Gå til innhold

En investering i helsa - mer aktivitet og litt færre kilo


Diis

Anbefalte innlegg

Viljestyrke er å bake oreo cake-pops uten å maule ingredienser underveis:fnise: Skal innrømme at jeg smakte på en kule til slutt, men må jo kvalitetssikre det jeg planlegger å overraske med på en fest i morgen! De ble ganske gode da, og jeg tror jeg overlever en smak. Ellers ble det en fin treningsøkt i dag tidlig (nesten så jeg ble redd for om jeg nærmer meg syk, for fyttirakkern som jeg svettet), men satser på det skyldes innsats:trene:

Ellers har maten vært ok, selv om det ble aaalt for lenge mellom lunsj-mellom og middag. 

Frokost: powermuffins, en banan 

Lunsj: havregrynsrundstykker, bøkrøkt skinke 

Mellom: atkins fudge caramel, Fjordland risgrøt med mango/jordbær (må bli flinkere til å ta med mer ordentlig mat når det blir så lange dager) 

Middag: sushi 

Snack: en oreo cake pop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest- silje

Oh det høres godt ut med oreo cake pops :spise:  Selvsagt måtte du sjekke om de smakte bra (kvalitetssikre de), det hadde jeg glatt gjort med minst 5 stk :klaske:

Ser ut som du hadde en veldig fin mat + treningsdag :Nikke: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.9.2016 at 18.26, gjest- silje skrev:

Oh det høres godt ut med oreo cake pops :spise:  Selvsagt måtte du sjekke om de smakte bra (kvalitetssikre de), det hadde jeg glatt gjort med minst 5 stk :klaske:

Ser ut som du hadde en veldig fin mat + treningsdag :Nikke: 

 

Kan jo ikke gi bort noe jeg ikke vet hvordan smaker:fnise: De ble godt tatt i mot da, så virket som om det falt i smak :D 

 

Bah, jeg har så mye uro i kroppen om dagen, både på skolen og hjemme. Jeg får liksom aldri slått meg til ro med noe, tenker bare på tusen irrelevante ting og klarer sjelden å konsentrere meg lenge om gangen. Føler alltid det er litt sånn i starten av semesteret, men nå har det vart irriterende lenge. Når jeg trener er jeg ganske på plass da, og det er jo fint:fnise: Men må seriøst skjerpe meg nå, og ta meg litt sammen, for tror streng talt det er det det handler om. Blir ingen master av å... Gjøre alt annet enn å skrive en master:opplyser: 

 

Sånn ellers har dagene vært fine! Helga ble en eneste lang utskeielse, men veldig, veldig hyggelig, og jeg følte litt usunn mat og sosialt samvær ga meg betraktelig mye mer livskvalitet enn å ha dårlig samvittighet for at jeg burde gjort ting annerledes. Ny uke, nye muligheter! :mrgreen: Kom meg på trening i går og hadde en fin økt, i dag ble det trappeløp - så vondt, så effektivt. Og klapp på skuldra til meg selv! Matdagen i dag: 

- frokost: powermuffins og yoghurt (jeg blir visst aldri lei, lol) 

- lunsj: havregrynsrundstykker med hamburgerrygg 

- middag: kyllingwok med eggnudler 

- snacks: en nutrilett juicy coconut (mest for å gjøre noe med søtsuget, den var dessverre ikke veldig juicy) 

Det jeg absolutt burde spise mer av om dagen er frukt og grønt, og spesielt grønt. Det er liksom så lettvint å slenge rundstykker og pålegg i sekken, men kjære vene så mye freshere det blir av litt spinat og tomat feks. Skjerpings! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens trening unnagjort! :D Det betyr fire av fire dager så langt denne uken, og det føles bra. Satser på en pause i morgen, med mindre jeg får plass på en yogatime som går ganske tidlig :)

 

I går lagde jeg søtpotetsuppe til middag, og holy moly, det er noe av det beste!! Brukte oppskriften med kokosmelk, chili og ingefær fra Trines matblogg, var raus med lime med servering, og hadde fajitas-krydret kyllingfilet ved siden av (restefest), og den litt røkte smaken fra krydderet komplementere det sure og søte helt perfekt!! Anbefales virkelig :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er med trening! Håper jeg får til en økt selv i dag når jeg kommer hjem fra reisen min! 

