Gå til innhold

En investering i helsa - mer aktivitet og litt færre kilo


Diis

Anbefalte innlegg

Long time no see! Ting begynner å bli litt tungt med tanke på masteroppgaveinnspurt, og jeg hater å være en versjon av meg selv som stort sett gruer meg til alt annet enn å være alene og slappe av... Bah. Men sånn er det vel for alle, og jeg prøver å holde hodet over vann med litt gode rutiner og trening. Denne uka har vært litt så som så med mange tunge dager; allikevel ble det den vanlige mandagsgruppetimen, en helt super svømmeøkt på tirsdag, og litt lett styrke i går. Satser på det blir minst en skitur eller en svømmetur i helga, og gjerne en tur i stallen, jeg trenger virkelig en myk hestemule nå, haha. Noen positive ting er det allikevel: 
- det går så bra med crawlen at jeg er helt overveldet, fy søren så gøy når det løsner litt! 
- plutselig er 40 kg nedtrekk lett som en lek, jobber meg oppover mot 47 kg og 57 kg
- kostholdet har vært supert denne uka (men ræva de foregående helgene grunnet bursdag og innflytning og gud vet hva, nå er det godtelov frem til påske) 
- dagene er lengre og lysere, og det er ren terapi å gå til og fra skolen med sola i øynene og musikk på øra 

Føler meg som verdens kjipeste person om dagen, men akkurat nå er masteroppgaveinnlevering det viktigste. Skal prøve å være litt jevnere her inne, det er jo motiverende i seg selv å skryte litt hvis en har gjort noe bra :)

Og forresten - noen som har snust på sprint-triathlon her? Ble positivt overrasket da jeg så på distansene, for det så jo faktisk overkommelig ut! Tror jammen meg jeg må snuse litt nærmere på det, for det hadde vært gøy å ha noe så konkret å trene frem mot, så fremt det finnes løp som går på myke underlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut til at du er flink med trening til tross for masteroppgaveinnspurt. Supert! Og så bra med kostholdet denne uken :) Stå på, you can do it! Selv om det kanskje ikke føles slik akkurat nå. Husk å koble helt ut og slappe av litt også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2017 den 10.43, elvital skrev:

Ser ut til at du er flink med trening til tross for masteroppgaveinnspurt. Supert! Og så bra med kostholdet denne uken :) Stå på, you can do it! Selv om det kanskje ikke føles slik akkurat nå. Husk å koble helt ut og slappe av litt også ;)

Takk, jeg prøver å balansere mellom alt! Denne helga ble egentlig veldig fin, med en god del avslapning og litt aktivitet, følte meg nokså fulladet i dag tidlig! 
Lørdag: en kort skitur med mye oppoverbakke, ble maks fem kilometer. Hadde nok blitt lengre hadde det ikke vært for ekstremt bakglatte ski, og vi hadde ikke med oss riktig smurning så vi fikk fikset det :( Menmen, ble en tur i svømmehallen etterpå, 2200 meter, cirka 50-50 bryst og crawl. 
Søndag: en gåtur på glatta i skogen, ble heller ikke så langt, men fikk om ikke annet testet balansen og støttemuskulatur, for det var nærmest en kamp å holde seg på beina:fnise:
Mandag: den vanlige mandagsgruppetimen, etterfulgt av nedtrekk og pushups. 

Kostholdet i helga ble helt greit synes jeg, fornøyd med det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens: 2000 m svømming, med minst halvparten crawl, avsluttet det hele med 400 meter sammenhengende crawl :mrgreen: Kjenner at jeg faktisk blir ganske stolt, for det hadde jeg ikke trodd for bare tre-fire måneder siden!! Har funnet ut at jeg først og fremst må slappe av og få kontroll på pusten, så rytme, og så kan jeg tenke på resten av det tekniske senere. Når det er sagt, når pusten og rytme sitter sånn noen lunde går det overraskende greit med resten også :mrgreen: Dagens opptur, uten tvil! 

