Gå til innhold

Mens kontrollerer livet mitt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men håper kanskje noen kjenner seg igjen og kan komme med noen råd/tips - om ikke så har jeg hvert fall fått skrevet det ned.(Beklager for ekle detaljer)

Jeg gikk på p-piller fra 15 til litt over 17 år, gikk på det mye fordi jeg hadde ganske sterke smerter, men jeg gikk opp ganske mye når jeg gikk på de så sluttet når jeg ble sammen med han jeg nå er gift med. Når jeg sluttet med de så fikk jeg ikke mens på litt over et år, og etter det så har jeg hatt veldig ujevn syklus. Jeg har vært veldig, og er fortsatt selv om jeg er på god vei ned, veldig overvektig så det er nok en stor grunn til at det er ujevnt.

Siden sommeren i fjor har den vært ekstremt ujevn, jeg kunne gå mange uker uten tegn til blødning eller så kunne det vare tre-fire uker av gangen. Og blødningene var ganske kraftige. Omtrent rundt oktober ble de ekstreme. Jeg må bytte nattbind minst en gang i timen og det kommer store klumper med blod flere ganger hver dag. Jeg kjenner at de kommer og det blir helt umulig å gå. Jeg får typiske smerter, heldigvis er de ikke så ille. Men jeg gruer meg til å gå på jobb når jeg har mensen og jeg sier nei til alle som spør om vi skal møtes for noe. Selv med ob(grønn) og nattbind så er jeg livredd for å blø gjennom, må bytte hver gang jeg reiser meg opp. Merker det går utover livskvaliteten min, og ingen av venninnene mine forstår hva jeg går gjennom..

Anonymkode: e6100...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Start på p-piller igjen, hovedsaklig minipillen Cerazette. 

Anonymkode: 94c64...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor led i årevis under ekstremt kraftig menstruasjon. Redningen for henne ble kobberspiral. Generelt sies det at man blør mer av kobberspiral (og mindre av hormonspiral), men jeg tror det kan ha en viss regulerende effekt på unormale blødninger. Ellers er p-sprøyte et alternativ, og for så vidt andre hormonpreparater, men jeg forstår det dit hen at du ikke ønsker noen hormoner?

Jeg synes i alle tilfeller du skal snakke med din fastlege og/eller gynekolog om dette, for slik skal du ikke ha det! 

Anonymkode: 931ce...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha noen hormoner nei, og vil ikke ta sjansen på å sette inn kobberspiral når blødningene kan bli verre. Har selvfølgelig snakket med gynekolog og lege, men føler ikke at jeg ble tatt seriøst. Gynekologen sa bare at jeg måtte begynne på p-piller igjen, noe annet var det ikke å gjøre, enda jeg sa at det ikke var aktuelt. Legen min visste omtrent ikke forskjell på hue og ræva så han ga jeg opp med. Nå har jeg flyttet til en annen by og fått ny lege, så skal ringe både han og gyno imorgen for å ordne time.

Anonymkode: e6100...765

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg har hatt mye av de samme problemene som deg tidligere. Blødningene var så kraftig til tider at jeg ikke klarte å gå på jobb engang da jeg blødde gjennom alt som var av klær på et par timer selv om jeg skiftet bind hver time. Da snakker man om 2 store nattbind samtidig. Jeg også kunne gå lenge mellom hver gang jeg hadde mens og det kunne vare opptil 7 mnd Før jeg fikk den. Men det finnes hjelp å få.

Først og fremst ville jeg spurt legen om du kunne få en utredning vedr pcos. Dette kan være grunnen til at mensen din er borte så lenge om gangen og at den ikke stopper etter ca 1 uke som normalt. Pcos er en hormon forstyrrelse som kjennetegnes blandt annet ved uregelmessig blødninger, mmanglende eggløsning, hårvekst feks i ansikt, mye uren hud, litt mørk stemme, overvekt er også veldig normalt men ikke alle har det. De med pcos har også cyster på eggestokkene. I tillegg har mange med pcos insulinresistens. Gjerne søk litt på nettet vedr pcos. Mange oppdager ikke en slik sykdom før de prøver å bli gravide uten å oppnå resultater

. Å ha pco gjør det vanskelig å bli gravid på egenhånd men ikke umulig. Men har du dette er absolutt det viktigste å gå ned i vekt og kutte ut karbohydrater. Bare en liten vekt reduksjon kan minne symptomene selv om du aldri blir kvitt sykdommen. Har du pcos er det beste kostholdet lavkarbo da insulinet virker dårlig for de med pcos. Kutt ut sukkerholdige varer, potet, ris, pasta,brød og ferdigfrabrikata. Det vil si posesaus etc. Lag alt fra bunnen. Du bør også trene kondisjon og styrke.Men som sagt hør med legen din. 

