Gå til innhold

Veldig høy gjeld. Hva kan gjøres videre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag kommer Luksusfellen, se om du kan plukke opp noen tips der i fra, han som er med skal visstnok ha over 1 mill i spillegjeld.

Anonymkode: 68aad...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag kommer Luksusfellen, se om du kan plukke opp noen tips der i fra, han som er med skal visstnok ha over 1 mill i spillegjeld.

Anonymkode: 68aad...d5d

Det var forrige uke. 

Anonymkode: bc199...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var forrige uke. 

Anonymkode: bc199...1b9

Nei, det er denne uken.

Anonymkode: 2c944...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var forrige uke. 

Anonymkode: bc199...1b9

Det er i dag.

Anonymkode: 53ba5...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sisti skrev:

Kan ikke alle som kommer med "gode råd" lese hva ts skriver først? TS sier at det er vanskelig å få leid noe annet enn en hybel der de bor. Hvis det er realiteten er det ikke noe realistisk alternativ å selge huset. TS sier også at de ikke kan flytte pga mannens jobb... 

Når det er sagt, så syns jeg dere ts bør vurdere å flytte likevel. Ingen har en type kompetanse som KUN kan brukes EN (tydeligvis veldig liten) plass i Norge. Mannen din kan garantert få jobb annen plass. Men dere må selvfølgelig vurdere om han da vil gå ned i lønn. Men dere må vurdere det grundig, undersøke det skikkelig, og ikke bare tenke løst på det og konkludere med at det ikke går. 

Ev. kan TS og barna flytte hjem til (sviger-)foreldre hvor hun ikke behøver å betale husleie og kan få barnepass slik at hun kan jobbe kvelder og helger. Flytter mannen på en hybel er det drastisk billigere enn der de bor nå. 

Anonymkode: ca01c...ad0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg eller lei ut huset, flytt inn til familie og betal et lite beløp for leie, bruk kun penger på mat og bruk resten av pengene til å betale tilbake lån.

Anonymkode: e458d...570

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Igjen - takk for mange gode innspill. Jeg setter enormt pris på det. Om ikke annet foreløpig, så har jeg iallefall startet på en oversikt. Vi har nå søkt flere steder om nok et forbrukslån, for å samle alle smålån og kredittkort. Om dette går, så gjør vi som foreslått her - minstesum på alle lån bortsett fra ett som prioriteres. Når det da er nedbetalt overføres den summen vi har brukt på det lånet over på neste - altså den snøballmetoden.

Jeg kan komme tilbake med totaloversikt over samlet gjeld, månedsutgifter og planen bak snøballmetoden når det er klart. Vil ta litt tid å få svar vedr refinansieringer osv..

Dette er sykt vondt og ubehagelig - ingen tvil om det. På en måte ser det helt håpløst ut.. Men samtidig var det utrolig godt å "fortelle" noen dette - og jeg er enormt takknemlig for at dere gidder å gi seriøse og gode råd istedenfor å slenge dritt. Det har hjulpet nok til at vi nå forsøker å ta tak i dette..

Det avgjørende nå er hvordan vi klarer å refinansiere og samle mest mulig. Mer ryddig (og ikke minst endel tusenlapper spart) på å samle til 4-5 kreditorer enn 15-16 som vi har idag med smått og stort. 

Vi er innstilt på mange år som fattige. Det går sport i å finne muligheter for å spare inn på div utgifter. Vi skal i helgen gå igjennom skap, skuffer, loft og kjeller for å finne mer vi kan selge - hver hundrelapp vil telle. De skal legges tilside til uforutsette utgifter, slik at vi ikke bruker mer kreditt om uhellet er ute. 

Som sagt - situasjonen er foreløpig like håpløs og svart, men nå prøver vi iallefall å løse opp i dette en gang for alle  -sette opp budsjett og bruke snøballmetoden. 

Jeg kan godt komme med ny oppdatering når jeg har hele planen foran meg. Å selge huset er desidert siste utvei, og det vil vi ikke vurdere før alt annet er prøvd først.  Takk igjen for alle innspill - noen av de har vært utrolig nyttige for meg. 

Anonymkode: 5a697...561

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt - du har tenkt å la barna dine gå gjennom tenårene i ekstrem fattigdom etter Norges standarder, slik at du og mannen har et stort hus å boltre dere i når barna har flyttet hjemmefra? Spesielt valg å ta...

Anonymkode: f0609...d36

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt - du har tenkt å la barna dine gå gjennom tenårene i ekstrem fattigdom etter Norges standarder, slik at du og mannen har et stort hus å boltre dere i når barna har flyttet hjemmefra? Spesielt valg å ta...

Anonymkode: f0609...d36

Tror forskjellen på å leie hus med rom for 5 personer  og betale 2.5% rente på 4.5 mill blir omtrent det samme.

Hvis de klarer å øke lønna litt, samle forbruksgjeld, grine seg til 18 mnd avdragsfrihet og privatlån av bestemor, forskudd på arv fra foreldre. Så vil det sannsynligvis være nok til å kunne holde seg flytende.

Desperate tider betyr desperate virkemidler og fasadedropping. Folk har smuglet sprit, narkotika, ranet banker og solgt rompa si for mindre problemer.

Anonymkode: 81203...737

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror forskjellen på å leie hus med rom for 5 personer  og betale 2.5% rente på 4.5 mill blir omtrent det samme.

