Gå til innhold

verdensrommet, galakser og solsystem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen plis fortelle meg mer om dette? synes det er et såå spennende tema, men kan ingenting om det selv

Fortell meg hva som helst

Sorte hull, wormholes, romskip, liv på andre planeter, gravitasjonsfelt osv

Anonymkode: b6b16...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svært spennende og ikke minst svært. 

Det skjer mye spennende på fronten. Ifjor var det Pluto som ga oss noen overraskelser. Pluto, den lille planeten med det store hjertet. 

Men det som virkelig forundrer er jo hypotesene om sort materie og sort energi. Alt det vi ser er bare en liten del av av det som eksisterer. 

Det jeg lurer på er om vi står overfor et paradigmeskifte? 

 

Sort masse  og energi har ingenting med sorte hull å gjøre annet enn navnet. 

Sorte hull er jo ekstremt mye masse samlet på et lite volum. Gravitasjonen blir så stor at selv lyset ikke slipper ut. Det som er inne i et sort hull er også bortenfor de fysiske lovene vi kjenner. Derfor dukker det opp fantastiske ideer om wormholes. Selv om det er enkelte tolkninger av kvantemekanikken som antyder slike, er det aldri blitt observert noe. 

Liv på andre planeter er heller ikke observert. Men den mest fantastiske hypotesen er vel at Jorden er det eneste stedet med liv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen plis fortelle meg mer om dette? synes det er et såå spennende tema, men kan ingenting om det selv

Fortell meg hva som helst

Sorte hull, wormholes, romskip, liv på andre planeter, gravitasjonsfelt osv

Anonymkode: b6b16...ec1

Se "Cosmos"-serien som ligger på youtube, forklart av Carl Sagan.

Anonymkode: cea53...ddd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, stan skrev:

Svært spennende og ikke minst svært. 

Det skjer mye spennende på fronten. Ifjor var det Pluto som ga oss noen overraskelser. Pluto, den lille planeten med det store hjertet. 

Men det som virkelig forundrer er jo hypotesene om sort materie og sort energi. Alt det vi ser er bare en liten del av av det som eksisterer. 

Det jeg lurer på er om vi står overfor et paradigmeskifte? 

 

Sort masse  og energi har ingenting med sorte hull å gjøre annet enn navnet. 

Sorte hull er jo ekstremt mye masse samlet på et lite volum. Gravitasjonen blir så stor at selv lyset ikke slipper ut. Det som er inne i et sort hull er også bortenfor de fysiske lovene vi kjenner. Derfor dukker det opp fantastiske ideer om wormholes. Selv om det er enkelte tolkninger av kvantemekanikken som antyder slike, er det aldri blitt observert noe. 

Liv på andre planeter er heller ikke observert. Men den mest fantastiske hypotesen er vel at Jorden er det eneste stedet med liv. 

forsto veldig lite av det, men sååå kult!! :D

Anonymkode: b6b16...ec1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se "Cosmos"-serien som ligger på youtube, forklart av Carl Sagan.

Anonymkode: cea53...ddd

den skal jeg prøve å få sett hihi

Anonymkode: b6b16...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen plis fortelle meg mer om dette? synes det er et såå spennende tema, men kan ingenting om det selv

Fortell meg hva som helst

Sorte hull, wormholes, romskip, liv på andre planeter, gravitasjonsfelt osv

Anonymkode: b6b16...ec1

Skulle så gjerne ha gjort. Har forelsket meg i dette i alle år. Tenk deg liv nær en dobbeltstjerne? Eller hvor psyko fort lyset går? Det går rundt jorda 7 ganger på et sekund. Allikevel bruker det over fire år til nærmeste stjerne. Det er kanskje ikke meningen at forskjellige raser skal møtes.

Jeg kunne ha fortalt mer men jeg har for lengst logget av.

Slapp av det er Internett flere steder.

