Gå til innhold

Fjerne silikonpupper + kapsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt silikon i litt over 10 år og har begynt å få ubehag og smerter i brystene. Har også hatt mange andre rare, vage problemer/symptomer i årevis, som visstnok potensielt kan knyttes til en autoimmun reaksjon på kjemikaliene i silikonet. Så nå vil jeg ha de ut! Er det noen som har anbefalinger om kirurger i Osloområdet som spesialiserer seg på fjerning av brystinnlegg MED kapsel? (Som er et vanskeligere inngrep enn å bare fjerne kun brystinnlegget)

Anonymkode: 4ba81...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med fastlegen din og få anbefaling fra han. 

Dette er og noe andre bør merke seg. Det er enkelt å få satt inn silikonproteser, men de varer ikke evig og er ikke alltid problemfrie. 

Anonymkode: 66c9e...a5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja, skal til fastlegen til uka, men er ikke så optimistisk på hjelp fra den kanten. Den rådende oppfatningen blant leger/kirurger er visst at det ikke finnes noen sammenheng mellom brystinnlegg og sykdom, så de mer "diffuse" plagene mange opplever blir som regel bortforklart og ikke tatt på alvor av legen. Tviler på at de dekker fjerning av innlegg + kapsel med mindre det er snakk om akutt infeksjon eller andre lettpåviselige og alvorlige problemer.

"Brain fog"/nedsatt kognitiv funksjon, hudproblemer, utmattethet, smerter i bryst, smerter i ledd, kribling i hender, hårtap, visse autoimmune sykdommer og en lang, lang liste med andre merkelige symptomer listes opp av mange som knyttet til brystinnleggene, men i følge forskningen eksisterer de ikke. Jeg har selv opplevd alt dette + mer etter at jeg fikk lagt inn silikon, og selv om forskning ikke har greid å finne noen definitiv forbindelse orker jeg ikke å leve slik lenger, så nå skal de ut...

Og ja, til alle dere som vurderer silikon: IKKE GJØR DET. Implantatene er ikke laget til å vare livet ut, du må fornye de hvert 10. år, og selv da er det alltid en risiko for at de sprekker, for at det danner seg hard kapsel, infeksjon, dødt vev/død hud osv. Det er masse kjemikalier i silikonhinnen rundt silikongeleen/saltvannet, blant annet platinum, som er linket til mentale problemer. Masse tungmetaller og dritt. Det er galskap å putte slikt inn mennesker...

 

Mine har forandret form i det siste, og blitt vonde, så jeg krysser fingrene for at det "bare" er snakk om hard kapseldannelse og ikke ruptur. Å grave ut silikonet fra lymfer og brystvev er en omfattende operasjon.

 

Jepp, jeg var ung, dum og usikker da jeg gjorde dette første gang. Ingen burde legge seg under kniven frivilling før de er godt oppe i tyveårene og i stand til å ta mer rasjonelle beslutninger...

Anonymkode: 4ba81...b5c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit å høre at du opplever disse tingene TS, men veldig bra at du advarer andre og er så ærlig som du er.

Mange forsvarer silikonimplantater selv etter at de har opplevd flere av problemene du nevner her, og jeg har forståelse for at det er viktig for selvtillit å føle at man har en kropp - og bryster - man selv kan like. Men sammenlignet med risikoene man står ovenfor kan jeg ikke se at det er verdt det.

Ett av problemene med disse implantatene og som du sier, den manglende dokumentasjonen av hva som er reelle bivirkninger og farer, er at produsentene av implantatene ikke produserer lenge nok til å følge en, f.eks 10-20 årig studie av effektene av dem. Det i seg selv burde jo være et stort rødt flagg. Per idag er det såvidt jeg forstår 3-5 produsenter som er godkjente av amerikanske FDA (Food and Drug Administration), og det foregår langtidsstudier men der har vi bare foreløpige resultater. Jeg kan likevel klippe et utdrag fra det FDA skriver om resultatene hittil: "The key points from the FDA's report are that patients and providers should be aware that breast implants are associated with significant local complications, and the longer the devices remain implanted, the more likely a patient is to experience a complication. Local complications and adverse outcomes include capsular contracture, reoperation, removal, and implant rupture. Many women also experience breast pain, wrinkling, asymmetry, scarring, and infection. " http://www.medscape.com/viewarticle/807689

