Gå til innhold

Veldig høy gjeld. Hva kan gjøres videre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en utrolig kjedelig situasjon å havne i! Først må dere dette opp et realistisk budsjett med alle utgifter som dere presenterer for kreditorer. 

Anbefaler deg så å ta kontakt med alle kreditorer og spørre om avtale som f.eks. frysing av rentene frem til dere kan begynne å betale dem, og se om dere kan få betalt ned noe først før dere beveger dere videre. Du sier dere ikke får noe fra banken, men har dere spurt? 

Anonymkode: e7b5f...89e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sisti

Har ikke så mange gode råd ts, du har fått noen gode innspill, og jeg vil bare støtte rådet om å RINGE kreditorene! Du vil føle deg så mye bedre etterpå! Start med en, og ta det derfra. 

Men det viktigste jeg ville si er lykke, lykke til! Dette klarer dere! Dere er viktige for barna deres, og om ikke annet skal dere lære barna deres at dere tar ansvar, og at tøffe tak kommer man gjennom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode råd, og flere kommer det nok. Jeg støtter rådet om å finkjemme huset etter ting som kan selges - hva som helst! Klær, sportsutstyr, gamle leker, det kan ligge mye og slenge som ser ut som søppel for dere, men som kan innbringe en liten sum på Finn. 

Det aller beste rådet, ettersom dere ikke vil selge, er å leie ut. Et "normalt" hus har jo gjerne en sokkeletasje som med enkle grep kan gjøres om til en enkel leilighet/hybler. 

Ellers får du også en klem fra meg, dere har vært kjempeflinke som har sittet og betalt ned på gjelden så lenge! Mange ville for lenge siden ha stukket hodet under vingen og latt det skure og gå, med katastrofale følger. Godt jobbet! Og apropos jobbing - kan en av dere, alt.begge to, skaffe en ekstrajobb på kveldstid? Bensinstasjon, aldershjem, e.l.? Kanskje bare noen kvelder i uken hver, der dere bytter på å jobbe og å være hjemme med barna?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet Goa (Gjeldsoffer-alliansen) for å få råd. Det koster 300 kroner i året for medlemskap. https://gjeld.org/

Du kan også ringe Gjeldskrisetelefonen. https://gjeld.org/gjeldskrisetelefonen

Så at noen mente at dere ikke vil bli regnet som varig ute av stand til å få gjeldsordning gjennom namsmannen, men jeg ville søkt og ikke hørt på f.eks. kommunal gjeldsrådgiver hvis denne sier det er umulig. At dere en dag vil arve spiller ingen rolle, arv vil tilfalle kreditorene opptil fem år etter en gjeldssaneringsordning, hvis de ikke har endret det. Tror dere vil få mange rare svar fra ulikt hold, kanskje også fra Goa. Ta til dere de beste rådene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma bodde en periode etter skilsmisse med sine to barn på ett soverom og leide ut de tre andre rommene i huset for å få hverdagen til å gå rundt. Har dere mulighet til dette? Å ha alle boende på samme rom er selvsagt ekstremt, men dersom barna i dag har hvert sitt rom, så kan dere hvertfall prøve å leie ut det ene? Det kan jo gi kjærkommen ekstrainntekt. 

Håper dere finner en løsning :)

Anonymkode: fb0b5...c00

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere mulighet til å flytte til foreldrene deres, eventuelt om de kan flytte til dere og ta over huslånet? Eller hva med enken som sitter igjen med masse gjeld, kan hun flytte inn til dere? Storhusholdningsfordeler og hun betaler litt leie. 

Anonymkode: ca01c...ad0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en annen skrev - har du et ledig rom (eller kan du få det til), hvis barna kan dele rom, dere kan rydde i boden så den kan bli et soverom e.l?

Bet meg merke i at du skriver at det ikke finnes utleiemarked for dere der dere bor. Det må da bety at også andre som leter ikke finner noe?

Du trenger jo nemlig ikke en separat hybel for å kunne leie ut, du kan også leie ut et rom (eller fler) på AirBnB. Om dette vil lykkes eller ei kan man jo ikke forutsi, men det er jo verdt et forsøk. Tror ikke det koster noe å legge det ut, tror de bare tar provisjon hvis du faktisk får leid ut, men det sjekker du jo. Dersom dette kan gi litt ekstra inntekt ved noen overnattingsgjester av og til er det vel verdt et forsøk? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
13 minutter siden, Høna79 skrev:

Som en annen skrev - har du et ledig rom (eller kan du få det til), hvis barna kan dele rom, dere kan rydde i boden så den kan bli et soverom e.l?