I'm gone. Relax.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Lanista1984 skrev:

Skulle så gjerne ha gjort. Har forelsket meg i dette i alle år. Tenk deg liv nær en dobbeltstjerne? Eller hvor psyko fort lyset går? Det går rundt jorda 7 ganger på et sekund. Allikevel bruker det over fire år til nærmeste stjerne. Det er kanskje ikke meningen at forskjellige raser skal møtes.

Jeg kunne ha fortalt mer men jeg har for lengst logget av.

Slapp av det er Internett flere steder.

I'm gone. Relax.

 

what

Anonymkode: b6b16...ec1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OverMyKnee

Vil også anbefale Cosmos serien.

Sjekk også ut Wonders of the solar system / Wonders of the Universe / Wonders of Life seriene med Brian Cox.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig vil jeg anbefale å gå gjennom hele denne. Hver episode er en 10-12 minutter, men det er totalt 46 episoder. Så følg rådet og lag en nistepakke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

De nærmer seg veldig når det gjelder å finne en planet som er like som vår. Med nokså lik temperatur. Hvor vann er flytende.

Lurer svært på hvor mange levelige planeter det finnes i Melkeveien? Det er et eventyr å tenke på det. Hvordan er vegetasjonen?

Hvordan vil liv utvikle seg et annet sted, gitt at alt stort sett ble skapt ved tilfeldigheter her? Det er som å prøve å oppfinne en ny farge. Umulig å vite. Hadde jeg bare vært dødt i 2184 istedenfor:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs? Er du klar over at lyset går rundt jorden syv ganger på et sekund?

Jeg kaller det relativt fort. Men takk for linkene. Jeg vil sjekke dem nøyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/4/2016 at 20.18, stan skrev:

Pluto, den lille planeten med det store hjertet. 

Kremt. Pluto er da ingen planet. :opplyser: (Bare for å være litt besserwisser. Det er omtrent alt jeg kan om verdensrommet)

Anonymkode: 7f3db...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 4.4.2016 at 20.18, stan skrev:

Svært spennende og ikke minst svært. 

Det skjer mye spennende på fronten. Ifjor var det Pluto som ga oss noen overraskelser. Pluto, den lille planeten med det store hjertet. 

Men det som virkelig forundrer er jo hypotesene om sort materie og sort energi. Alt det vi ser er bare en liten del av av det som eksisterer. 

Det jeg lurer på er om vi står overfor et paradigmeskifte? 

 

Sort masse  og energi har ingenting med sorte hull å gjøre annet enn navnet. 

Sorte hull er jo ekstremt mye masse samlet på et lite volum. Gravitasjonen blir så stor at selv lyset ikke slipper ut. Det som er inne i et sort hull er også bortenfor de fysiske lovene vi kjenner. Derfor dukker det opp fantastiske ideer om wormholes. Selv om det er enkelte tolkninger av kvantemekanikken som antyder slike, er det aldri blitt observert noe. 

Liv på andre planeter er heller ikke observert. Men den mest fantastiske hypotesen er vel at Jorden er det eneste stedet med liv. 

Tror du at man vil kunne finne en måte å utforske det som finnes inne i sorte hull og få en større forståelse for det? 

Anonymkode: 59425...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at man vil kunne finne en måte å utforske det som finnes inne i sorte hull og få en større forståelse for det? 

Anonymkode: 59425...0f7

Jeg tror det, men det vil jo kreve store endringer i hvordan vi skjønner universet. Særlig relativitetsteorien må endres eller oppgraderes. 

Sorte hull er jo en konsekvens av relativitetsteorien, men også grensen for hva teorien kan beskrive. 

Relativitetsteorien har jo noen ytter grenser, sorte hull, lysfarten og big bang er de tre viktigste. Hva som skjer bortenfor vet vi ikke. Men at det er noe før big bang og at det er noe inne i sorte hull virker logisk. 

