Gå til innhold

Motivasjonstråd- å få noe ut av dagen din.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I dag er planen først å snakke med feriejobben min, deretter trening og snakke med banken ang lån. Så skal jeg på kiropraktortime med påfølgende massasje (GLEDER meg!) Og så ca 3 t jobb. Kvelden har jeg tenkt å tilbringe på sofaen med bok eller film :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. mai 2016 at 9.18, AnonymBruker skrev:

Ved å senke dine egne krav og forventninger til deg selv. Sett deg små overkommelige mål. Gjør ting som reduserer stress og angst.

Anonymkode: 6967d...252

 

Den 22. mai 2016 at 9.25, AnonymBruker skrev:

Da jeg var lengst inne i depresjon- og angstbobla, fikk jeg virkelig ingen ting ut av dagen. Jeg mener, jeg klarte ikke å velge hvilken kaviar jeg skulle kjøpe på butikken en gang (helt sant!) ! Så ble jeg sykemeldt, og brukte tiden til å ikke gjøre noen ting i to måneder. Lå stort sett i senga eller sofaen, så på TV eller sov. Nå, et halvt år senere, blir jeg fortsatt fort utslitt, men jeg kan ha mål om å gjøre 3 "oppgaver" den dagen, framfor ingen eller en. Og jeg kommet som oftest gjennom alle. Om jeg ikke klarer alt, er det ok. Om 3 mnd skal jeg tilbake på jobb (da har jeg vært helt og delvis sykemeldt i 7 mnd + 2 mnd ferie), og det ser jeg fram til, og krysser alt jeg har for at det går bra!

Det jeg prøver å si er vel at stress sjeldent er fruktbart. Selv ble jeg "tvunget" til å stresse ned gjennom sykemelding, og jeg har fått mer kunnskap om egen angst gjennom psykolog. Har du vært hos legen din og fortalt vedkommende om hvordan du har det?

Anonymkode: 3b5f8...01d

 

Den 22. mai 2016 at 22.29, Sølvrosen skrev:

Først, hvis du ikke alt har gjort det, må du dra til fastlegen din og be om å bli henvist til psykolog. 

Så må du slutte å tenke at du må få noe ut av dagen. Du er faktisk ikke nødt til å gjøre så veldig mye. Senk forventningene dine til det helt basale. I løpet av en dag må du ha mat og drikke, og du må gå på do, alt annet er mindre viktig.

Klarer du å gjøre mer enn det? I såfall kan du tenke over hva du faktisk klarer å gjøre uten for mye stress og angst. Dersom du i løpet av en dag ikke klarer mer skal du ikke være misfornøyd, for du klarte i det minste så mye. Dersom du klarer mer skal du være fornøyd, for du klarte mer enn du vanligvis klarer.

Etterhvert som du takler hverdagen bedre kan du sette deg mål. Mitt mål for tiden er at jeg skal ut døra minst en gang hver dag. Det trenger ikke å være mer enn å gå ut med søpla, men jeg skal ut. Du må selv tenke ut hva slags mål som passer for deg, men sett målet lavt, slik at du klarer det hver dag.

 

Åh, dette så jeg ikke før nå. Takk for så fine tilbakemeldinger. Jeg burde kanskje ha poengtert at jeg ikke er slik hele tiden. Jeg hadde en skikkelig dårlig og stressende periode, så det var ganske forventet at jeg skulle bli som dette her, men samtidig slo det meg så plutselig og så hardt. Nå er stressfaktoren borte og angsten er betydelig bedre, men jeg bør nok få hjelp til å takle stress bedre. Nå fikk jeg heldigvis litt mestringsfølelse av å ha kommet meg gjennom det, så jeg håper lignende situasjoner blir LITT bedre i fremtiden. 

Takk for fine innlegg! Det er hyggelig at dere tok dere tid til å skrive til meg. :blomst: 

Anonymkode: 41604...78a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg: "dette er målet mitt, dette klarer jeg"

Min fibromyalgi: "hell no! Skal gjøre alt for å stikke kjepper i hjulene"

:( 

 

Hadde som mål å trene på planken i 28 dager med et sluttmål. I tillegg så skulle jeg gjøre yoga hver morgen (morning salute rutinen)

Gjorde dette i to dager...og nå tok ryggen min kvelden :(  Tror kroppen og psyken min har tatt litt av den siste tiden pga været. Alt føltes så mye bedre ut i kroppen når varmen kom og dermed så skulle jeg jo gjøre alt jeg normalt ikke får gjort...bakt masse, ryddet og vasket mye, fartet rundt og besøkt folk, handlet osv

Jeg må virkelig lære meg å ta det helt med ro...også på gode dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde planer om å slappe av i dag altså, men å ligge pal på sofaen i hele dag?... I tillegg til å sove to timer og fortsatt være trøtt/sliten?... Det var ikke planen!

