Gå til innhold

Radio Nite Rocket/Rune Kjelldahl


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere som husker denne kontroversielle radiostasjonen? Pleide å høre på det i min ungdom. Var så spennende med alt bråket rundt dem og at Rune slapp alle innringere usensurert på lufta. Husker jeg kødderingte mange ganger, hehe. Han var så morsom og sa så mye rart. Ble stadig kastet ut av lokaler og måtte finne nye og mistet flere ganger konsesjonen, men stasjonen kom seg alltid på beina igjen. Radio1 var ikke veldig glad over å dele frekvens med han, hehe. Og introen hans som han hadde på kassett(!) som ble slittere og slittere for hver sending. Var et kjent klassisk musikkstykke. 

Leste at Rune døde i 2012 av alvorlig sykdom før nok en rettssak og niterocket var over. Måtte fred lyse over hans minne. Verdens kuleste radiomann, snakka alltid rett fra levra. 

Anonymkode: 94cdc...9cd

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som har hørt på niterocket i ungdommen? 

Anonymkode: 94cdc...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen? Er det bare prektige kirkegjengere her ell? 

Anonymkode: 94cdc...9cd

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar da! Jeg vet at dere har hørt om kanalen og smughørt på han! 

Anonymkode: 94cdc...9cd

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker kanalen, ja :) Brukte å høre på han med noen kompiser, ringte inn noen ganger for å kommentere tidligere innringere. Husker noen ganger jeg hørte på han for meg selv når jeg var hjemme hos meg selv, gjemte meg under dyna og hørte på med lav lyd i frykt for at mamma skulle høre hva jeg hørte på :P

Husket dessverre ikke så mye detaljer fra programmet, annet enn at det var jævlig drøyt, og at han ofte hadde et slags sjekke-opplegg? Der han matchet innringere?

Men takk for at du gjorde meg bevisst på navnet! Har tidligere forsøkt å søke etter info om det, for å vite mer om konseptet og mannen bak, men trodde det het "radio night line" eller noe sånt! Har derfor aldri funnet noe..

Anonymkode: 5caef...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, trodde kanalen forsvant på sent 90/tidlig 2000-tallet. Altså noe som hørte fortiden til. Ser jo nå at han har holdt på til ganske nylig. 

Leit at jeg ikke var klar over det!

Anonymkode: 5caef...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han sendte over nettet (nettradio) til og med.

Husker blitz knuste mikserpulten hans en kveld. Han var på luften litt over en time senere. Det tok lenger tid da forsvaret hadde øving i området og nektet han å komme til studioet sitt (lå den gang i Dronningens gate, ikke langt fra diverse militære bygninger). Han flyttet stasjonen til Vålerenga etter hvert.

Det var for øvrig "night flight" (stavet de det slik den gangen?) som ikke var så begeistret for å dele frekvens med fyren etter at han sendte... vel, en heller kontroversielle greie en kveld, før han sendte introen til sin stasjon.

De gikk så langt at de byttet navn på stasjonen sin for å ikke forveksles med hans stasjon...

Det var vel Hellbillies og Manowar som gikk mest på den stasjonen?

Anonymkode: 6dfbe...6b3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10. april 2016 at 7.54, AnonymBruker skrev:

Husker kanalen, ja :) Brukte å høre på han med noen kompiser, ringte inn noen ganger for å kommentere tidligere innringere. Husker noen ganger jeg hørte på han for meg selv når jeg var hjemme hos meg selv, gjemte meg under dyna og hørte på med lav lyd i frykt for at mamma skulle høre hva jeg hørte på :P

Husket dessverre ikke så mye detaljer fra programmet, annet enn at det var jævlig drøyt, og at han ofte hadde et slags sjekke-opplegg? Der han matchet innringere?

Men takk for at du gjorde meg bevisst på navnet! Har tidligere forsøkt å søke etter info om det, for å vite mer om konseptet og mannen bak, men trodde det het "radio night line" eller noe sånt! Har derfor aldri funnet noe..

