Gå til innhold

Veldig høy gjeld. Hva kan gjøres videre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hvorfor betale det prosentvis? Det må være det dummeste systemet jeg kan tenke meg. Det man gjør er som følger: Inntekt, trekker fra faste utgifter og livsopphold. Resten av pengene går til gjelden, da trekker man først fra minstebeløpene, og det man har igjen betaler man til det dyreste lånet. Får man ekstra penger i gaver eller inntekt går det til det dyreste lånet. Det er viktig å ikke redusere summen man bruker til nedbetaling når første lånet er bortet, putt de på det nest dyreste lånet så går det fortere bort.

Ville heller ikke klippet kredittkort, inkasso er uendelig mye dyrere enn kredittkortgjeld. Hvis valget er mellom å misligholde et forbrukslån på 500 000 og å refinansiere med kredittkort er helt klart det siste det beste valget. Aldri gi opp en linje med kreditt når du er fattig. Viljestyrke trenger de uansett.

Dette betinger at man kan betale minstebeløpene. Det er jo nettopp det TS ikke klarer lenger. 

Anonymkode: f0609...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere snakket med banken? 

Anonymkode: e15d7...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er svært urealistisk. Ingen bank i verden med renter under de aller høyeste på markedet vil ta i TS med ildtang. Og ingen kreditorer vil gå med på nedbetalingsavtaler med omtrent bare renter så lenge TS sitter på et altfor dyrt hus.

Anonymkode: f0609...d36

Og dette har du erfaring med? Så lenge de ikke har betalingsanmerkninger har de all mulighet til å få refinansiert noe eller all gjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Ja heldigvis har jeg fått noen gode råd jeg skal jobbe med. Vi har per idag ingen betalingsanmerkninger. 

Takk for fornuftige svar.

Anonymkode: 5a697...561

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fornuftig svar. Skal prøve å lage en total oversikt.

Til dere andre: vi har dessverre ikke sløst og levd i luksus.. Hadde nesten vært lettere å forholde seg til.. Vi har blitt manipulert, bedratt og løyet for av familiemedlem og tatt mange dumme valg.. Vi vet vi sitter i deep shit. Vi vet vi ikke tåler renteøkninger. Å selge blir desidert siste alternativ. Ikke fordi huset er viktig, men fordi vi da selger vår eneste verdi og blir sittende i et vanskelig leiemarked med 1,5 mill i kredittgjeld.

Det jeg ønsker er en betalingsløsning vi kan leve med. Hvordan kan man gå frem ovenfor de ulike kreditorene? Er det i det hele tatt noen sjangs for å møte medmenneskelighet og forståelse? En kjapp oversikt:

Vi har 4 forburkslån hos 4 ulike kreditorer. 8 kredittkort hos ulike kreditorer. Tilsammen 1,5 mill i usikret gjeld.. Månedsutgiftene på de kredittlånene er alene på over 30 000 i måneden (!!). I tillegg boliglånet på 17 000 i måneden. Vi kan ikke ha avdragsfrihet pga den nye regelen som kom  i fjor; lån over 80% av boligens verdi kan ikke ha avdragsfrihet..

Bare i gjeldsutgifter sliter vi med ca 45 000 i måneden. Vi har til nå klart det ved å søke utsettelse 2 mnd av gangen på et og et forbrukslån - problemet er jo da at gjelden bare øker istedenfor å synke.. Dessuten har vi nå brukt opp den muligheten for resten av året..

Det er sykt å tenke på at vi betaler dobbelt så mye i kredittgjeld som i boliggjeld. Jeg er nesten der at jeg tenker livet ikke lenger er verdt å leve. Jeg sitter her og ser på mine to helt uskyldige barn som skal vokse opp med dette. JA vi har vært sykt dumme.. Men vi  vil gjøre opp for oss - men vi MÅ finne en mer fornuftig måte.. Dessverre kan vi jo ikke samle all kredittgjelden på ett sted  -vi har jo ingen sikkerhet å tilby..... 

Denne gjelden kværner 24 timer i hodet. Jeg klarer ikke å være en god mamma eller kollega. Jeg sitter bare lammet og venter på at alt skal rase sammen. Hadde jeg vært uten barna hadde jeg solgt alt og bodd i et hull de neste 10 årene. Men de fortjener ikke å rives vekk fra sine venner og trygghet. Leiemarkedet her vi bor er svært magert. Vi har ikke noe luksushus - det er en standard litt sliten 80 tallsbolig.. 