Håper jeg våkner snart, kanskje det må til en kopp kaffe eller to, skal på fest i kveld.Det blir ille hvis ikke energien kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Wenda skrev:

Meg: "dette er målet mitt, dette klarer jeg"

Min fibromyalgi: "hell no! Skal gjøre alt for å stikke kjepper i hjulene"

:( 

 

Hadde som mål å trene på planken i 28 dager med et sluttmål. I tillegg så skulle jeg gjøre yoga hver morgen (morning salute rutinen)

Gjorde dette i to dager...og nå tok ryggen min kvelden :(  Tror kroppen og psyken min har tatt litt av den siste tiden pga været. Alt føltes så mye bedre ut i kroppen når varmen kom og dermed så skulle jeg jo gjøre alt jeg normalt ikke får gjort...bakt masse, ryddet og vasket mye, fartet rundt og besøkt folk, handlet osv

Jeg må virkelig lære meg å ta det helt med ro...også på gode dager

Ah..Skjønner den. Håper det snur igjen. Og får lyst til å si at det er bra at du klarte det de to dagene!

Jeg jobber med det å få fokus over på det jeg faktisk har klart, husker jeg fikk tilbakemelding på det her i tråden også, det var så godt med gode ord når ting blir litt vanskelig, så tusen takk! :) Har blitt flinkere til å gjennomføre tøyeøvelser nå, det er skrevet ned på lapper rundtom i huset, så jeg skal minne meg selv på det. Og så har jeg pyntet meg noen dager også, det føles ekstra godt når ting ikke er helt godt på innsiden.

Har vært sosial to dager på rad nå, og kjenner det i hele kroppen at jeg er sliten. Så film med min kjære, og klarte faktisk å slappe av, leve meg inn i filmen,la bekymringene ligge- og det var så fantastisk! Følte jeg fikk friminutt fra meg selv. Så ja, skal se oftere film :)

Håper det var kjekt på fest, Elvital! :)

Å, jeg vet forresten hva jeg skal gjøre i morgen: Skrive dagbok. 

-A-

Anonymkode: 452a6...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God søndag til alle!

Har hatt noen fine uker, og psykologen gir meg positive tilbakemeldinger på det jeg har å komme med. Det kjennes underlig å føle mestring over helt "vanlige" ting, men det er samtidig godt å vite at jeg reagerer adekvat om hverdagslige utfordringer. 

På fredag var samboern og jeg på forestilling med to venner av oss. Helt spontant. Veldig morsomt, selv om vi var sent hjemme. 

I går var vi på middag hos venner. Det ble brått avbrutt siden jeg fikk akutte luft/magesmerter. Magen ulte og bar seg. Måtte stoppe på en bensinstasjon for å gå på do, jeg hadde nok ikke klart å holde meg gjennom hele den 45-minutters kjøreturen hjem. Vel hjemme gikk jeg og la meg, var oppe på do er par ganger før jeg sovnet. 

I dag merker jeg at gårsdagens avslutning har tatt på. Litt rart at det skal ta på så mye når det ikke var så langvarig som først fryktet. Har sitter hjemme og sett på TV, hørt lydbok og strikket. Nå vurderer jeg å dra ut for å kjøpe litt mat. Hadde egentlig lyst til å sykle, men det regner. :( 

Håper andre også har en fin søndag. :)

M

Anonymkode: 3b5f8...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogget i går! Hurra! :)

-A-

Anonymkode: 452a6...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jogget i går! Hurra! :)

-A-

Anonymkode: 452a6...c15

Så deilig da :danse:   Keep up the good work 👍

 

I dag er ryggen min noe bedre så jeg har klart dagens plankeøvelse og en yogaøvelse. Skal ikke gjøre så mye mer enn det da jeg skal prøve være flink til å ikke overanstrenge ryggen

Kommer dog til å pusle litt rundt her hjemme, rydde litt og sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske god dag i dag! Har vært hos legen, gått tur, fargelagt og sett et par Ted Talks. Holder på å legge om kosten også,2.dagen i dag :) Har blitt flinkere til å bare gjøre ingenting, og å klare å ha det helt stille.Føles bra.

-A- 

Anonymkode: 452a6...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal straks en liten tur på skolen - gruppearbeid (håper vi blir fort ferdige), så skal jeg trene - i dag blir det enten løping og mage eller overkropp tror jeg, og så på jobb. I kveld burde jeg få tak i pappesker og begynne å pakke ned leiligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag klarte jeg å øke planken til 45 sekunder. Det var TØFT. Så har jeg gjort en yogaøvelse. 

Nå skal jeg slappe av noen timer med litt kryssord og slikt før jeg skal dra og besøke ei god venninne. Kommer til å bli utslitt da det er meldt opp mot 28 varmegrader. Jeg takler virkelig ikke varme så godt og bare tanken på at det er meldt enda varmere i morgen gjør kroppen min helt stressa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke glad i varme. Rømmer mye heller inn da. 

