Gå til innhold

En investering i helsa - mer aktivitet og litt færre kilo


Diis

Anbefalte innlegg

Oisann! Jeg er i live, men plutselig skjedde det veldig mye greier forrige uke. Det ble tre treningsøkter, en kjip forkjølelse, lange dager på jobb og invasjon av slektninger på besøk fra torsdag. Søndag morgen var jeg på Gardrermoen så tidlig at jeg holdt på å kaste opp fordi jeg var trøtt (og jeg er a-menneske, altså:fnise:), og etter det har jeg vært på ferie. Det betyr nok en gang langt fra innafor kosthold, men føler jeg har klart meg helt ok så langt. På ferie skal det være innafor å kose seg litt, men skal være litt ekstra bevisst denne gangen. 

 

I dag skal vi på et hotell som jeg tror har både treningsfasiliteter og svømmebasseng!!! Det blir bra, satser på en ålreit økt der - treningsklærne er med i bagen :mrgreen: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 6. juli 2016 at 20.56, gjest- silje skrev:

Flinka :danse: Gratulerer med vektnedgang! 1,2kg er jo kjempebra :hoppe:

Kan jeg spørre hvor mye du har gått ned til sammen og hva det neste målet du tenker kommer til å bli?

Takk!! Det har blitt 8,6 kg nå, første mål var 9 - men jeg kommer nok til å fortsette, jeg gjør jo forsåvidt det nå også, og går gjerne ned litt til. Jeg vet faktisk ikke helt hva som er realistisk, men jeg tenker at 5 til bør være uproblematisk :) 

Den 7. juli 2016 at 9.48, Rainbow skrev:

Gratulerer med vektnedgang! Og syns du er kul og tøff som trener ute hvis folk kan se deg, det hadde jeg hatt helt noia for, tror jeg. Men man må vel kanskje klare å koble det ut. Nå når vi skal få hus tror jeg at jeg skal kjøpe kettlebells også, det er jo veldig praktisk å trene med. Ønsker meg så mye treningsutstyr, men er jo håpløst for andre (som mamma og pappa) å kjøpe, så det er vrient å ønske seg i gave. 

Hvordan setter du opp programmene dine? Litt tilfeldig eller planlegger du utfra noe andre har laga? Uansett er det gøy å se beskrivelser av øvelsene og hvor tunge vekter du bruker! :)

Takk! Jeg slipper litt billig unna, er jo ikke så mange som går forbi - jeg tenker litt sånn "se så flink jeg er som trener" (litt teit, men samme det :mrgreen:), så blir det liksom ikke noe stress :) det varierer litt; det forrige programmet er en direkte kopi av en gruppetime, ellers pleier jeg å sy sammen litt selv, med øvelser jeg er kjent med fra timer :) Kommer litt an på hva jeg vil den dagen, men digger kettlebells, så prøver å bruke de så mye som mulig!

Den 7. juli 2016 at 10.01, rh1 skrev:

Hurra, så gøy!!! Flinka, du har jo kommet kjempelangt !  :hoppendeglad:
Og modig med ute-trening, altså. Tror jeg hadde tenkt meg om 10 ganger før jeg hadde våget. :P Men kult! 


 

Takk :hoppe: Føles nesten som om jeg har en personlig heiagjeng, og det er veldig kult :mrgreen: Som sagt, det er utrolig hva man blir vandt(vant?) til - og inne og i garasjen er det ikke høyt nok under taket til kettlebells så:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ferieturens nok første og sikkert eneste treningsøkt unnagjort!:hoppe: Det ble 20 minutter ganske intenst på ellipse, pluss 3x10 halo chops (10 kg), 3x10 roing (begge armer samtidig), og 3x10 squats (10 kg). Som dere kanskje skjønner, de hadde ikke det største utvalget av utstyr, og jeg hadde hverken overskudd eller nok strøm på mobilen til å gønne skikkelig på, haha. Men det ble i alle fall en økt, og bare det er jo bra! Susa rundt i svømmebassenget en halvtimes tid etterpå, det var superdigg :mrgreen: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en treningsøkt til på ferie! 30 minutter ellipse, og litt enkel styrke - squats, klatreplanke, clean & jerk og roing. Fornøyd med det, selv om det nok ikke veide opp for ferieuka, så holdt jeg meg i alle fall i aktivitet - og det er jo noe av formålet med dette prosjektet, strengt talt, så da får ferie være ferie. 