Når det gjelder de kraftige blødningene fikk jeg noen tabletter hos legen som skal redusere blødningene noe.. Jeg husker ikke hva de heter i farta men det hjalp meg mye. Jeg klarte å fungere normalt i hverdagen. Fortell legen hvordan du har det så kan det hende du får hjelp. 

 

Lykke til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tussi84 skrev:

Hei. 

Jeg har hatt mye av de samme problemene som deg tidligere. Blødningene var så kraftig til tider at jeg ikke klarte å gå på jobb engang da jeg blødde gjennom alt som var av klær på et par timer selv om jeg skiftet bind hver time. Da snakker man om 2 store nattbind samtidig. Jeg også kunne gå lenge mellom hver gang jeg hadde mens og det kunne vare opptil 7 mnd Før jeg fikk den. Men det finnes hjelp å få.

Først og fremst ville jeg spurt legen om du kunne få en utredning vedr pcos. Dette kan være grunnen til at mensen din er borte så lenge om gangen og at den ikke stopper etter ca 1 uke som normalt. Pcos er en hormon forstyrrelse som kjennetegnes blandt annet ved uregelmessig blødninger, mmanglende eggløsning, hårvekst feks i ansikt, mye uren hud, litt mørk stemme, overvekt er også veldig normalt men ikke alle har det. De med pcos har også cyster på eggestokkene. I tillegg har mange med pcos insulinresistens. Gjerne søk litt på nettet vedr pcos. Mange oppdager ikke en slik sykdom før de prøver å bli gravide uten å oppnå resultater

. Å ha pco gjør det vanskelig å bli gravid på egenhånd men ikke umulig. Men har du dette er absolutt det viktigste å gå ned i vekt og kutte ut karbohydrater. Bare en liten vekt reduksjon kan minne symptomene selv om du aldri blir kvitt sykdommen. Har du pcos er det beste kostholdet lavkarbo da insulinet virker dårlig for de med pcos. Kutt ut sukkerholdige varer, potet, ris, pasta,brød og ferdigfrabrikata. Det vil si posesaus etc. Lag alt fra bunnen. Du bør også trene kondisjon og styrke.Men som sagt hør med legen din. 

Når det gjelder de kraftige blødningene fikk jeg noen tabletter hos legen som skal redusere blødningene noe.. Jeg husker ikke hva de heter i farta men det hjalp meg mye. Jeg klarte å fungere normalt i hverdagen. Fortell legen hvordan du har det så kan det hende du får hjelp. 

 

Lykke til. 

Takk for svar!
Det er sånn jeg også føler det, jeg må ha ob og nattbind sammen og fortsatt bytte opptil flere ganger i timen for å ikke blø gjennom.

Jeg har mistenkt pcos ganske lenge faktisk, har alle symptomene på det bortsett fra mørk stemme. Jeg tok det opp med legen min for en god stund siden, siden jeg hadde høyt blodtrykk og måtte sjekke leveren pga høye leververdier og jeg hadde lest at det også kunne komme av pcos. Fikk da beskjed om at det var det ikke, for han mente det ikke gikk an å påvise:dry: Da jeg bodde ganske landlig til, så hadde jeg ikke mulighet til å komme meg til gyno på den tiden, men nå som jeg har flyttet så skal jeg få kommet meg dit. Både mannen min og jeg vil gjerne ha barn, så vil få evt påvist dette så vi kan få hjelp etter hvert.

Lavkarbo begynte vi på i november, gått ned 17 kg hittil og føler meg allerede mye bedre(med unntak av dette selvfølgelig).