Og den suppa hørtes fantastisk ut! Må se om jeg finner den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Ja, jeg også må ta meg i nakkeskinnet for å ikke gjøre alt annet, enn å lese til eksamen. Nå skal jeg heldigvis ikke skrive en masteroppgave - da hadde jeg seriøst gått i grininga (!), men eksamenen jeg skal ta teller litt i forhold til å få andre jobber og selvsagt lønn, så den er viktig nok for det om det bare er en eksamen.

Åh, jeg gleder med til jeg også får tid til fire dagers trening i uka,,, det er rett og slett sårt savnet. Men det kommer seg vel, når jeg får litt bedre tid. Nå har jeg siste ferieuke, men alt annet er kommet i veien for treningen, for nå ble det tur + at vi venter besøk fra familie, og da blir det nok litt lite tid til trening. Jeg som trodde at jeg skulle være hjemme hele uka og få tid til å trene og kanskje få en bedre rutine igjen, men slik blir det altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 22.9.2016 at 9.50, elvital skrev:

Så flink du er med trening! Håper jeg får til en økt selv i dag når jeg kommer hjem fra reisen min! 

Og den suppa hørtes fantastisk ut! Må se om jeg finner den

Ble fornøyd med treninga forrige uke altså! :mrgreen: Er så gøy å komme seg i veg når det faktisk frister å dra på trening, og føler at det virkelig gir noe. Håper den følelsen vedvarer! Si i fra hvis du prøver suppa og si hva du synes:laugh:

Den 24.9.2016 at 20.13, gjest- silje skrev:

Ja, jeg også må ta meg i nakkeskinnet for å ikke gjøre alt annet, enn å lese til eksamen. Nå skal jeg heldigvis ikke skrive en masteroppgave - da hadde jeg seriøst gått i grininga (!), men eksamenen jeg skal ta teller litt i forhold til å få andre jobber og selvsagt lønn, så den er viktig nok for det om det bare er en eksamen.

Åh, jeg gleder med til jeg også får tid til fire dagers trening i uka,,, det er rett og slett sårt savnet. Men det kommer seg vel, når jeg får litt bedre tid. Nå har jeg siste ferieuke, men alt annet er kommet i veien for treningen, for nå ble det tur + at vi venter besøk fra familie, og da blir det nok litt lite tid til trening. Jeg som trodde at jeg skulle være hjemme hele uka og få tid til å trene og kanskje få en bedre rutine igjen, men slik blir det altså ikke.

Heldigvis har jeg mye sosial støtte fra de andre som også skriver, hvis ikke tror jeg det hadde gått skikkelig galt:ohmy: Det er noe spesielt med eksamener altså, en blir liksom så stressa i forkant uansett. Jeg heier på deg og har troen! :duskedame:
Jeg har jo vanvittig fleksible hverdager, som student i avstandsforhold og deltidsjobb som jeg selv styrer helt og holdent. Kommer aldri til å få det så bekvemmelig med tanke på disponering av tid, så må bare nyte det nå! Det virker jo som om du har en del flere ting å forholde deg til, og da er det jo ikke alltid like lett å prioritere, det er rett og slett andre hensyn en må ta. Håper det var koselig med besøk, og at denne uka klaffer litt bedre treningsmessig :mrgreen:

 

Jeg har hatt en fin helg, og en foreløpig fin start på uka. Men - jeg merker at jeg plutselig ikke er såå nøye på godteri og sånn i helgene, og det er egentlig litt ugreit. Jeg var jo så inne i en god stream der, tok en bit og var fornøyd, men nå er det sånn at jeg craver i helgene, og jeg føler at jeg fort tar en bit "uten å tenke", og jeg vet det høres helt idiotisk ut. Alt med måte, nå skal jeg bli mer bevisst igjen - hva vil jeg ha, hvorfor, og hva gir det meg? Mat blir liksom noe helt annet, men sukker og fett er så unødvendig å bare spise for mye av. Ikke at det er noe krise eller noe altså, men må bare ta meg selv litt i nakken igjen :mrgreen: Det skal jeg klare! Ellers er jeg stort sett fornøyd med maten og hvordan det går, så der er det jo bare å keep up the good work tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje
23 timer siden, Diis skrev:

