Gå til innhold

ikke la deg påvirke - om United Influencers og bloggerne


MissLucy

Anbefalte innlegg

Tradisjonell reklame i tradisjonelle media er på vikende front. Istedet får vi innholdsmarkedsføring i sosial media, designet for å lure oss til å overse at det ikke er redaksjonelt innhold vi leser, men reklame.

https://snl.no/innholdsmarkedsføring

United Influencers sier om seg selv  at det er et "influencer marketing agency" som tilbyr sine kunder et trofast publikum (det er DU som bloggleser som er produktet de selger) gjennom bloggerne sine.

http://www.thomasmoen.com/unitedinfluencers

For at vi skal bli et trofast og godtroende publikum, lærer United Influencers bloggerne sine hvordan de kan gå frem for skape et "samfunn" av faste lesere rundt seg, som gjør at leserne deres vil kjøpe det de selger. Rådene han gir bloggerne er å "Bygg noe som er større enn deg selv;

Tjen deres publikum, skap lagfølelse der dere jobber mot felles mål;

Bli en historieforteller der du samler leserne rundt deg."

https://www.youtube.com/watch?v=soO55p5igro

http://www.thomasmoen.com/leirbal-og-fyrverkeri?_ga=1.231600668.2072675475.1460493119

Jeg liker ikke å bli lurt.

Ifjor googlet jeg nokså naivt "hvordan avsløre content marketing", for å lære hvordan jeg kan unngå å lurt, og ikke minst hvordan jeg kan lære tenåringsbarna mine å gjennomskue markedsføringen som gjennomsyrer alle media, både sosiale media og tradisjonelle. Det søket ga meg ikke så mye; derimot har jeg fått mange a-haopplevelser av å følge blogger, følge UI og ikke minst følge de gode debattene her på KG.

Noen eksempler:

- når bloggerne deler intime øyeblikk, som for eksempel en graviditet, ikke bare ved  skrive det, men ved å fortelle det til oss på samme måte som man gjør overfor familien: En video av at de forteller det til eldre søsken, et bilde av den blivende storebror med storebror-t-skjorte,  en draw-your-life-video som ender med avsløring av den store nyheten - gjør de det bare for å dele fordi det er så gøy, ELLER er det for "bli en historieforteller der de samler leserne rundt seg", "skaper lagfølelse" gjennom å invitere oss inn i hjertet av familielivet?

- når en blogger vi kjenner som nokså overfladisk plutselig begynner å skriver samfunnsengasjerte innlegg - er det ektefølt, eller en del av en strategi der man skal "build content" som det heter

- når en blogger som vanligvis blogger om trivialiteter og hverdagslivet sitt plutselig skriver et langt og tilsynelatende forskningstungt innlegg om hvor farlig det er med sukker. Egentlig står det ikke noe vi ikke vet i innlegget, men det interessante er noe som IKKE står, men som vi vet, og det er at samme blogger har et produkt på markedet som adresserer nettopp dette problemet, nemlig sukker er farlig, but fear not, for her er bloggerens egen sukkerfrie is. Eller brownie. Eller saft. Tilfeldig - eller content marketing?

Hva tenker dere? temaet har vært diskutert i andre tråder her, men jeg synes det er interessant nok til å få sin egen tråd, der vi kan diskutere fenomenet generelt, og dele eksempler for å bli flinkere til å være observante og kritiske til hva vi blir servert.

Når det gjelder mine eksempler her, er noen reelle, mens noen er tenkte eksempler. Poenget er å diskutere fenomenet med historier og eksempler som kan belyse det.

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Amafalathiel skrev:

Tradisjonell reklame i tradisjonelle media er på vikende front. Istedet får vi innholdsmarkedsføring i sosial media, designet for å lure oss til å overse at det ikke er redaksjonelt innhold vi leser, men reklame.

https://snl.no/innholdsmarkedsføring

United Influencers sier om seg selv  at det er et "influencer marketing agency" som tilbyr sine kunder et trofast publikum (det er DU som bloggleser som er produktet de selger) gjennom bloggerne sine.

http://www.thomasmoen.com/unitedinfluencers

For at vi skal bli et trofast og godtroende publikum, lærer United Influencers bloggerne sine hvordan de kan gå frem for skape et "samfunn" av faste lesere rundt seg, som gjør at leserne deres vil kjøpe det de selger. Rådene han gir bloggerne er å "Bygg noe som er større enn deg selv;

 

Tjen deres publikum, skap lagfølelse der dere jobber mot felles mål;

 

Bli en historieforteller der du samler leserne rundt deg."