 

Nå er jeg tilbake på jobb, og der blir jeg frem til skolestart om fire ukers tid. I går ble det 14 000 skritt (takk jobb og Pokemon go:fnise:), i dag var planen å stå  opp tidlig å jogge, men selvsagt klarte jeg å skru av vekkerklokka i stedet for å sette på slumring... :dry: Er det mulig, sånt sløveri må det bli slutt på. Satser på det blir en tur etter jobb i stedet! Evt en lang tur på pokemonjakt :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror endelig jeg har skjønt hva folk mener med at trening føles så bra! Eller, på en måte var det fordi jeg opplevde nettopp den motsatte effekten ved fravær av trening:fnise: I følge kjæresten min gikk jeg nemlig og småfurtet hele tirsdagen, og han mente det var fordi jeg forsov meg til jogginga.  Når jeg tenker over det kan det nok hende han har rett - i så fall er jeg veldig fornøyd med den utviklingen :mrgreen: 

 

I går og i dag derimot! Jeg nærmest spratt opp av senga, og rakk fint å løpe før jobb. I går tok jeg det litt rolig (og fanget to pokemon), så tida ble helt OK - i dag derimot, kjente jeg på at jeg hadde litt mer fres innabords, og endte opp med sesongens og tidenes beste tid for min del på runden:hoppe: Det er gøy! I skrivende stund har jeg fått pulsen ned i hundre og sitter på trappa og kjenner svetten renne nedover brystet, haha. Nå inn til dusj, kokt egg og powermuffins!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har det vært flaut stille i det siste! Dagene går i ett, i hovedsak til jobbing og litt jogging. Denne uka har jeg vært i halvdårlig form, og har derfor latt være å jogge av den enkle grunn at jeg tror det bare gjør vondt verre. Forrige uke ble det derimot tre joggeturer og en fin sykkeltur, ble også en sykkeltur denne uka - men bare 1,7 mil i veldig flatt og lettvint terreng på en veldig lettsyklet sykkel. Blir jo litt gåing da, er dessverre bitt av pokemonbasillen :fnise: Maten går helt ok, noen dager er helt innafor, mens andre dager går drit. 

 

Jeg merker at jeg blir litt mer slepphendt nå, men samtidig, når jeg tar et skritt tilbake og tenker over hva jeg faktisk har oppnådd og hva jeg vil oppnå, går det ganske fort over - heldigvis. Jeg merker også at jeg mye, mye fortere blir mett på søtt enn hva jeg gjorde før, og det er jeg veldig glad for! For all del, jeg kan nok lett smelle nedpå en sjokolade nå også, men det smaker liksom ikke så godt etter en del biter - jeg blir liksom nokså fornøyd, heldigvis. 

 

Det kommer nok ikke til å være noe voldsom aktivitet her de kommende ukene heller, da jeg stort sett gjør det samme - skal prøve å skrive når jeg har trent da, legge litt press på meg selv :mrgreen: Er tilbake for fullt rundt skolestart, det blir gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg har vært innom her! Så gøy at du har treningsglede, og at du går på Pokemon-jakt:laugh:
Og som du påpeker - det er jo det store bildet som teller! En dårlig dag eller uke er ikke krise - det er de jevnt over gode vanene og rutinene som gjør den store forskjellen! Nyt sommeren videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er syk på tredje uka - herlig... Jeg kom meg endelig til lege, og fikk påvist lungebetennelse - great! Riktig nok en snill en, men har fått noen dagers sykemelding og antibiotika. Ergo ingen trening på en stund til, og det er kanskje like greit. Her om dagen skulle jeg hjelpe kjæresten å løfte noe tungt (veide typ 60 kg som vi skulle ta sammen). Jeg klarte løftet, men ble så sliten at jeg begynte å grine etterpå, er det mulig...:fnise: Menmen, better times to come! Mens jeg ligger på sofaen og prøver å ikke snikspise svenskegodisen mamma har handlet, vil jeg benytte anledningen til å takke produktutviklerne av følgende produkter, for å gjøre det mulig å spise snacks for en som egentlig ikke skal gjøre nettopp det: 