Ble fornøyd med treninga forrige uke altså! :mrgreen: Er så gøy å komme seg i veg når det faktisk frister å dra på trening, og føler at det virkelig gir noe. Håper den følelsen vedvarer! Si i fra hvis du prøver suppa og si hva du synes:laugh:

Heldigvis har jeg mye sosial støtte fra de andre som også skriver, hvis ikke tror jeg det hadde gått skikkelig galt:ohmy: Det er noe spesielt med eksamener altså, en blir liksom så stressa i forkant uansett. Jeg heier på deg og har troen! :duskedame:
Jeg har jo vanvittig fleksible hverdager, som student i avstandsforhold og deltidsjobb som jeg selv styrer helt og holdent. Kommer aldri til å få det så bekvemmelig med tanke på disponering av tid, så må bare nyte det nå! Det virker jo som om du har en del flere ting å forholde deg til, og da er det jo ikke alltid like lett å prioritere, det er rett og slett andre hensyn en må ta. Håper det var koselig med besøk, og at denne uka klaffer litt bedre treningsmessig :mrgreen:

 

Jeg har hatt en fin helg, og en foreløpig fin start på uka. Men - jeg merker at jeg plutselig ikke er såå nøye på godteri og sånn i helgene, og det er egentlig litt ugreit. Jeg var jo så inne i en god stream der, tok en bit og var fornøyd, men nå er det sånn at jeg craver i helgene, og jeg føler at jeg fort tar en bit "uten å tenke", og jeg vet det høres helt idiotisk ut. Alt med måte, nå skal jeg bli mer bevisst igjen - hva vil jeg ha, hvorfor, og hva gir det meg? Mat blir liksom noe helt annet, men sukker og fett er så unødvendig å bare spise for mye av. Ikke at det er noe krise eller noe altså, men må bare ta meg selv litt i nakken igjen :mrgreen: Det skal jeg klare! Ellers er jeg stort sett fornøyd med maten og hvordan det går, så der er det jo bare å keep up the good work tenker jeg. 

Ja, jeg er på tredje økt denne uka nå, så litt bedre er det blitt! Og så har jeg tatt meg selv i nakkeskinnet, da jeg har slitt med motivasjonen også :snurt: Men tenker det kommer nå :) 

Jeg også har tatt for meg dette med snopet, jeg ser det at jeg får så mye mer lyst på når jeg hele tiden tillater meg selv litt her og litt der, og så blir litt til mye.. Så jeg har nå helt stopp på alt som trigger den lysten :) Det er bra at du ser det selv, jeg hadde jo mange slike uvaner som jeg måtte kvitte meg med, og som jeg jobbet bort, men jeg kjenner at de kan snike seg tilbake igjen hvis jeg ikke passer på :filer: Og jeg har ingen planer om å legge på meg igjen, nå har jeg holdt vekten i noen år, og jeg jobbet så hardt for å få bort de kiloene, at jeg jaggu meg ikke skal la de komme tilbake :opplyser:  Og som du skriver så er sukker og fett totalt unødvendige kalorier å få i seg. Du klarer det nok helt garantert :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2016 den 21.29, gjest- silje skrev:

Ja, jeg er på tredje økt denne uka nå, så litt bedre er det blitt! Og så har jeg tatt meg selv i nakkeskinnet, da jeg har slitt med motivasjonen også :snurt: Men tenker det kommer nå :) 

Jeg også har tatt for meg dette med snopet, jeg ser det at jeg får så mye mer lyst på når jeg hele tiden tillater meg selv litt her og litt der, og så blir litt til mye.. Så jeg har nå helt stopp på alt som trigger den lysten :) Det er bra at du ser det selv, jeg hadde jo mange slike uvaner som jeg måtte kvitte meg med, og som jeg jobbet bort, men jeg kjenner at de kan snike seg tilbake igjen hvis jeg ikke passer på :filer: Og jeg har ingen planer om å legge på meg igjen, nå har jeg holdt vekten i noen år, og jeg jobbet så hardt for å få bort de kiloene, at jeg jaggu meg ikke skal la de komme tilbake :opplyser:  Og som du skriver så er sukker og fett totalt unødvendige kalorier å få i seg. Du klarer det nok helt garantert :hoppe:

