Gå til innhold

Makedonia stanset asylsøkere fra å ta seg inn i landet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Før man beskylder alle disse menneskene for å være egoistiske lykkejegere og potensielle snyltere, kan det være på sin plass å undersøke hva de har flyktet fra. Det påstås til stadighet at de var trygge i Tyrkia, men hva slags trygghet er det når man ikke har lov til å ta seg en jobb? Det var først da EU la tre milliarder euro på bordet at sultanen gikk med på å lempe på reglene. Men den samme avtalen gjør også at de som sendes tilbake, stiller bakerst i køen, og det er ingen grunn til å tro at tyrkiske arbeidsgivere vil stå i kø for å ansette disse menneskene hvis de kommer tilbake.

Det er ikke stort bedre utsikter for dem i Hellas. Nå kjenner jeg ikke reglene for å få arbeidstillatelse her, men det er en kjent sak at Hellas er midt i en dyp økonomisk krise; landet har enorm gjeld og en arbeidsledighet på rundt 25 prosent. Hellas var i en helt annen situasjon da de tok imot hundretusener av albanske flyktninger i 1980- og 90-årene.

Den aktuelle flyktningeleiren, Idomeni, er av den greske innenriksministeren blitt sammenlignet med Dachau. Man skal være usedvanlig fantasiløs for ikke å skjønne at man blir desperat i en slik situasjon. Det er altfor lett å sitte i sitt trygge hjem i trygge Norge og felle moralske dommer over fortvilte mennesker som føler at de ikke lenger har noe valg.

Du stiller spørsmål om hvorvidt det er snakk om at de fleste migrantene er lykkejegere, deretter legger du til at de ikke vil få like bra jobbutsikter i Hellas enn resten av Europa. Arbeidsledigheten stiger i de fleste vest-europeiske land, inkludert Norge (tenkte jeg ville påminne deg om det før jeg går videre). Hvorfor nevner du jobbutsikter når innlegget ditt tyder på at det ikke er snakk om at de fleste er lykkejegere?

En rekke kredittvurderingsbyråer har publisert sine prognoser for Europas økonomi i nærmeste fremtid, og den ser ikke lys ut. En resesjon er i vente.

Om de fleste er flyktninger, så vil trygghet være førsteprioritet, de skal være trygge fra en våpenkonflikt som foregår i hjemlandet deres (eller naturlige katastrofer). Etter den konflikten så er det ventet at de drar tilbake (nordmenn som gjemte seg i Sverige dro tilbake til Norge etter krigen) til hjemlandet sitt. 

Om de skal tilbake så er det kanskje best å være nærmest mulig (men i trygge omgivelser) hjemlandet, tror du ikke?

Jeg hadde nok blitt ganske desperat om jeg hadde planer om å komme med til Nord-Europa for å tjene penger. Hadde nok ikke likt det dersom jeg ble sittende fast i en flyktningleir nei, men du mente jo at de fleste var reelle flyktninger og ikke økonomiske migranter, gjorde du ikke?

Anonymkode: c9c03...0b8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Før man beskylder alle disse menneskene for å være egoistiske lykkejegere og potensielle snyltere, kan det være på sin plass å undersøke hva de har flyktet fra. Det påstås til stadighet at de var trygge i Tyrkia, men hva slags trygghet er det når man ikke har lov til å ta seg en jobb? Det var først da EU la tre milliarder euro på bordet at sultanen gikk med på å lempe på reglene. Men den samme avtalen gjør også at de som sendes tilbake, stiller bakerst i køen, og det er ingen grunn til å tro at tyrkiske arbeidsgivere vil stå i kø for å ansette disse menneskene hvis de kommer tilbake.

Det er ikke stort bedre utsikter for dem i Hellas. Nå kjenner jeg ikke reglene for å få arbeidstillatelse her, men det er en kjent sak at Hellas er midt i en dyp økonomisk krise; landet har enorm gjeld og en arbeidsledighet på rundt 25 prosent. Hellas var i en helt annen situasjon da de tok imot hundretusener av albanske flyktninger i 1980- og 90-årene.

Den aktuelle flyktningeleiren, Idomeni, er av den greske innenriksministeren blitt sammenlignet med Dachau. Man skal være usedvanlig fantasiløs for ikke å skjønne at man blir desperat i en slik situasjon. Det er altfor lett å sitte i sitt trygge hjem i trygge Norge og felle moralske dommer over fortvilte mennesker som føler at de ikke lenger har noe valg.