Mat: 

- frokost: en halv grov baguett med kylling, salat og chiliaioli, soyaespresso (ikke helt optimalt, men utrolig digg med en lettvint løsning som smaker helt annerledes enn den vanlige frokosten) 
- lunsj: rugsprø med egg og kaviar 
- mellom: gulrøtter, skyr
- middag: ovnsbakt laks med ovnsbakte tomater og grønn mos (brokkoli og spinat), litt sweet chili-saus ved siden av (som jeg lurer på om jeg skal prøve å lage selv i dag, så den blir sukkerfri) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens: trappeløp! Seks etasjer/108 trinn x15, annenhver enkle og doble steg. Høyeste puls 196, kunne sikkert pressa det bittelitt lengre et par ganger. Menmen, veldig fornøyd med økta, nå er det skole og kjedelige hverdagsting resten av dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så kult! 108 trinn femten ganger?! :hakeslepp: Skikkelig bra jobba! Er også superimponert over crawlen din, spesielt siden jeg selv har skikkelig vannskrekk. Ser ut som du er på en veldig positiv vei med både trening og kosthold nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.3.2017 den 9.27, Rainbow skrev:

Oj, så kult! 108 trinn femten ganger?! :hakeslepp: Skikkelig bra jobba! Er også superimponert over crawlen din, spesielt siden jeg selv har skikkelig vannskrekk. Ser ut som du er på en veldig positiv vei med både trening og kosthold nå! :)

Ja, med mindre jeg har regnet feil, tror ikke det? 18 trinn per etasje, seks etasjer, opp og ned til sammen 15 ganger:hoppe: Usj, vannskrekk må være kjedelig! Heldigvis er pappa litt fisk i vann, så har vel blitt godt opplært der :) Ja, det kjennes veldig bra om dagen, og det har så mye å si for hvordan jeg har det generelt. Ikke for det, jeg skal absolutt tåle å skeie ut litt uten å føle meg dårlig, men fy flate så mye bedre hverdagsvelværen er når kostholdet og treningen er bra :)

På 29.3.2017 den 18.35, elvital skrev:

Holy shit! Det var da ikke måte på til trapper da hehe. 

Hehe, fordelen med å bo i blokk :mrgreen: Skal sies at det er jo ikke en lang trapp da, en må liksom ta en liten sving rundt for hvert niende trappetrinn. 

 

Siden forrige gang: har gått litt til og fra skolen, hadde en skikkelig ålreit kettlebell-aktig styrkesirkel på fredag! Da fikk jeg faktisk til et par gode chins med en strikk som var sånn midt i mellom tykk og tynn, hvor alt bare føltes supert :mrgreen: Måtte ha den tjukke strikken for å kjenne på det samme på pullups da, menmen. I helga ble det fest, hvor maten allikevel ble ganske bra, lørdagens treningsøkt ble i beste fall dansingen på kvelden, og da en fyr satt på ryggen min sånn 300 meter og opp en trapp:fnise: I går ble det den vanlige mandagsgruppetimen pluss noen gode nedtrekk på 47 kg. I dag er jeg ganske rusk i halsen og litt så jeg kjenner på noe feberlignende, derfor utgikk morgensvømmen, får se om det blir en tur etter skolen hvis formen er ok. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Diis skrev:

 

Hehe, fordelen med å bo i blokk :mrgreen: Skal sies at det er jo ikke en lang trapp da, en må liksom ta en liten sving rundt for hvert niende trappetrinn. 