Så flink du er! Det er ikke alltid så lett å finne ut av om man faktisk ikke er motivert til å trene, eller om man bare har litt vondt i viljen:fnise: Satser på det blir bra fremover! Jeg er så veldig enig med deg angående mat og snop; jeg er veldig for å kunne nyte et kakestykke en gang innimellom, jeg synes jo sjokolade er fantastisk godt, og vil kunne unne meg det en sjelden gang. MEN - det må være fordi det gir meg noe, og ikke fordi det blir sånn automatisk småspising hvor du glemmer smak og hvor mye det egentlig er. Og det siste poenget er det beste - tenk så hardt man har jobbet for noe, en kan jo ikke la det gå til spille på grunn av noen teite uvaner som kommer snikende tilbake:opplyser:

Det har jeg også tenkt en del på i det siste, tiden fremover, når jeg har kommet ned dit jeg vil - hvordan jeg skal spise meg forsiktig opp igjen, hvordan ikke bli deppa av svingninger på vekta, osv. Jeg synes jo selv jeg har et ganske avslappet forhold til det hele sånn egentlig, men jeg er faktisk utrolig stolt av meg selv (og litt imponert over at jeg har fått det til), og det er så mange skrekkhistorier om forbrenningen som fuckes, at folk bare raser opp igjen etterpå, også videre. Jeg prøver å bare skyve det bakover i hjernen og fortsette i den gode flowen jeg er, men tenker på det titt og ofte... Hm. Utrolig flink du har vært som har holdt deg nede, jeg håper jeg klarer det samme! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn ellers: denne uka har jeg trent/vært i aktivitet hver eneste dag!! Eller, på tirsdag var det yoga og i dag var det en ganske kort økt, men fortsatt, jeg er dritfornøyd, satser på det blir en liten økt på søndag også. Det er så gøy å synes det er gøy å dra på trening:fnise: Det er liksom ikke noe tvangspreget, men jeg gjør det fordi det gir meg noe. Det er litt sånn, jeg kan faktisk ikke dra på alle gruppetimene jeg vil fordi det kræsjer og sånn:trene: Må prøve å finne en rutine hvor jeg får skvist inn litt svømming, og gjør ting som en faktisk kan se litt framgang på, sånn at det ikke bare blir "suppetrening" hvor jeg fyker fra sted til sted og aldri får gjort noe konsekvent. Egentlig hadde det vært dødskult med et lite styrkeprogram på de store baseøvelsene+pull ups-trening (det vil jeg få til), men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal få det til å funke med alt annet jeg vil gjøre... Ikke så lett å prioritere alltid! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har veid meg nå, og var med blandede følelser jeg gikk på i dag - jeg hadde jo håpet på litt nedgang, har jo hatt en del bra dager i det siste, men også litt flere utskeielser enn i vår. Nå vet jeg ikke helt hva som er utslagsgivende her, men der hadde det ikke skjedd mye i alle fall:sukk: Eller, det var mye mer stabilt enn forrige gang jeg veide meg, da hoppet vekta litt opp og ned, og den viste nok noen hundre gram mindre i dag enn forrige gang, men det er sånn 3-4 uker siden... Bah. Det positive er jo riktig nok at det ikke har gått oppover, og jeg er cirka 300 gram fra å runde mitt andre runde tall! Og det er jo ganske kult. Får bare stå på videre, bli enda flinkere til å logge mat, også er jeg veldig gira på å komme i gang med svømmingen igjen, blir litt lite kondisjon når jeg er tilbake i byen. Svømming allerede i morgen, kanskje? :mrgreen: I dag kom jeg meg på trening 07.15 og er veldig fornøyd med det! 

