Gå til innhold

Den store vegan-tråden


SRC

Anbefalte innlegg

Mener jeg har lest at den de har på Rema er vegansk. Det går jo dessuten kjapt å lage den selv, men da er jeg usikker på om den blåser seg opp på samme måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

57 minutter siden, stjernefrukt skrev:

Ja, jeg prøvde noen forskjellige varianter. Men det er nok en fordel at fyllet veier litt, hvis ikke ble de litt for oppblåst. :-) 

De har butterdeig i vanlig dagligvare, den ligger i frysedisken sammen med frosne kaker og sånt mener jeg. Bare les ingredienslista og se at den ikke inneholder smør :fnise:

Haha! Som eplekake uten epler :P Tusen takk, skal se etter det i morgen, de paiene MÅ prøves ut :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veganer, men tar gjerne i mot tips til hvordan jeg kan spise mer plantebasert i hverdagen :) Jeg spiser lavkarbo, så det kan jo være litt utfordrende, men kanskje noen har ideer til plantebasert lavkarbomat?

Til frokost eller lunsj er det jo lett å lage en vegansk smoothie med avocado, kokosmelk og/eller nøttesmør som fettkilde. Jeg lager også kokoskrem som jeg topper med bær og nøtter. Til middag blir det gjerne en currygryte med grønnsaker og kokosmelk. Jeg har også laget squashnudler med vegansk tomatsaus (med sopp og grønnsaker) og gresskarmos med soppsaus. Ellers er jeg litt tom for ideer. Jeg har lyst å prøve med på nøtteburger eller soppburger, men synes det er vanskelig å finne oppskrifter uten kornprodukter (brød, ris osv.). Noen som har tips her? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å søke på "Vegan what i eat in a day" på youtube når jeg er litt tom for ideer! Der har man tips til både frokost, lunsj, mellommåltider, middag og kveldsmat. :) Veldig smart om man ikke vet helt hva man skal lage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, leonie skrev:

Jeg er ikke veganer, men tar gjerne i mot tips til hvordan jeg kan spise mer plantebasert i hverdagen :) Jeg spiser lavkarbo, så det kan jo være litt utfordrende, men kanskje noen har ideer til plantebasert lavkarbomat?

Til frokost eller lunsj er det jo lett å lage en vegansk smoothie med avocado, kokosmelk og/eller nøttesmør som fettkilde. Jeg lager også kokoskrem som jeg topper med bær og nøtter. Til middag blir det gjerne en currygryte med grønnsaker og kokosmelk. Jeg har også laget squashnudler med vegansk tomatsaus (med sopp og grønnsaker) og gresskarmos med soppsaus. Ellers er jeg litt tom for ideer. Jeg har lyst å prøve med på nøtteburger eller soppburger, men synes det er vanskelig å finne oppskrifter uten kornprodukter (brød, ris osv.). Noen som har tips her? 

Høres ut som om du lager mye godt! :-) Regner du bønner og linser som lavkarbo? De har vel lav GI, men mye karbohydrater... Eller hvordan var det igjen... I så fall tror jeg man kan lage noen gode blomkålburgere med linser, de er uten korn og ris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ble det grønnsakslapskaus til middag. Godt og enkelt :-) Synes middager er enkelt, vanskeligere med frokost og lunsj... Skal prøve meg på litt YouTube-surfing senere merker jeg :-) Takk for tips!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig! Har vært veganer i litt over 2 år nå, og var vegetarianer i 7 år før det. :) 

Har nettopp begynt å kjøpe tørkede linser i stedet for hermetiserte, man sparer vel mye på det i lengden. Men hvor lenge trenger de egentlig ligge i bløt? Hadde de i vann over natten og kokte de i 20 min, men de ble liksom veldig.. grøtete. Savnet litt konsistens.

Apropo økonomi og sånn så har jeg også vært veldig glad i å bruke penger på mat, og det har blitt en del penger selv om jeg lager nesten alt fra bunnen av. Men nå har jeg og samboeren funnet ut at vi skal kjøpe inn mat for en uke av gangen, og prisen for mat til to i 7 dager ble drøyt 600 kroner - det blir vel roughly 2500 i mnd for mat til to. Det er ikke så verst! 

Anonymkode: ec8e2...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så koselig! Har vært veganer i litt over 2 år nå, og var vegetarianer i 7 år før det. :) 

Har nettopp begynt å kjøpe tørkede linser i stedet for hermetiserte, man sparer vel mye på det i lengden. Men hvor lenge trenger de egentlig ligge i bløt? Hadde de i vann over natten og kokte de i 20 min, men de ble liksom veldig.. grøtete. Savnet litt konsistens.

Apropo økonomi og sånn så har jeg også vært veldig glad i å bruke penger på mat, og det har blitt en del penger selv om jeg lager nesten alt fra bunnen av. Men nå har jeg og samboeren funnet ut at vi skal kjøpe inn mat for en uke av gangen, og prisen for mat til to i 7 dager ble drøyt 600 kroner - det blir vel roughly 2500 i mnd for mat til to. Det er ikke så verst! 

