Gå til innhold

Noen som har lyst til å skrive en oppgave i Historie og filosofi for meg?


Trodetellerei

Anbefalte innlegg

skjønner ingenting og denne oppgaven avgjør karakteren min, og jeg klarer ikke skrive noe som helst. skjønner ikke hvordan jeg skal flette alt sammen..

Slik er oppgaven:

Oppgave 

Gjør rede for hvordan to politiske ideologier forklarer den historiske utviklingen og forholdene i det eksisterende samfunnet. 

Presenter deretter hvilke mål de to ideologiene setter høyest og hvilke strategier de mener må til for å nå disse målene. 

Drøft hvilken ideologi du mener best vil kunne løse vår tids viktigste utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes oppgaven virket ganske rett fram jeg. Kan desverre ikke skrive oppgaven for deg, da. Er det ingen klassekamerater du kan diskutere med?

Edit: Begynn med litt stikkord, og lag en kladd. Lag deretter helhetlig tekst hvor alt er flettet fint sammen etterpå. Finn innhold først.

Endret av Alethia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når du ikke følger med i timen og/eller ikke gjør leksene. Rimelig sikker at alt som har med oppgaven å gjøre, er gjennomgått i timene og står sikkert forklart i bøkene dine.

Hva med å gi litt innsats selv først og heller spørre når du sitter fast? Er flere her inne som vil mer enn gjerne hjelpe deg på vei, men blir litt drøyt å forvente at vi skal gjøre oppgaven for deg. ;)

Kan gi noen tips og hint som kan sette deg i gang:

- bruk de ressursene du har til å finne mer info (f.eks klassekamerater som nevnt over).

- gjør en research på hvilke politiske ideologier som har vært mest bredt gjennom tidene. Du har sikkert lest eller hørt om alle disse -ismene.

- også som nevnt over, begynn med stikkord og lister.

- ikke fall for copypasta fristelsen, man ser lett om noe er direkte avhentet eller skevet av andre.

Det var det i første omgang. Burde holde til å starte lett. Så får vi se om det er noe mer vi kan komme med senere. Lykke til. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør da være svært enkelt, selv om det kan ta litt tid. De aktuelle ideologiene finner du i pensum. Der får du en god innføring, også blander du det med din kunnskap. Oppskriften står der veldig svart på hvitt.

Anonymkode: 9bfa3...0b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

greia er at jeg har slitt med sykdom hele året, vært deprimert og mista all gnsit for skolearbeid, så jeg har ikke gjort noe som helst hele året. har ikke vært på skolen eller hatt timer, ikke lest noe pensum osv. vet det er veldig dumt av meg, men det er nå sånn det har blitt.

 

Takk for tips alle sammen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi

Er nok som kan skrive for deg, men ikke gi opp. Det du trenger er å få mestringsfølelse.  Det første du må gjøre er å slå opp i boka og ta notater☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynner navnet ditt på M?

Anonymkode: 17500...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynner navnet ditt på M?

Anonymkode: 17500...583

Hehe, nei :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har lest pensum så vet du hvertfall hvor du skal begynne. Har du ikke sett i stikkordsregisteret, sett kapitteloversikten..? Der finner du garantert gode hint til hvilke kapitler som er relevante for deg å lese før du begynner å skrive. Alternativt får du melde deg opp som privatist til høsten (2000 kr ut vinduet), og ta muntlig eksamen som du får 30 minutter forberedelsestid på.. Personlig tror jeg at jeg ville foretrukket å skrive oppgaven.

Du er kjempeheldig som i det hele tatt får denne muligheten til å skrive oppgave i faget hvis du har hatt null oppmøte gjennom året. Ikke kast den bort på "gidder ikke"/"orker ikke" - og på å sitte på KG/Facebook osv. Åpne boka i stedet, og finn deg en tekopp! :) Det er for dumt å ødelegge for seg selv på denne måten!! Dessuten er du neppe den eneste som mister gnisten en gang eller tre i løpet av vgs (hvis det er noen trøst). Hvis du har noen fremtidsplaner eller -ønsker ift. utdanning og jobb kan du jo motivere deg selv med tanken på det? Hvis du tenker deg om er jeg sikker på at du vil finne en rekke grunner til hvorfor du både bør, må og absolutt kan få dette til! Denne oppgaven fører deg et skritt nærmere hva du enn har lyst til å gjøre med livet ditt i fremtiden, og for å komme fra A til B må den bare gjøres. :)

Begynn med pensumet ditt, og supplèr gjerne med internettsøk hvis du synes det er vanskelig å få grepet om -ismene. Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Trodetellerei skrev:

jeg har ikke gjort noe som helst hele året. har ikke vært på skolen eller hatt timer, ikke lest noe pensum osv.