Det finnes også dokumentasjon på at implantater øker kreftfare; "In January 2011, the FDA announced that women with breast implants seem to be more likely to have ALCL (anaplastic large cell lymphoma), a rare cancer of the immune system. The risk of developing ALCL is very low, but much higher in women with implants than it is in the general population. ALCL is especially rare in the breast area, but for women with implants it has been found in fluid surrounding the implant and in the scar capsule, but not the breast tissue itself. "

I land som Frankrike er det nå pålagt å advare om kreftfare ved brystimplantater.
Håper virkelig at unge kvinner der ute tenker seg kraftig om før de går med på å måtte operere seg hvert tiår, øke sjanser for ødelagt brystvev, alle de bivirkningene TS nevner, lymfekreft m.m. Vurder i stedet å fylle brystene med eget fettvev eller å rett og slett la være. Les om hvor shady implantat-businessen er og har vært siden 60-tallet og vurder nøye om det er verdt å tukle med kroppen sin på denne måten. At det er VANLIG å gjøre, betyr ikke at det er lurt.

 

Anonymkode: 64bfa...36b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg skal fjerne mine. Hater dem. De er ikke meg i det hele tatt. Mitt problem er store areoler så vil fjerne silikonen og heller forminske areoler. Tror de dette kan gjøres i samme operasjon?

Anonymkode: 4e557...134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3. april 2016 at 18.16, AnonymBruker skrev:

Det er leit å høre at du opplever disse tingene TS, men veldig bra at du advarer andre og er så ærlig som du er.

Mange forsvarer silikonimplantater selv etter at de har opplevd flere av problemene du nevner her, og jeg har forståelse for at det er viktig for selvtillit å føle at man har en kropp - og bryster - man selv kan like. Men sammenlignet med risikoene man står ovenfor kan jeg ikke se at det er verdt det.

Ett av problemene med disse implantatene og som du sier, den manglende dokumentasjonen av hva som er reelle bivirkninger og farer, er at produsentene av implantatene ikke produserer lenge nok til å følge en, f.eks 10-20 årig studie av effektene av dem. Det i seg selv burde jo være et stort rødt flagg. Per idag er det såvidt jeg forstår 3-5 produsenter som er godkjente av amerikanske FDA (Food and Drug Administration), og det foregår langtidsstudier men der har vi bare foreløpige resultater. Jeg kan likevel klippe et utdrag fra det FDA skriver om resultatene hittil: "The key points from the FDA's report are that patients and providers should be aware that breast implants are associated with significant local complications, and the longer the devices remain implanted, the more likely a patient is to experience a complication. Local complications and adverse outcomes include capsular contracture, reoperation, removal, and implant rupture. Many women also experience breast pain, wrinkling, asymmetry, scarring, and infection. " http://www.medscape.com/viewarticle/807689

Det finnes også dokumentasjon på at implantater øker kreftfare; "In January 2011, the FDA announced that women with breast implants seem to be more likely to have ALCL (anaplastic large cell lymphoma), a rare cancer of the immune system. The risk of developing ALCL is very low, but much higher in women with implants than it is in the general population. ALCL is especially rare in the breast area, but for women with implants it has been found in fluid surrounding the implant and in the scar capsule, but not the breast tissue itself. "

I land som Frankrike er det nå pålagt å advare om kreftfare ved brystimplantater.
Håper virkelig at unge kvinner der ute tenker seg kraftig om før de går med på å måtte operere seg hvert tiår, øke sjanser for ødelagt brystvev, alle de bivirkningene TS nevner, lymfekreft m.m. Vurder i stedet å fylle brystene med eget fettvev eller å rett og slett la være. Les om hvor shady implantat-businessen er og har vært siden 60-tallet og vurder nøye om det er verdt å tukle med kroppen sin på denne måten. At det er VANLIG å gjøre, betyr ikke at det er lurt.

 

Anonymkode: 64bfa...36b

Litt av en progapanda du fører frem her. Kjære vene. 

