Gå til innhold

Små hunderaser med få helseproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke særlig glad i denne forfengeligheten til mennesker som gjør at man avler frem dyr for at de skal se fine ut. Men jeg har veldig lyst på hund, samtidig som jeg ikke er særlig glad i store hunder, noe som henger igjen fra barndomsårene. 

Med andre ord, scæfere, golden retrievere, labrador etc... De er sikkert fine hunder, men ikke noe for meg. 

Er klar over at noen kan mene at jeg ikke trenger å skaffe meg hund. Jeg har en katt. Men har veldig lyst å ha et dyr som det er mulig å gå tur med (ikke katt i bånd). 

Sååå, er det noen som vet av noen relativt små hunderaser som ikke har en haug med fremavlede helseproblemer?? Kortsnuter f.eks, er derfor ikke særlig attraktivt... 

Anonymkode: df033...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jada, det finnes. Hvilke andre kriterier har du? Pelsstell? Aktivitetsnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det var det jeg håpte! Takk! 

Jeg høres sikkert ut som en lat person, men... Kanskje en korthåret selskapshund? Er ikke den som flyr i fjellet hver dag, og så er jeg litt skeptisk til mye hår pga jeg har noen allergitendenser og reagerer som regel mer på de med lengre hår. 

Anonymkode: df033...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke fly i fjellet, men de bør få en times tur om dagen (det gjelder forsåvidt alle). Det er ikke mine raser, men se på dvergpinscher og italiensk mynde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

Det er vel forskjell på rasene også med hvor mye aktivitet de har behov for. 

Flere forslag?

Anonymkode: df033...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle raser bør ha en times tur pr dag. Hvis det blir for mye så anbefaler jeg deg å ikke kjøpe hund.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pomeranian er bedagelige og allergivennlige, selv om de er langhåret og krever endel pelsstell

Anonymkode: b6a3b...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Alle raser bør ha en times tur pr dag. Hvis det blir for mye så anbefaler jeg deg å ikke kjøpe hund.

Har ikke sagt at det er noe problem med en time pr dag. 

Men at det er forskjell fra rase til rase hvor mye aktivitet de har behov for. 

Anonymkode: df033...036

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pomeranian er bedagelige og allergivennlige, selv om de er langhåret og krever endel pelsstell

Anonymkode: b6a3b...491

Disse har hundre helseproblemer da.

Anonymkode: df033...036

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sagt at det er noe problem med en time pr dag. 

Men at det er forskjell fra rase til rase hvor mye aktivitet de har behov for. 

Anonymkode: df033...036

Ja, det er det. Noen krever mer, men alle har behov for å røre seg en time pr dag. Uansett rase. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ArtyFarty skrev:

Ja, det er det. Noen krever mer, men alle har behov for å røre seg en time pr dag. Uansett rase. 

Ja, det har du skrevet tre ganger nå :)

Anonymkode: df033...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibetansk spaniel er en rase med gennerell god helse som ofte blir gammle, type 15-16 år. Men den kan være ganske sær så passer ikke alle. Personligheten kan minne litt om en katt, egen vilje. De har også en tendens til å bjeffe mye da de har stort vokter innstinkt. Ellers en veldig trivelig hund som tåler lange turer i fjellet. Krever litt pelsstell.

Anonymkode: c0a2a...a8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en chihuahua i 9 år nå. Har ikke vært syk eller hatt noen helseproblemer så langt:) vi går en litt lengere tur om dagen, ellers går han for det meste fritt og er med overalt:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tibetansk spaniel er en rase med gennerell god helse som ofte blir gammle, type 15-16 år. Men den kan være ganske sær så passer ikke alle. Personligheten kan minne litt om en katt, egen vilje. De har også en tendens til å bjeffe mye da de har stort vokter innstinkt. Ellers en veldig trivelig hund som tåler lange turer i fjellet. Krever litt pelsstell.

Anonymkode: c0a2a...a8f

Er denne rasen jeg har tenkt på tidligere, er liksom den jeg har falt tilbake til om det skulle bli hund, men er ikke spesielt glad i at de har korte snuter og ofte pusteproblemer, og bl.a patellaluksasjon. Det er liksom det som har stoppet meg fra å skaffe tibbe

Anonymkode: df033...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tinuwiel skrev:

Jeg har hatt en chihuahua i 9 år nå. Har ikke vært syk eller hatt noen helseproblemer så langt:) vi går en litt lengere tur om dagen, ellers går han for det meste fritt og er med overalt:) 

Da tror jeg du har vært heldig. Chihuahua har en del helseplager.
Jeg har vært uheldig. min har fått mange..

ts: mange små hunder er plager med dårlig tannhelse. Vær så snill å puss tennene hver dag :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, bruker_K skrev:

Da tror jeg du har vært heldig. Chihuahua har en del helseplager.
Jeg har vært uheldig. min har fått mange..

ts: mange små hunder er plager med dårlig tannhelse. Vær så snill å puss tennene hver dag :)

Hadde nok vært en veldig flink tannepusser, det frustrerer meg skikkelig at jeg ikke får til å pusse tennene på pus fordi han nekter. Alle hunder og katter burde få daglig tannstell, akkurat som oss men det er det ikke veldig mange som er klar over dessverre

Anonymkode: df033...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har du skrevet tre ganger nå :)

Anonymkode: df033...036

Raser som krever mer enn det er ikke innenfor kriteriene liten korthåret selskapshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bruker_K skrev:

Da tror jeg du har vært heldig. Chihuahua har en del helseplager.
Jeg har vært uheldig. min har fått mange..

ts: mange små hunder er plager med dårlig tannhelse. Vær så snill å puss tennene hver dag :)

Ok:) kjenner ingen andre med chihuahua så har ikke kjennskap til noen andre enn min egen. Men da er jeg glad jeg har en frisk hund med fine tenner og super helse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai

Engelsk toy terrier og italiensk mynde har generelt lite helseproblemer. Mynden har større risiko for beinbrudd som valp pga de spinkle beina, men ellers har de lite sykdom.

Dvergpinschere, dansk-svensk gårdhund, mange av de små terrierrasene er også fine, men de kan ha temperament og sterk vilje. 

Bichon frise og de andre hundene i bichonfamilien, dvergpuddel og lhasa apso krever noe pelsstell, men mange allergikere har positive erfaringer med dem. Bichon frise er også ganske smart og egner seg fint for folk som ikke har hatt hund før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...