 

Siden forrige gang: har gått litt til og fra skolen, hadde en skikkelig ålreit kettlebell-aktig styrkesirkel på fredag! Da fikk jeg faktisk til et par gode chins med en strikk som var sånn midt i mellom tykk og tynn, hvor alt bare føltes supert :mrgreen: Måtte ha den tjukke strikken for å kjenne på det samme på pullups da, menmen. I helga ble det fest, hvor maten allikevel ble ganske bra, lørdagens treningsøkt ble i beste fall dansingen på kvelden, og da en fyr satt på ryggen min sånn 300 meter og opp en trapp:fnise: I går ble det den vanlige mandagsgruppetimen pluss noen gode nedtrekk på 47 kg. I dag er jeg ganske rusk i halsen og litt så jeg kjenner på noe feberlignende, derfor utgikk morgensvømmen, får se om det blir en tur etter skolen hvis formen er ok. 

 

Husker for noen år siden, hadde en jobb hvor jeg skulle til forskjellige kunder i forskjellige bygninger rundt om - mange var i 3-4-5-6 etasje. Ble god på å løpe trapp da gitt ;) 

 

Håper halsen/formen bedret seg utover dagen! Kom inn fra tur selv nå - helt forfrossen. Blåser så surt her :( *brr*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, formen har vært så som så den siste uka - liksom ikke ordentlig syk, men ikke helt frisk heller, og med tanke på masteroppgaveinnlevering tar jeg virkelig ikke sjansen på å bli dårlig. Dermed har det blitt en uke uten trening, huff! Om ikke annet har jeg endelig fått med meg sykkelen til byen, så nå sykler jeg stort sett dit jeg skal. Det er jo litt aktivitet, satse på å sykle en tur hjemme i påsken også om formen ikke blir bedre. Tror jeg tar påskeferie nå jeg, og satser på formen er på topp neste uke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt at du måtte ta deg en uke uten trening. Håper du ikke har blitt dårlig! Masteroppgaven krever nok sitt også! Ikke at jeg vet så mye om det, jeg slutta å studere da jeg fikk jobb, så jeg har ikke noen grad, men husker egentlig studier generelt som fryktelig tidkrevende og slitsomt. 

God påske! :danse: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2017 den 12.38, Rainbow skrev:

Så kjipt at du måtte ta deg en uke uten trening. Håper du ikke har blitt dårlig! Masteroppgaven krever nok sitt også! Ikke at jeg vet så mye om det, jeg slutta å studere da jeg fikk jobb, så jeg har ikke noen grad, men husker egentlig studier generelt som fryktelig tidkrevende og slitsomt. 

God påske! :danse: 

Det endte faktisk på rundt to uker uten trening :o Men tror jeg trengte det, så da får det bare være. For å være helt ærlig har det gått overraskende greit å skrive, vi har hatt ganske god tid på en måte - men det er den gnagende samvittigheten da, om at en alltid skulle og burde ha gjort noe, også videre. Jeg tror ikke yrkeslivet nødvendigvis er så mye lettere, i alle fall ikke i starten, men jeg håper det går seg til! I går var jeg faktisk på mitt aller første ordentlige fulltidsjobb-intervju:ohmy: Gikk sånn helt middels, har ikke helt troa - hvis jeg mot formodning går videre er det enda flere prosesser før ansettelse, så det er en lang vei å gå. Det ordner seg etterhvert :mrgreen:

 

Ok, påsken ble i hovedsak tilbragt på sofaen med hånda i påskeegget som for anledningen var fylt med sjokolade... Jeg koste meg da, og spiste ganske fornuftig sånn utenom. Jeg la ut på årets første joggetur for å "teste formen", endte opp med å jogge en mil - det gikk en liten faen i meg sånn midtveis, dette skulle jeg klare:fnise: Det gikk sakte, men jeg gjennomførte fint uten å bli så alt for sliten! Var helt latterlig stiv i hofteleddsbøyeren i to dager etterpå da, kraket meg rundt som en gammel dame. Ellers svømte jeg på tirsdag, det gikk strålende, crawlen har virkelig begynt å sitte nå, og i løpet av 2000 meter var kanskje 1500 crawl og 500 bryst. Det er en heftig forandring fra bare 3-4 måneder siden! Har kjøpt meg nye svømmebriller også, så nå blir jeg nok raskere enn lynet :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit-løpe en mil på testrunde, og svømmer som en fisk... Wonder woman Hehe. 