Anonymkode: 5caef...a76

Så moro at flere husker! Ikke bare kirkegjengere her likevel da. :) 

Sjekkeprogrammet het nightcall. Skikkelig drøyt, ja. Men måtte høre på for det med høreklokker under dyna. 

Bare hyggelig vet du. Trist at han er død. :( Han var utrolig morsom og reiste seg alltid igjen uansett hvor mye motstand han fikk. Kule Rune. 

Anonymkode: 94cdc...9cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10. april 2016 at 8.03, AnonymBruker skrev:

Jøss, trodde kanalen forsvant på sent 90/tidlig 2000-tallet. Altså noe som hørte fortiden til. Ser jo nå at han har holdt på til ganske nylig. 

Leit at jeg ikke var klar over det!

Anonymkode: 5caef...a76

Det trodde jeg også. Jeg pleide i tillegg til nite rocket å høre på radio pluss som sendte før dem hver kveld og trodde det var slutt på både nite rocket og radio pluss da radio 1 overtok FM 102 hele døgnet. Husker hvor forbanna jeg var på radio 1 da. I ettertid (nå i det siste) har jeg lest at både radio pluss og radio 1 sendte på 101,1 noen år etter. Rart de havnet på samme frekvens igjen. Irriterer meg at jeg ikke fikk det med meg! Og nå er det for sent. :( måtte verdens kuleste radiomann hvile i fred. Ble ikke gammel heller, bare 52 år. Han holdt på helt til det siste, men døde før siste rettssak fikk startet. Husker han sendte på lufta at blitzerne demonstrerte utenfor, de var så spennende å høre på. Og den slitte introen hans da, hehe. 

Rune var også veldig imot DAB-radio. Leste et sted at han hadde hacket NRK DAB-radio sine sider og hver eneste link førte til hans nettsted, "ja til FM." 

Anonymkode: 94cdc...9cd

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10. april 2016 at 8.24, AnonymBruker skrev:

Han sendte over nettet (nettradio) til og med.

Husker blitz knuste mikserpulten hans en kveld. Han var på luften litt over en time senere. Det tok lenger tid da forsvaret hadde øving i området og nektet han å komme til studioet sitt (lå den gang i Dronningens gate, ikke langt fra diverse militære bygninger). Han flyttet stasjonen til Vålerenga etter hvert.

Det var for øvrig "night flight" (stavet de det slik den gangen?) som ikke var så begeistret for å dele frekvens med fyren etter at han sendte... vel, en heller kontroversielle greie en kveld, før han sendte introen til sin stasjon.

De gikk så langt at de byttet navn på stasjonen sin for å ikke forveksles med hans stasjon...

Det var vel Hellbillies og Manowar som gikk mest på den stasjonen?

Anonymkode: 6dfbe...6b3

Nite rocket sendte aldri Hellbillies. Det må ha vært en annen kanal. Radio 1, radio pluss og niterocket sendte på 102. Ihvertfall fra 1993 ca da jeg oppdaget dem. Night flight husker jeg ikke, når sendte dem? Rune spilte Pink Floyd og annen rock. Mye ført og ukjent siden han var imot gramo og tono. Var noe med at han kun kunne spille importerte plater fra USA. Husker ikke helt. Men vet han va glad i Pink Floyd  

Ja, husker godt flyttingen fra Dronningens gate til østerdalsgaten. Han var vel i østerdalsgaten da radio 1 overtok hele 102 tror jeg. Etter det har han vært et par steder til, men det fikk jo ikke jeg med meg siden jeg trodde det var slutt på nite rocket etter radio 1-faenskapen overtok. 

Anonymkode: 94cdc...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte titt og ofte på "nite rocket", helt til den plutselig forsvant, og jeg fant ikke ut før et år senere at Rune var død :(

Enig i at han var "verdens kuleste radiomann".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Flere som savner nite rocket her? Rune Kjelldahl var intet annet enn konge! HC og Howard og alle andre kan bare gå hjem og legge seg!

Anonymkode: 94cdc...9cd

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei!

Kan dere hjelpe meg litt så skal jeg kansje uforpliktende skrive litt om livet i Nite rocket fra Ratkes gate og Dronningens gate.

Når flyttet Nite Rocket fra Ratkes gate til Dronningens gate?