Anonymkode: ec8e2...ef1

Det kommer an på linsene mener jeg... Røde linser behøver ikke bløtlegging i det hele tatt, mens grønne lå ligge noen timer (husker ikke nøyaktig). Ingen tvil om at man sparer mye på å vanne ut og koke selv ja :-) Blir ofte bedre også synes jeg, hvertfall kikertene :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, stjernefrukt skrev:

Det kommer an på linsene mener jeg... Røde linser behøver ikke bløtlegging i det hele tatt, mens grønne lå ligge noen timer (husker ikke nøyaktig). Ingen tvil om at man sparer mye på å vanne ut og koke selv ja :-) Blir ofte bedre også synes jeg, hvertfall kikertene :-)

Åååå men det forklarer alt, jeg brukte jo røde linser, haha! Ja, brukte tørka kikerter igår, smakte mye bedre synes jeg :) 

Anonymkode: ec8e2...ef1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernefrukt skrev:

Høres ut som om du lager mye godt! :-) Regner du bønner og linser som lavkarbo? De har vel lav GI, men mye karbohydrater... Eller hvordan var det igjen... I så fall tror jeg man kan lage noen gode blomkålburgere med linser, de er uten korn og ris. 

Er vel ikke direkte lavkarbo ettersom de inneholder en del stivelse, men linser og bønner har nokså lav GI, som du sier :) Ettersom de inneholder en del fiber og protein så metter de bedre enn poteter, ris, brød, pasta og andre kornprodukter. Jeg spiser ikke veldig streng lavkarbo, så litt i ny og ne går nok fint. Jeg lager av og til salat med 50-100 gram bønner, sammen med masse avokado, diverse grønnsaker og olivenolje. 

Er det disse blomkålburgerne du mener? :) 
http://www.vegetarbloggen.no/2013/04/17/blomkalburgere/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke veganer, men lager en del vegansk mat fordi jeg er nysgjerrig! I dag spiste jeg GoGreen sin thay curry med stekte grønne linser og ekstra løk. Krydra linsene meg vegeta, omnomnom. Har litt rester i kjøleskapet, og det skal jeg spise nuh!

 

Skal straks avgårde til Berlin, og jeg gleder meg sykt til å spise vegetarisk/vegansk i ei hel uke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff vært for mye på kg, trodde det sto "den store vagina-tråden" :laugh: 

Utover det har jeg ingenting relevant å bidra med, så sniker meg ut av tråden :ninja: 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, leonie skrev:

Er vel ikke direkte lavkarbo ettersom de inneholder en del stivelse, men linser og bønner har nokså lav GI, som du sier :) Ettersom de inneholder en del fiber og protein så metter de bedre enn poteter, ris, brød, pasta og andre kornprodukter. Jeg spiser ikke veldig streng lavkarbo, så litt i ny og ne går nok fint. Jeg lager av og til salat med 50-100 gram bønner, sammen med masse avokado, diverse grønnsaker og olivenolje. 

Er det disse blomkålburgerne du mener? :) 
http://www.vegetarbloggen.no/2013/04/17/blomkalburgere/

Ja, jeg ser for meg at man kan bytte ut blomkålen med hvilken grønnsak man vil, men mulig jeg tar feil. Når jeg tenker meg om er kanskje ikke kikertmel heller innafor? Lenge siden jeg spiste lavkarbo gitt 😁 Maten nå blir oftere høykarbo-lavfett, uten at det er noe jeg bevisst går inn for. Vet ikke hva andres erfaringer er omkring dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernefrukt skrev:

Ja, jeg ser for meg at man kan bytte ut blomkålen med hvilken grønnsak man vil, men mulig jeg tar feil. Når jeg tenker meg om er kanskje ikke kikertmel heller innafor? Lenge siden jeg spiste lavkarbo gitt 😁 Maten nå blir oftere høykarbo-lavfett, uten at det er noe jeg bevisst går inn for. Vet ikke hva andres erfaringer er omkring dette? 

Tenker jeg sikkert kan erstatte det med mandelmel, kokosmel eller noe lignende :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som vet om en god vegansk ost? Jeg elsker å lage veganburgere, men jeg savner osten :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.veganeren.com/2016/03/salty-caramel-bars-sunnere-snop.html?m=1

Spiste dette forrige helg, og det var helt fantastisk godt! Anbefales på det sterkeste for de som har lyst på litt sunn snacks. Det rare er at det smaker sjokolade selv om det er 0 sjokolade i det :) 

Er ikke veganer selv, men ønsker å prøve det for en periode :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.4.2016 at 6.33, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at noen er veganer? Ta det med ro, de vil fortelle deg det. :fnise:

Anonymkode: b99c8...e15

d5c0cdb7c1fc6468b1d5753ebd55f36f.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...