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=soO55p5igro

http://www.thomasmoen.com/leirbal-og-fyrverkeri?_ga=1.231600668.2072675475.1460493119

Jeg liker ikke å bli lurt.

Ifjor googlet jeg nokså naivt "hvordan avsløre content marketing", for å lære hvordan jeg kan unngå å lurt, og ikke minst hvordan jeg kan lære tenåringsbarna mine å gjennomskue markedsføringen som gjennomsyrer alle media, både sosiale media og tradisjonelle. Det søket ga meg ikke så mye; derimot har jeg fått mange a-haopplevelser av å følge blogger, følge UI og ikke minst følge de gode debattene her på KG.

Noen eksempler:

- når bloggerne deler intime øyeblikk, som for eksempel en graviditet, ikke bare ved  skrive det, men ved å fortelle det til oss på samme måte som man gjør overfor familien: En video av at de forteller det til eldre søsken, et bilde av den blivende storebror med storebror-t-skjorte,  en draw-your-life-video som ender med avsløring av den store nyheten - gjør de det bare for å dele fordi det er så gøy, ELLER er det for "bli en historieforteller der de samler leserne rundt seg", "skaper lagfølelse" gjennom å invitere oss inn i hjertet av familielivet?

- når en blogger vi kjenner som nokså overfladisk plutselig begynner å skriver samfunnsengasjerte innlegg - er det ektefølt, eller en del av en strategi der man skal "build content" som det heter

- når en blogger som vanligvis blogger om trivialiteter og hverdagslivet sitt plutselig skriver et langt og tilsynelatende forskningstungt innlegg om hvor farlig det er med sukker. Egentlig står det ikke noe vi ikke vet i innlegget, men det interessante er noe som IKKE står, men som vi vet, og det er at samme blogger har et produkt på markedet som adresserer nettopp dette problemet, nemlig sukker er farlig, but fear not, for her er bloggerens egen sukkerfrie is. Eller brownie. Eller saft. Tilfeldig - eller content marketing?

Hva tenker dere? temaet har vært diskutert i andre tråder her, men jeg synes det er interessant nok til å få sin egen tråd, der vi kan diskutere fenomenet generelt, og dele eksempler for å bli flinkere til å være observante og kritiske til hva vi blir servert.

Når det gjelder mine eksempler her, er noen reelle, mens noen er tenkte eksempler. Poenget er å diskutere fenomenet med historier og eksempler som kan belyse det.

 

 

 

Kjempebra tema, og det er faktisk roten til mine kritiske tanker om blogging. Det er merkelig når en blogger som har en hobby, som hun reklamerer for på bloggen daglig, også plutselig kjører kurs i samme hobby. Uten å merke at det er en del av markedsføringen for kurset. Eller en annen blogger som skriver side opp og side ned om kjærlighetssorg, og brudd og økonomiske problemer. Så viser det seg at eksen hadde nøkkel til leiligheten og oppkonstrusjonen av et liv forsetter for å få sympati fra lesere, man handler kanskje lettere fra folk man har sympati med? Det er så mye skjult reklame i bloggverden og i tillegg bruker bloggerne barna til å fronte mye av reklamen, sist jeg sjekka var det lov om barnearbeid i Norge, men bloggerne er kanskje utelatt norske regler? Både når det gjelder personverneloven, barnasrettigheter og markedsføringsloven? Skulle likt å vite hvorfor de er det. Det er jo tydelig at det  en regel snarere en unntaket, da flere bloggere fisker etter sponset ferie turer, biler, hus, og babyutstyr. 

Endret av Varma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- når en blogger som vanligvis blogger om trivialiteter og hverdagslivet sitt plutselig skriver et langt og tilsynelatende forskningstungt innlegg om hvor farlig det er med sukker. Egentlig står det ikke noe vi ikke vet i innlegget, men det interessante er noe som IKKE står, men som vi vet, og det er at samme blogger har et produkt på markedet som adresserer nettopp dette problemet, nemlig sukker er farlig, but fear not, for her er bloggerens egen sukkerfrie is. Eller brownie. Eller saft. Tilfeldig - eller content marketing?"