Gårsdagens mat: 

- frokost: soyamelk-espresso, powermuffins, dobbel 0-yoghurt 

- lunsj: fire rugsprø, en halv liten avokado, kalkunfiletpålegg, laks på tube-pålegg 

- mellom: atkins fudge caramel, gulrøtter (var tom for yoghurt, da ble det nødløsning) 

- middag: søtpotetsuppe, litt tacokjøttrester, en tortilla 

En nokså bra matdag, føler den største mangelen min om dagen er frukt og grønt. Prøver å få med meg litt salat/paprika/squash et eller annet til lunsjen, og må få inn mer grønt til kvelds. I dag tror jeg det blir kyllingwok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje
2 timer siden, Diis skrev:

Lenge siden jeg har veid meg nå, og var med blandede følelser jeg gikk på i dag - jeg hadde jo håpet på litt nedgang, har jo hatt en del bra dager i det siste, men også litt flere utskeielser enn i vår. Nå vet jeg ikke helt hva som er utslagsgivende her, men der hadde det ikke skjedd mye i alle fall:sukk: Eller, det var mye mer stabilt enn forrige gang jeg veide meg, da hoppet vekta litt opp og ned, og den viste nok noen hundre gram mindre i dag enn forrige gang, men det er sånn 3-4 uker siden... Bah. Det positive er jo riktig nok at det ikke har gått oppover, og jeg er cirka 300 gram fra å runde mitt andre runde tall! Og det er jo ganske kult. Får bare stå på videre, bli enda flinkere til å logge mat, også er jeg veldig gira på å komme i gang med svømmingen igjen, blir litt lite kondisjon når jeg er tilbake i byen. Svømming allerede i morgen, kanskje? :mrgreen: I dag kom jeg meg på trening 07.15 og er veldig fornøyd med det! 

Gårsdagens mat: 

- frokost: soyamelk-espresso, powermuffins, dobbel 0-yoghurt 

- lunsj: fire rugsprø, en halv liten avokado, kalkunfiletpålegg, laks på tube-pålegg 

- mellom: atkins fudge caramel, gulrøtter (var tom for yoghurt, da ble det nødløsning) 

- middag: søtpotetsuppe, litt tacokjøttrester, en tortilla 

En nokså bra matdag, føler den største mangelen min om dagen er frukt og grønt. Prøver å få med meg litt salat/paprika/squash et eller annet til lunsjen, og må få inn mer grønt til kvelds. I dag tror jeg det blir kyllingwok :)

 

Teller du kcal enda, slik du gjorde i starten?

Det er kjedelig når vekta står i ro og man selv føler at man har gjort en god jobb. Men det er jo kjempebra at du nå er bare noen få hundre gram unna ditt neste tall :hoppe:

Jeg tror ikke en kan "ødelegge" forbrenningen, men en kan gjøre det vanskeligere for kroppen å forbrenne, ved at en går ned for raskt og spiser for lite (mister mye muskelmasse) + trener for mye over en lang periode, så kan kroppen sette ned fettforbrenningen fordi den trenger energi til andre viktige prosesser i kroppen. Og hvis en da begynner å spise normalt så vil kroppen også lagre mer fett, fordi den følte nød når den måtte spare på visse prosesser og at en mangler en del muskelmasse som gjør at kroppen forbrenner mer. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg for det, da det ser ut som om du gjør dette på en veldig sunn og god måte :)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2016 den 11.47, gjest- silje skrev:

 

Teller du kcal enda, slik du gjorde i starten?

Det er kjedelig når vekta står i ro og man selv føler at man har gjort en god jobb. Men det er jo kjempebra at du nå er bare noen få hundre gram unna ditt neste tall :hoppe:

Jeg tror ikke en kan "ødelegge" forbrenningen, men en kan gjøre det vanskeligere for kroppen å forbrenne, ved at en går ned for raskt og spiser for lite (mister mye muskelmasse) + trener for mye over en lang periode, så kan kroppen sette ned fettforbrenningen fordi den trenger energi til andre viktige prosesser i kroppen. Og hvis en da begynner å spise normalt så vil kroppen også lagre mer fett, fordi den følte nød når den måtte spare på visse prosesser og at en mangler en del muskelmasse som gjør at kroppen forbrenner mer. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg for det, da det ser ut som om du gjør dette på en veldig sunn og god måte :)  

 

