Gå til innhold

En investering i helsa - mer aktivitet og litt færre kilo


Diis

Anbefalte innlegg

Wow, dette hadde jeg faktisk aldri trodd jeg skulle gjøre! Jeg er ei jente på 23 år, student, som på tirsdag 29. mars 2016 fant ut at jeg må ta meg litt sammen. Spise renere og sunnere, kutte ned på godteriet, og bevege meg jevnere. Er i utgangspunktet aktiv og glad i bevegelse, men studenttilværelse fører til altfor mye stillesitting og litt for lett til å ty til sjokolade som belønning, haha... Huff, egentlig. Jeg har en BMI på cirka 26,5, og er jo tett opptil normalvektig - men, jeg føler meg ikke helt vel, og vil gjerne få av litt magefett, som kjent er det minst helsebringende fettet å ha. 

Jeg synes det er greit å trene, men faller jeg ut en periode er det så innmari tiltak å begynne igjen. Samtidig blir det fort mye kos i helgene, og denne kombinasjonen er jo strengt talt lite heldig. 

Mål og mening med det hele? Jeg vil ha en sterk, sunn, funksjonell kropp som jeg trives i. For å komme dit vil jeg bli flinkere til å spise sunt, bli bedre til å lage mat, og komme inn i regelmessige treningsrutiner - om det så bare er å gjennomføre 7-appen en gang om dagen. Jeg har litt vekt-fobi, og vekta er forsåvidt heller ikke det viktigste, jeg håper på en langsiktig endring som er bra for kropp og psyke. Og at Levis-buksa blir litt mindre tight enn den er... 

Foreløpig holder jeg litt kontroll med Lifesum-appen, og prøver å ligge på cirka 1500 kcal dagen. Her kommer jeg til å skrive om smått og stort rundt det hele; hva jeg spiser, hva jeg trener, og kanskje litt mer personlige ting hvis det blir tunge stunder. Reisen har såvidt begynt, jeg gleder meg! 

______________________________________________________________________

Oppdatering 19.01.17 - cirka ni måneder med en slags livsstilsendring 

På tide med en oppdatering her om hvordan det har gått - og kort oppsummert, så har det virkelig gått aldeles strålende! Jeg er faktisk ganske så imponert over meg selv og hva jeg har fått til, og hvor mye det har gitt meg på mange måter. Noen ting som har skjedd: 

- gått ned 15 kg 
- blitt glad i å trene! 
- løpt en mil, og digget det 
- blitt mye flinkere til å lage ny mat og bruke mer grønnsaker 
- blitt flinkere til å reflektere over hva jeg spiser, hvorfor jeg gjør det, og hva det gjør med meg 
- blitt flinkere til å sette restriksjoner for meg selv og synes det er greit. 

Ok, først: mat! Herregud så mye god mat jeg har spist i det siste, og jeg har virkelig fått øynene opp for å pusle rundt på kjøkkenet. Fra før var jeg veldig glad i å bake, og det er jeg fortsatt, men nå har jeg også blitt mer fan av matlaging. Ikke alltid like forenelig med kjærestens preferanser, men vi finner da ut av det. Har ligget jevnt på 1400-1500 kalorier, med en dag i uka hvor det fort blir mer mat, i sommerferien telte jeg ikke i det hele tatt, og sånn ellers har jeg jo skeiet ut litt nå og da med jevne mellomrom. Har dog blitt flinkere til å unne meg god mat, det føles liksom ikke like bra lengre å sluke en halv sjokoladeplate på en halvtime. 

Trening: jeg har fått en helt annen treningsglede enn jeg hadde før, og har nok fått ganske mye mer troen på meg selv og hva jeg kan klare. Litt mer treningselvtiliit, rett og slett! Jeg trives nok fortsatt best i komfortsona, men tar ikke så tungt på det om det dukker opp overraskelser. Jeg har gått mye på gruppetimer, og trente cirka 3-4 dager i uka om våren og i sommer, også har det nok blitt nærmere 4-5 dager i uka om høsten og nå på nyåret, klare å holde det overraskende godt ved like over jula. I tillegg til gruppetimer har det blitt mye jogging og svømming, i vår gikk jeg veldig mye, og nå driver jeg egentlig med litt av alt. Målet for 2017 er å bli sterkere, og fortsette de gode svømme- og joggerutinene jeg har hatt. Problemet er nesten at jeg liksom ikke får tid til alt jeg vil, da jeg helst vil klare alt med en gang. Nå er det pushups og nedtrekk, og kanskje etterhvert pullups jeg tenker på fremover! Også vil jeg prøve å bruke kettlebelløvelser litt mer aktivt, det var kettlebells som i utgangspunket gjorde at jeg fikk øynene opp for trening. 