Uff, vet ikke hva jeg skal gjøre videre - er så fortvila. Og sint. Sint på at den dusten tok sitt eget liv - jævlig feiging.. Og kommer aldri til å tilgi meg selv for å la meg manipulere så til de grader..

Anonymkode: 5a697...561

Hva tjener dere? For meg virker det som du vil slippe å betale ned gjelden for å opprettholde forbruket. Dette er en dårlig strategi. Barna deres trenger ikke vokse opp med dette om dere bare kutter til benet og betaler ned gjelden fortere. Å se etter utsettelser er helt feil angrepsvinkel, får du betalt det ned saktere vil du aldri bli kvitt gjelden. Betal heller 10 000 ekstra hver måned, og se gjelden forsvinne, enn å få redusert nedbetalingen med 10 000 i måneden og ha gjeld til dere dør. Skjønner du tankegangen? Med så høye renter vil å redusere nedbetalingene fange dere i gjeld for alltid. 

Akkurat nå må dere være spartanske. Selg ALT av verdi. Jobb mer, og lev på så lite som overhode mulig. Hvis meningsløst forbruk er viktig for barna dine, eller deg selv, må du huske at ved å betale gjelden fortere vil du ha mye mer penger til forbruk. Ved å utsette betalingene vil du få mindre, hvert år, for resten av livet. Betal fortere, finn måter å spare, og å øke inntekt.

Hvis barna er små kan du jo betale ned hele gjelden før de vokser opp. Med 10 000 ekstra i gjeldsbetaling vil dere sannsynligvis ikke ha forbruksgjeld om 5 år. Det fornuftige å gjøre da er å ikke bruke de 40 000 dere brukte på forbruksgjeld på forbruk, men på sparing. Og da vil dere ha blitt vant til livsstilen. 

Det er kjipt, men med riktige grep vil du bli kvitt gjelden på 5 til 10 år. Ved å utsette den vil du aldri noen sinne bli kvitt den, og den vil koste deg mellom 150 000 og 300 000 i året, for resten av livet. Utsettelse er ikke en mulighet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fornuftig svar. Skal prøve å lage en total oversikt.

Til dere andre: vi har dessverre ikke sløst og levd i luksus.. Hadde nesten vært lettere å forholde seg til.. Vi har blitt manipulert, bedratt og løyet for av familiemedlem og tatt mange dumme valg.. Vi vet vi sitter i deep shit. Vi vet vi ikke tåler renteøkninger. Å selge blir desidert siste alternativ. Ikke fordi huset er viktig, men fordi vi da selger vår eneste verdi og blir sittende i et vanskelig leiemarked med 1,5 mill i kredittgjeld.

Det jeg ønsker er en betalingsløsning vi kan leve med. Hvordan kan man gå frem ovenfor de ulike kreditorene? Er det i det hele tatt noen sjangs for å møte medmenneskelighet og forståelse? En kjapp oversikt:

Vi har 4 forburkslån hos 4 ulike kreditorer. 8 kredittkort hos ulike kreditorer. Tilsammen 1,5 mill i usikret gjeld.. Månedsutgiftene på de kredittlånene er alene på over 30 000 i måneden (!!). I tillegg boliglånet på 17 000 i måneden. Vi kan ikke ha avdragsfrihet pga den nye regelen som kom  i fjor; lån over 80% av boligens verdi kan ikke ha avdragsfrihet..

Bare i gjeldsutgifter sliter vi med ca 45 000 i måneden. Vi har til nå klart det ved å søke utsettelse 2 mnd av gangen på et og et forbrukslån - problemet er jo da at gjelden bare øker istedenfor å synke.. Dessuten har vi nå brukt opp den muligheten for resten av året..

Det er sykt å tenke på at vi betaler dobbelt så mye i kredittgjeld som i boliggjeld. Jeg er nesten der at jeg tenker livet ikke lenger er verdt å leve. Jeg sitter her og ser på mine to helt uskyldige barn som skal vokse opp med dette. JA vi har vært sykt dumme.. Men vi  vil gjøre opp for oss - men vi MÅ finne en mer fornuftig måte.. Dessverre kan vi jo ikke samle all kredittgjelden på ett sted  -vi har jo ingen sikkerhet å tilby..... 

Denne gjelden kværner 24 timer i hodet. Jeg klarer ikke å være en god mamma eller kollega. Jeg sitter bare lammet og venter på at alt skal rase sammen. Hadde jeg vært uten barna hadde jeg solgt alt og bodd i et hull de neste 10 årene. Men de fortjener ikke å rives vekk fra sine venner og trygghet. Leiemarkedet her vi bor er svært magert. Vi har ikke noe luksushus - det er en standard litt sliten 80 tallsbolig.. 