Anonymkode: e6100...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut om du har ubalanse i hormonene dine. Dette kan også komme av myomer/muskelknuter i livmor. Har du sjekket deg for det? Du kan ta en MR eller CT ( tror MR er mer nøyaktig ). Ikke tenk på operasjon, bare fortsett å spis sunt og rrgelmessig, samt beveg deg regelmessig, tren. Kosthold og bevegelse påvirker hormonene mye, og det er synd at ikke leger snakker mer om dette enn å bare gi pasienter diverse piller ( som bl.a p-piller ), som tukler mer med hormonene. Hormonene er et veldig finstemt maskineri i kroppen som er veldig avhengig av regelmessighet i måltider, jevn mosjon og søvn. Jeg tror blødningene dine vil minske med rett kosthold og mosjon, over lang tid. Da vil også myomene/muskelknutene kunne krympe. Jeg har lest mye om myomer/muskelknuter. Hvis du har muskelknuter : kutt ned på koffein, rødt kjøtt, sukker, for mye feit mat osv. Spis mye grove kornprodukter, grønnsaker, frukt, bær osv, men hovedcluet er : jevn mosjon, regelmessige måltider og søvnrytme ( med nok god søvn ) Du burde også sjekke jernlageret ditt siden du blør så mye. 

Anonymkode: b1096...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det står over, så la jeg om til lavkarbo i november, noe som er veldig bra for hormonregulering - har ikke blitt mindre blødninger siden jeg startet, men har hvert fall vært mer jevn. Ringte legen min nå og fikk time den 22 april. Har ikke rørt smertestillende på over to år, men idag tror jeg jaggu jeg må ta meg en ibux før jobb. Har egentlig lyst til å holde meg hjemme sånn som formen er idag, men det er min første vakt alene idag så må bare "manne" meg opp.

Anonymkode: e6100...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som det står over, så la jeg om til lavkarbo i november, noe som er veldig bra for hormonregulering - har ikke blitt mindre blødninger siden jeg startet, men har hvert fall vært mer jevn. Ringte legen min nå og fikk time den 22 april. Har ikke rørt smertestillende på over to år, men idag tror jeg jaggu jeg må ta meg en ibux før jobb. Har egentlig lyst til å holde meg hjemme sånn som formen er idag, men det er min første vakt alene idag så må bare "manne" meg opp.

Anonymkode: e6100...765

Har du tatt mye smertestillende tidligere ts? Evt andre medisiner?

Anonymkode: b1096...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd om utredning for sykdom over her, synes du skal få undersøkt alt. Men dersom ikke noe er galt synes jeg du skal prøve hormonspiral. Ser du ikke vil ha noe hormongreier, men det er vel verdt det om du slipper problemene du har? Med hormonspiralen får de fleste lite til ingen mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men håper kanskje noen kjenner seg igjen og kan komme med noen råd/tips - om ikke så har jeg hvert fall fått skrevet det ned.(Beklager for ekle detaljer)

Jeg gikk på p-piller fra 15 til litt over 17 år, gikk på det mye fordi jeg hadde ganske sterke smerter, men jeg gikk opp ganske mye når jeg gikk på de så sluttet når jeg ble sammen med han jeg nå er gift med. Når jeg sluttet med de så fikk jeg ikke mens på litt over et år, og etter det så har jeg hatt veldig ujevn syklus. Jeg har vært veldig, og er fortsatt selv om jeg er på god vei ned, veldig overvektig så det er nok en stor grunn til at det er ujevnt.

Siden sommeren i fjor har den vært ekstremt ujevn, jeg kunne gå mange uker uten tegn til blødning eller så kunne det vare tre-fire uker av gangen. Og blødningene var ganske kraftige. Omtrent rundt oktober ble de ekstreme. Jeg må bytte nattbind minst en gang i timen og det kommer store klumper med blod flere ganger hver dag. Jeg kjenner at de kommer og det blir helt umulig å gå. Jeg får typiske smerter, heldigvis er de ikke så ille. Men jeg gruer meg til å gå på jobb når jeg har mensen og jeg sier nei til alle som spør om vi skal møtes for noe. Selv med ob(grønn) og nattbind så er jeg livredd for å blø gjennom, må bytte hver gang jeg reiser meg opp. Merker det går utover livskvaliteten min, og ingen av venninnene mine forstår hva jeg går gjennom..

Anonymkode: e6100...765


Høres ut som meg. Har diagnose Endometriose. Mulig du har noe annet, som POCS.  Be om henvisning til GYN  og få sjekket dine hormoner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke ha noen hormoner nei, og vil ikke ta sjansen på å sette inn kobberspiral når blødningene kan bli verre. Har selvfølgelig snakket med gynekolog og lege, men føler ikke at jeg ble tatt seriøst. Gynekologen sa bare at jeg måtte begynne på p-piller igjen, noe annet var det ikke å gjøre, enda jeg sa at det ikke var aktuelt. Legen min visste omtrent ikke forskjell på hue og ræva så han ga jeg opp med. Nå har jeg flyttet til en annen by og fått ny lege, så skal ringe både han og gyno imorgen for å ordne time.