Bet meg merke i at du skriver at det ikke finnes utleiemarked for dere der dere bor. Det må da bety at også andre som leter ikke finner noe?

Du trenger jo nemlig ikke en separat hybel for å kunne leie ut, du kan også leie ut et rom (eller fler) på AirBnB. Om dette vil lykkes eller ei kan man jo ikke forutsi, men det er jo verdt et forsøk. Tror ikke det koster noe å legge det ut, tror de bare tar provisjon hvis du faktisk får leid ut, men det sjekker du jo. Dersom dette kan gi litt ekstra inntekt ved noen overnattingsgjester av og til er det vel verdt et forsøk? 

De har tre barn under 10. Mener du virkelig for ramme alvor at de skal ha ferierende i stuen sin på ukentlig basis?

Og til alle dere som mener at her må man selge huset: de er 5 personer. De må faktisk ut med ganske mange kroner for å leie bolig også. De kan ikke kjøpe noe annet - f.eks en to eller tre roms leilighet - de har ikke egenkapital. Jeg tviler på at det er så veldig mye å tjene på å selge for å leie billigere.

Og uansett: det er mange ting som kan prøves først før man går til ekstremiteter som å leie ut et hjem med tre mindreårige barn til AirBnb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Må bare få takke deg.. Du aner ikke hva et slikt innlegg betyr akkurat nå, mye mer enn du tror selv. Så takk både til deg og dere andre som har kommet med gode råd. Fra en bunnløs fortvilelse når jeg startet innlegget - og i den tro at det bare skulle hagle inn spydigheter og svar ala at dette var så håpløst at ingenting ville hjelpe - så ser jeg nå et bittelite håp allikevel. 

Jeg skal sette meg ned å skrive opp alt av gjeld ned til minste krone. Sette opp alt av gjeldsutgifter, og deretter skrive brev til de ulike kreditorene. Jeg har nok vært litt struts den siste tiden, bare betalt regninger med kreditt for å holde oss over vannet. Har vært så vondt å tenke tanken på å sette ned alt på papiret - men nå vet jeg at jeg må. 

Jeg forsøker ikke å holde en gasade, men å innrømme hvor fattige vi er, det er fryktlig vanskelig. Tror venner og naboer har forstått det for lenge siden  -de har sluttet å invitere oss på noe som koster penger. Vi sitter bare hjemme - har ikke råd til noe sosialt. Og det er helt ok. Og hadde det hjulpet å selge huset, så hadde jeg gjort det idag. Men det ER ikke en løsning. Har fulgt med på leiemarkedet her vi bor - og det finnes virkelig ikke noe her. Min mann har en god og sikker jobb her  -men han har ingen utdanning. Så det vil bli håpløst å flytte - selv om vi har forsøkt å se på den løsningen også..

Men igjen - dere som faktisk gir konkrete råd - dere har hjulpet mer enn dere aner. Mangler bare noen gode argumenter og formuleringer til kreditorene nå. Tørr ikke ringe, så må gå via mail..

Anonymkode: 5a697...561

Jeg synes du skal ringe. Da er du sikker på at du når fram. Si noe sånt som, hei jeg har så og så mye gjeld hos dere, og ting begynner å gå litt over styr. Kan dere hjelpe meg med å sette opp en avtale? Vi er en familie på fire som har samlet oss ganske mye gjeld, og pr dags dato har vi 1,5 mill pluss huslån. Nå må vi få tak på gjelden, og trenger å få en avtale vi alle kan leve med. (Min erfaring er at kreditorer er behjelpelige med å sette opp fornuftige, men tøffe avtaler) 

Men du må ringe! Å sende Mail virker tafatt. De er bare folk i andre enden av røret også. Noen av de har tilogmed gjeld... Det går helt fint å ringe :) 

Anonymkode: a8e8c...bf1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Blondie65 skrev:

De har tre barn under 10. Mener du virkelig for ramme alvor at de skal ha ferierende i stuen sin på ukentlig basis?

Og til alle dere som mener at her må man selge huset: de er 5 personer. De må faktisk ut med ganske mange kroner for å leie bolig også. De kan ikke kjøpe noe annet - f.eks en to eller tre roms leilighet - de har ikke egenkapital. Jeg tviler på at det er så veldig mye å tjene på å selge for å leie billigere.

Og uansett: det er mange ting som kan prøves først før man går til ekstremiteter som å leie ut et hjem med tre mindreårige barn til AirBnb.

