Gå til innhold

Klarna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fant nettopp ut at Klarna ikke sender info til skattetaten. Sto svart på hvitt på årsoppgaven min defra. Hvorfor gjør de ikke det? Er det virkelig lov? Jeg har betalt rundt 4000 kr i renter, hvor mye av dette vil jeg få igjen? Er det vits å føre opp? Alt annet stemmer. Og for de som måtte dømme meg for Klarna, en dyr ting gikk i stykker og jeg måtte kjøpe ny på Klarna siden det trengtes der og da. Gjelden er nå nedbetalt. Betalte ned så fort jeg kunne, men ble likevel mye rente. Renten der er jo heftig. 

Anonymkode: 671ba...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1.080 kr ville du fått tilbake. 

Anonymkode: 44f97...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av info inn og ut av kontoer/inn og ut/kreditt osv. blir rapportert til skatteetaten. Dette står klart og tydelig i alle avtaler når du får kort, kreditt og kontoer. Det er bare å lese. 

Selv min konto med kr. 0 i en gammel bank jeg ikke har brukt siden tidendes morgen står på selvangivelsen min. 

Renteutgifter er skattefrie. 

Anonymkode: 6d89f...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fant nettopp ut at Klarna ikke sender info til skattetaten. Sto svart på hvitt på årsoppgaven min defra. Hvorfor gjør de ikke det? Er det virkelig lov? Jeg har betalt rundt 4000 kr i renter, hvor mye av dette vil jeg få igjen? Er det vits å føre opp? Alt annet stemmer. Og for de som måtte dømme meg for Klarna, en dyr ting gikk i stykker og jeg måtte kjøpe ny på Klarna siden det trengtes der og da. Gjelden er nå nedbetalt. Betalte ned så fort jeg kunne, men ble likevel mye rente. Renten der er jo heftig. 

Anonymkode: 671ba...302

Det er da bare å føre på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du dokumentere, så bør du føre det opp. Mener man kan trekke fra alle renteutgifter.

Er ikke Klarna svensk? Kanskje derfor de ikke rapporterer til norske skattemyndigheter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt av info inn og ut av kontoer/inn og ut/kreditt osv. blir rapportert til skatteetaten. Dette står klart og tydelig i alle avtaler når du får kort, kreditt og kontoer. Det er bare å lese. 

Anonymkode: 6d89f...fe3

Ikke Klarna. De er svenske, som opererer i Norge. Det står på årsoppgaven man får fra dem, at de IKKE innrapporterer noen opplysninger til skattemyndighetene. Man må selv føre de opp i selvangivelsen manuelt.

Selv hadde jeg hele 20,- kr i fradrag fra Klarna som skulle føres opp manuelt. Det ga jeg blaffen i :) Jeg lever greit uten de tjue kronene i fradrag.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjør de ikke det? Er det virkelig lov? Jeg har betalt rundt 4000 kr i renter, hvor mye av dette vil jeg få igjen? Er det vits å føre opp?

Anonymkode: 671ba...302

De gjør det ikke fordi de ikke MÅ. De er et svensk firma, og har greid å snike seg unna den loven som pålegger norske kredittfirmaer dette. Det er fullt lovlig.

4000,- kroner i renter er ganske mye. Du får igjen 27% av det, det vil si 1080 kr tilbake. Det er verdt å ta med seg, så før det opp. Du går inn på selvangivelsen din på nett og klikker "endre", og får opp en ny linje under gjeldsposten. Så legger du det inn der, ganske enkelt, og klikker "lagre" nederst. Da er den nye linjen med infoen du la inn på plass.

Nå vet jeg ikke på stående fot om du må dokumentere dette ved å scanne inn og sende med en kopi av årsoppgaven fra Klarna. Det kan du prøve å lese deg til når du legger det inn. Evt kanskje skattemyndighetene velger å tro deg, og ber om dokumentasjon hvis de er i tvil. Uansett, legg det til, en tusenlapp er verdt å få tilbake! :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over en viss prosent så får du ikke skattefradrag på lån. Tror det ligger rundt 15%.

Anonymkode: a1b61...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det regler på hvor mye du må tjene for å få tilbake gjeldsrenter? 

Jeg tjente bare noe å 60000 i fjor, har 1278 i fradragsberetiget beløp på klarna. Er det vits å melde inn?

Anonymkode: 0f126...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det regler på hvor mye du må tjene for å få tilbake gjeldsrenter? 

Jeg tjente bare noe å 60000 i fjor, har 1278 i fradragsberetiget beløp på klarna. Er det vits å melde inn?

Anonymkode: 0f126...9c1

Gjør det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Million skrev:

De gjør det ikke fordi de ikke MÅ. De er et svensk firma, og har greid å snike seg unna den loven som pålegger norske kredittfirmaer dette. Det er fullt lovlig.