Dette! Strålende eksempel på innholdsmarkedsføring i praksis! Hvor bevisst er gjennomsnittsleseren over påvirkningen som ligger i et slikt innlegg, når gjennomsnittsleseren ikke har kunnskap om eller utdanning innen markedsføring?

For en stund siden var jeg tilhenger av innholdsmarkedsføring og tenkte fascinert at dette var ny og spennende kunnskap. Idag er jeg blitt såpass bevisst at flere og flere bruker dette kynisk og manipulerende for å selge leserne, og noen av dem gjør det så snedig at leserne ikke aner hva det var som til slutt fikk dem til å kjøpe bloggerens eget produkt eller et senere annonsert produkt. Når vet man at bloggeren bygger opp til en kampanje når selve produktet kommer senere? Hvem er produktet som selges i et tilsynelatende samfunnsengasjert innlegg som står umerket?

Dette blir spennende debatt å komme tilbake til, men først må det soves på min kant :)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bluebird1992

Takk! Utrolig bra sammenfattet, og dette burde bli inkludert i pensum i alle ungdomsskoler landet rundt. Det var i hvertfall veldig informativt og lærerikt for meg.

 

Endret av TallulahBGood
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser endel om og prøver å sette meg inn i content marketing, litt fordi det faller litt (mye) utenfor mitt eget fagområde, men også fordi det er fascinerende og ganske spennende. Ikke alltid på en god måte, dessverre. Jeg sliter med å tenke som en selger, en som vil skape historier og få leserne til å føle samhørighet og tillit til deg, enten du er blogger eller et vanlig firma. Til slutt skal du ved hjelp av denne strategien kunne selge det meste til en kunde som føler at du er deres venn, deres likemann/kvinne og som tror at du vil henne/han vel. Siste punktet her sliter jeg virkelig med mht det etiske, særlig med tanke på barn og unge. 

Endret av Francis
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg er helt enig med deg,  @Francis. Etikken i å utnytte noens tillitsforhold til deg er drøy kost. Hvem som la gullegget er usikkert, men det er på det rene at bloggplattformene nok er skyld i at utviklingen galopperer. De er store pådrivere for at bloggerne misbruker denne tilliten.  Alt i den hensikt å tjene penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lysestake

Det ser jo ikke ut som om influensa-gjengen er like lukrative da. Flere av de største bloggerne flykter.

http://www.vg.no/rampelys/blogg/mamma-til-michelle-ut-mot-united-influencers-var-mest-opptatt-av-aa-endre-meg/a/23657730/

http://www.kjendis.no/2016/03/14/kjendis/anna_rasmussen/mamma_til_michelle/blogger/blogg/43515283/ 

Kort fortalt: De lovet gull og grønne skoger, og leverte null.

Og det at de rebrandet seg selv til "United Bloggers" til "United Influencers" skadet jo den merkevaren betraktelig. Det er jo som å skrive i caps lock: MINE TIPS ER BARE TULL, JEG HAR FÅTT BETALT FOR Å REKLAMERE FOR DETTE, MIN JOBB ER Å PÅVIRKE DEG. Når bloggernes modus operandi er å snikreklame er jo dette sjokkerende åpenhjertig.

Ikke overraskende har dette antageligvis vært lite attraktivt for sponsorer, som gjør at flere bloggere som har brutt med plattformen har foertalt om at de har tjent langt mindre penger enn de gjorde før/hadde fått forespeilet av UI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gir egentlig beng i om bloggerne ikke forsto hva slags avtale de inngikk, eller om UI har lovet dem for mye.

Det jeg ønsker å diskutere her er hvordan de lurer leserne, ikke hvordan de lurer bloggerne. Det siste kan være tema for en egen tråd, hvis noen ønsker det, men denne tråden handler om "influencing" og content marketing

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysestake
8 minutter siden, Amafalathiel skrev:

jeg gir egentlig beng i om bloggerne ikke forsto hva slags avtale de inngikk, eller om UI har lovet dem for mye.

