Gå til innhold

Gps halsbånd katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd dette? Vi har tenkt litt på det med vår katt som er veldig skvetten og redd av seg. Skal prøve å ha henne ute for første gang og vi er redd for at hun skal forville seg bort. Vi vil ha et som kan utløse seg om hun skulle henge fast i noe, så er det vel bare til å gå å lete etter halsbåndet etterpå.

Anonymkode: 2a245...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte gps på min siste katt. Synes det fungerte kjempebra, så vet du hvor hun er dersom du ønsker å ha henne inne på natta f.eks.

Synes også det var greit å ha da katten min uheldigvis var i en trafikkulykke i fjor. Det ga meg en fin closure når hun ikke kom hjem på noen dager.. Synes det er verre når de bare forsvinner, som et par av mine forrige katter gjennom livet har gjort. Da kan jeg lete etter dem i flere år. :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lauge skrev:

Jeg brukte gps på min siste katt. Synes det fungerte kjempebra, så vet du hvor hun er dersom du ønsker å ha henne inne på natta f.eks.

Synes også det var greit å ha da katten min uheldigvis var i en trafikkulykke i fjor. Det ga meg en fin closure når hun ikke kom hjem på noen dager.. Synes det er verre når de bare forsvinner, som et par av mine forrige katter gjennom livet har gjort. Da kan jeg lete etter dem i flere år. :'(

Har du noe link til båndet du brukte? Jeg har sett litt på denne her og http://www.loc8tor.com/uk/pets/loc8tor-pet.html?SID=e9975860a643040db2c9f198f50450e0&___store=pets_uk men den fungerer bare innen en viss distanse. Og da faller jo litt vitsen bort om hun skulle forville seg langt bort.

Anonymkode: 2a245...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde forresten med katten som ble påkjørt? :(

Anonymkode: 2a245...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Tractive, veldig fornøyd med det :) Enkel i bruk. Men katten må veie over 4,5 kilo for å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StripeyPanda

Hvis katten er veldig redd og nervøs av seg, så må du trene den opp til å holde seg nær hjemmet. Det er ikke slik at når de fyller året så har de en innebygd gps som har lagra koordinater til huset, og dermed kan slippes ut og ta vare på seg selv.

Med en nervøs katt er utetrening i bånd det beste. Tilvenning av bånd inne (kjøp et solid et som katten ikke kan vrenge seg ut av ved panikk), og la henne bli vandt med å ha det på. Så kan du begynne å gå ute med henne i hagen, med masse godbiter. Lær henne at hage = digg og kos og deg som trygghet). Øk intervallene, gå i "allslags vær".

Når du er komfortabel med det og katten ser ut til å være trygg, kan du ta av båndet og være ute med henne. Igjen, masse godbiter, økende intervaller. Lek med henne (tråd knyttet til pinne osv) slik at den positive forsterkningen fortsetter.

Når det igjen er trygt for deg og pus, kan hun være ute alene i korte intervaller. Igjen, øk tiden, rop og ros når hun kommer.

På denne måten har du gjort det sikreste og beste du kan for at hun holder seg nær hjemme og ikke stikker av i frykt. Spesielt med en nervøs katt! Det er ikke å bare hive på et gps-bånd og lukke døra etter henne, da er sannsynligheten stor for at hun stikker, dere må lete, hun blir traumatisert og dere har tatt ti steg bak og ikke frem. 

Håper dette hjalp :) Hilsen dyrlegestudent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe link til båndet du brukte? Jeg har sett litt på denne her og http://www.loc8tor.com/uk/pets/loc8tor-pet.html?SID=e9975860a643040db2c9f198f50450e0&___store=pets_uk men den fungerer bare innen en viss distanse. Og da faller jo litt vitsen bort om hun skulle forville seg langt bort.