Videre mål: har et par kilo til jeg vil bli kvitt, så starter den minst like krevende prosessen med å vedlikeholde vekta og de gode vanene. Når det er sagt har det på en måte gått overraskende lett, men det tror jeg er fordi jeg har vært veldig, veldig innstilt på det. Den tankegangen vil jeg ikke gi slipp på. Noen ganger må jeg bare glise bredt og klappe meg selv på skuldra for at jeg har kommet så langt som jeg har gjort :mrgreen:

Endret av Diis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagens treningsplaner gikk i vasken, da jeg hadde med alt for lite mat på skolen... Bedre å gå 2,5 km hjem, enn ingenting i alle fall! Må planlegge bedre i morgen. For øvrig har menyen sett sånn ut: 

Frokost - havregryn, litt cheerios, skummet melk, espresso med litt soyamelk (Cheeriosen utgår når den er tom...) 

Lunsj - skyr med kokos, en pose minigulrøtter, 100g IKEA grønnsaksboller, wokgrønnsaker 

Middag - laks med guacemole og ovnsbakte tomater 

Kvelds - en powermuffins, oppskrift fra fitfocuse.blogg.no, og en kopp med lett kakao (rett i koppen) 

 

Tror problemet ble at det ble tilnærmet fettfri lunsj, jeg ble liksom ikke mett i det hele tatt. Jeg synes også det er vanskelig å porsjonere ut maten når skoledagene blir lange, og jeg skal trene etterpå før jeg igjen kommer hjem og lager middag. Fordi jeg synes det er skikkelig kos å komme hjem og lage  middag, gidder jeg ikke "ofre" det for å kunne trene rett etter skolen. Jeg må finne på noen lure, sunne og mettende mellommåltider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehey, i dag ble det trening! 1600 meter med vekslende crawl og brystsvømming. Holdt på cirka 40 minutter, satser på å øke lengde men ikke så mye tid - i vanlig form svømmer jeg 2000 meter på 45-55 minutter, litt avhengig av dagsformen, så satser på å være der om ikke så lenge. 

Frokost - en powermuffins (fitfocuse-oppskrift), en yoplait double 0 - protein plus eple, espresso med soyamelk (ca. 1 dl) 

Lunsj - bananpannekaker (et egg, 1 dl havregryn, en banan) 

Etter trening - en powermuffins 

Middag - laks med guacemole og ovnsbakte tomater 

 

...og, jeg turte å veie meg i dag! Har ikke veid meg på sånn et år, og vekta var faktisk ganske lik som den var da, og det er jo fint. Tenker å veie meg kanskje... Hver annen uke fremover, kommer litt an på når og hvor vekt er tilgjengelig. Nå har jeg holdt på en uke, og synes ting har gått veldig greit så langt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste årets første jordbær i dag, og det var skikkelig digg! Og det fine er at jeg kan spise masse av det, haha... Prøvde meg på tomat- og linsesuppe til middag i dag etter oppskrift fra fitfoucse; det ble veldig godt! Med to kokte egg til følte jeg det var en ganske ålreit middag. Ble til og med et rugsprø med nugatti til kveldsmat:fnise: Prøver meg på morgentrening i morgen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tidlig trening i dag :D og nesten 10 000 skritt og en bra matdag, for øyeblikket er jeg stappmett... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det 2000 meter svømming, vekslende crawl og bryst! Men seriøst... Hva er greia med å ikke ta hensyn i svømmebassenget? Vi var stort sett minst fire i en bane, hvorav en svømte veeeldig mye saktere enn resten - men slapp vedkommende noen gang forbi noen av oss andre som svømte mye fortere? Neida, annenhver rundt ble det kø bak han, og man måtte være kreativ for å rekke å svømme forbi, vende tidligere, et aller annet... Grr! Kan ikke alle bare ta hensyn til hverandre, så går alt så fint? :opplyser:

Jeg bakte en ny runde med powermuffins (NAM!), og det ble blomkålpizza - som ble helt middels vellykket, haha.... GIkk nok litt for hardt ut med temepraturen, men det blir en ny sjanse i morgen:tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble blomkålpizza i dag også, og det funket bedre enn i går! Så veldig fornøyd med det, har vært bra matdager ellers også. I morgen skal jeg på trening, og lage meg en digg middag! Jeg føler at nøkkelen til å få dette til å funke, er planlegging - i alle fall såpass planlegging at jeg har noen alternativer i bakhånd på travle uforutsigbare dager. 


Jeg er jo egentlig skikkelig godterivrak, men i helga ble det nok med en boks smurf og en soyamelk-banan-rett i koppen-lett-shake. Og det verste av alt, på en måte - jeg craver liksom ikke noe heller, fordi jeg føler det ikke er verdt det - da spiser jeg heller bra mat, og sparer utskeielsene til de gangene jeg virkelig har lyst på noe. Yey for snart tre bra uker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wihu, jubel for en bra start på uka! Masse digg mat, og bra med trening :) I dag blir det fridag, satser på å gå hjem fra skolen og styre med litt småting hjemme :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, det har visst blitt dårlig med oppdatering de siste dagene! Uka som gikk: 
- trening fire dager; to svømming, to styrke 

- mat: bra!  Største utfordringen var vel i går, da det ble en real fest. Spiste fornuftig og kalorifattig først på dagen, så ble det noen never potetgull og spritdrinker etterhvert. Har spist eksemplarisk i dag til tross for dagen derpå, og har ikke akkurat dårlig samvittighet for helga. Det er jo tross alt en livsstil, og da må den kunne romme nettopp livet, hvis det gir mening. 

 

I morgen: styrketrening og kanskje spinatsuppe til middag? Jeg er klar for alt:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 1,9 kilo på uker, på tross av restaurantbesøk og fest :) Veldig fornøyd med det, gøy å se at en gjør noe riktig! Startet dagen med svømming, styrketrening i går. Dette funker så overraskende bra så langt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet dagen med styrketrening, klar for en laaang skoledag med masse digg mat i sekken :) Er så motivert for å fortsette videre :D 


Dagens planlagte måltider ser sånn ut: 
frokost: yoplait + powermuffins 

lunsj: kyllingfilet og grønnsaksboller fra IKEA 

mellom: gresk yoghurt 90 sitron og lime

middag: byggrynsgrøt 

kvelds: smoothie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet dagen med 2000 meter svømming:trene: Planlegger speltlompelasagne til middag og gleder meg allerede, haha... Kom til å tenke på i dag tidlig at jeg nok valgte veldig riktig tidspunkt å gjøre dette på. Så lyse og fine morgener og lange dager, ser for meg at det blir så mye tyngre å stå opp tidlig om morgenen og trene til høsten og vinteren igjen:sjokkert: 

For øvrig vil jeg gi mengder credz til produktutviklerne av Atkins Fudge Caramel Chocolate, som smaker 99% som ordentlig sjokolade. NAM! Perfekt sjokoladesubstitutt i helga:bolledeig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter

Wohoo så flink du er!! :hoppendeglad:

Jeg har eneste gått litt småturer i det siste, men kostholdet er bare rævva, så det skal jeg virkelig skjerpe meg på. Skal følge med her, det er jo så motiverende å lese hva andre gjør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, FruPotter skrev:

Wohoo så flink du er!! :hoppendeglad:

Jeg har eneste gått litt småturer i det siste, men kostholdet er bare rævva, så det skal jeg virkelig skjerpe meg på. Skal følge med her, det er jo så motiverende å lese hva andre gjør! :)

Hihi, takk:laugh: Høres jo ut som du er på rett veg, jeg har troa altså:danse:  

 