Du sier mye fornuftig her, men samtidig er det en del problematiske aspekter. Det er mer enn forståelig at mennesker som ønsker bedre levekår og økt trygghet i form av jobb gjør det de kan for å oppnå det. Det hadde heller vært rart om man ikke gjorde dette. Det er menneskelig. Det er idiotisk å skulle dømme disse for noe som helst, man bør heller rette fonus mot politikken og hvilke signaleffekter man gir til potensielle migranter gjennom denne politikken.

Problemet er jo at om man skal følge logikken med at alle som har det vanskelig i verden skal forflytte seg til nordeuropeiske land, vil alle systemer kollapse. Vi står ovenfor en massiv folkevandring som ikke vil stoppe med det første. Å legge et slikt økonomisk press på noen få land vil føre til enorme problemer og uopprettelige økonomiske skader på sikt. Hva skjer da? Hvor skal grensen gå? Vi er allerede på vei inn i en resesjon her i landet.

Det er viktig å hjelpe mennesker i akutt nød slik som ved krig, men å flytte mennesker over store avstander fordi mange er utrygge med tanke på økonomi og jobb og generell livssituasjon løser absolutt ingen problemer. Og det er denne typen migranter som i hovedsak forårsaker folkestrømmen vi ser nå. Dette gjelder jo mange hundre millioner mennesker, så hvor skal grensen gå for hvor mange som skal flyttes over? Å slippe inn alle som ønsker bedre levestandard i et vestlig land løser absolutt ingen problemer på sikt. Det blir som å samle opp blod fra et sår, men ikke gjøre noe for å faktisk stoppe såret fra å blø.

At alle i Norge er "trygge" både når det gjelder økonomi og bosituasjon er også et argument som brukes. I realiteten er det veldig mange som ikke innehar den tryggheten. Det er gjerne disse som da føler frykt og angst når det gjelder hele migrantsituasjonen, mens de som faktisk sitter godt i det ikke trenger å føle på den frykten, og er derfor veldig innvandringsliberale. Det vil jo uansett ha lite å si for disse personlig.

Anonymkode: 8395c...b1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

100 % enig! Resten av Europa må ta sitt ansvar å ta inn flyktninger og gi dem en bedre fremtid. Alle land må bidra! Det er helt umennesklig at små barn blir sittende fast i forferdelig flyktningleire, jeg blir helt kvalm. Det er nesten så jeg må kvinne meg opp til å åpne avisene, for hjertet mitt blør av å se små flyktningbarn :( 

Anonymkode: 1f438...6cb

Det paradoksale er at barna som sitter i flytkningleire, faktisk har det veldig mye bedre enn mange andre barn i verden. I andre land blir barn solgt, de dør av sykdommer som enkelt kunne vært kurert eller de dør av sult.

18 000 barn dør av sult hver eneste dag. På en uke tilsvarer dette 127 000 døde barn.

Blør ikke hjertet ditt for disse barna? Av prisen det koster å ha noen asylsøkere i Norge, så kunne Norge hindret at hundrevis av barn døde av sult. Men du bryr deg kanskje ikke så mye fordi du ikke leser om dette i Dagbladet eller VG? Det er umoderne å snakke om barn som sulter, det er litt 90-talls. Dagbladet og VG tjener ikke så mye penger ved å skrive om det lenger.

Kanskje du burde åpne deg litt mer for verden, for det virker som du lever i en ganske snever del av den. Hadde barna i flyktningleirene vært de eneste i verden som trengte hjelp, så skulle vi så klart hjulpet dem. Problemet er at det er millioner av barn som lider. Tenk på den prosessen et barn er gjennom før det dør av sult. Bare se for deg jødene i konsentrasjonsleir og hvor tynne de var før de til slutt døde. Jeg vil mye heller hindre at 1000 barn dør av sult, enn å betale 1 million for å ha en "ensomkommende" flyktningbarn, som i mange tilfeller rømmer fra et hjem hvor de faktisk har mat på bordet.

Anonymkode: 44bfb...141

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Før man beskylder alle disse menneskene for å være egoistiske lykkejegere og potensielle snyltere, kan det være på sin plass å undersøke hva de har flyktet fra. Det påstås til stadighet at de var trygge i Tyrkia, men hva slags trygghet er det når man ikke har lov til å ta seg en jobb? Det var først da EU la tre milliarder euro på bordet at sultanen gikk med på å lempe på reglene. Men den samme avtalen gjør også at de som sendes tilbake, stiller bakerst i køen, og det er ingen grunn til å tro at tyrkiske arbeidsgivere vil stå i kø for å ansette disse menneskene hvis de kommer tilbake.