Når aksjonerte blitz dronningens gate (første gang, mulig det var flere)?

 

Fantastisk tid, tragisk at Rune ble borte uten at jeg fikk tatt farvel. Nite Rocket er en del av meg ettersom jeg jobbet der i den tiden jeg spør om, altså jeg var med på slutten av Ratkes gate og begynnelsen i Dronningens gate frem til Blitz aksjonerte da var det litt nok for min del. Jeg husker bare jeg var glad jeg ikke var tilstede. Det var vilt. 

Skal ikke forsvare Rune på noen som helst måte som lot nazipropagandaen skje, men jeg husker det også som at det var andre jeg ikke skal nevne hvem som var pådrivere for akkurat det. Rune var jo som kjent "go with the flow" og jeg personlig ser nok mer på han som en sørstatssympatisør enn nazist. 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.3.2018 den 5.44, NewBoy skrev:

Hei!

Kan dere hjelpe meg litt så skal jeg kansje uforpliktende skrive litt om livet i Nite rocket fra Ratkes gate og Dronningens gate.

Når flyttet Nite Rocket fra Ratkes gate til Dronningens gate?

Når aksjonerte blitz dronningens gate (første gang, mulig det var flere)?

 

Fantastisk tid, tragisk at Rune ble borte uten at jeg fikk tatt farvel. Nite Rocket er en del av meg ettersom jeg jobbet der i den tiden jeg spør om, altså jeg var med på slutten av Ratkes gate og begynnelsen i Dronningens gate frem til Blitz aksjonerte da var det litt nok for min del. Jeg husker bare jeg var glad jeg ikke var tilstede. Det var vilt. 

Skal ikke forsvare Rune på noen som helst måte som lot nazipropagandaen skje, men jeg husker det også som at det var andre jeg ikke skal nevne hvem som var pådrivere for akkurat det. Rune var jo som kjent "go with the flow" og jeg personlig ser nok mer på han som en sørstatssympatisør enn nazist. 

 

 

 

Tror det må ha vært før 93. Jeg hørte på dem fra ca 93 eller 94 og da var de i dronningens gate. Tror det var rundt 93-95 blitzerne aksjonerte for første gang og at de flyttet til østerdalsgaten i 95. 

Ja, jeg vil gjerne høre om tiden i nite rocket! Kanalen jeg smughørte på om natten fra jeg var sånn 14 år. Jeg syntes det var så spennende. Nite rocket var en stor del av ungdomstiden for meg. 

Tragisk at han døde så ung, ja. Jeg har lest i ettertid at han ikke var nazist i det hele tatt, men at hun dama som var redaktør var det og drev nazistisk propaganda og da trodde alle Rune også var nynazist. Han døde midt i siste rettssak, stakkars mann. Den jævla kreften altså. Rune var konge! Håper han rocker der han er nå. <3 

Anonymkode: 94cdc...9cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det må ha vært før 93. Jeg hørte på dem fra ca 93 eller 94 og da var de i dronningens gate. Tror det var rundt 93-95 blitzerne aksjonerte for første gang og at de flyttet til østerdalsgaten i 95. 

Ja, jeg vil gjerne høre om tiden i nite rocket! Kanalen jeg smughørte på om natten fra jeg var sånn 14 år. Jeg syntes det var så spennende. Nite rocket var en stor del av ungdomstiden for meg. 

Tragisk at han døde så ung, ja. Jeg har lest i ettertid at han ikke var nazist i det hele tatt, men at hun dama som var redaktør var det og drev nazistisk propaganda og da trodde alle Rune også var nynazist. Han døde midt i siste rettssak, stakkars mann. Den jævla kreften altså. Rune var konge! Håper han rocker der han er nå. <3 

Anonymkode: 94cdc...9cd

Tusen takk for svar! Ja jeg har også kommet frem til at det må ha vært sent 92 eller tidlig 93 de flyttet deromkring. Sommer 93 var nok Dronningens gate. Og Blitz aksjonerte i desember 93, takk internett. Det var ville tider, jeg husker bare jeg var sjeleglad jeg ikke var tilstede når de aksjonerte. 3000 mennnesker!