Anonymkode: 26c06...787

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 4/3/2016 at 12.32, AnonymBruker skrev:

Takk, ja, skal til fastlegen til uka, men er ikke så optimistisk på hjelp fra den kanten. Den rådende oppfatningen blant leger/kirurger er visst at det ikke finnes noen sammenheng mellom brystinnlegg og sykdom, så de mer "diffuse" plagene mange opplever blir som regel bortforklart og ikke tatt på alvor av legen. Tviler på at de dekker fjerning av innlegg + kapsel med mindre det er snakk om akutt infeksjon eller andre lettpåviselige og alvorlige problemer.

"Brain fog"/nedsatt kognitiv funksjon, hudproblemer, utmattethet, smerter i bryst, smerter i ledd, kribling i hender, hårtap, visse autoimmune sykdommer og en lang, lang liste med andre merkelige symptomer listes opp av mange som knyttet til brystinnleggene, men i følge forskningen eksisterer de ikke. Jeg har selv opplevd alt dette + mer etter at jeg fikk lagt inn silikon, og selv om forskning ikke har greid å finne noen definitiv forbindelse orker jeg ikke å leve slik lenger, så nå skal de ut...

Og ja, til alle dere som vurderer silikon: IKKE GJØR DET. Implantatene er ikke laget til å vare livet ut, du må fornye de hvert 10. år, og selv da er det alltid en risiko for at de sprekker, for at det danner seg hard kapsel, infeksjon, dødt vev/død hud osv. Det er masse kjemikalier i silikonhinnen rundt silikongeleen/saltvannet, blant annet platinum, som er linket til mentale problemer. Masse tungmetaller og dritt. Det er galskap å putte slikt inn mennesker...

 

Mine har forandret form i det siste, og blitt vonde, så jeg krysser fingrene for at det "bare" er snakk om hard kapseldannelse og ikke ruptur. Å grave ut silikonet fra lymfer og brystvev er en omfattende operasjon.

 

Jepp, jeg var ung, dum og usikker da jeg gjorde dette første gang. Ingen burde legge seg under kniven frivilling før de er godt oppe i tyveårene og i stand til å ta mer rasjonelle beslutninger...

Anonymkode: 4ba81...b5c

Eh.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, TS her. :)  Det er ca 1,5 mnd siden jeg hadde operasjonen, så om noen vurderer det samme og har spørsmål er det bare å spørre i vei hehe. Jeg kan jo uansett si at jeg er veldig glad jeg gjorde det. Det var veldig lite smerter i etterkant, jeg kunne gå rundt og bevege meg mer eller mindre som vanlig (minus løfte armene høyt/løfte veldig tunge ting), så det er mye mindre dramatisk enn å få satt silikon inn, takk og pris. :)  Jeg har overaskende mye brystvev igjen, synes faktisk de er større nå enn før jeg fikk innleggene, og de er bare biiittelitt hengete. De fortsetter visst å forandre/forbedre seg opp til ett år etter operasjonen, men jeg er fornøyd allerede, så all annen forandring blir bare bonus for min del!

 

Jeg vil tippe de kan forminske areolene samtidig, men det avhenger nok fra lege til lege, og fra pasient til pasient. I utgangspunktet er det å fjerne silikon et veldig lite inngrep (litt mer trøbbel om man fjerner kapsel i tillegg, slik jeg gjorde, men generelt er det en rask operasjon). For de med mer brystvev/hengepupper er det vanlig å gjøre et brystløft samtidig som man fjerner silikonet, så de kan sikkert gjøre andre ting også!

Anonymkode: 4ba81...b5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sinsiew skrev:

Eh.. 

Eh ja, det kan du si :)  Kriblingen i hendene, smertene og et par andre plager har forsvunnet etter at jeg fikk tatt de ut, mens andre har jeg fremdeles. Silikoninnleggene mine hadde sprukket skikkelig (var bare flytende gele igjen), så det er trolig at noe har lekket ut i kroppen. Hva dette evt. kan gjøre aner jeg ikke, men jeg er ihvertfall glad jeg fikk de ut!

Anonymkode: 4ba81...b5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Mine verker. Sitter liksom en klo inni og drar og drar. Ubehagelig. Føler meg feit med disse puppene og. Jeg har bestemt meg å fjerne de uansett. Så får jeg bare ha hengepupper. Angrer virkelig på hele operasjonen.