Det er ikke stort bedre utsikter for dem i Hellas. Nå kjenner jeg ikke reglene for å få arbeidstillatelse her, men det er en kjent sak at Hellas er midt i en dyp økonomisk krise; landet har enorm gjeld og en arbeidsledighet på rundt 25 prosent. Hellas var i en helt annen situasjon da de tok imot hundretusener av albanske flyktninger i 1980- og 90-årene.

Den aktuelle flyktningeleiren, Idomeni, er av den greske innenriksministeren blitt sammenlignet med Dachau. Man skal være usedvanlig fantasiløs for ikke å skjønne at man blir desperat i en slik situasjon. Det er altfor lett å sitte i sitt trygge hjem i trygge Norge og felle moralske dommer over fortvilte mennesker som føler at de ikke lenger har noe valg.

Helt enig i hva du skriver her. Disse menneskene burde være velkommen i Europa. Men samtidig oppe i all denne menneskelige medfølelse er det også lov å bruke hjernen og tenke samfunnsøkonomi. Man kan feks ikke være så naiv å tro at millioner av migranter/flyktninger med begrenset språkkunnskap og utdanning vil levnes store sjanser på et allerede presset jobbmarked i Europa. Dermed er det nærliggende å tro at en stor andel av disse vil ende opp som sosialhjelpsmottakere og på diverse andre velferdsordninger. Dette er ikke bærekraftig! Økonomien vil kollapse. Det er ren matte.

Derfor er jeg også tilhenger av å bygge ned velferdsstaten og nærme oss det systemet man har borti statene. At vi får et samfunn der man mer er sin egen lykkes smed. At alle får muligheten, men lykkes du ikke så kan du ikke forvente at staten skal ordne opp for deg.

Det er på dette punktet mange av de som er positiv til migrant/flyktninginnvandring faller totalt gjennom. For mange av de vil også ha en sterk velferdsstat. De vil ha begge deler. Noe som blir rimelig naivt.

Anonymkode: 34458...132

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, slipp inn alle som vil.. Det et jo bare fremtiden til norske barn det går utover.. 

Strømmen av flyktninger stopper ikke før Norge er like fattig som Somalia. 

Jævla venstre-tullinger, prøv å tenke.. Ikke bare føle.

Anonymkode: ba7e8...b40

Skjerp deg, norske barn lever som konger i forhold til flyktningbarna. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det norske velferdssystemer er allerede i oppløsning med 700 000 NAV kunder. NAV er sammen med helse vår største utgiftspost på statsbudsjettet. Det er ikke lenger et spørsmål om vi har råd til flere flyktninger, men om vi ønsker å opprettholde det norske sosialsystemet. En dag snart rakner det, og da blir det store kutt i skoler, helse, pensjoner, arbeidsledighetstrygden samtidig som skatte økes voldsomt.

Da havner vi på nivå med møkkaland som Kypros.

Anonymkode: 49b90...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg, norske barn lever som konger i forhold til flyktningbarna. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Og flyktningbarna lever som konger i forhold til mange andre barn i verden.

Anonymkode: 44bfb...141

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og flyktningbarna lever som konger i forhold til mange andre barn i verden.

Anonymkode: 44bfb...141

Hva så? Jeg er for å hjelpe alle barn i hele verden, jeg.

Poenget mitt var at jeg for så provosert av alle som synes så synd på de stakkars norske barna. Vi kan ikke ta imot mennesker på flukt pga de stakkars barna våre som kommer til å få det så forferdelig  :rolleyes:  Det er selvsagt bare tull. Barna våre lever som konger, og vi har en plikt til å gi flyktningbarna som kommer til Norge en god fremtid og samme muligheter som "våre egne barn". Barn er barn, og de fortjener alle det beste uansett hvor de kommer fra. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva så? Jeg er for å hjelpe alle barn i hele verden, jeg.

