Gå til innhold

Riga, Praha eller Vilnius?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten tenker å dra på en billig byferie i sommer og står foreløpig mellom disse tre. Vi er ikke spesielt interessert i at byen har et spennende natteliv, men setter pris på at det er en del å se og gjøre på dagtid. Er det noen med erfaringer fra en eller flere av disse byene, og som kan peke på en som bør besøkes?

(Er takknemlig for andre forslag til budsjett-vennlige byer:))

 

Anonymkode: 63cdf...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Praha har definitivt mest å se,selv om alle tre byene har fine gamlebyer. Riga og Vilnius har ca 500-600 tusen innbyggere og er på størrelse med Oslo, mens Praha har dobbelt så mange innbyggere så det er jo kanskje ikke så rart. Jeg har vært alle tre stedene og for opplevelsens del anbefaler jeg Praha med mange spennende bygninger og sin kultur som liksom setter preget i byen. Riga og Vinius er mer "kosesteder"  men anbefales hvis dere  er interessert i spa :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noe utenfor charterdestinasjonene i europa?

Bucharest kan nås billig fra Norge. Prisnivå er enda rimeligere enn mange øst-europeiske destinasjoner. Byen har et stort og livlig uteliv. Mye å se på dagtid. Flott bullevarder å spasere i. Gatene er fritt for tiggere (det er forbudt). Maten er fantastisk!

Anonymkode: 72bae...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, skyflakes skrev:

Praha har definitivt mest å se,selv om alle tre byene har fine gamlebyer. Riga og Vilnius har ca 500-600 tusen innbyggere og er på størrelse med Oslo, mens Praha har dobbelt så mange innbyggere så det er jo kanskje ikke så rart. Jeg har vært alle tre stedene og for opplevelsens del anbefaler jeg Praha med mange spennende bygninger og sin kultur som liksom setter preget i byen. Riga og Vinius er mer "kosesteder"  men anbefales hvis dere  er interessert i spa :) 

Takk for svar:) Vi heller nok mer mot Praha ja! Har du tips til noe som bør gjøres der utover å se de typiske serverdighetene?:)

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med noe utenfor charterdestinasjonene i europa?

Bucharest kan nås billig fra Norge. Prisnivå er enda rimeligere enn mange øst-europeiske destinasjoner. Byen har et stort og livlig uteliv. Mye å se på dagtid. Flott bullevarder å spasere i. Gatene er fritt for tiggere (det er forbudt). Maten er fantastisk!

Anonymkode: 72bae...0d4

Bucharest ligger akkurat litt over vårt budsjett i sommer når det gjelder flybiletter fra vår by, men det noteres bak øret til høstferien! Takk for supert tips, det skal absolutt benyttes:) 

Anonymkode: 63cdf...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i alle tre og ville nok valgt Praha, men jeg syns kanskje ikke at den byen heller var sånn innmari spennende. Jeg trålet riktignok ikke byen etter museumer osv. så det kan hende at den hadde mer å by på enn det jeg fikk med meg. Jeg vet ikke hvor lavt dere har lagt budsjettet, men to byer jeg gjerne hadde reist tilbake til er Dublin og Wien.

Endret av Hecubaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar:) Vi heller nok mer mot Praha ja! Har du tips til noe som bør gjøres der utover å se de typiske serverdighetene?:)

Bucharest ligger akkurat litt over vårt budsjett i sommer når det gjelder flybiletter fra vår by, men det noteres bak øret til høstferien! Takk for supert tips, det skal absolutt benyttes:) 

Anonymkode: 63cdf...32b

Nja, da jeg var der var jeg veldig "turist" og så alle de vanlige turisttingene som karlsbroen, gamlebyen, jødemuseumet etc.. Egentlig anbefaler jeg ellers å drikke mye øl, det er billig og de har et veeeldig bredt utvalg:P Og vær forsiktig med taxi. Mye useriøse pirattaxi som lurer turister for penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Praha har jeg kjørt mye kollektiv. De har et bra system.

Anonymkode: 72bae...0d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Hecubaa skrev:

Jeg har vært i alle tre og ville nok valgt Praha, men jeg syns kanskje ikke at den byen heller var sånn innmari spennende. Jeg trålet riktignok ikke byen etter museumer osv. så det kan hende at den hadde mer å by på enn det jeg fikk med meg. Jeg vet ikke hvor lavt dere har lagt budsjettet, men to byer jeg gjerne hadde reist tilbake til er Dublin og Wien.

Enig, jeg synes Praha var kraftig oppskrytt og litt "tacky", selv om der for all del er mange flotte severdigheter. Utendørs skjermer som viser stripping midt i turistløypa er ikke min greie, for å si det sånn. :filer: 

Wien eller Dublin er bedre forslag, ja! Særlig Wien. :hjerter: 

Anonymkode: 2b4b7...328

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om greia er et rimelig sted i Øst-Europa kan jeg forresten anbefale Tallinn. Nydelig by, perfekt for kjærestetur.

Anonymkode: 2b4b7...328

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Praha og Riga. Elsket Praha, Riga derimot var veldig skuffende. Vil med det samme foreslå Krakow, likte meg veldig godt der, mye å se på og billig mat og drikke.

Anonymkode: 7bcd6...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i alle nevnte byer til TS. Flere ganger i Praha også, og det siste året har jeg vært i Tallinn 9 ganger grunnet jobb. Av alle disse stedene er Tallinn virkelig det hyggeligste stedet synes jeg. Flott gamleby og MANGE superkoselige cafèer og resturanter. Jeg har også bodd flere år i Wien, og faktisk får jeg en slags "Wien følelse" av å være på cafè i Tallinn. God vin, gode kaker og masse god mat. Anbefales virkelig for romantisk weekend.

Anonymkode: ee1b9...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Praha og Riga, og vil absolutt anbefale Praha overfor Riga. Riga er den kjedeligste byen jeg har vært i noensinne, og hører sjelden andre fortelle om positive erfaringer med byen. Praha syns jeg derimot var en ganske så fin by med mer å gjøre og se. Har hørt positive ting om Tallinn, men har ikke vært der selv dessverre.

Anonymkode: ccd0b...814

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Riga er kjedelig, dårlig shopping. Anbefaler Praha av de stedene. Vilnius har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Vilnius er mye mer sjarmerende enn Praha, Praha synes jeg er oppskrytt. Fint, for all del, men veldig turistifisert. 

Hva med Budapest? Eller Ljubljana?

Anonymkode: 3f859...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bucharest - folkens? Bucuresti på norsk. 

Verken Wien eller Dublin er forslag som er særlig billige.

Jeg hadde lett valgt Praha av de tre du lister opp. 

Anonymkode: 5b06d...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Dublin og Wien ikke er noen typiske budsjett-reisemål! 😬

Anonymkode: 3f859...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...