Anonymkode: 4e557...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Eh ja, det kan du si :)  Kriblingen i hendene, smertene og et par andre plager har forsvunnet etter at jeg fikk tatt de ut, mens andre har jeg fremdeles. Silikoninnleggene mine hadde sprukket skikkelig (var bare flytende gele igjen), så det er trolig at noe har lekket ut i kroppen. Hva dette evt. kan gjøre aner jeg ikke, men jeg er ihvertfall glad jeg fikk de ut!

Anonymkode: 4ba81...b5c

Eh var også mer ment til nedsatt kognitiv funksjon, og hårtap.

Kribling i hender, smerte i bryst kan jeg forstå, om kirurgen har vært nær f.eks nerver osv.. 

MEN, det er mange forskjellet på silikon i dag, kontra for 10 år siden, så å fraråde andre å ta silikon pga sprukket implantat blir litt dumt, da det er mye strengere krav i dag, enn før :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Fy flate så skummelt! Vet du noe om hvor lenge de hadde vært sprukket eller tror du det kan ha skjedd i kort tid før du fjernet innleggene? Jeg synes dette er skikkelig skremmende med tanke på hvor mange unge som tar silikon :s Er det vanlig at leger er ærlige om komplikasjoner og at de må byttes ut etterhvert osv? Har en venninne med silikon og en annen som har vært til konsultasjon, så håper at kirurger og leger ikke driver å sugarcoater operasjonen. Det er tross alt et fremmedlegeme som blir puttet inn i kroppen og som skal bli der leeenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, BabyBlue skrev:

Fy flate så skummelt! Vet du noe om hvor lenge de hadde vært sprukket eller tror du det kan ha skjedd i kort tid før du fjernet innleggene? Jeg synes dette er skikkelig skremmende med tanke på hvor mange unge som tar silikon :s Er det vanlig at leger er ærlige om komplikasjoner og at de må byttes ut etterhvert osv? Har en venninne med silikon og en annen som har vært til konsultasjon, så håper at kirurger og leger ikke driver å sugarcoater operasjonen. Det er tross alt et fremmedlegeme som blir puttet inn i kroppen og som skal bli der leeenge. 

Igjen, det er stoooor forskjell på silikonimplantater i dag kontra for 1+ år siden -.-

I dag er det vanlig å bruke en type silikon som IKKE renner utover. Husker ikke hele greia, men kan jo se om jeg finner igjen alt jeg fikk av min kirurg og alt jeg leste om typen silikon som er vanlig i dag, når jeg leste om det for å være sikker på at jeg tok et trygt valg i valg av protese. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sinsiew skrev:

Eh var også mer ment til nedsatt kognitiv funksjon, og hårtap.

Kribling i hender, smerte i bryst kan jeg forstå, om kirurgen har vært nær f.eks nerver osv.. 

MEN, det er mange forskjellet på silikon i dag, kontra for 10 år siden, så å fraråde andre å ta silikon pga sprukket implantat blir litt dumt, da det er mye strengere krav i dag, enn før :) 

Signerer denne.

Den 4/3/2016 at 12.32, AnonymBruker skrev:

Og ja, til alle dere som vurderer silikon: IKKE GJØR DET. Implantatene er ikke laget til å vare livet ut, du må fornye de hvert 10. år, og selv da er det alltid en risiko for at de sprekker, for at det danner seg hard kapsel, infeksjon, dødt vev/død hud osv. Det er masse kjemikalier i silikonhinnen rundt silikongeleen/saltvannet, blant annet platinum, som er linket til mentale problemer. Masse tungmetaller og dritt. Det er galskap å putte slikt inn mennesker...

De eldre implantatene måtte byttes hvert 10. år. Generasjonen av implantater før der igjen skulle masseres og mykes opp rett etter operasjon og i flere uker etterpå av pasienten. Hvis man har operert inn noen av disse er det anbefalt å bytte dem ut nå uansett. De man operer inn nå er basert på forskning som har kommet mye lenger de siste ti årene. Disse er også laget for å vare livet ut.