Anonymkode: 2a245...957

Kjøpte inn podtracker til siste pus (https://www.podtrackers.com/). Før det har det vært et annet merke (husker ikke hvilket akkurat nå, men mener det var en mini gps fra Ebay faktisk). Mine katter har alltid vært veldig store, skogkatt og Maine Coon, og da har det også vært litt større valgfrihet for meg når det kommer til gps. Er vanskelig å finne en som er liten og lett nok til mindre raser. :-(

Kattene mine går alltid på oppdagelsesferd og blir gjerne borte i noen dager, og da er det godt for mammahjertet å kunne se på dataen at de faktisk bare er rundt hjørnet hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjedde forresten med katten som ble påkjørt? :(

Anonymkode: 2a245...957

Pusen kom ikke hjem på en stund, og gps-en ville gå ut av strøm om ikke lenge, så gikk ut for å lete. Bor rett ved marka og det er ikke mye trafikk her, gps-en viste at hun befant seg inne i skogen et sted ikke langt fra en relativt godt trafikkert grusvei. Og der fant jeg henne også, litt gjemt bort ikke mange meterne vekk fra veien, helt ødelagt bakkropp og såvidt i live. Så veldig ut som hun hadde blitt påkjørt og deretter akkurat hatt nok viljestyrke til å ihvertfall dra seg lengre inn i skogen hvor hun kunne finne en bedre plass å sovne inn i fred. Stakkars pus :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har prøvd dette? Vi har tenkt litt på det med vår katt som er veldig skvetten og redd av seg. Skal prøve å ha henne ute for første gang og vi er redd for at hun skal forville seg bort. Vi vil ha et som kan utløse seg om hun skulle henge fast i noe, så er det vel bare til å gå å lete etter halsbåndet etterpå.

Anonymkode: 2a245...957

Vi har brukt Tractive sin GPS på våre katter i snart to år. Er veldig fornøyde med den! www.tractive.com Anbefales for dyr over 4 kg, så om katten din er veldig liten kan den bli litt stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, StripeyPanda skrev:

Hvis katten er veldig redd og nervøs av seg, så må du trene den opp til å holde seg nær hjemmet. Det er ikke slik at når de fyller året så har de en innebygd gps som har lagra koordinater til huset, og dermed kan slippes ut og ta vare på seg selv.

Med en nervøs katt er utetrening i bånd det beste. Tilvenning av bånd inne (kjøp et solid et som katten ikke kan vrenge seg ut av ved panikk), og la henne bli vandt med å ha det på. Så kan du begynne å gå ute med henne i hagen, med masse godbiter. Lær henne at hage = digg og kos og deg som trygghet). Øk intervallene, gå i "allslags vær".

Når du er komfortabel med det og katten ser ut til å være trygg, kan du ta av båndet og være ute med henne. Igjen, masse godbiter, økende intervaller. Lek med henne (tråd knyttet til pinne osv) slik at den positive forsterkningen fortsetter.

Når det igjen er trygt for deg og pus, kan hun være ute alene i korte intervaller. Igjen, øk tiden, rop og ros når hun kommer.

På denne måten har du gjort det sikreste og beste du kan for at hun holder seg nær hjemme og ikke stikker av i frykt. Spesielt med en nervøs katt! Det er ikke å bare hive på et gps-bånd og lukke døra etter henne, da er sannsynligheten stor for at hun stikker, dere må lete, hun blir traumatisert og dere har tatt ti steg bak og ikke frem. 

Håper dette hjalp :) Hilsen dyrlegestudent :)

Har ikke planer om å bare kaste henne ut altså. Hun er 6 år gammel opprinnelig fra dyrebeskyttelsen,så vet ikke om hun har vært ute i tidligere hjem. Problemet er at vi aner ikke hvordan vi skulle klart å fått på henne verken bånd eller halsbånd (liker ikke å bli holdt) og forrige gang vi holdt henne nede med makt (skulle ha hun inn i buret og hadde ikke en bra metode da),var hun redd oss i en time etterpå. Vi har tenkt at vi kunne sittet i hagen med stuevinduet oppe,og så lokket henne ut vinduet og gitt godbiter. Hun er ikke spesielt dum,så når hun er redd så springer hun alltid til den "trygge plassen" i stua. Så er sikker på at hun hadde løpt inn der det er kjent om hun hadde hørt noe som hadde skremt henne. Så kunne vi bare trent henne litt i hagen først og så gått litt rundt huset osv. Kan vurdere det med bånd, er bare redd for at det vil bli så unaturlig for henne at hun ikke får noe glede utav det og skjønner at ute er trygt og ikke ute = bånd + bli holdt av menneske = ikke så kult!