Hvilken karakter synes du selv at du fortjener, tatt i betraktning hva du kan?

Anonymkode: 92245...82d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trodetellerei skrev:

Gjør rede for hvordan to politiske ideologier forklarer den historiske utviklingen og forholdene i det eksisterende samfunnet. 

Presenter deretter hvilke mål de to ideologiene setter høyest og hvilke strategier de mener må til for å nå disse målene. 

Drøft hvilken ideologi du mener best vil kunne løse vår tids viktigste utfordringer.

 Gjør hjemme-leksene dine selv! :opplyser:

Anonymkode: e3cd9...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken karakter synes du selv at du fortjener, tatt i betraktning hva du kan?

Anonymkode: 92245...82d

Stryk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver sykdom og depresjon, vet skolen og kontaktpersonene dette? Hvis det har vært så ille og du har vært innom fastlegen og evt. psykologisk behandling, kan du kanskje få legeerklæring til å utsette oppgaven eller få lengre frist.

Sier ikke dette for at du skal slippe å gjøre oppgaven, men hvis det har vært så ille som du skriver, er det kanskje mulighet for tilrettelegging.

Anbefaler at du ser etter muligheter istedenfor å gi opp helt. Det finnes alltid en løsning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket nivå er dette på

Vgs antar jeg? Kan du kontakte læreren og spørre om hjelp? Kanskje dere kan komme frem til iallfall hvilke ideologier du ska skrive om. 

Slike oppgaver når man ikke har peiling på hva man skal skrive om følers ofte helt uoverkommelige, men etterhvert som du har jibbet litt med det så vil kunnskapen din øke og du vil da forstå bedre hva oppgaven dreier seg om. 

Så du får det til, men du må jobbe hardt, og mye hardere enn de andre siden du har vært mye borte fra skolen, men det går bra :)

Men det første du må få gjort er å velge de to ideologiene. Kan du spørre lærer eller klassekamerater? Evt. kan du jo kanskje liste opp de som er i pensum her og så kan noen plukke ut de de mener er enklest å sammenligne og skrive om. 

Anonymkode: 6754d...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Devilheart skrev:

Du skriver sykdom og depresjon, vet skolen og kontaktpersonene dette? Hvis det har vært så ille og du har vært innom fastlegen og evt. psykologisk behandling, kan du kanskje få legeerklæring til å utsette oppgaven eller få lengre frist.

Sier ikke dette for at du skal slippe å gjøre oppgaven, men hvis det har vært så ille som du skriver, er det kanskje mulighet for tilrettelegging.

Anbefaler at du ser etter muligheter istedenfor å gi opp helt. Det finnes alltid en løsning. :)

Ja, de vet dette. Nå for øyeblikket er jeg innlagt og vil være det resten av dette skoleåret. Jeg har frist ut året egentlig, dette er den eneste oppgaven jeg skal levere for å kunne ha noe vurdering i faget så jeg kan få karakter.

---

Går siste året på VGS for de som lurer.

Og nei, jet har ikek gitt opp. Jeg skal levere denne oppgaven uansett, forventer ikke mye og verdens beste karakter, men så lenge jeg står og får 2 så er jeg fornøyd egentlig.

Skal skrive om liberalismen og kommunismen for de som lurer, læreren anbefalte det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Aller først ville jeg lest om de ulike politiske ideologiene som pensumet ditt vektlegger.
  • Deretter ville jeg funnet ut hvilke samfunn det var snakk om. Det er en viss forskjell på det norske kontra det somaliske feks. Dersom du kan bestemme selv, hadde jeg valgt det norske. Dermed skal du se på hvordan ideologiene kan forklare hvordan samfunnet har blitt og hva som gjorde at det ble sånn basert på ideologiene.
  • Deretter må du finne ut hva målet til de to ideologiene er - altså hva de ønsker å oppnå med sin ideologi. Hvordan ser det perfekte samfunn ut feks.
  • Deretter skal du debattere hvordan og hvorfor den ene ideologien kan løse dagens utfordringer.

Kan anbefale deg å skaffe deg denne boken

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...