Synd at du føler din livskvalitet har blitt senket på grunn av implantatene, men fint for deg at du har fått dem ut nå. Likevel tror jeg det er mange som har gode erfaringer og forskningen på dette har virkelig tatt noen steg framover de siste årene. Tror også veldig få kirurger sugarcoater operasjoner som dette. Etter det jeg har hørt er de helle veldig skeptiske til de som er veldig unge som ønsker silikon og flere jeg kjenner har blitt frarådet av kirurgen å legge seg under kniven fordi kirurgen føler de burde vente noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, BabyBlue skrev:

Fy flate så skummelt! Vet du noe om hvor lenge de hadde vært sprukket eller tror du det kan ha skjedd i kort tid før du fjernet innleggene? Jeg synes dette er skikkelig skremmende med tanke på hvor mange unge som tar silikon :s Er det vanlig at leger er ærlige om komplikasjoner og at de må byttes ut etterhvert osv? Har en venninne med silikon og en annen som har vært til konsultasjon, så håper at kirurger og leger ikke driver å sugarcoater operasjonen. Det er tross alt et fremmedlegeme som blir puttet inn i kroppen og som skal bli der leeenge. 

Jeg tok silikon for 5 år siden.  Jeg har ikke hatt noen komplikasjoner i det hele tatt, men kirurgen advarte meg ikke om komplikasjoner eller noen ting. Faktisk ganske uprofesjonellt gjort. Jeg var bare 18 og ante jo ikke hva jeg gikk til. Jeg er i hvertfall veldigglad det har gått greit og ingen komplikasjoner. 

Anonymkode: a7701...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok silikon for 5 år siden.  Jeg har ikke hatt noen komplikasjoner i det hele tatt, men kirurgen advarte meg ikke om komplikasjoner eller noen ting. Faktisk ganske uprofesjonellt gjort. Jeg var bare 18 og ante jo ikke hva jeg gikk til. Jeg er i hvertfall veldigglad det har gått greit og ingen komplikasjoner. 

Anonymkode: a7701...291

Hvor opererte du deg? Det høres da ut som en lite seriøs kirurg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BabyBlue
4 minutter siden, Sinsiew skrev:

Igjen, det er stoooor forskjell på silikonimplantater i dag kontra for 1+ år siden -.-

I dag er det vanlig å bruke en type silikon som IKKE renner utover. Husker ikke hele greia, men kan jo se om jeg finner igjen alt jeg fikk av min kirurg og alt jeg leste om typen silikon som er vanlig i dag, når jeg leste om det for å være sikker på at jeg tok et trygt valg i valg av protese. 

Det er et godt poeng! De må jo ha kommet en lang vei på så mange år. Men allikevel, jeg håper at kirurger og leger snakker rett fra levra og sier det som det er fremfor å behandle hele praksisen som en pengemaskin. Jeg har inntrykket av at enkelte har for stort fokus på det estetiske med operasjonen, og ikke det helsemessige. Ting KAN gå galt, og da er det viktig at man ikke går rundt og innbiller seg at innlegg av silikonimplantater er den tryggeste operasjonen som finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, BabyBlue skrev:

Det er et godt poeng! De må jo ha kommet en lang vei på så mange år. Men allikevel, jeg håper at kirurger og leger snakker rett fra levra og sier det som det er fremfor å behandle hele praksisen som en pengemaskin. Jeg har inntrykket av at enkelte har for stort fokus på det estetiske med operasjonen, og ikke det helsemessige. Ting KAN gå galt, og da er det viktig at man ikke går rundt og innbiller seg at innlegg av silikonimplantater er den tryggeste operasjonen som finnes. 

Det er veldig sant! Selv fikk jeg masse info om eventuelle komplikasjoner, både i etterkant av inngrepet og under inngrepet. Narkosen er jo veldig viktig å informere om! Mange som er for dårlige, derfor det er viktig å bruke god til på og snakke med ulike kirurger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sinsiew skrev:

Eh var også mer ment til nedsatt kognitiv funksjon, og hårtap.

Kribling i hender, smerte i bryst kan jeg forstå, om kirurgen har vært nær f.eks nerver osv.. 

MEN, det er mange forskjellet på silikon i dag, kontra for 10 år siden, så å fraråde andre å ta silikon pga sprukket implantat blir litt dumt, da det er mye strengere krav i dag, enn før :) 

Det er tungmetaller i hinnen rundt silikonimplantatene (husker ikke hvilke i farta) som er bevist å påvirke kognitiv funksjon etc.