Det jeg ønsker å diskutere her er hvordan de lurer leserne, ikke hvordan de lurer bloggerne. Det siste kan være tema for en egen tråd, hvis noen ønsker det, men denne tråden handler om "influencing" og content marketing

Det er høyst relevant, rett og slett fordi å kalle en bedrift noe sånt er en måte å fortelle folk at "du blir påvirket". Og folk ER mer observante på sniksponsing nå enn det de var tidligere. En av grinnene er disse firmaene som markedsfører beinhardt å skulle selge lesere til annonsører. Artister, modeller, kjendiser og populære kids på VGS har blitt sponset med stæsj i flere tiår, men først nå problematiseres det.

Og da blir bloggerne mindre viktige reklamekanaler. Og da synker inntjeningen. Og plutselig sprekker boblen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok bloggere i Norge som har de kvalitetene som behøves for å oppnå "visjonen" til United Influencers. Forhåpentligvis er det nettopp disse bloggerne som kommer til å holde seg langt unna et samarbeid med dem. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, ¤flicka¤ skrev:

Det finnes nok bloggere i Norge som har de kvalitetene som behøves for å oppnå "visjonen" til United Influencers. Forhåpentligvis er det nettopp disse bloggerne som kommer til å holde seg langt unna et samarbeid med dem.

ja, det er sant. Jeg kommer på flere i farten som har faste, lojale lesere, høy troverdighet, og som har fått meg til å kjøpe både det ene og det andre. Men det er mer eller mindre helt reklamefrie blogger, som neppe ville solgt integriteten sin til UI.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Amafalathiel skrev:

ja, det er sant. Jeg kommer på flere i farten som har faste, lojale lesere, høy troverdighet, og som har fått meg til å kjøpe både det ene og det andre. Men det er mer eller mindre helt reklamefrie blogger, som neppe ville solgt integriteten sin til UI.

Det er det du beskriver som "integritet" som nettop skiller bloggerne fra hverandre. Ok, så vil man leve av å blogge, og ikke noe vondt om det, men når  man hiver folkeskikk, bondevett og integriteten over bord i samme  slengen oppstår det et Texas av en bransje. Hvis rammene for blogging hadde vært tydeligere og  blogging hadde vært en profesjon, så kanskje mange kunne oppnådd det ekslusive og det lille ekstra som bloggere flest ønsker å oppnå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Moens eksempel om Jackie Kennedys perler er nevnt i et par andre tråder, og det er interessant. Han fremhever damen som gjorde store penger på å selge kopier av Jackie Kennedys uekte perler. Min indre kyniker tolker dette som at han anbefaler bloggerne sine å lage innhold som er "kopier av uekte perler", tomme tønner, keiserens nye klær. Og da er vi verden kjernen: Hvordan skiller vi de ekte perlene fra de som er ikke bare er uekte, men faktisk kopier av uekte perler? for planen til UI er å selge kopiene som ekte, det må vel være klart at det er det som er forretningsideen

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilke bloggere, i tillegg til Mammatilmichelle, er det som har vært misfornøyde med de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

I media har vi noe som heter: Produktplassering. Noen av dere har sikkert eksempelvis lagt merke til Coca Cola bokser foran programledere, Red Bull på bordet der idrettsutøvere skal intervjues etc. Som går i kategori: De anbefaler drikkene. 

TS henviser her til en blogger som har reklamert for egen sukkerfrie is, for deretter å adressere et problem: Nemlig at sukker er farlig. Dette er en annen type produktplassering. Bloggeren plasserer her egen is i kategori: Ikke farlig. 

Bilde og tekst har stor påvirkningskraft. Dette i sammenheng med hvem vi er, hvor vi befinner oss i livet. De som henvender seg til oss som målgruppe vet hvem vi er: Det er deres jobb å vite. 
Husk hvem du er, ta dem i forkjøpet: Ikke la deg lure.

Endret av gjestvest
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Amafalathiel skrev:

Thomas Moens eksempel om Jackie Kennedys perler er nevnt i et par andre tråder, og det er interessant. Han fremhever damen som gjorde store penger på å selge kopier av Jackie Kennedys uekte perler. Min indre kyniker tolker dette som at han anbefaler bloggerne sine å lage innhold som er "kopier av uekte perler", tomme tønner, keiserens nye klær. Og da er vi verden kjernen: Hvordan skiller vi de ekte perlene fra de som er ikke bare er uekte, men faktisk kopier av uekte perler? for planen til UI er å selge kopiene som ekte, det må vel være klart at det er det som er forretningsideen

Det kan hende det er en avsporing, men alt jeg tenker her er: Perler for svin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...