Anonymkode: 2a245...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StripeyPanda
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke planer om å bare kaste henne ut altså. Hun er 6 år gammel opprinnelig fra dyrebeskyttelsen,så vet ikke om hun har vært ute i tidligere hjem. Problemet er at vi aner ikke hvordan vi skulle klart å fått på henne verken bånd eller halsbånd (liker ikke å bli holdt) og forrige gang vi holdt henne nede med makt (skulle ha hun inn i buret og hadde ikke en bra metode da),var hun redd oss i en time etterpå. Vi har tenkt at vi kunne sittet i hagen med stuevinduet oppe,og så lokket henne ut vinduet og gitt godbiter. Hun er ikke spesielt dum,så når hun er redd så springer hun alltid til den "trygge plassen" i stua. Så er sikker på at hun hadde løpt inn der det er kjent om hun hadde hørt noe som hadde skremt henne. Så kunne vi bare trent henne litt i hagen først og så gått litt rundt huset osv. Kan vurdere det med bånd, er bare redd for at det vil bli så unaturlig for henne at hun ikke får noe glede utav det og skjønner at ute er trygt og ikke ute = bånd + bli holdt av menneske = ikke så kult!

Anonymkode: 2a245...957

Aha, en "sånn katt" ja - har en nervøs selv, så vet hvordan de kan være! :P

Jeg vet ikke om jeg personlig hadde tatt sjansen. Å bygge en utegård eller inngjerde feks terasse, hadde det vært en mulighet istedet? DB-katter kan ha hatt fine liv før nåværende hjem, eller blitt veldig traumatisert av ting ute. Man risikerer jo at hun stikker for godt om hun får sjansen, det er det :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anubiel skrev:

Vi har brukt Tractive sin GPS på våre katter i snart to år. Er veldig fornøyde med den! www.tractive.com Anbefales for dyr over 4 kg, så om katten din er veldig liten kan den bli litt stor.

Skriver under på denne! Takket være Anubiel sitt råd (mener jeg å huske), så ble det også Tractive på meg. Er kjempefornøyd og de har en helt super app til mobilen! 

Men er enig i at den kan bli litt stor hvis katten er liten. Min sin herremann er litt liten til å være guttepus, han veier 4,9 og det er nesten som at gps'en er bittelitt for stor noen ganger. Fordi han er liten, slank og korthåret så detter den ofte ned på halsen, i stedet for å sitte i nakken slik det er anbefalt for å få best signal. Og så får han ikke vasket seg ordentlig med den på siden den er i veien når han skal snu seg for å vaske bakkroppen. Men det går helt fint, pleier å ta det av når han kommer inn for ettermiddagen/kvelden så får han vaska seg da. :) 

Til tross for at den er bittelitt stor noen ganger (som de fleste andre GPS'er slik jeg har skjønt det - de fleste er vel kanskje til og med større og mer beregnet for hund), og at den er litt dyr - jeg betalte ca 1000 kr for GPSen med gratis frakt pluss 400 for toll, så anbefaler jeg Tractive på det varmeste :-) i appen/ på dataen kan du opprette en Safe Zone og få beskjed om når pus beveger seg utenfor (f.eks bilvei og lignende), du kan få den til å lyse som en lommelykt slik at du kan lokalisere pus i mørket, du kan også velge å se kattens bevegelser de siste 24 timene, og ikke minst kan du se Live Tracking hvor du da ser kattens bevegelser akkurat her og nå. 