Det er først og fremst usikkerheten rundt hele inngrepet, altså langtidseffektene (jo nyere implantater, desto mindre rom for forskning) av de, som gjør at jeg nå aldri kommer til å vurdere å sette inn nye. Uavhengig av om de sprekker eller ei, kan det absolutt tenkes at de kan påvirke kroppen på en eller annen måte over tid. Men ja, sprekker de er vel faren større, som disse skriver:

" Studies conducted after those reports were published indicated that implants might be linked to a number of diseases.  For example, FDA scientists conducted a study of women who had silicone gel breast implants for at least seven years and found that those with implants that were leaking outside the scar tissue surrounding the implant were significantly more likely to report a diagnosis of at least one of several painful and debilitating diseases, such as fibromyalgia, polymyositis, Hashimoto’s thyroiditis, mixed connective-tissue disease, or pulmonary fibrosis.17  The risk of these diseases remained even after statistically controlling for patient’s age, implant age, and implant manufacturer. "  Fra: http://center4research.org/medical-care-for-adults/breast-implants-and-other-cosmetic-procedures/what-you-need-to-know-about-breast-implants/

2 timer siden, BabyBlue skrev:

Fy flate så skummelt! Vet du noe om hvor lenge de hadde vært sprukket eller tror du det kan ha skjedd i kort tid før du fjernet innleggene? Jeg synes dette er skikkelig skremmende med tanke på hvor mange unge som tar silikon :s Er det vanlig at leger er ærlige om komplikasjoner og at de må byttes ut etterhvert osv? Har en venninne med silikon og en annen som har vært til konsultasjon, så håper at kirurger og leger ikke driver å sugarcoater operasjonen. Det er tross alt et fremmedlegeme som blir puttet inn i kroppen og som skal bli der leeenge. 

Jeg vet ikke hvor lenge de var sprukket, for å få sjekket dette må brystene så vidt jeg vet scannes (MRI). Jeg visste ikke om det før etter operasjonen, da kirurgen viste meg bilde av da de fjernet dem. Den som hadde sittet i venstre bryst, hvor jeg hadde mest vondt, lignet en skvisa glassmanet hehe, helt flytende! Med nye implantattyper som er tykkere enn de gamle er det sikkert mindre fare for at de sprekker innen "10 års-fristen" (mange kirurger anbefaler fremdeles å bytte ut implantatene hvert tiende år, det er greit å være obs på..). Hva de nye inneholder vet jeg ikke, produsentene er visst ofte tilbakeholdne med sånt.

Da jeg gjorde min operasjon ble jeg aldri opplyst om at kroppen kunne støte fra seg implantatene/at det kunne oppstå noen autoimmun reaksjon. Jeg fikk beskjed om at det var lurt å få de sjekket etter ti år, men at det var gode sjanser for at jeg kunne ha de livet ut. De eneste mulige komplikasjonene som ble nevnt var infeksjon i såret, og "ubehag" (haha.) i uken etter selve operasjonen, så i etterkant føler jeg ikke at kirurgen har vært helt ærlig om hvor stort et slikt inngrep faktisk er, og at det finnes verre potensielle komplikasjoner enn infeksjon (som i seg selv selvsagt kan være farlig også). 
 

Det er foretatt lite langsiktig forskning på hvordan brystimplantater påvirker de som har de over tid. De fleste studiene strekker seg bare over noen få år. Søker på man "breast implant illness" og lignende ting finner man allikevel mye, fra folk som selv har brystimplantater og som mener de har forårsaket problemer (og som har blitt bedre etter å ha fjernet dem). Og man kan jo spørre seg selv hva slike folk har å tjene på å spre sin informasjon, kontra hva kirurgene tjener på å si brystimplantater er ufarlige...

Sunn skepsis er nok det beste - både til det man leser på internett, men også til det man leser i forskningsrapporter.

Anonymkode: 4ba81...b5c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal fjerne mine. Hater dem. De er ikke meg i det hele tatt. Mitt problem er store areoler så vil fjerne silikonen og heller forminske areoler. Tror de dette kan gjøres i samme operasjon?

Anonymkode: 4e557...134

Ja, det kan det. Det er veldig vanlig. :) Brystløft kan også gjøres samtidig om man ønsker det.

Anonymkode: 03901...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...