Gå til innhold

Så lei av å kjøre...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i "suburbia" og er pent nødt til å kjøre tilbarnehage, skole,  jobb og butikken. Overalt vi skal, må vi ha bil.

Vi har ikke råd til å flytte til sentrum. Vi kunne ha flyttet til en innenlandsbygd med sykkelveier, men får vi jobb der? Langt fra sikkert.

Her kan vi ikke sykle. Bare bil, bil, bil. Jeg er så lei! Føler meg fanget i en tilværelse av skyssing og jobb. Hva gjør man da?

Anonymkode: 51b35...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke kan flytte og må kjøre bil... det eneste du kan gjøre da er å bli glad i det. Fokusere på hvor heldig du er som faktisk har bil så at du kommer deg dit du skal.

Hvis dere slipper bil om dere flytter til sentrum så kan det jo hende dere har råd allikevel. Finn ut hvor mye det koster å ha bilen og hvor mye dere bruker hver mnd på bil og kjøring, så ser du hvor mye dyrere dere kan bo, hvis dere selger bilen(e). 

 

Anonymkode: 7e953...522

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår man at man har prioriter og gjort ugunstige valg i livet. Man tar enten grep og gjør nødvendige endringer eller man aksepterer sine ugunstige valg og gjør det beste ut av situasjonen. Sånn er livet.

Anonymkode: 61a3e...448

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg veldig godt, men har ingen andre svar til deg enn å flytte. Her ser vi barnehagen fra kjøkkenvinduet, barneskolen er 5 min. gange fra huset, ungdomsskolen er også i gangavstand (lettest å sykle), butikken er en kort gåtur fra huset og begge foreldrene kan velge mellom bil/sykkel til jobb. De fleste av barnas fritidsaktiviteter er i gå eller sykkelavstand, det samme er de fleste av barnas venner. Dagliglivet ble utrolig mye lettere da vi slapp å kjøre bil på morgenen for å levere i barnehage og på skole. Nå kan det gå lenge mellom hver gang barna sitter i bilen, da er det normalt fordi det feires bursdag på steder det må kjøres til som lekeland og liknende eller på besøk til familie/venner.

Vi har imidlertid valgt å bo på denne måten siden vi aldri hadde orket å være avhengig av bil uansett hva vi skal. Dette er derfor planlagt over mange år etter å ha kjørt til/fra barnehage en periode med eldstemann. Da fant vi ut at vi ikke ønsker å ha det slik i fremtiden at vi er avhengige av bilen. Vi så oss derfor ut hvor vi ønsket å bo, brukte et par år på å finne riktig hus, har bodd her i ti år og kommer ikke til å flytte. Vi har både bil og motorsykkel, så mulighetene er der. Vi er likevel ikke avhengige av å kjøre.

 

Anonymkode: 38d2a...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i "suburbia" og er pent nødt til å kjøre tilbarnehage, skole,  jobb og butikken. Overalt vi skal, må vi ha bil.

Vi har ikke råd til å flytte til sentrum. Vi kunne ha flyttet til en innenlandsbygd med sykkelveier, men får vi jobb der? Langt fra sikkert.

Her kan vi ikke sykle. Bare bil, bil, bil. Jeg er så lei! Føler meg fanget i en tilværelse av skyssing og jobb. Hva gjør man da?

Anonymkode: 51b35...013

Det man gjør er å spare slik at man har råd til å flytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår deg veldig godt, men har ingen andre svar til deg enn å flytte. Her ser vi barnehagen fra kjøkkenvinduet, barneskolen er 5 min. gange fra huset, ungdomsskolen er også i gangavstand (lettest å sykle), butikken er en kort gåtur fra huset og begge foreldrene kan velge mellom bil/sykkel til jobb. De fleste av barnas fritidsaktiviteter er i gå eller sykkelavstand, det samme er de fleste av barnas venner. Dagliglivet ble utrolig mye lettere da vi slapp å kjøre bil på morgenen for å levere i barnehage og på skole. Nå kan det gå lenge mellom hver gang barna sitter i bilen, da er det normalt fordi det feires bursdag på steder det må kjøres til som lekeland og liknende eller på besøk til familie/venner.

