Gå til innhold

Har bestilt time til sterilisering


Gjest Aye

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg. Siden jeg er veldig seksuelt aktiv så vil jeg ikke at det skal skje uhell eller at jeg skal bli lurt igjen. Har noen spørsmål angående steriliseringen.

Hvor lang tid tar det? Sånn ca?

Får man vondt eller kjenner noe ubehagelig etterpå? 

Kan man ha sex samme dag? Eller dagen etter? 

Er det et bra eller dumt valg som 26 åring? 

Jeg er seriøst livredd for jeg har alltid vert redd leger, sykehus og operasjoner. Får helt angst av det og kjenner jeg gruer meg ihjel hele tiden. Håper jeg klarer å gjennomføre det! Skal også fryse ned sæd hvis jeg vil ha barn med ei fremtidig dame. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gidder ikke svare alikevel .. Lykke til!

Endret av ClosedParadise
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et dumt valg for deg kan jeg ikke svare på. Men mannen min gjennomgikk prosedyren i januar og det gikk fint. Det hele tok ca 30 min, men han hadde en del vondt etterpå (i tre/fire uker). Man må vente med sex i minst fjorten dager, mener jeg å huske. Du er heller ikke steril før etter tre måneder og dette sjekkes med en innlevert sædprøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Håper ikke det gjør veldig vondt etterpå. Det er ikke noe jeg har veldig lyst til men føler jeg må. Siden jeg ikke vil ha så mange unger og siden jeg har blitt lurt. Da kan jeg ihvertfall ikke bli lurt mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksen min fikk ikke vondt lenge etterpå. Det var kjapt utført og hjem og slappe av et par dager.

Sitat

Operasjonen gjør ikke mannen umiddelbart steril

I motsetning til steriliserte kvinner, blir ikke menn sterile rett etter operasjonen. Grunnen til dette er at befruktningsdyktige sædceller lagres en tid ovenfor operasjonsstedet. 

Steriliserte menn bør derfor fortsette å bruke prevensjon inntil en sædprøver viser at det ikke lenger er sædceller i sædvæsken. 

Normalt anbefales det å levere inn en sædprøve tre måneder etter operasjonen. Menn kan ikke være sikker på at de er sterile før den endelige sædprøven bekrefter dette. 

http://www.lommelegen.no/artikkel/sterilisering-av-menn-vasektomi (bør leses)

Viktig å få med seg. Du kan fint rekke å befrukte opptil 100 unge piker på 3 mnd. 

Sa ikke legen dette til deg da du bestilte timen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig fornuftig valg av en som er i din situasjon. Få det gjort.

Anonymkode: eec65...5b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Aye skrev:

Takk for svar! Håper ikke det gjør veldig vondt etterpå. Det er ikke noe jeg har veldig lyst til men føler jeg må. Siden jeg ikke vil ha så mange unger og siden jeg har blitt lurt. Da kan jeg ihvertfall ikke bli lurt mer. 

Om du ikke har veldig lyst til dette, så bør du tenke ekstra nøye igjennom det. I mellomtiden kan du bruke kondom (som faktisk har den ekstra supre funksjonen at det beskytter mot kjønnsykdommer. Noe en sterilisasjon ikke gjør..)

Anonymkode: 30a4f...300

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Polly Ester skrev:

Eksen min fikk ikke vondt lenge etterpå. Det var kjapt utført og hjem og slappe av et par dager.

http://www.lommelegen.no/artikkel/sterilisering-av-menn-vasektomi (bør leses)

Viktig å få med seg. Du kan fint rekke å befrukte opptil 100 unge piker på 3 mnd. 

Sa ikke legen dette til deg da du bestilte timen?

Jo han sa noe om at man blir ikke steril med en gang etterpå. Takk for svar.

Er ganske sikker på at jeg kommer til å gjøre det, men skal tenke meg godt om fram til timen. Til det r for sent å avbestille. Jeg håper jeg klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare gjøre det? Så slipper vi mer mas om temaene sex, unger og løgnaktige kvinner fra deg?

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Aye skrev:

Har bestemt meg. Siden jeg er veldig seksuelt aktiv så vil jeg ikke at det skal skje uhell eller at jeg skal bli lurt igjen. Har noen spørsmål angående steriliseringen.

Hvor lang tid tar det? Sånn ca?

Får man vondt eller kjenner noe ubehagelig etterpå? 

Kan man ha sex samme dag? Eller dagen etter? 

Er det et bra eller dumt valg som 26 åring? 

Jeg er seriøst livredd for jeg har alltid vert redd leger, sykehus og operasjoner. Får helt angst av det og kjenner jeg gruer meg ihjel hele tiden. Håper jeg klarer å gjennomføre det! Skal også fryse ned sæd hvis jeg vil ha barn med ei fremtidig dame. 

Hvorfor ikke heller gifte deg med en kvinne som heller ikke ønsker barn og som eventuelt er sterilisert?

Anonymkode: cd515...3f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å reversere prosedyren med dagens medisinske kunnskap, så det å bli steril er ikke en like "big deal" som for 50 år siden.

Anonymkode: a5baa...388

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å reversere prosedyren med dagens medisinske kunnskap, så det å bli steril er ikke en like "big deal" som for 50 år siden.

Anonymkode: a5baa...388

Det er ikke noe jeg ville satset på om jeg var mann. 

Vær sikker i valget ditt, og ikke regn med at det bare er å reversere :) 

Lykke til. 

https://www.aleris.no/Vi-tilbyr/sykehus-medisinske-tjenester/Urolog/Refertilisering-av-menn/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilisering er et fornuftig valg om man har barn nok. 

Selve operasjonen går på 30 minutter og er ikke vondt. 

De neste dagene kjenner man det, men ikke noe problem. 

Etter tre måneder bør man teste sædkvaliteten, for å bekrefte at man er steril. 

Deretter er det bare å pule i vei. Alt fungerer normalt på det viset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at du vil være ansvarlig, men husk nå på at eneste måten å være 100 % sikker, er å være avholdende.

 

 

 

 

Anonymkode: 58ca7...0e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er for alles beste at du gjør det. Men det vil ikke fjerne problemene dine, du vil bare finne noe nytt å lage problemer ut av. 

Anonymkode: abcfb...b6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 13.4.2016 at 21.28, ClosedParadise skrev:

Gidder ikke svare alikevel .. Lykke til!

Du må jo tåle at man kritiserer noe så lite intelligent skrevet. Kjære deg. Hilsen forfattern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett grunn du måtte ha for å velge et inngrep så husk at ikke alle som klipper strengen slipper overraskelsen av graviditet, det er faktisk ikke så uvanlig som man skal tro at menn opplever at de ikke var steril likevel etter en stund. 

Samtidig, å beskytte seg er smart - uansett om man er steril eller ikke. Og da tenker jeg - hvis gummien skal på uansett, er du likevel sikker på steriliseringen?

Hvis grunnen din er redselen for å få barn fordi du ikke vil ha dem så ønsker jeg deg lykke til av så mange grunner! Håper du gjennomfører og blir fornøyd med valget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steriliserte meg for ca 5 år siden, var ikke vondt der å da,  men pinlig å ligge der å blotte seg, hadde beskytta sex i 2-3 måneder før jeg leverte inn en sædprøve for å sjekke at det var "dødt", har siden den gang, knulla som en villmann og ikke blitt far til flere

Anonymkode: 6ccd5...d03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...