg kan tilby, sammen med hva jeg ønsker. Må tenke realistisk og både se på hvor motivasjonen min ligger, og hva jeg har kapasitet til. Da tenker jeg at det å gå en halvtime morgen og en halvtime kveld kan være fint, utenom at den må få tisse flere ganger om dagen selvsagt. Og så lengre turer innimellom, særlig på helg. Så hvis det er som noen her mener passende for noen raser, så kan jeg tenke meg det. Jeg må også se an hva livet mitt blir i fremtiden, må finne ut av om jeg vil enten få mer kapasitet, eller mindre. Men kan aldri se for meg at jeg har mulighet til flere timer med tur hver dag. Når det gjelder mental aktivisering så har jeg lyst til å gå på kurs for dette sånn at jeg kan trene med hunden, og må da som sagt se an hvor mye jeg har mulighet til å trene med den. 

Det er nok en selskapshund/familiehund jeg ønsker, ikke en som er avhengig av veldig mye mental trening for å være en fungerende hund. Ønsker at kjæledyret skal være en bestevenn for mine fremtidige barn, og selvsagt turkompis (selv om jeg ikke er et turmenneske som går mye i skog og mark, men hvis hunder bare var for slike mennesker så er det mange hunder som har det vondt gitt). 

Det er nok ikke i morgen jeg skaffer meg hund for å si det slik, men drømmer stadig. Jeg har nok en god del med tid på å tenke grundig over det. 

Har aldri rådført meg med noen som jeg vet har skikkelig peiling på hund, og folk her på KG vet jeg jo ikke om jeg kan stole på/høre på. Ofte ignorerer man det folk sier her nærmest fordi innimellom virker det som at folk bare må ha ut av seg noe negativt, så jeg stoler ikke helt på det som blir skrevet her. Men det kan være greit å spørre her likevel, samtidig vil jeg selvsagt sjekke opp med en spesialist før jeg evt skaffer meg hund. 

Anonymkode: df033...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder bør få mental aktivisering, men det varierer fra rase til rase (og individ til individ) hvor mye de har behov for/ønsker. Ikke minst er det også verdt å tenke på at man kan gjøre en hund godsliten mye raskere med mental aktivisering enn fysisk tur. En halvtimes båndtur i nabolaget er "ingenting", selv for små hunder. Men en halvtimes søksarbeid for en selskapshund kan gjøre den mye mer sliten og fornøyd.

Jeg ville nok tatt en vurdering på om du har en livsstil hvor det passer å ha hund. Det er krevende med valp, og man bør investere en god del jobb i valpe- og unghundstiden for å få det igjen som en velfungerede og lydig hund som voksen. Det krever tid, energi og kunnskap.

En hund, uansett rase, sover hele natten og sover hele dagen når vi er på jobb. Hvis hunden får en halvtimes lufting morgen og kveld så er det fortsatt 23 timer i døgnet hvor det ikke skjer noe. Du må ta en vurdering om du synes det er riktig gjort overfor en hund. Ja, en selskapshund vil nok tilpasse seg, men det betyr jo at den vil sove bort livet sitt i sofaen. Er det riktig?

Det betyr ikke at eneste alternativ er tre timers fjelltur hver dag. Men at man bør vurdere om man har en livsstil som passer en hund om man ikke har mulighet eller ønske til å gi den mer enn et absolutt minimum.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Tabris skrev:

Alle hunder bør få mental aktivisering, men det varierer fra rase til rase (og individ til individ) hvor mye de har behov for/ønsker. Ikke minst er det også verdt å tenke på at man kan gjøre en hund godsliten mye raskere med mental aktivisering enn fysisk tur. En halvtimes båndtur i nabolaget er "ingenting", selv for små hunder. Men en halvtimes søksarbeid for en selskapshund kan gjøre den mye mer sliten og fornøyd.

Jeg ville nok tatt en vurdering på om du har en livsstil hvor det passer å ha hund. Det er krevende med valp, og man bør investere en god del jobb i valpe- og unghundstiden for å få det igjen som en velfungerede og lydig hund som voksen. Det krever tid, energi og kunnskap.

En hund, uansett rase, sover hele natten og sover hele dagen når vi er på jobb. Hvis hunden får en halvtimes lufting morgen og kveld så er det fortsatt 23 timer i døgnet hvor det ikke skjer noe. Du må ta en vurdering om du synes det er riktig gjort overfor en hund. Ja, en selskapshund vil nok tilpasse seg, men det betyr jo at den vil sove bort livet sitt i sofaen. Er det riktig?

Det betyr ikke at eneste alternativ er tre timers fjelltur hver dag. Men at man bør vurdere om man har en livsstil som passer en hund om man ikke har mulighet eller ønske til å gi den mer enn et absolutt minimum.

Takk for informasjonen i første avsnitt :) resten av det du skriver opplever jeg egentlig er det samme som jeg selv skrev  nettopp skrev.

Anonymkode: df033...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for informasjonen i første avsnitt :) resten av det du skriver opplever jeg egentlig er det samme som jeg selv skrev  nettopp skrev.