Kroppen trenger litt pause innimellom, tid til å roe ned og hente seg inn. Og sjokolade er aldri feil, særlig ikke når man spiser greit utenom og ikke spiser en kg om dagen hver eneste dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest- silje

Råbra med testløping på en mil! Du er jo helt rå :) En skal være litt støl etter en slik tur ;) 

 

Koselig å ligge i sofaen i påsken, kunne gjerne gjort det jeg ;) Nå var jeg på jobb torsdag/lørdag/søndag, så for min del så forsvant jo en del av påsken. Men det var koselig å være på jobb da, det er noe med det når alt er stengt og det nesten ikke er biler ute, det er nesten litt magisk :fnise:  Jeg har faktisk også spist ok i påsken. Jeg spiste et påskeegg (medium size), men gav meg når jeg var ferdig med det.

Spennende med jobbintervju! Krysser fingrene for deg, at du kommer videre..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre - å løpe en mil som test er råbra!! Også den svømminga, da...! Har alltid vært imponert over dere som kan svømme skikkelig under vann og ikke får halve bassenget i nesa av å prøve! :P

Kommer vel litt an på hvilken karriere du velger om hvor mye dårlig samvittighet for uferdig arbeid du får! ;) Håper du kommer videre til andregangsintervju og at det går bra med innspurten på skrivinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2017 den 16.39, elvital skrev:

Shit-løpe en mil på testrunde, og svømmer som en fisk... Wonder woman Hehe. 

Kroppen trenger litt pause innimellom, tid til å roe ned og hente seg inn. Og sjokolade er aldri feil, særlig ikke når man spiser greit utenom og ikke spiser en kg om dagen hver eneste dag ;)

Hehe, det tar jeg som et kompliment :mrgreen: Det er veldig sant, også er det så mye bedre med hverdag igjen etterpå :D 

På 20.4.2017 den 22.27, gjest- silje skrev:

Råbra med testløping på en mil! Du er jo helt rå :) En skal være litt støl etter en slik tur ;) 

 

Koselig å ligge i sofaen i påsken, kunne gjerne gjort det jeg ;) Nå var jeg på jobb torsdag/lørdag/søndag, så for min del så forsvant jo en del av påsken. Men det var koselig å være på jobb da, det er noe med det når alt er stengt og det nesten ikke er biler ute, det er nesten litt magisk :fnise:  Jeg har faktisk også spist ok i påsken. Jeg spiste et påskeegg (medium size), men gav meg når jeg var ferdig med det.

Spennende med jobbintervju! Krysser fingrene for deg, at du kommer videre..

 

 

Takk! Var gøy å ta årets første tur, håper jeg får muligheten til å være litt hjemme i sommer og løpe mer, eventuelt finne noen fine skogsløyper her i byen :) Hardt underlag er virkelig helt håpløst, så ikke alltid så lett å finne steder å jogge. Så mye jobbing i "ferien"! Håper du fikk litt fri etterpå da, så du fikk kjenne litt på påsken i alle fall :) Nå har jeg faktisk vært på to jobbintervju, tror begge gikk helt ok, men ikke så mye mer enn det... :P  

18 timer siden, Rainbow skrev:

Enig med de andre - å løpe en mil som test er råbra!! Også den svømminga, da...! Har alltid vært imponert over dere som kan svømme skikkelig under vann og ikke får halve bassenget i nesa av å prøve! :P

Kommer vel litt an på hvilken karriere du velger om hvor mye dårlig samvittighet for uferdig arbeid du får! ;) Håper du kommer videre til andregangsintervju og at det går bra med innspurten på skrivinga.