http://www.pluto.no/doogie/blitz/kroenik1.html

Veldig godt det du skriver om "hun dama", jeg skal av respekt til situasjonen holde henne utenfor men du bekrefter jo virkelig min hukommelse. Desverre har dette vært vanskelig for meg da jeg ønsker det skal være en del av min historie, istedet har det vært veldig skambelagt av grunner jeg tror du forstår. :) Nite Rocket var stor del av min ungdomstid også, så det var stort å få bli en del av livet i studio. Jeg hadde allerede fått litt erfaring med å kjøre radio og i Nite rocket fungerte det sånn at Rune hadde sin faste sendetid og resten av natta var for det meste "up for grabs", det var bare å sette seg bak spakene. Det var tidvis ett godt men også tidvis noe belastet miljø, det var liberalt og det var som på lufta det var for det jeg kan huske sex, drugs & Rock'roll. Det var sikkert sex også men jeg hadde kjæreste på den tiden. :)  Og det var jo det som var så hinsides kult, det var ekte! Det var "fest" live i studio og Rune hadde sin jobb med å dempe oss når han kjørte sitt show. Raktes gate var jo en sliten leilighet og Dronningens gate var et kontorlokale gjort om til et radiostudio og partyrede. Tror ikke jeg har så mye mer å melde akkurat nå, kjenner det hjelper å få bekreftet det med Rune at det ikke var han som sto bak dritten. Det gjør det lettere for meg å akseptere denne tiden.

Jeg gikk glipp av den siste rettsaken, hva gikk den ut på var det samme gamle om konsesjon eller noe mer, annet?

PS "Rune var konge! Håper han rocker der han er nå. <3"

Det gjør han helt sikkert, han var en vaskeekte rocker!

Og ikke minst var han en kjernekar, selvom jeg bare var innom der tok han vare på meg på sin måte. Hjalp meg i en vanskelig tid husker jeg. 

 

Endret av NewBoy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit Skarløv. Hun var ikke nazist. Ikke Rune heller. Rune likte å være kontroversiell. Gjøre folk opprørte. Hadde det vært idag skal du ikke se bort fra at han hadde sendt noe med Erich Honecker eller lignende. I dag ville de ting han sendte den gang da vært neinei. Han hadde en samarbeidsavtale med en kebabsjappe... på Tøyen? Eller Grønland? Usikker på hvor den lå nå. Fyren der var pakistansk. Så altså, Rune hadde ikke noe mot noen. Han var bare glad i å skape rabalder. Det var en del av den han var.

Berit Skarløv var en trist skjebne. Hun hadde ikke noe annet enn radioen. Så den ble hennes liv. Ikke ofte hun ble med ut på noe. Men husker hun ble med ut en gang, da hadde hun virkelig stelt seg og var en helt annen person enn hun vanligvis var.

Jo, det var mange forskjellige folk innom der. Virkelig variert. Det eneste folk hadde til felles var vel at ingen var helt "streit". Som i, "normal". Alle hadde sine særegenheter. Så det var virkelig et "fargerikt fellesskap".

Han kjørte en pickup for øvrig. Og han trakk damer som fy. 

Anonymkode: 94e0d...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Terningen matkafe! Kiwi Fredensborg i dag. :)

Stemmer at Berit var en trist skjebne ja, det i seg selv bekrefter at hun på ingen måte var "up for the task" å holde orden og rede på det kontroversielle i det som ble nazihistorien til nite rocket. Virkelig trist hele greia sånn jeg ser det men ja jeg er også enig i og husker det som at Rune gjorde det kontroversielt. Han gjorde det nok også mye for å bygge opp under det han sto for, rett til fri radio, ytringsfrihet osv. Han hadde også sin kamp mot tono osv og jeg husker det var en greie med å spille musikk som ikke var avgiftsbelagt i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NewBoy skrev:

Terningen matkafe! Kiwi Fredensborg i dag. :)

Stemmer at Berit var en trist skjebne ja, det i seg selv bekrefter at hun på ingen måte var "up for the task" å holde orden og rede på det kontroversielle i det som ble nazihistorien til nite rocket. Virkelig trist hele greia sånn jeg ser det men ja jeg er også enig i og husker det som at Rune gjorde det kontroversielt. Han gjorde det nok også mye for å bygge opp under det han sto for, rett til fri radio, ytringsfrihet osv. Han hadde også sin kamp mot tono osv og jeg husker det var en greie med å spille musikk som ikke var avgiftsbelagt i Norge. 

