Gå til innhold

Den store vegan-tråden


SRC

Anbefalte innlegg

Jeg søkte etter tråder med inspirasjon til veganske retter, men fant ingen tråder som var særlig aktive, så jeg lager like gjerne en selv! Hadde vært greit å hatt en vegan-tråd som holdt seg aktiv. Vet ikke om så mange her inne er veganere, men det er lov å prøve seg :) 

Som en liten night-snack lagde jeg meg en skål med soyamelk, müsli, bær, banan og dadler! Utrolig godt og mettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg spørre deg om hva matbudsjettet ditt ligger på i måneden? Og hva det lå på før (hvis du har vært ikke-veganer før, da)

Jeg vurderer selv å legge om til mer plantebasert kost og gradvis kutte ned på kjøtt, meieriprodukter, o.l. Det er jo det beste for både miljø, dyrevelferd og verdens ressurser. Men jeg ser for meg at det blir et dyrere matbudsjett?

Anonymkode: b7793...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du nær en by kan du kjøpe linser og bønner i store kvanta billigere. Frosne grønnsaker kan også være billige. Ellers er det lurt å ha et godt utvalg av krydder.

Anonymkode: a8651...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at noen er veganer? Ta det med ro, de vil fortelle deg det. :fnise:

Anonymkode: b99c8...e15

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at noen er veganer? Ta det med ro, de vil fortelle deg det. :fnise:

Anonymkode: b99c8...e15

Du kan alltids lage en egen tråd for vitser man har hørt 100 ganger før.

Anonymkode: a8651...b0c

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et spørsmål. Har veldig lyst å kjøpe Facon. Er det mulig å kjøpe det ferdig et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tvist skrev:

Jeg har et spørsmål. Har veldig lyst å kjøpe Facon. Er det mulig å kjøpe det ferdig et sted?

Hvor bor du? De har det på Etikken i Trondheim i alle fall. :)

Jeg er ikke veganer, men har lyst å bli det. Var vegetarianer i mange år, men ble kjøtteter igjen fordi det er så mye enklere. Jeg er i er et forhold med en skikkelig kjøttspiser som hater alt av "rare" ting som soyaprodukter, linser, bønner, plante/nøttemelk osv, så jeg kan bare se for meg prosjektet hvis jeg går for det. Vi har også to barn (15 år og 7 mnd) som skal få velge selv hva de vil spise. Spiser gjerne vegansk når jeg spiser alene, da. Frokosten i dag ble salat med kikerter og balsamico. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre deg om hva matbudsjettet ditt ligger på i måneden? Og hva det lå på før (hvis du har vært ikke-veganer før, da)

Jeg vurderer selv å legge om til mer plantebasert kost og gradvis kutte ned på kjøtt, meieriprodukter, o.l. Det er jo det beste for både miljø, dyrevelferd og verdens ressurser. Men jeg ser for meg at det blir et dyrere matbudsjett?

Anonymkode: b7793...8c2

Det er dyrere nå, men kun fordi jeg pleide å spise MYE ferdigmat og tok mange enkle, raske og usunne løsninger, men vegan-mat er generelt sett ikke dyrere enn "vanlig" mat om du ikke kjøper halvfabrikata :) Jeg bruker rundt 2500 i måneden, men jeg er glad i å bruke penger på mat, da. 

Det kan veldig fint gjøres å spise vegan uten at det går ut over økonomien! Om du for eksempel vil ha burgere en dag er det bare å kjøpe inn kikerter og andre tilsetninger og lage "kjøttdeig" fra bunnen i stedet for å kjøpe liksom-kjøtt i frysedisken, og bake dine egne burgerbrød. Litt tidskrevende, men det smaker bedre og er i mine øyne veldig verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forresten, jeg lagde meg pannekaker til frokost. Brukte denne oppskriften:

3 dl hvetemel
1/2 dl sammalt grovt rugmel
2 ss sukker
1 toppa ss bakepulver
1 (liten) ts salt
3 dl vann
2 ss olje

Men jeg kutta litt ned på hvetemelet og brukte mer rugmel, uten at jeg målte opp noe nøyaktig. Tror jeg brukte rundt 2 dl hvetemel og spedde på med rugmel. Så lenge det er nok hvetemel til at de ikke faller fra hverandre er du safe.