I går ble det kettlebell, og var litt redd for å ryke på en smell da kjæresten kom på overraskelsesbesøk med pizza og sørlandschips - ble et stykke og fire flak potetgull, tror nok jeg skal overlevde det! I dag blir det treningsfri og stillesittende dag på skolen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg i bursdag, på forhånd tenkte jeg litt sånn "shit, dette går aldri bra" - men hey, om det gjorde! Det ble servert grillmat, og jeg lesset på med salat og ytrefilet. Et lite stykke sjokoladekake og to toffifee ble nesten for søtt, jeg som vanligvis kunne smelt nedpå 10 stykker uten å tenke. Merkelig hvordan man innser at ting faktisk ikke alltid er verdt det, i alle fall i fasen jeg er inne i nå! Og jeg har begynt å like Pepsi Max, herregud - jeg som aldri har likt cola-lignende drikker:fnise: Tror jeg har blitt påvirket av alle pepsi-holikere der ute. Til kvelds blir det jordbær, nam! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! Dagen ble kicket i gang med cirka 1500 meter svømming, og tre speltlomper med makrell i tomtat til frokost :) Treningen i går utgikk på grunn av en laaang skoledag og sosial sammenkomst etterpå, og det ble sashimi til middag. Sushi funker bra uten for mye ris også! Ellers er matplanen sånn i dag: 
- lunsj: salat med kyllingkjøttdeigrester, kinakål, paprika, tomat og squash

- middag: kyllingsuppe (satser på en oppskrift fra Trines matblogg) 

- kvelds: jordbær jeg ikke rakk spise på søndagen 

:bolledeig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg virkelig overgått meg selv, og trent før skolen tre dager på rad!! Skal sies at det går litt utover energinivået på kveldstid da, i går måtte det til en (ufrivillig) powernap på 20 minutter rundt 18.00, det er nok flere år siden det skjedde sist... Utrolig godt å gjøre seg ferdig med trening om morgenen da, det skal sies! I dag er det nok en lang skoledag, som har endt opp med en del småsnacking, ups... 
Frokost: yoplait-yoghurt og powermuffins 

Lunsj: havregrøt med melk, cottage cheese, bær

Lunsj 2: Atkins Fudge Caramel (:hjerte::hjerte::hjerte::hjerte:

Mellom: skyr med blåbær, sukkererter, gulrøtter 

Middag: ovnsbakt laks, søtpoteter og brokkolimos 

Holder meg fint innafor kalori-beregningen allikevel, og det er jo fint :) Gleder meg til helg og å kunne sove litt lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det startinnlegget ditt kunne nesten vært skrevet av meg! Jeg er også student, og bestemte meg tidligere i 2016 for at jeg måtte gjøre noen grep for å ta bedre vare på kroppen. Kjøpte meg Fitbit, byttet ut mye usunn mat med sunne alternativer og begynte å bevege meg mer. For noen uker siden bestemte jeg meg for å prøve å kutte så mye sukker som mulig, og nå spiser jeg bare ting med tilsatt sukker på dager jeg absolutt føler at jeg trenger det, som eksamensdager. Gleder meg til å følge med her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sugarcrush skrev:

Det startinnlegget ditt kunne nesten vært skrevet av meg! Jeg er også student, og bestemte meg tidligere i 2016 for at jeg måtte gjøre noen grep for å ta bedre vare på kroppen. Kjøpte meg Fitbit, byttet ut mye usunn mat med sunne alternativer og begynte å bevege meg mer. For noen uker siden bestemte jeg meg for å prøve å kutte så mye sukker som mulig, og nå spiser jeg bare ting med tilsatt sukker på dager jeg absolutt føler at jeg trenger det, som eksamensdager. Gleder meg til å følge med her! :)

Hei, og velkommen! :bolledeig: Vurderer også å kjøpe meg en form for pulsklokke/aktivitetsarmbånd, er du fornøyd? Jeg har også kuttet sukker, sånn nesten, og det føles overraskende bra! Gi gjerne lyd fra deg, det er superhyggelig! 

6 timer siden, KaDust skrev:

Her vil jeg følge med! Går jo kjempebra. :hoppe:

Så koselig, velkommen skal du være:laugh: Går overraskende bra så langt, og kjennes ut som det hele funker veldig foreløpig - det må jo være et godt tegn? 

Dagen forøvrig blir av det veldig rolige slaget, treningsfri og lang skoledag. Er ganske bra støl etter i går, så har ikke dårlig samvittighet for det :) Blir en bra matdag, snacker søte cherrytomat og gulrøtter over en lav sko

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...