Anonymkode: e6100...765

Tenker to ting, enten begge eller bare det ene: PCOS og eller endometriose. Pcos på grunn av uregelmessig mens og muligens overvekt? Endometriose/adeomyose (endometriose i livmoren, enkelt forklart) på grunn av smertene du hadde før du begynte på p piller. Begge deler bør du stille direkte spørsmål til lege/gynekolog om de kan utelukke. Har du mulighet for å dra til Ullevål og gyn.pol. der? Da ville jeg bedt om henvisning dit. 

Har du vurdert hormonspiral? Ta det med deg i tankene videre inntil du er grundig undersøkt. Sånn som du nå har det, er det ikke ok å fortsette å ha det. Lykke til videre. 

Anonymkode: 129b3...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du kanskje har PCOS, jeg fikk det påvist hos gyn ved innvendig ultralyd. Jeg har nesten ingen av symptomene på det, hverken kviser, overvekt, uønsket hårvekst. Men uregregelmesdig mens som er noe klumpete og rar. 

Først og fremst ville jeg ikke ha saumfart nettet når det kommer til PCOS, det var det første gyn sa til meg da det ble påvist. Der er det visst hauger av skrekkhistorier som ikke stemmer...

Hvis jeg var deg hadde jeg forsøkt menskopp, den skaper dønn vakuum og er derfor veldig sikker mot lekkasje. Jeg går aldri tilbake til bind og tamponger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du tatt mye smertestillende tidligere ts? Evt andre medisiner?

Anonymkode: b1096...071

Ja, var en god stund jeg knasket det som godteri omtrent. Var litt ekkelt å ta en ibux idag, men jeg klarte meg hvert fall gjennom hele arbeidsøkten.

 

9 timer siden, Xavana skrev:

Gode råd om utredning for sykdom over her, synes du skal få undersøkt alt. Men dersom ikke noe er galt synes jeg du skal prøve hormonspiral. Ser du ikke vil ha noe hormongreier, men det er vel verdt det om du slipper problemene du har? Med hormonspiralen får de fleste lite til ingen mens.

Sant det, men vet ikke om det vil hjelpe meg så mye når jeg legger på meg av det. Hvert fall det gynekolog og lege sa når dette begynte, at jeg er en av de heldige som legger på meg av hormoner, uansett hvor bra jeg spiser og hvor mye jeg trener. Så jeg vet ikke jeg altså.

 

9 timer siden, Kårky skrev:


Høres ut som meg. Har diagnose Endometriose. Mulig du har noe annet, som POCS.  Be om henvisning til GYN  og få sjekket dine hormoner.

 

Har fått ordnet time til legen, men han hadde ikke ledig før den 22, så skal be om henvisning da :)

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker to ting, enten begge eller bare det ene: PCOS og eller endometriose. Pcos på grunn av uregelmessig mens og muligens overvekt? Endometriose/adeomyose (endometriose i livmoren, enkelt forklart) på grunn av smertene du hadde før du begynte på p piller. Begge deler bør du stille direkte spørsmål til lege/gynekolog om de kan utelukke. Har du mulighet for å dra til Ullevål og gyn.pol. der? Da ville jeg bedt om henvisning dit. 

Har du vurdert hormonspiral? Ta det med deg i tankene videre inntil du er grundig undersøkt. Sånn som du nå har det, er det ikke ok å fortsette å ha det. Lykke til videre. 

Anonymkode: 129b3...72e

Har vært innom tanken på pcos ganske lenge nå, har som sagt bare ikke hatt mulighet til å få kommet meg noe sted før nå. Kunne sikkert fått kommet meg dit ja, er bare en times togtur unna ca, er de veldig flinke der?

 

6 timer siden, #frøken skrev:

Høres ut som du kanskje har PCOS, jeg fikk det påvist hos gyn ved innvendig ultralyd. Jeg har nesten ingen av symptomene på det, hverken kviser, overvekt, uønsket hårvekst. Men uregregelmesdig mens som er noe klumpete og rar. 

Først og fremst ville jeg ikke ha saumfart nettet når det kommer til PCOS, det var det første gyn sa til meg da det ble påvist. Der er det visst hauger av skrekkhistorier som ikke stemmer...