Ja, men er nok ikke like mye på det som jeg var, føler jeg har litt mer oversikt nå - men jeg bør bli flinkere igjen, for gjort å spise for lite, det er egentlig det største problemet... Utskeielser gidder jeg sjelden ta med, jeg tar det for det de er, og det er bare deprimerende å se det skyte i været de gangene jeg gjør noen unntak:fnise: Nå vet jeg jo og at det ikke skjer så ofte akkurat, hadde vært noe annet hvis plutselig annenhver dag hadde vært alt for mye. Skal sies at jeg veide meg igjen i går tidlig, på vekta på treningssenteret, og den viste 300 gram mindre enn hjemme - ergo bare 5 gram(!!) i følge den før jeg er nede på helt rundt tall. Det er jo mange ting som påvirker litt fra dag til dag, så ser ikke så svart på det egentlig. Får bare spise bra og bevege meg, og sjekke igjen om noen uker :)

 

Hm, takk for fornuftige ord! Jeg håper jo at det går fint, og som du sier, jeg føler ikke akkurat at jeg har gjort dette på en veldig destruktiv måte, nøkkelen er vel å fortsette med de gode vanene, og det er jo virkelig det jeg vil også. 

 

I går ble det svømming (hurra), og 2000 meter bryst gikk overraskende lett og fint :) Neste gang skal jeg ta på meg klokka og se hva spennende den kan fortelle meg om økta. I dag ble det styrkesirkel-time i dag tidlig, og i morgen blir det treningsfri. Woop!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest- silje
På ‎06‎.‎10‎.‎2016 den 10.24, Diis skrev:

Ja, men er nok ikke like mye på det som jeg var, føler jeg har litt mer oversikt nå - men jeg bør bli flinkere igjen, for gjort å spise for lite, det er egentlig det største problemet... Utskeielser gidder jeg sjelden ta med, jeg tar det for det de er, og det er bare deprimerende å se det skyte i været de gangene jeg gjør noen unntak:fnise: Nå vet jeg jo og at det ikke skjer så ofte akkurat, hadde vært noe annet hvis plutselig annenhver dag hadde vært alt for mye. Skal sies at jeg veide meg igjen i går tidlig, på vekta på treningssenteret, og den viste 300 gram mindre enn hjemme - ergo bare 5 gram(!!) i følge den før jeg er nede på helt rundt tall. Det er jo mange ting som påvirker litt fra dag til dag, så ser ikke så svart på det egentlig. Får bare spise bra og bevege meg, og sjekke igjen om noen uker :)

 

Hm, takk for fornuftige ord! Jeg håper jo at det går fint, og som du sier, jeg føler ikke akkurat at jeg har gjort dette på en veldig destruktiv måte, nøkkelen er vel å fortsette med de gode vanene, og det er jo virkelig det jeg vil også. 

 

I går ble det svømming (hurra), og 2000 meter bryst gikk overraskende lett og fint :) Neste gang skal jeg ta på meg klokka og se hva spennende den kan fortelle meg om økta. I dag ble det styrkesirkel-time i dag tidlig, og i morgen blir det treningsfri. Woop!

 

Jeg tørr ikke å veie meg på andre vekter, da vekta min er noen år gammel, så jeg er livredd for å få sjokk, hvis andre vekter sier mer... :fnise:

Ved vektnedgang så er det jo ofte at en kommer til en plass der vekten bare stopper opp, så det kan være du er på noe slikt. Hadde jeg vært deg så hadde jeg telt kaloriene i noen dager og hvis du ligger gjennomsnittlig rundt 1500 - eller mindre, så hadde jeg økt litt. Det er ofte at å spise litt mer kan sette fortgang vekten, hvis en har ligget lavt over en periode. Ellers så hadde jeg ikke stresset med det, det å gå ned i vekt tar tid, det er ikke gjort på dagen. Og man skal tross alt ha det bra med seg selv underveis i prosessen, og da hjelper det ikke å stresse med det.

