Gå til innhold

En investering i helsa - mer aktivitet og litt færre kilo


Diis

Anbefalte innlegg

Wow, dette hadde jeg faktisk aldri trodd jeg skulle gjøre! Jeg er ei jente på 23 år, student, som på tirsdag 29. mars 2016 fant ut at jeg må ta meg litt sammen. Spise renere og sunnere, kutte ned på godteriet, og bevege meg jevnere. Er i utgangspunktet aktiv og glad i bevegelse, men studenttilværelse fører til altfor mye stillesitting og litt for lett til å ty til sjokolade som belønning, haha... Huff, egentlig. Jeg har en BMI på cirka 26,5, og er jo tett opptil normalvektig - men, jeg føler meg ikke helt vel, og vil gjerne få av litt magefett, som kjent er det minst helsebringende fettet å ha. 

Jeg synes det er greit å trene, men faller jeg ut en periode er det så innmari tiltak å begynne igjen. Samtidig blir det fort mye kos i helgene, og denne kombinasjonen er jo strengt talt lite heldig. 

Mål og mening med det hele? Jeg vil ha en sterk, sunn, funksjonell kropp som jeg trives i. For å komme dit vil jeg bli flinkere til å spise sunt, bli bedre til å lage mat, og komme inn i regelmessige treningsrutiner - om det så bare er å gjennomføre 7-appen en gang om dagen. Jeg har litt vekt-fobi, og vekta er forsåvidt heller ikke det viktigste, jeg håper på en langsiktig endring som er bra for kropp og psyke. Og at Levis-buksa blir litt mindre tight enn den er... 

Foreløpig holder jeg litt kontroll med Lifesum-appen, og prøver å ligge på cirka 1500 kcal dagen. Her kommer jeg til å skrive om smått og stort rundt det hele; hva jeg spiser, hva jeg trener, og kanskje litt mer personlige ting hvis det blir tunge stunder. Reisen har såvidt begynt, jeg gleder meg! 

______________________________________________________________________

Oppdatering 19.01.17 - cirka ni måneder med en slags livsstilsendring