- Solo super og pepsi max 

- Propud med smaken creamy hazelnut 

- Alpro soyapudding med sjokoladesmak 

- Atkins fudge caramel (HJERTE) 

- Skyr kokos, vanilje og kaffe og vanilje (selv om sistnevnte inneholder litt for mye sukker) 

- sjokoladeproteinpulver (plutselig blir nøytral kesam spiselig)

- Friskis/Fruitero saftis, som inneholder cirka 60 kalorier og smaker mye diggere enn feks Lollipop 

...og til alle som fant ut at det var en god ide å dyrke shitloads av bringebær, jordbær, blåbær og vannmelon. Dere ruler alle sammen :mrgreen:

 

(Som dere kanskje skjønner, er jeg ikke så god til å være syk. Vil bli frisk, NÅ!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, riktig god bedring til deg, og ta vare på deg selv! 
Hvis det er noen trøst er jeg blitt dårlig (igjen-går det virkelig an?!) jeg også :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.8.2016 at 23.55, elvital skrev:

Huff da, riktig god bedring til deg, og ta vare på deg selv! 
Hvis det er noen trøst er jeg blitt dårlig (igjen-går det virkelig an?!) jeg også :/

Takk! Har flatet ut på sofaen, sovet mye, sett alt for mye dritt på tv, og fått lest litt. Også prøver jeg å drikke mye, det har gått en del Farris Bris for å si det sånn:fnise: Ånei, det er så bortkastet å bruke tid på å være syk! God bedring til oss altså, håper det går fort over :) Var veldig greit å få antibiotika etter å ha vært dårlig to ukers tid, håper den kicker inn ganske snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg :( tre uker er fryktelig lenge! Har ikke hørt om så mange lungebetennelser som varer i to uker engang. Farris er supert, ja, har vært min redning mang en gang når jeg har vært syk også:) klem til deg, håper du snart er frisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, ok, nå, bare HERREGUD hva har skjedd egentlig? Måtte få i gang nye macen for å oppdatere nå, haha! Fordi - jeg gikk på vekta nå, og det har jeg ellers gjort bare en gang i sommer. Og, for å si det sånn - jeg hadde i beste fall håpet på stillstand og var egentlig forberedt på litt oppgang, for selv om jeg har tatt en del fornuftige valg i sommer, har jeg også tatt en del som ikke har vært så fornuftige. I tillegg har jeg vært syk de tre siste ukene, hvorav trening har blitt byttet ut med å ligge på sofaen (eller, var på jobb i de to av de, da). Uansett - jeg veide meg i dag, og... :hoppe:

 

Vekta viser FIRE!!! kg mindre forrige gang! Hvordan i alle verdens dager er det mulig??? Tar ingenting for gitt nå altså, og skal veie meg igjen i morgen tidlig, sånn for å kontrollsjekke, haha.... Men hvis det stemmer, er jeg i så fall veldig, veldig fornøyd, og veldig, veldig overrasket! :mrgreen: I så fall er jeg ikke så veldig langt unna nok et rundt tall, og til sammen sånn 12 kg siden mars. Seriøst? Jeg tror liksom ikke på det, så skal ikke ta helt av før jeg har tatt noen kontroll-veiinger:fnise:

 

Uansett, det var dagens utbrudd fra meg! Jeg er forresten tilbake i byen, og i dag var jeg ikke snørrete når jeg våkna. Det betyr forhåpentligvis ganske snart normaltilstand igjen, og trening! Og, det savner jeg faktisk overraskende mye etter tre uker uten. Jeg håper dette blir en fin høst :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens frokost: kalkunbacon (halve pakka, cirka 50 g), speilegg, tomat, agurk, spinat og to rugsprø med sukkerfritt jordbærsyltetøy som "dessert" :mrgreen: Blir godt med skikkelige rutiner igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du er på bedringens vei - eller nesten helt frisk! Og wow, gratulerer med fire kilo ned! Kanskje kroppen din trengte pause og utnytta den godt! 