Flink du har vært å svømt, og 2000m da  :ohmy: Hadde ikke overlevd tror jeg :rodme: Er det noe jeg ikke kan / eller fordrar så er det svømming (!)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2016 den 19.11, gjest- silje skrev:

 

Jeg tørr ikke å veie meg på andre vekter, da vekta min er noen år gammel, så jeg er livredd for å få sjokk, hvis andre vekter sier mer... :fnise:

Ved vektnedgang så er det jo ofte at en kommer til en plass der vekten bare stopper opp, så det kan være du er på noe slikt. Hadde jeg vært deg så hadde jeg telt kaloriene i noen dager og hvis du ligger gjennomsnittlig rundt 1500 - eller mindre, så hadde jeg økt litt. Det er ofte at å spise litt mer kan sette fortgang vekten, hvis en har ligget lavt over en periode. Ellers så hadde jeg ikke stresset med det, det å gå ned i vekt tar tid, det er ikke gjort på dagen. Og man skal tross alt ha det bra med seg selv underveis i prosessen, og da hjelper det ikke å stresse med det.

Flink du har vært å svømt, og 2000m da  :ohmy: Hadde ikke overlevd tror jeg :rodme: Er det noe jeg ikke kan / eller fordrar så er det svømming (!)

 

Haha! Hvis det er en trøst kjenner jeg fort på det samme, jeg brukte noen sekunder på å bestemme meg, men jammen meg gjorde jeg det, og det gikk overraskende bra:fnise: Men fra spøk til alvor, det med vekter er noe merkelige greier. Den jeg har hjemme er stort sett ganske konsistent, men det kan være nok at jeg snur den andre vegen enn den vanligvis står, eller at den står et annet sted i rommet, og den viser ulikt, både opp og ned. Derfor har jeg funnet et sted jeg setter den, og håper at selv om tallet i seg selv kanskje er litt feil, er variasjonen fra uke til uke riktig - og da får det bare være:fnise:

Hm, takk for gode råd! Logging starter nu, også ser vi det an. Ja, jeg har egentlig tenkt en del på i det siste, alt i alt er det viktigste at jeg har det bra med meg selv - og det synes jeg virkelig at jeg har om dagen, og akkurat nå kjenner jeg ikke noe stress med noen ting. Aller mest er jeg stolt av hva jeg har fått til! :mrgreen:

I helga ble det nok en opptur på treningsfronten! Jeg har jo en fast joggerunde som er enten 4,2 km eller 5 km, avhengig av hvordan jeg legger den opp. I helga kjørte jeg på med 4,2 km x2!! Det høres kanskje ikke så mye ut, men for meg som aldri har jogget mer enn 5 km var dette virkelig en seier. Den første runden tok jeg det superrolig, passet på pulsen og kjente godt etter i beina, mens andre runden jogget jeg mer slik jeg vanligvis ville gjort, uten å dra på noe særlig noe sted. Wii! Det gikk så overraskende fint, og frister virkelig til gjentakelse. Klappet meg selv godt på skuldra da jeg var ferdig etterpå :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det kettlebell, og i dag har jeg svømt! 2100 meter, brukte cirka 47-48 min på 2000 - det er jeg ganske fornøyd med! Skal sies at jeg dro på litt på slutten da, men det føltes greit overkommelig. Crawlet noen lengder også, det må jeg bare bli bedre på. Fornøyd, for en bra start på dagen! :mrgreen:

Gårsdagens mat, regner med dagens blir veldig lik: 

- frokost: powermuffins, dobbel 0, soyamelk-espresso

- lunsj: havregrynsrundstykker med skinke og paprika 

- mellom: skyr, gulrøtter

- middag: restekyllingsuppe med kyllingfilet, buljong, spinat, gulrot, sjalottløk, ingefær, hvitløk

- snacks: mandler og en skje cottage cheese med honning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forrige uke ble super, i alle fall på treningsfronten! 

mandag: kettlebell 

tirsdag: svømming

onsdag: styrkegruppetime

torsdag: styrke- og kondisgruppetime

fredag: gåtur på cirka fem kilometer 

lørdag: joggetur 8,5 km (!!) pluss en gåtur på et par kilometer (mye oppover og nedover) 

Herregud så herlig! Det eneste som føltes litt tiltak var joggeturen på lørdag, for jeg måtte stå opp nokså tidlig for å rekke det før frisøren klokka 09.00. Da jeg var klar for å starte 07.15 var det fortsatt bekmørkt, haha... 

