Gå til innhold

Vær korrekturleser og finn feil!


Smultring

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Smultring skrev:

Du har rett. Jeg kan lite ornitologi, så det kan godt hende at f.eks. hakkespetter heller ikke flyr så mye rundt. Jeg synes å huske fra Donald Duck at de stort sett står og hakker på et tre hele tiden. 

De donaldistiske hakkespettene er speidere, og det spiller ingen rolle hva slags dyr de er. De tre mest berømte er ikke-flygedyktige ender:

377973-7-1252419482246.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Smultring skrev:

Noen ganger trenger en ikke ordbok:

 

Skjermbilde.PNG

 

Jeg er enig med terrorforskeren, men språkpolitiet arresterer umiddelbart alle som skriver "poltiet".

Her ser jeg to klare feil, og det kan hende det er flere:

Nå er Deila igjen ledige på markedet, og Godset-trener Bjørn Petter Ingebrigtsen har allerede hintet at han kan være villig til å gå tilbake til rollen som assistent for å gjøre bordet dekket for Deila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Nå er Deila igjen ledige på markedet, og Godset-trener Bjørn Petter Ingebrigtsen har allerede hintet at han kan være villig til å gå tilbake til rollen som assistent for å gjøre bordet dekket klart for Deila.

 

Endret av Dr. A. Kula
Farget endring, da ene ikke viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Deila igjen ledige på markedet, og Godset-trener Bjørn Petter Ingebrigtsen har allerede hintet at han kan være villig til å gå tilbake til rollen som assistent for å gjøre bordet dekket for Deila.

La meg prøve uten ordbok:

Ordet "ledige" skal sikkert være "ledig".

Jeg tror det er noe galt med uttrykket "gjøre bordet dekket". Det høres litt rart ut for meg.

Uff. Så er det dette med komma og hva som hører sammen. Jeg tror jeg lar det stå slik det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene feilen jeg tenkte på, er at "ledige" skal være i entall, og det slo dere straks ned på. Jeg vil ikke en gang hinte om den andre feilen. For øvrig er jeg helt enig i at "å gjøre bordet dekket" ikke er bra i det hele tatt. Hvis kona mi hadde sagt "jeg skal gjøre bordet dekket", ville jeg sett rart på henne, og vi ville begynt å le. Jeg la forresten inn en liten feil her også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

...har allerede hintet om at han kan være villig til å gå tilbake til rollen som assistent for å dekke bordet for Deila.

Slik ville jeg skrevet det, skjønt jeg ville nok valgt et annet uttrykk en å dekke bordet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Frida skrev:

 

...har allerede hintet om at han kan være villig til å gå tilbake til rollen som assistent for å dekke bordet for Deila.

Slik ville jeg skrevet det, skjønt jeg ville nok valgt et annet uttrykk en å dekke bordet. 

Det var det lille ordet om jeg etterlyste. Uttrykket er "å komme til dekket bord", så kanskje  man kunne skrevet det slik:

Nå er Deila igjen ledig på markedet, og Godset-trener Bjørn Petter Ingebrigtsen har allerede hintet om at han kan være villig til å gå tilbake til rollen som assistent slik at Deila kan komme til dekket bord.

EDIT: Komma etter "assistent"? Jeg tror det.

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pawn Hearts skrev:

Den ene feilen jeg tenkte på, er at "ledige" skal være i entall, og det slo dere straks ned på. Jeg vil ikke en gang hinte om den andre feilen.

Jeg tror jeg må holde meg til den feige varianten med ordbok heretter. Uten ordbok ville jeg aldri funnet ut at det skal være "hinte om noe". 

Jeg måtte faktisk sjekke i ordbok for å være sikker på hva som er feil i sitatet ditt. Feilen er "en gang", som skal være "engang". 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg tror jeg må holde meg til den feige varianten med ordbok heretter. Uten ordbok ville jeg aldri funnet ut at det skal være "hinte om noe". 