Vi har imidlertid valgt å bo på denne måten siden vi aldri hadde orket å være avhengig av bil uansett hva vi skal. Dette er derfor planlagt over mange år etter å ha kjørt til/fra barnehage en periode med eldstemann. Da fant vi ut at vi ikke ønsker å ha det slik i fremtiden at vi er avhengige av bilen. Vi så oss derfor ut hvor vi ønsket å bo, brukte et par år på å finne riktig hus, har bodd her i ti år og kommer ikke til å flytte. Vi har både bil og motorsykkel, så mulighetene er der. Vi er likevel ikke avhengige av å kjøre.

 

Anonymkode: 38d2a...c50

Takk for et fint innlegg! Vi har spart i mange år, men mannen min har nå bli permittert. Med det så er jo muligheten der for å prøve noe nytt... Bilene er midddels gamle og koster 4000 og 4800kr/mnd i snitt de siste fire årene. Vi ville måtte ha solgt i hvert fall én bil for å kunne flytte til sentrum, men eneboligen vår på 160kvm er verdt like mye som en leilighet på 40kvm i sentrum...ikke aktuelt med tre barn. 

Anonymkode: 51b35...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et fint innlegg! Vi har spart i mange år, men mannen min har nå bli permittert. Med det så er jo muligheten der for å prøve noe nytt... Bilene er midddels gamle og koster 4000 og 4800kr/mnd i snitt de siste fire årene. Vi ville måtte ha solgt i hvert fall én bil for å kunne flytte til sentrum, men eneboligen vår på 160kvm er verdt like mye som en leilighet på 40kvm i sentrum...ikke aktuelt med tre barn. 

Anonymkode: 51b35...013

Hvis han ikke har noe bedre å gjøre kan han jo kjøre deg og ungene på jobb så slipper du. Da kan dere selge en bil, og da sparer dere jo 48 000 i året. Da bygger dere fort opp nok kapital til å kjøpe en dyrere bolig i sentrum. Man må bare se mulighetene.

Og du kan jo bare sykle på veien (anbefaler deg å få livs og uføreforsikring først da, det er litt risikabelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste vei til barnehagen er faktisk Europavei, så der skal jeg garantert ikke sykle. Foreløpig håper vi jo at han er permittert midlertidig. Vanskelig situasjon dette...

Anonymkode: 51b35...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Eneste vei til barnehagen er faktisk Europavei, så der skal jeg garantert ikke sykle. Foreløpig håper vi jo at han er permittert midlertidig. Vanskelig situasjon dette...

Anonymkode: 51b35...013

Mener du å si at det ikke er lov å sykle på E6? Eller E18? Eller E4? Hvilken regel hindrer deg i å sykle på europaveier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen om at jeg vil komme frem i live hver gang jeg prøver. :) Du aner ikke hvordan folk kjører her. Loven er, som oftest, irrelevant. 

Anonymkode: 51b35...013

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.4.2016 at 19.55, ambivalentReaction skrev:

Mener du å si at det ikke er lov å sykle på E6? Eller E18? Eller E4? Hvilken regel hindrer deg i å sykle på europaveier? 

Det var ikke meg du svarte, men på jobbveien min mener jeg det står skilt med "sykkel forbudt" på E18. Det er selvsagt mulig å sykle utenom på lokalveiene, men det er til gjengjeld en god del lenger. 

Og som det ble sagt, forbudt eller ikke så er det noe som heter selvoppholdelsesdrift. De fleste av oss vil gjerne være sånn passe sikre på at dagens planlagte aktiviteter ikke tar livet av oss. :) 

Anonymkode: 7bbc3...c96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke meg du svarte, men på jobbveien min mener jeg det står skilt med "sykkel forbudt" på E18. Det er selvsagt mulig å sykle utenom på lokalveiene, men det er til gjengjeld en god del lenger. 

Og som det ble sagt, forbudt eller ikke så er det noe som heter selvoppholdelsesdrift. De fleste av oss vil gjerne være sånn passe sikre på at dagens planlagte aktiviteter ikke tar livet av oss. :) 

Anonymkode: 7bbc3...c96

Ja, det er definitivt strekninger av europaveiene du ikke kan sykle på, men det er på ingen måte forbudt å sykle på europaveier på generelt grunnlag.