4000,- kroner i renter er ganske mye. Du får igjen 27% av det, det vil si 1080 kr tilbake. Det er verdt å ta med seg, så før det opp. Du går inn på selvangivelsen din på nett og klikker "endre", og får opp en ny linje under gjeldsposten. Så legger du det inn der, ganske enkelt, og klikker "lagre" nederst. Da er den nye linjen med infoen du la inn på plass.

Nå vet jeg ikke på stående fot om du må dokumentere dette ved å scanne inn og sende med en kopi av årsoppgaven fra Klarna. Det kan du prøve å lese deg til når du legger det inn. Evt kanskje skattemyndighetene velger å tro deg, og ber om dokumentasjon hvis de er i tvil. Uansett, legg det til, en tusenlapp er verdt å få tilbake! :-)

 

Takk for godt svar. :) ja, da skal jeg melde inn, 1080 kr kr er en del penger for meg det, absolutt verdt å få med seg, ja. :) Da får jeg igjen 2600 i stedet for 1500 pluss renter, hurra! De kan vel hente dokumentasjon direkte fra Klarna om de trenger det? Sikkert mange som ikke er klar over dette og har sendt inn i god tro og gått glipp av rentefradrag fra Klarna. Er jo mange som ikke sjekker skikkelig selv om det er dumt. En kamerat av meg er av den typen som ikke orker å sjekke, jeg skal nevne det for han. Han handler det meste på Klarna og har sikkert 50.000 i gjeld der og med 30% rente blir det mye i fradrag. Kan dette ha tilbakevendende effekt, altså om han leverte selvangivelsen i god tro i fjor, kan han få det fradraget tilbake i år om han dokumenterer det? Han er så utrolig uøkonomisk og handler over evne. Hadde vært godt for han og fått igjen de pengene tror jeg. Har han betalt 15.000 i rente utgjør jo det nesten 5000 igjen. 

Anonymkode: 671ba...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg ikke klar over. Hvor kan jeg få tak i årsoppgave derfra? (Jeg har ikke noe fradragsberettiget rente hos dem, men greit å vite).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For dem som handler fra h&M på nett så gjelder det der også. Det gjorde i hvert fall det i min spede ungdom da jeg nettshoppet altfor mye og syntes det var kjekt at man slapp å betale med en gang :P

Anonymkode: 55642...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rosalie skrev:

Det var jeg ikke klar over. Hvor kan jeg få tak i årsoppgave derfra? (Jeg har ikke noe fradragsberettiget rente hos dem, men greit å vite).

Kom på mail. 

Anonymkode: 671ba...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for godt svar. :) ja, da skal jeg melde inn, 1080 kr kr er en del penger for meg det, absolutt verdt å få med seg, ja. :) Da får jeg igjen 2600 i stedet for 1500 pluss renter, hurra! De kan vel hente dokumentasjon direkte fra Klarna om de trenger det? Sikkert mange som ikke er klar over dette og har sendt inn i god tro og gått glipp av rentefradrag fra Klarna. Er jo mange som ikke sjekker skikkelig selv om det er dumt. En kamerat av meg er av den typen som ikke orker å sjekke, jeg skal nevne det for han. Han handler det meste på Klarna og har sikkert 50.000 i gjeld der og med 30% rente blir det mye i fradrag. Kan dette ha tilbakevendende effekt, altså om han leverte selvangivelsen i god tro i fjor, kan han få det fradraget tilbake i år om han dokumenterer det? Han er så utrolig uøkonomisk og handler over evne. Hadde vært godt for han og fått igjen de pengene tror jeg. Har han betalt 15.000 i rente utgjør jo det nesten 5000 igjen. 

Anonymkode: 671ba...302

Om de trenger dokumentasjon senere så kan du bare sende dem årsoppgaven på mail. Jeg tviler sterkt på at de sjekker opp såpass små beløp annet en kanskje en og annen stikkprøve (hvert år har skatteetaten gjerne fokus på ulike områder innen beskatning. Et år fokuserer de på at utleieinntekter skal rapporteres skikkelig, et annet innberetning av aksjekapital/utbytte etc.), så jeg ville bare ført det opp med mindre det står fotnote på at manuelle poster må dokumenteres. (Er noen år siden jeg har behøvd å rapportere inn utenlandsk gjeld/kapital nå, så det kan ha skjedd endringer)

Anonymkode: e9844...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kan vel hente dokumentasjon direkte fra Klarna om de trenger det?