Jeg måtte faktisk sjekke i ordbok for å være sikker på hva som er feil i sitatet ditt. Feilen er "en gang", som skal være "engang". 

 

Det stemmer. "En gang" og "engang" betyr ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Frida også skriver, "aktivisere barn og unge", dessuten enten entall eller flertall, "vår kunnskap og erfaring", eller "våre kunnskaper og erfaringer" eller eventuelt "vår kunnskap og våre erfaringer".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Frida skrev:

aktivisere barn og unge     

Ja, det var det jeg tenkte på. 

I tillegg lurer jeg på om det er helt ok å skrive "vår kunnskap og erfaringer". Burde det være "vår kunnskap og våre erfaringer"? Formelt sett blir det jo krøll slik det står. 

Jeg ser nå at Arabella har svart noe om dette mens jeg skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Frida skrev:

jeg stemmer for "vår kunnskap og erfaring" uten å gjenta vår

Det er kanskje det enkleste. Jeg tror ikke at det er bedre å ha erfaringer med noe enn å ha erfaring med noe. 

 

Jeg mener at noe skurrer her:

- Vi liker ikke dette. En dramatisk ordresvikt de siste månedene gjør det helt nødvendig å sette næring etter tæring, beklager administrerende direktør Gisle Bryne.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/jaeren/Aarbakke-permitterer-2204695.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, Smultring skrev:

Det er kanskje det enkleste. Jeg tror ikke at det er bedre å ha erfaringer med noe enn å ha erfaring med noe. 

 

Jeg mener at noe skurrer her:

- Vi liker ikke dette. En dramatisk ordresvikt de siste månedene gjør det helt nødvendig å sette næring etter tæring, beklager administrerende direktør Gisle Bryne.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/jaeren/Aarbakke-permitterer-2204695.html

 

Det er ikke overraskende at de må permittere folk når de setter næring etter tæring. Uttrykket å sette tæring etter næring betyr at man må prioritere riktig når det står dårlig til. Det motsatte betyr … jeg vet sannelig ikke. Det blir temmelig meningsløst.

Her er en godbit fra bloggingens vidunderlige verden:

Willy måtte rett og slett bare brette opp armene og ordne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Smultring skrev:

Jeg tror en kan pirke på noe her:

Etter mer enn 20 års erfaring med å aktivere barn og unge i Groruddalen, så vi behovet for et verktøy som kunne forene vår kunnskap og erfaringer på området.

http://aball1.com/om-aball1/filosofi-metode-og-verkt%C3%B8y/

Kommaet, det har vel ingen kommentert ennå? Det skal strengt tatt ikke være komma i denne setningen.

Anonymkode: 1bea6...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommaet, det har vel ingen kommentert ennå? Det skal strengt tatt ikke være komma i denne setningen.

Anonymkode: 1bea6...420

Akkurat det var jeg klar over. Men jeg har lest noen steder at et komma er greit hvis preposisjonsfrasen blir veldig lang. Det ser ut som dette ikke står i Vinjes Skriveregler. Der finner jeg bare regelen "Ikke komma etter preposisjonsstyrte infinitiver og andre ikke-setningsformede ledd".

Hos ordnett.no kan en ennå finne regelen om unntak:

Sitat

Lange preposisjonsuttrykk foran helsetningen

Noen ganger setter vi komma selv om det som står foran helsetningen, ikke er en formell leddsetning. Det gjelder særlig lange preposisjonsuttrykk som innholdsmessig kan svare til en egen leddsetning:

For å kunne delta på hele seminaret og også få lunsj, må man betale en avgift på 50 kroner.

(Slike lange preposisjonsuttrykk kan ofte med fordel skrives om til egne leddsetninger. Stilen blir da mer muntlig og lettere å forstå, fordi subjektet da må nevnes. Dermed blir stilen mer personlig, jevnfør Godt språk. )

Jeg ble litt usikker nå. Vinjes bok er normerende, og den nevner tilsynelatende ingenting om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...