Poenget mitt var at jeg for så provosert av alle som synes så synd på de stakkars norske barna. Vi kan ikke ta imot mennesker på flukt pga de stakkars barna våre som kommer til å få det så forferdelig  :rolleyes:  Det er selvsagt bare tull. Barna våre lever som konger, og vi har en plikt til å gi flyktningbarna som kommer til Norge en god fremtid og samme muligheter som "våre egne barn". Barn er barn, og de fortjener alle det beste uansett hvor de kommer fra. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Vi skal hjelpe alle barn altså? Hvordan har du tenkt til å finansiere det? Og hvorfor gjør du ikke ditt ytterste ved å gi opp alt du har som ikke er helt nødvendig (som PC) å for å sende penger til Afrika? Hvorfor skal norske familier ofre sine barns fremtid når du ikke ofrer din økonomi?

Anonymkode: 6e720...016

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal hjelpe alle barn altså? Hvordan har du tenkt til å finansiere det? Og hvorfor gjør du ikke ditt ytterste ved å gi opp alt du har som ikke er helt nødvendig (som PC) å for å sende penger til Afrika? Hvorfor skal norske familier ofre sine barns fremtid når du ikke ofrer din økonomi?

Anonymkode: 6e720...016

Norge har da råd til å hjelpe alle Norges barn, Hvis ikke er dette noe som bør prioriteres snarest. Jeg hjelper masse til, for jeg har empati med andre mennesker. Og jeg kommer ikke til å bruke absolutt alle mennesker selv, for dette er et spleiselag. Vi har et velferdssamfunn i Norge, og det betyr at vi skal spleise på utgifter. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Norge har da råd til å hjelpe alle Norges barn, Hvis ikke er dette noe som bør prioriteres snarest. Jeg hjelper masse til, for jeg har empati med andre mennesker. Og jeg kommer ikke til å bruke absolutt alle penger selv, for dette er et spleiselag. Vi har et velferdssamfunn i Norge, og det betyr at vi skal spleise på utgifter. 

Anonymkode: 1f438...6cb

rettet skrivefeilen min. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge har da råd til å hjelpe alle Norges barn, Hvis ikke er dette noe som bør prioriteres snarest. Jeg hjelper masse til, for jeg har empati med andre mennesker. Og jeg kommer ikke til å bruke absolutt alle mennesker selv, for dette er et spleiselag. Vi har et velferdssamfunn i Norge, og det betyr at vi skal spleise på utgifter. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Du lever jo i et luftslott. Unnskyld meg, men dette blir for dumt. 

Empati gir hverken mat, klær, bolig, og jobb. Flyktningene kan ikke leve av norske smil, velkommen-skilt og små kaninbamser. 

Anonymkode: 44bfb...141

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du lever jo i et luftslott. Unnskyld meg, men dette blir for dumt. 

Empati gir hverken mat, klær, bolig, og jobb. Flyktningene kan ikke leve av norske smil, velkommen-skilt og små kaninbamser. 

Anonymkode: 44bfb...141

Hvorfor prøver du å få meg til å se dum ut? Jeg vet da at man ikke kan leve på smil og kaninbamser! Man lever av penger, og disse pengene skal komme fra det norske spleiselaget vi så fint har. Aksepter det. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor prøver du å få meg til å se dum ut? Jeg vet da at man ikke kan leve på smil og kaninbamser! Man lever av penger, og disse pengene skal komme fra det norske spleiselaget vi så fint har. Aksepter det. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Det er et NORSK spleiselag ja, for nordmenn. Hvorfor skal våre barn få dårligere skolegang for å hjelpe noen lykkejegere?

Anonymkode: 6e720...016

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er et NORSK spleiselag ja, for nordmenn. Hvorfor skal våre barn få dårligere skolegang for å hjelpe noen lykkejegere?

Anonymkode: 6e720...016

Fordi ALLE i Norge skal få akkurat samme muligheter. Vi kan ikke skille mellom etnisiteter, sånt hører ikke hjemme noe sted. Så syriske, pakistanske, afganske, norske, irakiske barn osv osv, skal behandles helt likt. OM det gjør at nivået på visse ting senkes litt, så får vi bare ta konsekvensene av det som det kommer. Vi har det fortsatt flott i Norge, og de aller aller fleste her klarer seg helt fint med litt mindre. Til og med deg :) 

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi ALLE i Norge skal få akkurat samme muligheter. Vi kan ikke skille mellom etnisiteter, sånt hører ikke hjemme noe sted. Så syriske, pakistanske, afganske, norske, irakiske barn osv osv, skal behandles helt likt. OM det gjør at nivået på visse ting senkes litt, så får vi bare ta konsekvensene av det som det kommer. Vi har det fortsatt flott i Norge, og de aller aller fleste her klarer seg helt fint med litt mindre. Til og med deg :) 

Anonymkode: 1f438...6cb

Ja, her har du faktisk helt rett. slik at ALLE i NORGE skal få samme muligheter. Det betyr ikke at vi er forpliktet til å tilby resten av verden disse samme mulighetene her i Norge.