Innmari bra den lista di over ting som smaker godt og ikke er usunt. Må prøve noe av det. I går ble det både potetgull og sjokolade, og når jeg begynner har jeg vanskelig for å stoppe. Så jeg vil stadig lære mer om sunne alternativer som likevel ikke smaker kunstig og som en slags lissom-godteri.

Ha en strålende dag i sola! :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for deg, flinka!! 😄 Hvor får du tak i kalkunbacon, forresten? I vanlig butikk? Har kanskje vært for dårlig å lete etter det i så fall, har hatt lyst til å prøve det uten å finne :) 

hørtes ut som en kjempegod frokost 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 15.8.2016 at 12.18, Rainbow skrev:

Så bra du er på bedringens vei - eller nesten helt frisk! Og wow, gratulerer med fire kilo ned! Kanskje kroppen din trengte pause og utnytta den godt! 

Innmari bra den lista di over ting som smaker godt og ikke er usunt. Må prøve noe av det. I går ble det både potetgull og sjokolade, og når jeg begynner har jeg vanskelig for å stoppe. Så jeg vil stadig lære mer om sunne alternativer som likevel ikke smaker kunstig og som en slags lissom-godteri.

Ha en strålende dag i sola! :nigo: 

Nå vil jeg nok erklære meg selv frisk, hurra for det! Ikke vet jeg hva som har skjedd, for jeg hadde i beste fall håpet på stillstand. Har også foretatt to kontrollveiinger, og det stemmer visstnok :mrgreen: Jeg er jo i utgangspunktet veldig glad i alt som er søtt og salt, så jeg føler i alle fall selv at jeg må jobbe litt for å finne god erstatning for snacks. Selvsagt kan jeg spise en sjokoladebit innimellom, men nå kjenner jeg det er greit å prøve å unngå det mest mulig. På den lista er jeg nok aller mest fan av atkinsen, den er seriøst helt fantastisk! Men litt dyr da, men den er på tilbud med ganske jevne mellomrom på apoteket feks :) Det beste er jo å spise masse frukt og bær og sånn, men digg med litt "ordentlig" godteri innimellom også :mrgreen:

Den 15.8.2016 at 14.11, rh1 skrev:

Hurra for deg, flinka!! 😄 Hvor får du tak i kalkunbacon, forresten? I vanlig butikk? Har kanskje vært for dårlig å lete etter det i så fall, har hatt lyst til å prøve det uten å finne :) 

hørtes ut som en kjempegod frokost 😍

Jeg fikk mamma til å kjøpe med fra Sverige, har foreløpig ikke sett det i Norge :( Skal si i fra hvis jeg finner, for det var overraskende godt! Nå er jeg riktig nok veldig mye mer glad i hvitt enn rødt kjøtt, men jeg synes i alle fall det var digggg. Hurra for god og sunn mat:laugh:

 

Jeg er tilbake i byen, og veldig klar for hverdag og rutiner! Foreløpig er det litt fadderopplegg som gjør at det blir litt vanskelig å rydde opp i dagene slik jeg vil, men fra neste uke er det fullt kjør. Jeg prøver å ha oversikt over maten denne uka, så blir det trening igjen, kanskje allerede i morgen! Gruer meg allerede til å bli så alt for støl:trene: Nå venter frokost, powermuffins og kokt egg, så blir det aktivitetsdag senere. Håper det står bra til med dere som stikker innom her innimellom også:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her har det vært stille lenge! Med meg går det helt supert; det var riktig nok en litt turbulent helg på kjærlighetsfronten, men det får gå. Jeg er godt i gang med kostholdet igjen, føler jeg er ganske på rett kjør, det samme med trening. Hverdagsrutiner er det beste! 