Brukte masse friske bær og banan som pålegg, yum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vegansk kosthold vil være billigere om du lager maten selv, da de ferdige alternativene ofte er veldig stive i pris. :)

Om du oppsøker internasjonale butikker vil du finne store pakker med f.eks bønner, linser, kikerter, pasta osv, til en veldig billig penge. :) 

Til den som spurte etter facon: Lag det selv! Tofu, olje, liquid smoke, soyasaus, ketchup, næringsgjær og evt. paprikapulver og løkpulver

 

 

Endret av maiskorn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, maiskorn skrev:

Et vegansk kosthold vil være billigere om du lager maten selv, da de ferdige alternativene ofte er veldig stive i pris. :)

Om du oppsøker internasjonale butikker vil du finne store pakker med f.eks bønner, linser, kikerter, pasta osv, til en veldig billig penge. :) 

Til den som spurte etter facon: Lag det selv! Tofu, olje, liquid smoke, soyasaus, ketchup, næringsgjær og evt. paprikapulver og løkpulver

 

 

Takk. Hvor får man tak i næringsgjør og liquid smoke? Helsekost? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tvist skrev:

Takk. Hvor får man tak i næringsgjør og liquid smoke? Helsekost? 

Næringsgjær selges på helsekost, liquid smoke får du tak i på de fleste meny-butikker, eller andre store dagligvarebutikker. Ellers får du tak i begge deler på nett.

Liquid smoke her: https://www.veganermat.no/tilbehr/flytende-ryk/ 

Næringsgjær her: https://www.veganermat.no/tilbehr/naeringsgjaer/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøtt er vel noe av det dyreste da. Særlig ferskt. Men når det kommer til veganske erstatninger, så blir det fort dyrt ja. Jeg liker veldig godt Oatly. Google det og besøk deres hjemmeside. Det er erstatning for melk, rømme..U name it. 

Du får kjøpt leverpostei erstatninger på helsekostbutikker...eeelsker de! Men de er små og dyre. Du får kjøpt en masse kjøtterstatninger. 

Å være helt veganer skjønner jeg ikke helt vitsen med, så lenge en kjøper produkter fra dyr som har det bra er det vel greit. Slik som egg. 

Anonymkode: 64fad...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vegetarianer, men spiser ganske vegansk. Er veldig opphengt i mattilbud appen (tilbud på mandel- og soyamelk på på helgø meny for øyeblikket), som sier ifra om eventuelt tilbud på basisvarer som linser, bønner, tomatpuré, mais, og alle muligens matvarer egentlig. Vet at dette er billigere på f.eks. innvandrerbutikker, men orker ikke å dra til andre siden av byen for å handle mat og deretter sitte i buss. 
Selv foretrekker jeg å lage all mat fra bunnen av, men synes også det er fint med innslag av plantemelk i grøt, smoothie, frokostblanding, osv. Er også veldig opphengt i youtubere som spiser vegansk (for inspirasjon i matveien), men blir jo helt grønn av misunnelse når jeg ser disker med x antall ferdigprodukter for 2,5 dollar om ikke mindre. Å leve vegansk er generelt veldig billig, men ferdigproduktene her i Norge er svindyre :icon_frown: Skal likevel investere i næringsgjær når jeg har sjansen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde burgere av kikerter og mais i dag, det er sååå digg! Legger ved link til oppskriften:

http://www.vegelicacy.com/recipe/421/chickpea-corn-burger

Har også lagd av sopp tidligere, men jeg liker denne varianten bedre. Jeg liker å bruke en potetstapper (heter det det?) i stedet for maskin for å få litt mer "biter" og tekstur. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg spiste gogreen grønn thaicurry med linser, brokkoli og aspargesbønner til middag. superenkelt om du er lat som meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, stjernefrukt skrev:

Åh, de burgerne så gode ut! Jeg hadde dårlig tid og lagde disse aspargespaiene fra vegetarbloggen. Grei hurtigmat :-) http://www.vegetarbloggen.no/2016/04/03/asparges-galette/

De så kjempegode ut, jeg er ikke så glad i asparges, men det er nok mye forskjellig man kan toppe de med!

Sikkert dumt spørsmål, men hvor får man kjøpt butterdeig? Er de i vanlige matbutikker, og hva ligger de isåfall sammen med? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, SRC skrev:

De så kjempegode ut, jeg er ikke så glad i asparges, men det er nok mye forskjellig man kan toppe de med!

Sikkert dumt spørsmål, men hvor får man kjøpt butterdeig? Er de i vanlige matbutikker, og hva ligger de isåfall sammen med? :) 

Ja, jeg prøvde noen forskjellige varianter. Men det er nok en fordel at fyllet veier litt, hvis ikke ble de litt for oppblåst. :-) 

De har butterdeig i vanlig dagligvare, den ligger i frysedisken sammen med frosne kaker og sånt mener jeg. Bare les ingredienslista og se at den ikke inneholder smør :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...