Helt enig med den over her som skriver at det er en veldig fin trygghet i en GPS siden man kan finne katten der den er om det skulle skje noe, jeg er også sånn at jeg kommer til å lete i mange år hvis jeg ikke finner han. 

Savner ikke mye i denne men om jeg skulle ha hatt en helt perfekt GPS så måtte det ha vært en som er bittelitt mindre, og som har kamera ;) hadde vært greit å kunne se (og ikke minst ha mulighet til å dokumentere) om noen skulle finne på å være slemme med pus. Og ja, jeg er andemor for min kjære pus så da er jeg litt kravstor ;) 

Når det gjelder halsbånd - dette følger ikke med Tractive automatisk så du må kjøpe det ved siden av eller kjøpe utenom. Anbefaler å kjøpe utenom her, siden Tractive ikke har halsbånd som løser seg ut dersom katten skulle sette seg fast/henge fast i noe. Jeg har prøvd flere forskjellige halsbånd selv, men om pus klør seg på halsen eller er litt "røff" ute i naturen, i tillegg til at GPSen også veier noen gram, så detter de fleste fort av, og det å evt skulle miste kvalitets-GPS'en (tom for batteri) er kjipt og sure penger. Anbefaler på det varmeste også Rogz kattehalsbånd med vektinnstilling, hvor du kan justere låsen på halsbåndet etter kattens vekt. Jeg har med refleks, så er pus ekstra sikret mot overkjørsel. Pus mistet de andre halsbåndene hele tiden, men Rogz har han ikke mistet i det hele tatt.

Håper du finner noe du er fornøyd med! Jeg tror at det her har litt å si hvor mye penger man gidder å legge i det! :) PS. Tractive tåler også vann!! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tractive og liker den veldig godt!

 

pus mistet dessverre sin i går, da hun ser ut til å ha vært i slagsmål og halsbåndet løsner ved makt eller hvis hun hektes fast. Ser på appen at den ligger i hekken til noen borti gata så da blir det leteaksjon når det blir mørkt og jeg kan bruke lyset på brikka. Er ikke klar for å la pus gå uten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Rockesau skrev:

Har tractive og liker den veldig godt!

 

pus mistet dessverre sin i går, da hun ser ut til å ha vært i slagsmål og halsbåndet løsner ved makt eller hvis hun hektes fast. Ser på appen at den ligger i hekken til noen borti gata så da blir det leteaksjon når det blir mørkt og jeg kan bruke lyset på brikka. Er ikke klar for å la pus gå uten :)

Haha samme skjedde faktisk her i dag. Aner ikke hvor den er hen nå da, satser på at noen har funnet/finner den snart. Har lett lenge uten å lykkes... Fant du din pus sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke gps på katten hvis man har katteluke med chipavleser? Vi har opplevd at båndet på katten vår "skygget for" avleseren, så vi måtte fjerne båndet. Da blir det vel samme problemet hvis man i tillegg har på en gps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel
52 minutter siden, skravlus skrev:

Kan man bruke gps på katten hvis man har katteluke med chipavleser? Vi har opplevd at båndet på katten vår "skygget for" avleseren, så vi måtte fjerne båndet. Da blir det vel samme problemet hvis man i tillegg har på en gps?

Det har ikke vært noe problem her! Vi har luke fra Sureflap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Anubiel skrev:

Det har ikke vært noe problem her! Vi har luke fra Sureflap.

Ok :) Takk for svar. Vi har også luke fra Sureflap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Carly-Chardonnay skrev:

Hvor mye koster et slikt gps-halsbånd? Vurderer å kjøpe et sånt til pusen her :)

Jeg betalte 1000,- for Tractive gps, + 400 for toll. Gratis frakt. 

Merk deg at du må kjøpe halsbånd utenom, om du vil ha et som løser seg ut om pus skulle henge fast i noe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til en gps som passer en liten frøken?

Anonymkode: 9e60b...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...