I dag var jeg på The Well, så innmari deilig! Sov lenge (til 1030 på en onsdag...!), og var på The Well fra 14-19..!!! Det var lite folk, så jeg benyttet anledningen til litt lett meditasjon i utebassenget: fløyt på ryggen og så på skyene drive forbi. SÅ deilig å ikke tenke på noe som helst. 

I morgen skal jeg lunsje med gode venner. Gleder meg!

M

Anonymkode: 3b5f8...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går fikk jeg gått meg en tur, var i et møte, og så traff jeg en venninne for en kaffe etterpå. Og så ble det en blund på sofaen :) Jeg har ikke sovet på dagtid på evigheter, så det var ekstra deilig. I dag skal jeg rydde, få unna papirarbeid og gå til fysio. Kvier meg litt for at det er meldt så varmt vær.. Jeg har funnet ut at å sitte ute på terassen funker, men byturer er jeg ikke helt komfortabel med. Men fysio letter jo på  smertene, så jeg får heller bare fokusere på det :) 

Ja, og så har jeg fått skikkelig dilla på fargelegging nå. Jeg tror det er bedre for meg å drive med det enn å sitte foran data/PC i timevis. Håper at i dag skal bli en så god dag som mulig for alle!

-A-

Anonymkode: 452a6...c15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forbanna angsten, hvorfor gjør den dette mot meg?!

Jeg skal på konsert med ei venninne i dag. Jeg har veldig lyst, og jeg vet at hun har lyst til å ha meg med. Hun vil bli skuffet hvis jeg ikke blir med. Jeg vil være ensom og lei meg om jeg ikke blir med. Jeg vil være med.

Likevel klarer jeg bare å sitte i sofaen med en stor klump i magen. Hun har prøvd å kontakte meg for å avtale detaljene, men jeg har ikke svart. Jeg klarer ikke! Jeg prøver å være sta, prøver å presse meg, men klumpen i magen er for tung og angsten holder meg fast.

 

Men jeg skal på den konserten i dag. Angsten skal ikke få lov til å holde meg nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: 

Vet hun at du sliter med angst? Send henne en melding og si at du sliter litt bare. At du trenger litt tid. Om du får gjort det så er jeg sikker på at angstklumpen forsvinner rimelig kjapt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Wenda skrev:

:klem: 

Vet hun at du sliter med angst? Send henne en melding og si at du sliter litt bare. At du trenger litt tid. Om du får gjort det så er jeg sikker på at angstklumpen forsvinner rimelig kjapt

Takk

Det hjalp å skrive det ned, da klarte jeg å tenke rasjonelt nok til å puste dypt og sette på rolig musikk. Det hjalp også å skrive ned at jeg har planer om å vinne. Jeg har nettopp klart å ringe henne. Det føles ut som om jeg har vært gjennom en hard treningsøkt, pulsen er høy, jeg er svett og ganske sliten, men jeg klarte det. Nå trenger jeg bare å ta en dusj i løpet av de neste tre timene, og så vil dette gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott :danse:  

Angst er jo som dørstokkmilen (bare mer ødeleggende). Det gjelder liksom bare å få ballen til å rulle så kommer psyken etter av seg selv :) 

Bare sette ord på hva det er som skjer med kroppen og psyken, hvorfor det skjer og hva man kan gjøre med det hjelper så utrolig mye. 

Slet selv med panikkangst i perioder og lærte da at jeg bare skulle stoppe opp og prate med meg selv i 90 sekunder (inni meg dersom jeg f.eks var i butikken). Da skulle jeg bare fortelle meg selv hva det nå er som skjer med meg. Etter 90 sekunder skulle angsten slippe taket og det stemte. Vil tro at noe av det samme gjelder for annen type angst også for det handler jo om å omdirigere denne oversensitive alarmsentralen i hjernen litt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tung dag i dag, men jeg klarte å gå på butikken likevel! Fikk gjort litt husarbeid. Sprakk med dietten i dag,men kan ikke gi opp. Vil ikke gi opp. Det kommer en dag i morgen også :) Håper du er på konsert eller på vei  nå, Sølvrosen!

-A-

Anonymkode: 452a6...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tung dag i dag, men jeg klarte å gå på butikken likevel! Fikk gjort litt husarbeid. Sprakk med dietten i dag,men kan ikke gi opp. Vil ikke gi opp. Det kommer en dag i morgen også :) Håper du er på konsert eller på vei  nå, Sølvrosen!

-A-

Anonymkode: 452a6...c15

Jeg kom meg på konsert, og det gikk helt fint det. Det er det som er med angsten, den kommer selv om det ikke finnes noen rasjonell grunn for å være redd, og som en rasjonell person er det ganske irriterende. Heldigvis vant jeg denne gangen, og fikk nyte en deilig konsert og pratet med bestevenninna mi som jeg ser alt for sjeldent:bolledeig:. Is ble det også tid til, så det er ikke bare du, A, som sliter med dietten:essen2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...