Sorte hull utfordrer også andre lover, entropien hva skjer med den?  Sorte hull ser ut til å redusere entropien, eller er entropien bevart innenfor hendelseshorisonten? 

Vi trenger nok et par Einsteiner til før vi finner ut av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at man vil kunne finne en måte å utforske det som finnes inne i sorte hull og få en større forståelse for det? 

Anonymkode: 59425...0f7

Det er vel nettopp dét CERN-forskerne i Sveits driver med. Det kommer hele tiden nyheter derfra. Selv om jeg må innrømme jeg ikke skjønner så mye er det fortsatt veldig interessant.

Anonymkode: 7f3db...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 16.6.2016 at 8.44, Lanista1984 skrev:

De nærmer seg veldig når det gjelder å finne en planet som er like som vår. Med nokså lik temperatur. Hvor vann er flytende.

Lurer svært på hvor mange levelige planeter det finnes i Melkeveien? Det er et eventyr å tenke på det. Hvordan er vegetasjonen?

Hvordan vil liv utvikle seg et annet sted, gitt at alt stort sett ble skapt ved tilfeldigheter her? Det er som å prøve å oppfinne en ny farge. Umulig å vite. Hadde jeg bare vært dødt i 2184 istedenfor:)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Circumstellar_habitable_zone

Sitat

On November 4, 2013, astronomers reported, based on Kepler data, that there could be as many as 40 billion Earth-sized planets orbiting in the habitable zones of Sun-like stars and red dwarfs in the Milky Way.

Klarer man å finne ut hva som eventuelt rører seg under isen på Europa, kan man sannsynligvis plusse på noen milliarder til på lista over hva slags planeter (og måner) som kan utvikle liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 6/21/2016 at 20.53, Lutetium 71 skrev:

https://en.wikipedia.org/wiki/Circumstellar_habitable_zone

Klarer man å finne ut hva som eventuelt rører seg under isen på Europa, kan man sannsynligvis plusse på noen milliarder til på lista over hva slags planeter (og måner) som kan utvikle liv.

Jeg tenker også at Europa har mest å by på. Å se et kamera filme under isen må bli en fest uten like. Jeg vet ikke når. Jeg bare vet at det vil skje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lanista1984 skrev:

Jeg tenker også at Europa har mest å by på. Å se et kamera filme under isen må bli en fest uten like. Jeg vet ikke når. Jeg bare vet at det vil skje.

 

Det kan være noe så enkelt som primitive bakterier, eller absolutt ingenting. Men vi får se. At det er et stort hav med oppløste mineraler under isen hjelper veldig på sjansene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.4.2016 at 20.18, stan skrev:

Svært spennende og ikke minst svært. 

Det skjer mye spennende på fronten. Ifjor var det Pluto som ga oss noen overraskelser. Pluto, den lille planeten med det store hjertet. 

Men det som virkelig forundrer er jo hypotesene om sort materie og sort energi. Alt det vi ser er bare en liten del av av det som eksisterer. 

Det jeg lurer på er om vi står overfor et paradigmeskifte? 

 

Sort masse  og energi har ingenting med sorte hull å gjøre annet enn navnet. 

Sorte hull er jo ekstremt mye masse samlet på et lite volum. Gravitasjonen blir så stor at selv lyset ikke slipper ut. Det som er inne i et sort hull er også bortenfor de fysiske lovene vi kjenner. Derfor dukker det opp fantastiske ideer om wormholes. Selv om det er enkelte tolkninger av kvantemekanikken som antyder slike, er det aldri blitt observert noe. 

Liv på andre planeter er heller ikke observert. Men den mest fantastiske hypotesen er vel at Jorden er det eneste stedet med liv. 

"Primordial black holes" er visst det som er mest "in" akkurat nå. De (om de finnes) ble sansynligvis til ved big bang, og er på størrelse med asteroider. Er det mange nok av de vil de bidra med nok masse til å forklare svart materie. Men så er det å påvise dem da? Ligo & co vil kanskje kunne brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...