Det er noen steder jeg ikke ville syklet, men E6 feks er fin for sykling store deler av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli en sånn syklist som sykler uti veien når det er fortau. Det er farlig for deg og andre trafikanter. Det er horribelt å se en syklist som lager vanskelige og farlige situasjoner i trafikken. Selv sykler jeg kun på sykkelveier og fortau. Jeg bryr meg om sikkerhet uansett for meg og andre! Har respekt for andre menneskeliv, noe de færreste har ser jeg i trafikken. Nei kjøp deg en bil hvis ikke det er skikkelig veier.

Anonymkode: da20c...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎10‎.‎04‎.‎2016 at 19.55, ambivalentReaction skrev:

Mener du å si at det ikke er lov å sykle på E6? Eller E18? Eller E4? Hvilken regel hindrer deg i å sykle på europaveier? 

http://eavisa.com/2014/12/15/na-blir-det-forbudt-a-sykle-pa-bilvei-syklistene-raser/

Virker som det ikke bare er europaveiene som delvis forbyr sykkel lenger. Blir jammen ikke enkelt å komme seg fra a til b uten bil i fremtiden, for sykkelveier finnes det jo ikke mange av rundt om i Norge.

Edit::flau:Var visst ikke helt seriøs den artikkelen der.

Angånde sykling på europaveier så er det veldig mange strekk der det er fysisk umulig å sykle uten å være et alvorlig hinder for trafikken. På grunn av tuneller, manglende fortau eller bakker der man ikke greier å holde tempo over hodet. Så selv om det ikke er forbudt ved lov over alt begrenser sykling seg selv veldig mange steder.

Endret av palamina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kommunen krever at man må bruke bil for å levere barn i barnehagen så har de misforstått deres oppgave. Jeg tror du bør ta kontakt med noen toppledere i kommunen og be dem forklare seg hvorfor man ikke kan ta buss eller sykkel til skole/barnehage.

Evt. så troller TS.

Anonymkode: b6836...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, palamina skrev:

http://eavisa.com/2014/12/15/na-blir-det-forbudt-a-sykle-pa-bilvei-syklistene-raser/

Virker som det ikke bare er europaveiene som delvis forbyr sykkel lenger. Blir jammen ikke enkelt å komme seg fra a til b uten bil i fremtiden, for sykkelveier finnes det jo ikke mange av rundt om i Norge.

Edit::flau:Var visst ikke helt seriøs den artikkelen der.

Angånde sykling på europaveier så er det veldig mange strekk der det er fysisk umulig å sykle uten å være et alvorlig hinder for trafikken. På grunn av tuneller, manglende fortau eller bakker der man ikke greier å holde tempo over hodet. Så selv om det ikke er forbudt ved lov over alt begrenser sykling seg selv veldig mange steder.

Så lenge man slipper forbi bilene der det er trygt går det nok tuneller er verre, ikke alle man kan sykle gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Tigress
Den 12. april 2016 at 8.00, AnonymBruker skrev:

Ikke bli en sånn syklist som sykler uti veien når det er fortau. Det er farlig for deg og andre trafikanter. Det er horribelt å se en syklist som lager vanskelige og farlige situasjoner i trafikken. Selv sykler jeg kun på sykkelveier og fortau. Jeg bryr meg om sikkerhet uansett for meg og andre! Har respekt for andre menneskeliv, noe de færreste har ser jeg i trafikken. Nei kjøp deg en bil hvis ikke det er skikkelig veier.

Anonymkode: da20c...5df

Altså, hallo, ein skal IKKJE sykle på fortau, fortau er for gåande. Ein sykkel er eit køyretøy og høyrer heime i vegbanen. Om ein MÅ sykle på fortau skal farta vere tilnærma gangfart, og då er jo heile poenget med sykling vekke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.4.2016 at 11.23, AnonymBruker skrev:

Vi bor i "suburbia" og er pent nødt til å kjøre tilbarnehage, skole,  jobb og butikken. Overalt vi skal, må vi ha bil.

Vi har ikke råd til å flytte til sentrum. Vi kunne ha flyttet til en innenlandsbygd med sykkelveier, men får vi jobb der? Langt fra sikkert.

Her kan vi ikke sykle. Bare bil, bil, bil. Jeg er så lei! Føler meg fanget i en tilværelse av skyssing og jobb. Hva gjør man da?

Anonymkode: 51b35...013

Selg bilen og flytt til sentrum! Vi gjorde det og jeg har ikke angret et sekund, sparer masse penger gjør vi også. (Bil er MYE dyrere enn noen millioner ekstra i boliglån nå som renta er på 2%)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...