 

Ellers har det også vært ganske bra på matfronten, men, litt mye utskeielser i helga, igjen. Fader, trodde jeg var over det der! Det sa jeg for så vidt for to helger siden også, helgen etter det var bra, men denne helga tok det litt av igjen. Jaja. Gjort er gjort, nå skal jeg jobbe for å holde meg i skinnet frem til jul! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten! I helga hadde jeg en litt... Merkelig opplevelse! Var hos faren+samboer til kjæresten på besøk, de jeg skrev om litt tidligere her som kan ha en tendens til å pushe typisk kaker, brus og godteri. Vi var der som vanlig, jeg spiste et par sjokoladebiter og drakk glasset med Solo jeg ikke kom unna, og i det vi står i døra sier plutselig samboeren "Nei Diis, nå må du begynne å spise igjen! Ser jo det stikker ut *etellerannet* ved hofta di!" og jeg bare: ".......hæ? Eh, jeg spiser jeg", jeg ble så overrumplet at jeg ikke visste hva jeg skulle svare. Ja, jeg har fått høre fra flere at jeg har blitt tynnere, men det der var da ganske ufint, sånn egentlig?? For det første er det ingen fare for at det stikker ut noe som helst fra hofta mi (hadde nesten lyst til å vrenge av meg klærne og bare "se her, ser du noe som stikker ut eller?! :fnise:), men sånn seriøst, med en BMI på sånn 22, og et kosthold hun ikke har peiling på, synes jeg det var en ekstremt unødvendig kommentar. En ting hadde vært om jeg faktisk hadde blitt radmager, men det har jeg på ingen måte og har heller ingen intensjon om å bli, men igjen, hun vet jo virkelig ingenting om meg og min hverdag. Blir ikke det nesten litt det samme som om jeg skulle sagt "skal du virkelig ha et kakestykke til?" med en tilhørende kommentar om kropp? 

 

Unødvendig, altså. Ikke at det gikk noe voldsomt inn på meg eller noe, bare unødvendig når folk blander seg i ting de ikke har peiling på! Jeg skjønner jo at det sikkert gjenspeiler en slags bekymring, men det er ingen grunn til bekymring, og en litt lite gjennomtenkt måte å si det på. 


Jaja! Uka er ellers godt i gang, med kettlebell i går og svømming i dag tidlig. Maten har vært bra så langt, med unntak av middagen som i går ble inntatt på Villa Paradiso... Ups. Var en sosial sammenkomst jeg ikke kom ut av rett og slett, men når det er sagt, smakte pizzaen nydelig etter trening og god og sunn mat tidligere på dagen. Håper alle får en flottandes uke! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Åh bare vent! Det blir mange av de kommentarene der du... Jeg har hørt alt fra at gubben spiser min mat - at jeg har spisevegring - ikke bli tynnere - ikke få mer muskler - ikke tren slik eller slik, eller spis det eller det - at det ikke er mer igjen av meg - at jeg er et "usunt" forbilde for datteren min, siden jeg har tatt så mye av - at det er like farlig å være for tynn som tykk. Og lista fortsetter.. Det verste er at jeg har et ganske bra kosthold og at jeg aldri har vært "tynn". Slank ja og en liten periode som litt mager på overkroppen, men den var kortvarig da jeg så selv at det ikke så bra ut. Men jeg har fått disse kommentarene hele veien! Folk blander seg og snakker om ting de ikke har peiling på. Og nå som normalvektig og midt på skalaen bmi messig så får jeg fremdeles slike kommentarer. Jeg føler at det er så mye lettere å kommentere den veien, enn når folk er større. Når jeg var større, så var jeg usunn og et temmelig dårlig forbilde for jentungen. Nå som jeg ikke har særlig med astma lengre og spiser sunt og bra, nei da er det farlig da - nå når jeg ikke risikerer livsstilssykdommer lengre  :daane:

Ikke ta det til deg, det er bare folk som ikke vet hva de snakker om. Jeg vet ikke hvorfor folk har et behov for å snakke slik til andre mennesker, men du vet jo selv hva du spiser og at du har det bra med deg selv, så bare å overse det og tenke at de ikke vet bedre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til kommentarene, særlig fra mamma og bestemor. Også fra særlig et par søsken ift kaker/mat. Bare overhør det, selvom det ikke er så lett.

Høres ut som at treningen går fint for tiden - så deilig! Du er flink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...