 

Angående mat er jeg det vanedyret jeg alltid har vært, men har i det siste vært litt slapp med å føre kalorier, fordi jeg føler jeg har ganske ok kontroll. Men, så begynte jeg å logge litt mer systematisk igjen, og fant ut at jeg fort får i meg for lite (!) mat innimellom. Det skal vi absolutt ikke ha noe av, så fra og med i dag er det fullt loggekjør igjen. For lite mat er virkelig ikke bra! 

 

På treningsfronten er jeg godt igjen med gruppetimer, har klatret litt og gjort en del trappeløp i det siste. Nå mangler egentlig bare svømmingen, så er jeg back on track for fullt:trene:

 

Dagens mat: 

- frokost: en liten neve mandler, tran, powermuffins, dobbel 0 

- lunsj: proteinrundstykker med kalkunfiletpålegg

- mellom: wasa sandwich med brunost (kun fordi det var det eneste jeg hadde for hånden) 

- middag: spinatsuppe med egg 

- snacks: tre twist, en kopp lett kakao 

Dagen oppsummert: ikke det mest balanserte, men helt innafor synes jeg. Generelt tror jeg at jeg får i meg litt lite fett, så da tenker jeg tran er en fin vei å gå for det, selv om det er nokså kaloririkt. En spiseskje tran om dagen tror jeg kroppen har godt av, uten at jeg har gjort noe særlig research på det:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Joda tran er supert! Spesielt her i Norge hvor solen bare glimter til (her jeg bor hvert fall), så ikke nok med d- vit, så skal det den visstnok også hjelpe mot forskjellige betennelser:kosteskaft:Så det er jo ypperlig for deg som jogger en del :) 

Jeg har også tendensen til å spise alt for lite når jeg ikke logger, det er fordi jeg overvurdere hvor mye alt inneholder, noe som gjør at jeg spiser mindre og derfor får jeg mindre energi, og jeg blir trett og sur. Så jeg logger også, på grunn av det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, gjest- silje skrev:

Joda tran er supert! Spesielt her i Norge hvor solen bare glimter til (her jeg bor hvert fall), så ikke nok med d- vit, så skal det den visstnok også hjelpe mot forskjellige betennelser:kosteskaft:Så det er jo ypperlig for deg som jogger en del :) 

Jeg har også tendensen til å spise alt for lite når jeg ikke logger, det er fordi jeg overvurdere hvor mye alt inneholder, noe som gjør at jeg spiser mindre og derfor får jeg mindre energi, og jeg blir trett og sur. Så jeg logger også, på grunn av det :) 

Hm, enda flere gode argumenter for tran her altså :mrgreen: Kjøpte den med sitron da, det gjør alt litt mer overkommelig! 

Ja, eller, det verste av alt er at jeg nødvendigvis ikke merker så mye av det heller, for jeg er ganske rutinemenneske når det kommer til spisinga, så jeg blir liksom sulten og mett og alt det der til samme tidspunkt uansett. Dermed får Lifesum litt oppmerksomhet i tiden fremover. Dagens mat: 

- frokost: powermuffins, yoplait

- lunsj: buffet med en del fisk og skalldyr, litt potetsalat og eggerøre, en bit foccaccia, litt ost, til og med aioli:fnise: Utrolig digg, godt med litt variasjon fra den nokså kjedelige lunsjen jeg ellers spiser. 

- middag: spinatsuppe med egg, og en skive gulost. Så godt! 

Tenker å lage en liten jordbær-banan-smoothie eller noe til kvelds, eller litt kesam med honning og hakkede mandler. Tiden vil vise! For øvrig er jeg veldig klar for trening i morgen tidlig:trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...