Gå til innhold

Er foreldrene dine religiøse? Svar ærlig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nesten alle religiøse jeg kjenner kommer fra religiøse familier. De har vokst opp med å gå i kirken og som oftest er søskene deres også religiøs. Det er veldig få jeg vet om som ble religiøs av seg selv. Jeg vet om en som ikke er fra en religiøs familie, hun er bestevenn med en som kommer fra en religiøs familie og de var medlemmer av en kristen ungdomsklubb og dro på kristne sommercamper i lang og sånn.

Jeg ble døpt og konfirmert, men foreldrene tok meg aldri til kirken. Vi snakket aldri om religion. Som ungdom ble jeg med i en kristen ungdomsklubb der folk ble sur om du sa at du ikke visste om du trodde på Gud. Jeg var i denne "klubben" hver Fredag, og jeg var med på ungdomsgudstjenester en gang i måneden. De fleste vennene mine var kristne. Vi sang og hørte my kristen musikk. 

Det var vel slik til jeg var rundt 18 år. Hele denne tiden forsøkte jeg å utforske religion og finne ut hva jeg trodde på, men jeg greide aldri å overbevise meg selv om at Gud fantes. Jeg gjorde en innsats helt alene uten noe press fra familie, men det gikk ikke. Jeg ba til Gud, jeg spurte presten spørsmål, jeg leste bibelen... nope. Jeg følte at jeg gjorde noe feil, fordi hvis Gud fantes og jeg ville kjenne at Gud var der for meg så burde jeg følt noe. Troen burde vært der. Men det var den aldri. Kanskje det var fordi jeg brukte hodet mer enn jeg prøvde å tro?

Jeg føler at dette er et godt argument for at religiøs tro er en slags indoktrinering som skjer ifra veldig ung alder. Da jeg bodde i USA hadde ikke barna et valg en gang, alle MÅTTE gå i kirken uansett om de ville eller ikke. Er ikke dette da en slags hjernevasking eller en type manipulasjon av hva en person tror på?

De eneste voksne jeg har hørt om som plutselig blir religiøs er mennesker som har vært i fengsel eller som har slitt med alkohol- eller rusavhenginghet.

Anonymkode: ebf17...1ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rar overskrift. Altså "svar ærlig" delen.

Anonymkode: 1197b...e3a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine er en ateist og en agnostiker, jeg og søsken har alle havnet i en av de to kategoriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa er agnostiker og mamma er kristen, av5 søsken er tre kristne og to ikke....

Anonymkode: cc406...391

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mamma har sin barnetro pluss litt til. Vi har vært i kirken ved dåp, begravelser, konfirmasjoner osv.. Ikke fast hver søndag, og heller ikke noen tvang. Når jeg var liten var jeg med i minising av eget valg, gikk på klubb i Baptistkirken med ei venninne og familien hennes. Jeg ikke kristen, så langt man kan komme. Og vi hadde nok noen diskusjoner om dette i tenårene og før jeg valgt om jeg ville konfirmeres eller ei... Jeg valgte å ikke gjøre det. Jeg har, siden jeg var ganske liten vært klar på at jeg ikke tror på gud, eller bibelen. Så var vel ikke noen overaskelse for hun at jeg ikke er troende

 Man kan si mye om oppdragelsen til mamma og oppveksten min, men her var hun faktisk ovverraskende støttende, og god å diskutere med.. Kom med mange forslag, gode spørsmål i en diskusjon og svar på det jeg har lurt på.

 

Anonymkode: 040c9...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg begynte å tro på Gud da jeg var rundt 12 år. Har aldri drevet med noe rus eller alkohol. Jeg er ikke avholds fra alkohol, men drikker ikke mer enn max en halv boks øl eller et halvt glass vin i måneden fordi jeg drikker heller brus, og rus har jeg aldri prøvd eller tenkt å prøve. Min familie har et forhold til kirken som i at de går dit når det er dåp og konfirmasjoner, men ikke noe mer enn det. 

Husker da jeg valgte å være kristenruss så var det flere i min familie som synes det var veldig spesielt, men russetiden som kristenruss var helt fantastisk. Jeg er ikke sånn at jeg nærmest dør hvis noen sier "herregud", for det skjer vel at jeg sier det selv også, eller at jeg misliker mennesker som ikke tror. Jeg har ikke noe med hva andre tror på og ingen andre har noe med hva jeg tror på. 

Anonymkode: a538e...ba6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rar overskrift. Altså "svar ærlig" delen.

Anonymkode: 1197b...e3a

Hvorfor det? Hele poenger er jo lost hvis for lyver og sier at de ikke er det når de faktisk er det.

Det er ikke noe jeg kan sjekke selvfølgelig, men jeg kan be noen om å være ærlig. 

 

Anonymkode: ebf17...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Hele poenger er jo lost hvis for lyver og sier at de ikke er det når de faktisk er det.

Det er ikke noe jeg kan sjekke selvfølgelig, men jeg kan be noen om å være ærlig. 

 

Anonymkode: ebf17...1ba

Anonym mener vel bare at de er jo ikke noe man trenger å være uærlig om. Hvorfor skulle man lyve om foreldrene i kristne eller ikke i en trå som dette?

Anonymkode: 1a297...4cd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonym mener vel bare at de er jo ikke noe man trenger å være uærlig om. Hvorfor skulle man lyve om foreldrene i kristne eller ikke i en trå som dette?

Anonymkode: 1a297...4cd

Takk. :) Var noe sånt jeg mente.

Mine foreldre var vel forsåvidt kristne, men ikke praktiserende (hvis man kan bruke det ordet). Selv er jeg ateist og mine tre voksne barn er ateister.