Hvis jeg var deg hadde jeg forsøkt menskopp, den skaper dønn vakuum og er derfor veldig sikker mot lekkasje. Jeg går aldri tilbake til bind og tamponger. 

Har faktisk ikke lest noen skrekkhistorier? Leste brosjyren som svigerinnen min fikk når de trodde hun hadde det(var sånn jeg fikk greie på diagnosen) og lest på fagsider på nettet. Menskopp er ikke noe for meg dessverre, da det ville blitt veldig trøblete for meg å tømme den på jobb - har kun tilgang til offentlig do på senteret og er ikke særlig aktuelt å vaske den i vasken sammen med masse folk for så og gå tilbake inn å sette den inn. Innen den tid hadde jeg også blødd gjennom klærne mine. Men takk for tipset :)

Anonymkode: e6100...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullevål er flinke. Ligger en god og informativ sak nederst på siden her om endometriose. Anbefales. 

Anonymkode: 129b3...72e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også ts til å lese endel selv om f.eks endometriose osv. Har lest mye forskjellig om helse, lært mye på egen hånd, og endometriose kan bli bedre med bedre kosthold. Hvis du googler endometrioses diet, står det mye. Samme hvis det er muskelknuter. De er noe beslektet, heter fibroids på engelse ( fibroids in uterus , muskelknuter i livmor ) Min erfaring er at det står mye bedre info på utenlandske nettsider.

Vil også si til ts at hun ikke burde få satt inn hormonspiral. Har hatt god kontakt med en akupunktør som mente det virkleig IKKE er bra for kroppen, spesielt på sikt. Kroppen skal selv regulere hormonene, og det gjør den best med rett kosthold, mosjon nok sønv og gode tanker , relasjoner til andre mennesker. Den psykiske helsen spiller også en stor rolle dfor kroppen vår da det psykiske og fysiske henger sammen.

Jeg skriver alt dette til deg st, da mange leger er dessverre svært uvitende på endel felt. De burde la kroppen komme seg tilbake til seg selv igjen i større grad enn de gjrø, da de ofte har en tendens til å gi pasienter piller som gir pasientene mer plager, spsielt på sikt. Du skrev at du har tygget smertestillende som godteri tidligere. Håper du ikke gjør det mer, da det er veldig belastende for dine organer som nyre og lever.

Anonymkode: b1096...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler også ts til å lese endel selv om f.eks endometriose osv. Har lest mye forskjellig om helse, lært mye på egen hånd, og endometriose kan bli bedre med bedre kosthold. Hvis du googler endometrioses diet, står det mye. Samme hvis det er muskelknuter. De er noe beslektet, heter fibroids på engelse ( fibroids in uterus , muskelknuter i livmor ) Min erfaring er at det står mye bedre info på utenlandske nettsider.

Vil også si til ts at hun ikke burde få satt inn hormonspiral. Har hatt god kontakt med en akupunktør som mente det virkleig IKKE er bra for kroppen, spesielt på sikt. Kroppen skal selv regulere hormonene, og det gjør den best med rett kosthold, mosjon nok sønv og gode tanker , relasjoner til andre mennesker. Den psykiske helsen spiller også en stor rolle dfor kroppen vår da det psykiske og fysiske henger sammen.

Jeg skriver alt dette til deg st, da mange leger er dessverre svært uvitende på endel felt. De burde la kroppen komme seg tilbake til seg selv igjen i større grad enn de gjrø, da de ofte har en tendens til å gi pasienter piller som gir pasientene mer plager, spsielt på sikt. Du skrev at du har tygget smertestillende som godteri tidligere. Håper du ikke gjør det mer, da det er veldig belastende for dine organer som nyre og lever.

Anonymkode: b1096...071

Har lest en god del om det også, liker å lese meg opp på det meste. Jeg syns egentlig ikke jeg har så mange av symptomene på endo, hvert fall ikke så mye at jeg tror det er det jeg har. Jeg er ganske sikker på at det er pcos jeg, men uansett så blir det jo bare synsing frem til jeg får utredning.

Som jeg skrev lenger opp så la jeg om kostholdet mitt for 5 mnd siden ca, til lavkarbo, og jeg kommer aldri til å endre det tilbake til noe annet. Har gått ned 17 kg, og sett bort ifra menstruasjonen, så føler jeg meg veldig mye bedre nå. Som jeg også skrev lengre opp, så har jeg ikke rørt smertestillende på over 2 år(med unntak av en idag). Har vært å sjekket både lever og nyre etter det, og ingen av de er skadet pga det, eller høyt penicillin inntak.