(Omtrent samme kostnad for å leie som å betale renter, regner jeg med du mener).
Mulig det, men du har "glemt" avdrag på lånet (totalt var det jo 17000 pr. måned), kommunale avgifter og nødvendig vedlikehold  av huset. Dette kommer i tillegg til renteutgiftene, og gjør at samlet beløp som må betales blir av en helt annen størrelse enn for leie av en nøktern leilighet til 2+2 (ikke 2+3!) personer.

Anonymkode: 1076f...2d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det ble nevnt tidligere i tråden, men hva med å ta en ny takst på huset? Kanskje det viser seg at dere får et bedre bank/egenkapital-forhold og dermed bedre forhandlingsgrunnlag? Er det helt utelukket at banken går med på en eller to avdragsfrie måneder (en gang frem i tid) for at dere skal få frigi litt kapital til å fjerne forbruksgjeld? Banken vil jo bare risikere sikrere betalere, i så fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.3.2016 at 14.26, AnonymBruker skrev:

Tror forskjellen på å leie hus med rom for 5 personer  og betale 2.5% rente på 4.5 mill blir omtrent det samme.

Hvis de klarer å øke lønna litt, samle forbruksgjeld, grine seg til 18 mnd avdragsfrihet og privatlån av bestemor, forskudd på arv fra foreldre. Så vil det sannsynligvis være nok til å kunne holde seg flytende.

Desperate tider betyr desperate virkemidler og fasadedropping. Folk har smuglet sprit, narkotika, ranet banker og solgt rompa si for mindre problemer.

Anonymkode: 81203...737

Igjen, det er ikke 5 personer, det er 4. To voksne, to barn under 10 år.

Anonymkode: 70d4a...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dere igjen noe på skatten som kan brukes på nedbetaling? 

Anonymkode: 35d48...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Synes det er litt dårlig gjort av TS å forsvinne uten å gi noen tilbakemelding på hvordan det har gått.

Det er mange personer som har brukt av sin fritid for å gi råd og veiledning og andre som har lest for å høste erfaring.

Da hjelper det lite når "end result" er ukjent.

 

Endte kanskje med tvangsalg da!?

Endret av Mr Inkognito
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
58 minutter siden, Mr Inkognito skrev:

Synes det er litt dårlig gjort av TS å forsvinne uten å gi noen tilbakemelding på hvordan det har gått.

Det er mange personer som har brukt av sin fritid for å gi råd og veiledning og andre som har lest for å høste erfaring.

Da hjelper det lite når "end result" er ukjent.

 

Endte kanskje med tvangsalg da!?

Selv om jeg er enig i at det er kjekt med en oppdatering, er det jo ikke sikkert dette er fokuset akkurat nå. Det kan jo også være at det ikke er noen annen løsning i sikte enn å betale ned det nærmeste året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31. mars 2016 at 14.35, AnonymBruker skrev:

TS her. Igjen - takk for mange gode innspill. Jeg setter enormt pris på det. Om ikke annet foreløpig, så har jeg iallefall startet på en oversikt. Vi har nå søkt flere steder om nok et forbrukslån, for å samle alle smålån og kredittkort. Om dette går, så gjør vi som foreslått her - minstesum på alle lån bortsett fra ett som prioriteres. Når det da er nedbetalt overføres den summen vi har brukt på det lånet over på neste - altså den snøballmetoden.

Jeg kan komme tilbake med totaloversikt over samlet gjeld, månedsutgifter og planen bak snøballmetoden når det er klart. Vil ta litt tid å få svar vedr refinansieringer osv..

Dette er sykt vondt og ubehagelig - ingen tvil om det. På en måte ser det helt håpløst ut.. Men samtidig var det utrolig godt å "fortelle" noen dette - og jeg er enormt takknemlig for at dere gidder å gi seriøse og gode råd istedenfor å slenge dritt. Det har hjulpet nok til at vi nå forsøker å ta tak i dette..

Det avgjørende nå er hvordan vi klarer å refinansiere og samle mest mulig. Mer ryddig (og ikke minst endel tusenlapper spart) på å samle til 4-5 kreditorer enn 15-16 som vi har idag med smått og stort. 

Vi er innstilt på mange år som fattige. Det går sport i å finne muligheter for å spare inn på div utgifter. Vi skal i helgen gå igjennom skap, skuffer, loft og kjeller for å finne mer vi kan selge - hver hundrelapp vil telle. De skal legges tilside til uforutsette utgifter, slik at vi ikke bruker mer kreditt om uhellet er ute. 

Som sagt - situasjonen er foreløpig like håpløs og svart, men nå prøver vi iallefall å løse opp i dette en gang for alle  -sette opp budsjett og bruke snøballmetoden. 

Jeg kan godt komme med ny oppdatering når jeg har hele planen foran meg. Å selge huset er desidert siste utvei, og det vil vi ikke vurdere før alt annet er prøvd først.  Takk igjen for alle innspill - noen av de har vært utrolig nyttige for meg. 

Anonymkode: 5a697...561

Etter å ha lest den setningen er jeg ikke så sikker ts har gjort noen ekstreme forandringer i økonomihåndteringen. 

At de fortsatt har tilgjengelig kredit de kan bruke betyr de har mulighet for å grave seg enda mer ned i søla. 

Første bud når du har forbruksgjeld du sliter med å tilbakebetale er å klippe opp og kaste alle tilgjengelige kredittkort. Det er så fristende å dra kortet nok en gang..

Anonymkode: 9a9b1...d3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...