 

Anonymkode: 1197b...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonym mener vel bare at de er jo ikke noe man trenger å være uærlig om. Hvorfor skulle man lyve om foreldrene i kristne eller ikke i en trå som dette?

Anonymkode: 1a297...4cd

Fordi man ikke vil at jeg skal tro at argumentet mitt har validitet. 

Anonymkode: ebf17...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra en "vanlig" familie hvor alle er døpt, konfirmert og gift i kirken - og det er omtrent bare ved disse anledningene vi har vært der. På samme måte har det fortsatt etter at jeg fikk mann og barn selv. Allikevel har ett av barna mine blitt religiøs og vært aktiv i et kirkesamfunn siden hun var 14-15 år.

Anonymkode: 09fbe...378

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er super ateister og nektet både dåp og konfirmasjon. Selv har jeg blitt aktiv religiøs i etterkant,  i starten av 20 årene men har nok alltid hatt en nedgravd følelse og tro i meg 

Anonymkode: 0ef00...08d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nesten alle religiøse jeg kjenner kommer fra religiøse familier. De har vokst opp med å gå i kirken og som oftest er søskene deres også religiøs. Det er veldig få jeg vet om som ble religiøs av seg selv. Jeg vet om en som ikke er fra en religiøs familie, hun er bestevenn med en som kommer fra en religiøs familie og de var medlemmer av en kristen ungdomsklubb og dro på kristne sommercamper i lang og sånn.

Jeg ble døpt og konfirmert, men foreldrene tok meg aldri til kirken. Vi snakket aldri om religion. Som ungdom ble jeg med i en kristen ungdomsklubb der folk ble sur om du sa at du ikke visste om du trodde på Gud. Jeg var i denne "klubben" hver Fredag, og jeg var med på ungdomsgudstjenester en gang i måneden. De fleste vennene mine var kristne. Vi sang og hørte my kristen musikk. 

Det var vel slik til jeg var rundt 18 år. Hele denne tiden forsøkte jeg å utforske religion og finne ut hva jeg trodde på, men jeg greide aldri å overbevise meg selv om at Gud fantes. Jeg gjorde en innsats helt alene uten noe press fra familie, men det gikk ikke. Jeg ba til Gud, jeg spurte presten spørsmål, jeg leste bibelen... nope. Jeg følte at jeg gjorde noe feil, fordi hvis Gud fantes og jeg ville kjenne at Gud var der for meg så burde jeg følt noe. Troen burde vært der. Men det var den aldri. Kanskje det var fordi jeg brukte hodet mer enn jeg prøvde å tro?

Jeg føler at dette er et godt argument for at religiøs tro er en slags indoktrinering som skjer ifra veldig ung alder. Da jeg bodde i USA hadde ikke barna et valg en gang, alle MÅTTE gå i kirken uansett om de ville eller ikke. Er ikke dette da en slags hjernevasking eller en type manipulasjon av hva en person tror på?

De eneste voksne jeg har hørt om som plutselig blir religiøs er mennesker som har vært i fengsel eller som har slitt med alkohol- eller rusavhenginghet.

Anonymkode: ebf17...1ba

Har du en agenda mot kristne eller inkluderer du evolusjonstroende og som religiøse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min tror på Gud. Hun går ikke til kirken hver søndag osv.

Faren min er ateist. :) 

Anonymkode: 921fc...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er absolutt ikke kristen (heller ikke hennes foreldre der igjen), mens pappa kommer fra en svært kristen familie og ser på seg selv som agnostiker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er medlem i statskirken hele familien men ingen er kristne, har aldri hørt foreldrene mine nevne Gud en eneste gang. Har vurdert å melde meg ut i mange år, men har liksom ikke kommet så langt ennå. Alle er døpt og konfirmert men for oss er dette mest på grunn av tradisjon.

Anonymkode: 94a8c...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er ikke-troende. Jeg er døpt, men valgte selv å ikke konfirmeres. De har aldri vært ekstreme og f.eks nektet meg å ha religionsundervisning eller delta på arrangementer i (eller i regi av) kirken og heller aldri snakket negativt om religion på noen måte.

De få jeg kjenner som er mer enn personlig kristne har kommet fra samme type familie som meg. Har veldig mye med miljø å gjøre der jeg kommer fra. Mange aktiviteter for barn og ungdom har vært med kristen undertone og arrangert av kirken, uten at det har vært snakk om noe preking og hjernevasking.

Slik jeg ser det er de aller fleste nordmenn mer eller mindre personlig kristne (om de tror i det hele tatt). Veldig få jeg kjenner går i kirken regelmessig eller på annen måte aktive. Men det er likevel en god del som jeg vet er personlig troende. Derfor tror jeg det er vanskelig å konkuldere i denne saken (kristne foreldre = kristne barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine er medlemmer av kirken, men det stikker ikke dypere enn dåp/konf/begravelse og julegudstjenester.

For meg er det det samme, bortsett fra julegudstjenestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, debatant skrev:

Har du en agenda mot kristne eller inkluderer du evolusjonstroende og som religiøse?

Alle kan svare. :) Jeg er interessert i å se hva folk tror på og hva familien deres tror på da jeg har en teori om at de fleste religiøse er oppdratt i et religiøst miljø.

Mine egne observasjoner av religiøse mennesker er at de har enten en religiøs familie eller at de har nære venner som er religiøse. I siste tilfellet er min observasjon at de blir religiøse når de er i 13-14 alderen gjennom sosialisering med vennene sine.

 

Anonymkode: ebf17...1ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...