Anonymkode: e6100...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Liten oppdatering; fikk vært hos legen, og han var ganske klar på at han mente det var PCOS. Han sendte en henvisning til gyn hvor han forklarte det jeg har skrevet her - at jeg blør ekstremt og blir hemmet i hverdagen i flere uker i strekk.

Fikk her om dagen svar fra gyn, fikk time i midten av september! Jeg ringte de å forklarte at jeg syns dette var såpass hemmende og at jeg ikke ville gå hele sommeren uten å vite noe - men fikk beskjed om at utifra informasjonen de satt med så var det ikke nødvendig med time før. Er så fortvilet :( Har ikke råd til privat, ikke før etter sommeren hvert fall, og da er jeg jo like langt..

Anonymkode: e6100...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.4.2016 at 0.40, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke ha noen hormoner nei, og vil ikke ta sjansen på å sette inn kobberspiral når blødningene kan bli verre. Har selvfølgelig snakket med gynekolog og lege, men føler ikke at jeg ble tatt seriøst. Gynekologen sa bare at jeg måtte begynne på p-piller igjen, noe annet var det ikke å gjøre, enda jeg sa at det ikke var aktuelt. Legen min visste omtrent ikke forskjell på hue og ræva så han ga jeg opp med. Nå har jeg flyttet til en annen by og fått ny lege, så skal ringe både han og gyno imorgen for å ordne time.

Anonymkode: e6100...765

Ser du har vært til utredning.I mellomtiden kan du be om resept på Cyklokapron.Det er et ikke-hormonelt legemiddel som gjør blødningene mindre hos de fleste,og du trenger bare ta tablettene de dagene du blør mye. Dette har gitt meg et nytt liv.Jeg kan nå sove om natten, trene og dra på jobb uten å bekymre meg for å "blø ihjel".Synd at løsningen på mensplager nesten alltid er p-piller og andre hormonbaserte legemidler,fordi mange ikke vet om cyklokapron.

Anonymkode: dae38...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.4.2016 at 1.05, tussi84 skrev:

Hei. 

Jeg har hatt mye av de samme problemene som deg tidligere. Blødningene var så kraftig til tider at jeg ikke klarte å gå på jobb engang da jeg blødde gjennom alt som var av klær på et par timer selv om jeg skiftet bind hver time. Da snakker man om 2 store nattbind samtidig. Jeg også kunne gå lenge mellom hver gang jeg hadde mens og det kunne vare opptil 7 mnd Før jeg fikk den. Men det finnes hjelp å få.

Først og fremst ville jeg spurt legen om du kunne få en utredning vedr pcos. Dette kan være grunnen til at mensen din er borte så lenge om gangen og at den ikke stopper etter ca 1 uke som normalt. Pcos er en hormon forstyrrelse som kjennetegnes blandt annet ved uregelmessig blødninger, mmanglende eggløsning, hårvekst feks i ansikt, mye uren hud, litt mørk stemme, overvekt er også veldig normalt men ikke alle har det. De med pcos har også cyster på eggestokkene. I tillegg har mange med pcos insulinresistens. Gjerne søk litt på nettet vedr pcos. Mange oppdager ikke en slik sykdom før de prøver å bli gravide uten å oppnå resultater

. Å ha pco gjør det vanskelig å bli gravid på egenhånd men ikke umulig. Men har du dette er absolutt det viktigste å gå ned i vekt og kutte ut karbohydrater. Bare en liten vekt reduksjon kan minne symptomene selv om du aldri blir kvitt sykdommen. Har du pcos er det beste kostholdet lavkarbo da insulinet virker dårlig for de med pcos. Kutt ut sukkerholdige varer, potet, ris, pasta,brød og ferdigfrabrikata. Det vil si posesaus etc. Lag alt fra bunnen. Du bør også trene kondisjon og styrke.Men som sagt hør med legen din. 

Når det gjelder de kraftige blødningene fikk jeg noen tabletter hos legen som skal redusere blødningene noe.. Jeg husker ikke hva de heter i farta men det hjalp meg mye. Jeg klarte å fungere normalt i hverdagen. Fortell legen hvordan du har det så kan det hende du får hjelp. 

 

Lykke til. 

Var sikkert de jeg nevnte over her.

Anonymkode: dae38...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...