Det er veldig veldig sant, jeg satser på en bransje hvor jeg kan gå fra jobb uten samvittighet til jeg er tilbake morgenen etter :mrgreen: Det er jo lettere sagt enn gjort sikkert, men håper det lar seg gjøre! Får svar litt uti neste uke en gang, det blir spennende. 

 

Jeg kom meg endelig avgårde på gruppesvømmetime for en liten stund siden! Det var overraskende gøy, og veldig fint med litt avveksling fra den vanlige svømmingen. I utgangspunktet sto det at timen passet for alle som hadde grunnleggende svømmeferdigheter, men jeg vet ikke helt - jeg var i alle fall glad for at jeg er komfortabel i vann! Her var det full fres med butterfly og svømmeføtter, og ulike driller på rygg, mage, bunnen av bassenget, osv. Vet ikke helt hvor mye klorvann jeg dro inn gjennom nesa og munnen til sammen, men hadde sikkert ikke trengt vannflaske den timen for å si det sånn:fnise: Var gøy da, håper jeg får til å dra flere ganger. 

Ellers ble det den vanlige mandagsgruppetimen, en gruppetime til i går, svømming i dag, og er påmeldt nok en gruppetime i morgen. Også sykler jeg stort sett overalt nå, om jeg ikke rekker å trene så ofte som jeg vil får jeg i alle fall opp pulsen til og fra skolen :) Oooog i går bakte jeg en ny ladning powermuffins, de er så gode ferske:hjerte: Ellers ble det også søtpotetmuffins og sukkerfri bounty-kaka etter oppskrift fra Linda Stuhaug, blir spennende å smake! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gruppetimen forrige torsdag var gøy, med et fyrverkeri av en instruktør! Lørdag ble det nok en grisetung gruppetime, på mandag kettlebell med favoritt-instruktøren. Den kettlebell-timen blir litt en slags formsjekk; opplegget er ganske likt som før, og i det siste har det blitt lite kettlebell, så jeg var litt spent på hvordan det kom til å gå. Og - det gikk supert! Følte nesten jeg ble mindre sliten enn før, så det var jo veldig bra :D Hun instruktøren er forresten helt supert, jeg synes det er kjipt å glipp av timene bare på grunn av henne, liksom. I går ble det svømming, 2600 meter på nøyaktig 60 minutter - her er det absolutt forbedringspotensiale, men jeg er fornøyd uansett. 

Ooooog jeg har kommet til annengangsintervju i en prosess! Wii, jeg både gruer og gleder meg. Og det er under to uker til jeg leverer masteren! Det skjer litt for mye spennende greier om dagen :hoppe:

Endret av Diis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Så gøy! Gratulerer med å komme videre i intervjuprosessen!

Tenker du er glad for at det nå nærmer seg slutten på masteren, kjenner faktisk at jeg er glad på dine vegne altså :P

God svømming på 60min. Vet ikke om jeg hadde klart halvparten på den tiden, hvis jeg hadde holdt ut i en time da :fnise: Jeg tror at jeg er en så dårlig svømmer at jeg glatt hadde druknet hvis jeg hadde havnet på litt for dypt vann :dry: Så jeg sovner ikke på en bademadrass altså..

Fin motivasjon, når du føler at du må på timen for instruktøren er så flink :laugh:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som skikkelig bra instruktør ja, da har man truffet på riktig type jobb når deltakerne føler de "må" komme pga deg. Hehe.  Og bra med svømming! 

Lykke til med neste intervju :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driiitbraa med svømming! Jeg har som jeg kanskje har nevnt vannskrekk og er ikke trygg på dypet (så i følge definisjonen er jeg da ikke engang svømmedyktig) - hadde faktisk dødd om jeg måtte svømme i en hel time. :hakeslepp:

Så utrolig kutl med en instuktør du digger. Det høres jo helt fantastisk ut! Og du gir meg lyst til å prøve kettlebells!

Weee, gratulerer med jobbintervju del to!! :hoppe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...