Jeg har ikke fasiten (og har ikke lest tråden nøye nok til å fange opp at det var 3 barn under 10).

Jeg synes TS har fått mange gode råd her, hun virker oppriktig fortvilet og ber om hjelp og innspill. Når pengene ikke strekker til, og man gjør det man kan gjøre for å holde budsjettet ellers, er det to ting som virkelig hjelper, kutte kostnadene eller øke inntektene. 

Jeg tror TS selv kjenner sin egen situasjon best og kan vurdere om alle innspillene hun får er noe for henne eller ei. Og blir huset for fullt, kanskje besteforeldrene gjerne vil ha barna på overnattingsbesøk av og til? Eller kanskje barna synes det er spennende? Man må heller ikke leie ut fast eller hele hjemmet, men kan f eks leie ut "et rom med dobbeltseng" mer sjeldent, og stille betingelser som "minimum 3 overnattinger" o.l.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det vil komme plenty av svar fra dere som hånler av situasjonen min, men håper virkelig dere kan droppe det denne gangen. Jeg har fått store psykiske problemer pga den økonomiske situasjonen - og vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre videre nå. Tror alle midler er brukt - (snakket med gjeldsrådgiver, forsøkt refinansiering, forsøkt å selge unna ting, kontaktet banken osv).

Har nå ca 1,5 millioner i kredittgjeld (diverse forbrukslån og kredittkort). I tillegg har vi 4,2 mill i boliglån - og har ingen mulighet for å låne mer på huset. Vi kan ikke ha avdragsfrihet på boliglånet, og har allerede tatt maks nedbetalingstid på dette. Så vedr boliglånet er det ingenting mer å gjøre for å hjelpe ifht økonomien. Vi kan ikke selge huset, da vi vil ende med all usikker gjeld uansett. Et hussalg idag vil akkurat dekke boliggjeld + meglerutgifter.

Vi tjener "for mye" for gjeldsanering. Kommunen kan ikke helpe. Vi har gjennomgått forbruket og bruker kun penger på må-ting (strøm, billig mat osv). 

Tenker nå at eneste mulighet er å forhandle med kreditorene selv. Men hvordan gjør man dette? Noen som har forslag til hva man skal skrive/spørre om?

Det er ingen mulighet for oss å klare disse gjeldsutgiftene lenger. Vi har lånt og refinansiert utallige ganger for å "redde" oss selv. derav den store usikre gjelden. Vi vil gjøre opp for oss, men vi klarer ikke alle utgiftene per idag. Alle stener er snudd i et forsøk på å få tak  penger. Jeg sover ikke lenger, er bare sint, deprimert og kjefter på alle rundt meg. Eneste jeg ønsker er en økonomisk plan vi kan klare å leve med. Dere lurer sikkert på hvordan vi endte slik, og tror sikkert vi har levd over evne og et liv i "luksus". Dette er helt feil.. Vi har dessverre latt oss bruke/lure av et familiemeldem - orker ikke gå inn på detaljene, men det var 15000 her, 30000 der osv. Plutselig var vi i en situasjonen der vi lånte mer for å dekke utgifter, i påvente av å få pengene tilbake. (Jada, ekstremt naivt..). Nå har denne personen tatt sitt eget liv, han har levd på løgn og bedrag hele veien. Ingenting å hente der, ingenting å bevise. Han etterlot en samboer i bunnløs gjeld også..

Uansett - nå står vi her - med ca 45000 i gjeldsutgifter per måned. Vi klarer ikke dette lenger. Vi har ingenting å gå på ifht banken. Vi har ingen verdier utenom huset. Å selge huset vil ikke hjelpe - det vil kun dekke boliglånet og lar oss sitte i bunnløs kredittgjeld samtidig som man skal overleve i et tøft leiemarked med 2 små barn.. Vi har heldigvis begge sikker inntekt, men ingen mulighet for ekstrainntekter..

Er det noen som har noen råd?

Anonymkode: 5a697...561

 I med at deres høy gjeld, vil mest sannsynlig kreditorene  kreve at huset blir solgt på tvangsaksjon om dere ikke beslutter å selge da. Har dere bil? 

Endret av Miranda16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du poste budsjettet deres? Mat, strøm, forsikringer osv. 

Anonymkode: 10011...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, EvaLena skrev:

Selg huset og kjøp noe billigere. Det er nok beste løsning for dere.