Mhm, stemmer ja! Tono var noe dritt. Det er det fortsatt, forsåvidt. Å faktisk måtte betale for å gi artister reklame... -_-

For et minne du har! :) 

Anonymkode: 94e0d...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kjørte en pickup for øvrig. Og han trakk damer som fy. 

Chevy og han hadde alltid chevy caps! 

Og ja han trakk damer, så når jeg skrev det med sex så er det sånn jeg husker det at han ordnet seg med de utenfor radioen og dro de ikke dit. Greit å ikke misforstå hehe, han kom vel stort sett nypult og du kunne nesten kjenne fittelukta..  Han hadde en greie på Stedet som DJ han plukke de opp tror jeg. "Stedet er stedet i torggt xx".. Jeg var aldri med på det, jeg ble 18 på den tida og der var det vel 20 års grense. 

https://soundcloud.com/lucifix/tribute-to-rune-kjelldahl

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 12. mars 2018 den 6.37, NewBoy skrev:

Tusen takk for svar! Ja jeg har også kommet frem til at det må ha vært sent 92 eller tidlig 93 de flyttet deromkring. Sommer 93 var nok Dronningens gate. Og Blitz aksjonerte i desember 93, takk internett. Det var ville tider, jeg husker bare jeg var sjeleglad jeg ikke var tilstede når de aksjonerte. 3000 mennnesker!

http://www.pluto.no/doogie/blitz/kroenik1.html

Veldig godt det du skriver om "hun dama", jeg skal av respekt til situasjonen holde henne utenfor men du bekrefter jo virkelig min hukommelse. Desverre har dette vært vanskelig for meg da jeg ønsker det skal være en del av min historie, istedet har det vært veldig skambelagt av grunner jeg tror du forstår. :) Nite Rocket var stor del av min ungdomstid også, så det var stort å få bli en del av livet i studio. Jeg hadde allerede fått litt erfaring med å kjøre radio og i Nite rocket fungerte det sånn at Rune hadde sin faste sendetid og resten av natta var for det meste "up for grabs", det var bare å sette seg bak spakene. Det var tidvis ett godt men også tidvis noe belastet miljø, det var liberalt og det var som på lufta det var for det jeg kan huske sex, drugs & Rock'roll. Det var sikkert sex også men jeg hadde kjæreste på den tiden. :)  Og det var jo det som var så hinsides kult, det var ekte! Det var "fest" live i studio og Rune hadde sin jobb med å dempe oss når han kjørte sitt show. Raktes gate var jo en sliten leilighet og Dronningens gate var et kontorlokale gjort om til et radiostudio og partyrede. Tror ikke jeg har så mye mer å melde akkurat nå, kjenner det hjelper å få bekreftet det med Rune at det ikke var han som sto bak dritten. Det gjør det lettere for meg å akseptere denne tiden.

Jeg gikk glipp av den siste rettsaken, hva gikk den ut på var det samme gamle om konsesjon eller noe mer, annet?

PS "Rune var konge! Håper han rocker der han er nå. <3"

Det gjør han helt sikkert, han var en vaskeekte rocker!

Og ikke minst var han en kjernekar, selvom jeg bare var innom der tok han vare på meg på sin måte. Hjalp meg i en vanskelig tid husker jeg. 

 

Sent svar, ikke så greit når man er anonym. Rettssaken gikk ut på konsesjon, ja. Veldig trist at han døde før den ble fullført. 

Så bra han hjalp deg i en vanskelig tid. <3 Jeg er sikker på at han var tvers igjennom god selv om han var kontroversiell og snakket rett fra levra. Jeg lurer på hvordan nite rocket hadde blitt mottatt i dagens krenkesamfunn. 

Anonymkode: 94cdc...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...