Sikkert mange som ikke er klar over dette og har sendt inn i god tro og gått glipp av rentefradrag fra Klarna. Er jo mange som ikke sjekker skikkelig selv om det er dumt. En kamerat av meg er av den typen som ikke orker å sjekke, jeg skal nevne det for han. Han handler det meste på Klarna og har sikkert 50.000 i gjeld der og med 30% rente blir det mye i fradrag. Kan dette ha tilbakevendende effekt, altså om han leverte selvangivelsen i god tro i fjor, kan han få det fradraget tilbake i år om han dokumenterer det? Han er så utrolig uøkonomisk og handler over evne. Hadde vært godt for han og fått igjen de pengene tror jeg. Har han betalt 15.000 i rente utgjør jo det nesten 5000 igjen. 

Anonymkode: 671ba...302

Det er opptil skatteyter, altså deg, å gi skatteetaten den infoen de behøver. De driver ikke med innhenting av slikt og gjør folk en tjeneste på den måten, så skatteyteren slipper, nei. Vil du ha et fradrag, er dette noe du selv må sørge for å innhente dokumentasjon på og oversende til dem, hvis de trenger det.

Han kameraten din går glipp av ganske mange rentefradrags-kroner ved å ikke føre selvangivelsen sin skikkelig. Dette bør du absolutt råde han til å gjøre. Hvis du nevner tallene for han, får han kanskje puffet han trenger for å sette seg ned og bruke noen minutter på det. For det er all tiden det tar, noen få minutter. Det er lett og slett ikke vanskelig, som mange ser ut til å tro. Selv hadde jeg to rettelser på årets selvangivelse, og det tok meg under fem minutter å logge inn og så legge til de to linjene.

Har ingen anelse om man får tilbakevirkende kraft på sånne ting, hvis man f.eks. glemte noe på forrige selvangivelse. Det må du muligens spørre Skatteetaten om. Men skal jeg si hva jeg tror, så TROR jeg ikke det er mulig å få tilbake noe fra tidligere år. Med mindre det er en veldig god grunn, iallfall. Man er jo pliktig til å se over at selvangivelsen er korrekt utfylt før man sender den inn.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Million skrev:

Det er opptil skatteyter, altså deg, å gi skatteetaten den infoen de behøver. De driver ikke med innhenting av slikt og gjør folk en tjeneste på den måten, så skatteyteren slipper, nei. Vil du ha et fradrag, er dette noe du selv må sørge for å innhente dokumentasjon på og oversende til dem, hvis de trenger det.

Han kameraten din går glipp av ganske mange rentefradrags-kroner ved å ikke føre selvangivelsen sin skikkelig. Dette bør du absolutt råde han til å gjøre. Hvis du nevner tallene for han, får han kanskje puffet han trenger for å sette seg ned og bruke noen minutter på det. For det er all tiden det tar, noen få minutter. Det er lett og slett ikke vanskelig, som mange ser ut til å tro. Selv hadde jeg to rettelser på årets selvangivelse, og det tok meg under fem minutter å logge inn og så legge til de to linjene.

Har ingen anelse om man får tilbakevirkende kraft på sånne ting, hvis man f.eks. glemte noe på forrige selvangivelse. Det må du muligens spørre Skatteetaten om. Men skal jeg si hva jeg tror, så TROR jeg ikke det er mulig å få tilbake noe fra tidligere år. Med mindre det er en veldig god grunn, iallfall. Man er jo pliktig til å se over at selvangivelsen er korrekt utfylt før man sender den inn.

Det vet jeg, men jeg mente OM de må ha dokumentasjon. Fører det på uten først og må de ha årsoppgaven kontakter de meg vel  

Ja, er akkurat det, han tror det er så vanskelig uten at det er det. Er jo bare å føre på gjeld og fradragsberettigede renter, går jo på få min. Han er så lat når det gjelder sånt. Synd å si det, for han er en kjernekar på alle andre måter. Skal prøve å ta han litt i nakken jeg. Er jo kjedelig å gå glipp av tusenlapper for noe som tar 3 min å fikse. Skal få han til å spørre om det er mulig å få igjen noe fra i fjor og. Alle kan jo glemme og dette et jo snakk om penger han har krav på og ikke penger han har lurt til seg, så er jo ikke straffbart. 

Anonymkode: 671ba...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ordnet det på selvangivelsen. Men er det noen som vet når oppdatert selvangivelse kommer? Har fått opp, men står ikke noe om hvor mye jeg får igjen. Altså det er ikke oppdatert. Fått kvittering på endring. 

Anonymkode: 671ba...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ordnet det på selvangivelsen. Men er det noen som vet når oppdatert selvangivelse kommer? Har fått opp, men står ikke noe om hvor mye jeg får igjen. Altså det er ikke oppdatert. Fått kvittering på endring. 

Anonymkode: 671ba...302

Ved skatteoppgjøret.

Anonymkode: ec73f...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...