For et elendig råd! For GUDS skyld, ikke selg huset hvis det kan unngås. Og det kan unngås helt til det blir tvangssolgt. De vil ALDRI komme inn i boligmarkedet igjen med betalingshistorikken de har. Og med et skattesystem som til de grader favoriserer boligeiere, så må de beholde boligen for ikke å havne i.en enda verre situasjon.

Boliglån er i realiteten gratis å ha og blir med dagens lave renter mindre og mindre om man så tar opp mer lån for å betale rentene (ikke at det er aktuelt her). Boliglånet er ikke problemet her. Ikke i det hele tatt!

Har TS brukt opp betalingsutsettelsene som Lånekassen gir på studielån?

Prøv å få til avdragsfrihet på deler eller hele boliglånet.

Endret av Musicman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset klarer du og beholde, det er vel faktisk det billigste lånet du har, Kan du gjøre noe med skattetrekket? Her jeg bor så er det ikke umulig å skaffe seg en liten nattevakt eller helgestilling på en institusjon i tillegg til den vanlige jobben, involver den nærmeste familien om situasjonen dere har havnet oppi pga dette familiemedlemmet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med inkasso så kanskje jeg kan hjelpe deg litt, men trenger mer opplysninger. 

Har dere lånt ut 1,5 (til han som nå ikke lenger er her) frivillig? Uten noe form for tilbakebetalingsplan eller skriftlig at han lånte av dere? Hvordan greide han å svindle dere for så mye som 1,5 mill før det sa stopp?

Hva slags gjeld dreier dette seg om? Hvor mange kreditorer?

Fullstendig budsjett?

hvor mange i familien? 

 

 

Anonymkode: 3f235...2dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, Blondie65 skrev:

De har tre barn under 10. Mener du virkelig for ramme alvor at de skal ha ferierende i stuen sin på ukentlig basis?

Og til alle dere som mener at her må man selge huset: de er 5 personer. De må faktisk ut med ganske mange kroner for å leie bolig også. De kan ikke kjøpe noe annet - f.eks en to eller tre roms leilighet - de har ikke egenkapital. Jeg tviler på at det er så veldig mye å tjene på å selge for å leie billigere.

Og uansett: det er mange ting som kan prøves først før man går til ekstremiteter som å leie ut et hjem med tre mindreårige barn til AirBnb.

3 barn?, jeg trodde de hadde 2. Det står det i HI iallfall. Og er barna små, kan de fint dele rom, så det er mulig å bo mindre og billigere med to soverom.

Anonymkode: 70d4a...b21

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, Musicman skrev:

For et elendig råd! For GUDS skyld, ikke selg huset hvis det kan unngås. Og det kan unngås helt til det blir tvangssolgt. De vil ALDRI komme inn i boligmarkedet igjen med betalingshistorikken de har. Og med et skattesystem som til de grader favoriserer boligeiere, så må de beholde boligen for ikke å havne i.en enda verre situasjon.

Boliglån er i realiteten gratis å ha og blir med dagens lave renter mindre og mindre om man så tar opp mer lån for å betale rentene (ikke at det er aktuelt her). Boliglånet er ikke problemet her. Ikke i det hele tatt!

Har TS brukt opp betalingsutsettelsene som Lånekassen gir på studielån?

Prøv å få til avdragsfrihet på deler eller hele boliglånet.

Det er ingenting feil med betalingshistorikken deres, de har ikke anmerkninger. Men det vil ta svært lang tid før de kommer inn i boligmarkedet igjen da de er helt uten egenkapital og den beste måten å spare til egenkapital på er faktisk å betale ned på hus.

Ser også at jeg har bommet på antall barn - det er to mindreårige barn ikke tre som jeg har feillest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, gjør noe med skattetrekket. Hvis dere betaler 20% rente på 1,5 millioner, så betaler dere 300 000 kroner i året i renter. Det betyr isolert sett at de skal betale 25% av 300 000 kroner mindre i skatt i året. Det betyr 75 000 kroner mindre i skatt i året.

TS skriver de har god inntekt. Hva betyr det? 600 000 kr hver? Med 400 000-500 00 kr i renteutgifter i året, så betyr det at de skal trekke 20% skatt hver, kanskje? Det betyr 80% av 1 200 000 kroner utbetalt i året. Det er 960 000 kr i året= 80 000 utbetalt i måneden.

Endret av Musicman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Miranda16 skrev:

 I med at deres høy gjeld, vil mest sannsynlig kreditorene  kreve at huset blir solgt på tvangsaksjon om dere ikke beslutter å selge da. Har dere bil? 

Tror ts skrev at huset var belånt til pipa. Da vil ikke kreditorene ha noe å hente på tvangssalg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...