Anonymkode: df033...036

Du kan jo kanskje spørre oppdrettere om du kan låne en voksen hund for en periode så du kan se hvordan det er å ha hund. Og mange oppdrettere tilbyr mulighet for at du kan bli forvert for en voksen hund. Etter en bestemt periode eller etter et bestemt antall kull valper fra den hunden, så blir den skrevet over på deg. Det var slik jeg fikk min terrierfjomp (engelsk toy terrier). Hadde han i tre år som forvert på betingelse av at oppdretter lånte ham til parring innimellom. Så ble han skrevet over på meg. Han var tre år da han kom, så jeg slapp den verste valpetida/unghundperioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai
Den 18. april 2016 at 10.28, BeautyBox skrev:

Engelsk toy er fine hunder:)

Enig! Har en slik selv. Herlig rase:rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FarDareisMai skrev:

Du kan jo kanskje spørre oppdrettere om du kan låne en voksen hund for en periode så du kan se hvordan det er å ha hund. Og mange oppdrettere tilbyr mulighet for at du kan bli forvert for en voksen hund. Etter en bestemt periode eller etter et bestemt antall kull valper fra den hunden, så blir den skrevet over på deg. Det var slik jeg fikk min terrierfjomp (engelsk toy terrier). Hadde han i tre år som forvert på betingelse av at oppdretter lånte ham til parring innimellom. Så ble han skrevet over på meg. Han var tre år da han kom, så jeg slapp den verste valpetida/unghundperioden. 

Aha, det var aldeles ikke en dum idé å låne en hund :) tror jeg ville snakket med oppdretter (en seriøs en selvsagt) også og spurt hva hunden konkret trenger. I tillegg til de som kan med hund på slike kurs. Tenker jeg ville kjent på meg selv hva jeg kan tilby en hund om jeg hadde deltatt på et kurs. Tror det må bli veien å gå, gitt:)

 

Flere tips om raser?? Korthåret, liten/ medium, selskapshund og gjerne tilpasningsdyktig.

...Om noen måtte insuinere det motsatte så synes jeg selv at jeg tar mye ansvar i å tenke grundig gjennom valget med å ta hund. Synes jeg gjør godt rede for tankene mine også, så det irriterer meg litt når folk kommer og påpeker at jeg må tenke nøye igjennom det osvosv. Gi meg heller tips og råd!!  

Anonymkode: df033...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha* hund, ikke ta. 

(De to siste "avsnittene" i det siste innlegget mitt var ikke myntet på deg, FarDareIsMai.)

Anonymkode: df033...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FarDareisMai
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å ha* hund, ikke ta. 

(De to siste "avsnittene" i det siste innlegget mitt var ikke myntet på deg, FarDareIsMai.)

Anonymkode: df033...036

Skjønte det:) syns du har tenkt godt gjennom det, og det virker som om du vil bli en god hundeeier, tatt i betraktning det du sier. Det er ikke lett å velge rase, og utseende er vel egentlig noe som kommer aller sist, etter at du har tenkt på mengde trim, pelsstell, bjeffing osv. Animal planet har en fin rasevelger, den gir en pekepinn på hvilke raser som er aktuelle http://www.animalplanet.com/breed-selector/dog-breeds.html

Pedigree sin er og fin https://www.pedigree.no/finn-rett-hund-eller-valp/

 

lykke til:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FarDareisMai skrev:

Skjønte det:) syns du har tenkt godt gjennom det, og det virker som om du vil bli en god hundeeier, tatt i betraktning det du sier. Det er ikke lett å velge rase, og utseende er vel egentlig noe som kommer aller sist, etter at du har tenkt på mengde trim, pelsstell, bjeffing osv. Animal planet har en fin rasevelger, den gir en pekepinn på hvilke raser som er aktuelle http://www.animalplanet.com/breed-selector/dog-breeds.html

Pedigree sin er og fin https://www.pedigree.no/finn-rett-hund-eller-valp/

 

lykke til:)

 

Tusen takk! :)

Anonymkode: df033...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hunden er hund ,uansett hvilken rase du velger.De er et flokk dyr og vis du lever et travelt liv og er lite hjemme bør du kanskje tenke på om du er rett eier for en  hund. Et alternativ vis en er mye borte er å skaffe seg to hunder ,vis en har plass og økonomi til det da.Det er ikke noe særlig mer arbeid med to enn en.Med to har de selskap  og mye lek  og moro, og når hundene løper fritt blir det mye mer fart og trim enn når du bare har en.

Anonymkode: e5aaf...e39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du er ute etter en frisk hund vil jeg anbefale en blandingshund av noe slag. Jeg ser du har fått mange forslag til forskjellige raser, så da er det bare å være på utkikk etter det. :)

Anonymkode: 57942...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for min egen rase, italiensk mynde. Jeg gjorde mye research før jeg kjøpte hund på så og si de samme kriteriene som deg, og da særlig at det er en rase uten mye sykdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 20.4.2016 at 3.04, AnonymBruker skrev:

Om du er ute etter en frisk hund vil jeg anbefale en blandingshund av noe slag. Jeg ser du har fått mange forslag til forskjellige raser, så da er det bare å være på utkikk etter det. :)

Anonymkode: 57942...bf4

En blandingshund er ikke automatisk sunnere. 

Anonymkode: 21b1f...e6b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jack russell og dansk-svensk gårdshund har jeg veldig god erfaring med. Ikke hørt noe om at de er spesielt hard belastet med noen sykdommer heller, men godt mulig jeg tar feil 

Av de jeg har vært borti så har de heller ikke krevd voldsomt mye og har levd som familiehunder med normal aktivitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...