Anonymkode: b4e69...cd0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, her har du faktisk helt rett. slik at ALLE i NORGE skal få samme muligheter. Det betyr ikke at vi er forpliktet til å tilby resten av verden disse samme mulighetene her i Norge.

Anonymkode: b4e69...cd0

Vi skal tilby dette til alle som kommer til Norge. Så de som flykter hit, skal selvsagt også få disse mulighetene. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi ALLE i Norge skal få akkurat samme muligheter. Vi kan ikke skille mellom etnisiteter, sånt hører ikke hjemme noe sted. Så syriske, pakistanske, afganske, norske, irakiske barn osv osv, skal behandles helt likt. OM det gjør at nivået på visse ting senkes litt, så får vi bare ta konsekvensene av det som det kommer. Vi har det fortsatt flott i Norge, og de aller aller fleste her klarer seg helt fint med litt mindre. Til og med deg :) 

Anonymkode: 1f438...6cb

Da kan vel du begynne med deg selv da? Slutt å kjøp alt mulig unødvendig  dilldall og krimskrams til deg selv, og gi hvert eneste krone og øre til "flyktninger" og immigranter fra den tredje verden!

I tillegg: Det finnes jo selvfølgelig veldig mange barn (og ungdommer) i (for eksempel) Sverige, Danmark, Storbritannia eller Frankrike som er foreldreløse, har ulike funksjonshemninger og går til sengs hver eneste kveld uten å ha fått i seg nok næringsrik mat og drikke. Skal samtlige barn fra disse landene også få muligheten å komme til Norge - eller er du bare interessert i å hjelpe lykke-jegere og velferdsmigranter fra den tredje verden?

Anonymkode: 1ad61...a93

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan vel du begynne med deg selv da? Slutt å kjøp alt mulig unødvendig  dilldall og krimskrams til deg selv, og gi hvert eneste krone og øre til "flyktninger" og immigranter fra den tredje verden!

I tillegg: Det finnes jo selvfølgelig veldig mange barn (og ungdommer) i (for eksempel) Sverige, Danmark, Storbritannia eller Frankrike som er foreldreløse, har ulike funksjonshemninger og går til sengs hver eneste kveld uten å ha fått i seg nok næringsrik mat og drikke. Skal samtlige barn fra disse landene også få muligheten å komme til Norge - eller er du bare interessert i å hjelpe lykke-jegere og velferdsmigranter fra den tredje verden?

Anonymkode: 1ad61...a93

Ærlig talt. Tror du et funksjonshemmet barn i Frankrike har det verre enn et pakistansk gatebarn? Eller et syrisk barn på flukt? Dere er ikke sanne. Når skal dere forstå at våre lidelser her i Vesten ikke engang kan SAMMENLIGNES med lidelsene i den tredje verden!? Vi lever som konger her. Vi har absolutt både råd og plikt til å hjelpe. Men den norske egoismen kan ingen ende ta, virker det som. Jeg blir kvalm av dere.
Dere sitter hjemme og ser på deres egne tykke barn med iPhone og Canada Goose jakke, mens det sitter kalde, sultne, magre barn i flyktningleirene akkurat NÅ. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt. Tror du et funksjonshemmet barn i Frankrike har det verre enn et pakistansk gatebarn? Eller et syrisk barn på flukt? Dere er ikke sanne. Når skal dere forstå at våre lidelser her i Vesten ikke engang kan SAMMENLIGNES med lidelsene i den tredje verden!? Vi lever som konger her. Vi har absolutt både råd og plikt til å hjelpe. Men den norske egoismen kan ingen ende ta, virker det som. Jeg blir kvalm av dere.
Dere sitter hjemme og ser på deres egne tykke barn med iPhone og Canada Goose jakke, mens det sitter kalde, sultne, magre barn i flyktningleirene akkurat NÅ. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Makan til generaliserende tullball!

Tror du virkelig at samtlige nordmenn har minst en Canada Goose-jakke, samt minst en smart-telefon, nettbrett og andre elektroniske duppeditter?

Anonymkode: 1ad61...a93

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...