Uff, vet ikke hva jeg skal gjøre videre - er så fortvila. Og sint. Sint på at den dusten tok sitt eget liv - jævlig feiging.. Og kommer aldri til å tilgi meg selv for å la meg manipulere så til de grader..

Anonymkode: 5a697...561

Det er veldig vanskelig for meg å forstå hvordan dere kunne havne med forbruks gjeld på hele 1,5 millioner fordi dere lot dere lure av et annet familiemedlem.
Man får ikke plutselig en så stor gjeld ved forbruk, og ingen tar vel opp lån for å låne bort til andre gang på gang. 
Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å kommentere på dette fordi det uansett ikke hjelper dere i denne situasjonen, men jeg blir litt provosert over at du fraskriver deg ansvaret og legger det på andre. 

Jeg har full forståelse for at du ikke ønsker å selge huset på grunn av ungene, skole og venner osv. Men jeg tror du/dere må tenke nytt og andre løsninger for å få orden på dette.

Går det ikke, så går det jo ikke. 

Dere må bare få oversikt, over inntekt og utgifter. Selge alt dere ikke trenger. Kutte ut alt dere ikke trenger av aviser, blader, tv, pc, telefon, bil osv. 

Dere må også kontakte kreditorene og få til avtaler dere kan klare,

For meg er det galskap å sitte på et hus til 4,5 mill og samtidig ikke klare avdragene og annen gjeld. Du har låst deg i at du må bo der dere bor nå, tenk utenfor den boksen. Finn billigere alternativer andre steder. Må man, så må man.

Klarer dere å betjene alt, både hus og forbruks lån så er det jo ikke noe problem. Men det er jo nettopp det som er problemet. 

Anonymkode: 70d4a...b21

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette betinger at man kan betale minstebeløpene. Det er jo nettopp det TS ikke klarer lenger. 

Anonymkode: f0609...d36

Det var ikke slik jeg forstod innlegget. Så vidt jeg forstod er de i stand til å betale men de synes det er tungt å ha så lite disponibel inntekt.  

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss

Huff ble virkelig lei meg på deres vegne dette hørtes ikke godt ut :(

Jeg tenker at her på huset selges dere vil da bare ha 1,5 mil i kreditt gjeld og betjene.

Deretter bør dere bruke den ene lønningen til å betale ned dette så raskt som mulig,finne en billig utleie leilighet litt i utkantstrøk så dere kan leve på en lønning.

Når kredittgjeld er nedbetalt ta nytt lån i bank å kjøpe nytt hus.

Ønsker deg/dere masse lykke til og en god varm klem til deg

Ronja ❤️❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lipgloss skrev:

Huff ble virkelig lei meg på deres vegne dette hørtes ikke godt ut :(

Jeg tenker at her på huset selges dere vil da bare ha 1,5 mil i kreditt gjeld og betjene.

Deretter bør dere bruke den ene lønningen til å betale ned dette så raskt som mulig,finne en billig utleie leilighet litt i utkantstrøk så dere kan leve på en lønning.

Når kredittgjeld er nedbetalt ta nytt lån i bank å kjøpe nytt hus.

Ønsker deg/dere masse lykke til og en god varm klem til deg

Ronja ❤️❤️❤️

Det er nok veien å gå for å komme ut av dette uføret.

Anonymkode: 70d4a...b21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Du prøvd gjeldsmegler 1? De kan forhandle med kreditorene for dere og kanskje få en bank som vil refinansiere gjelden deres.  Men de kostet vel litt hvis de får det til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis dere ikke får til refinansiering av hele beløpet, er det verdt å forsøke Lendo.no for deler av beløpet. De fleste som låner ut forbrukslån har maksgrense på et sted mellom 250 og 500.000 kr så det er ikke noe poeng å prøve å få hele beløpet en plass.

Ellers er jeg enig i at hvis dere ikke får refinansiering er det lurt å betale minimumsbeløp på alt utenom et av kortene / lånene. Men jeg ville valgt det med lavest kredittbeløp fordi det gir en mestringsfølelse å ha betalt ned noe og det gir også et kortere perspektiv på å bli kvitt noe av gjelden.

Dere bør planlegge seks måneder av gangen fremover, dette fordi det er lettere å nå kortsiktige mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lipgloss skrev:

Huff ble virkelig lei meg på deres vegne dette hørtes ikke godt ut :(

Jeg tenker at her på huset selges dere vil da bare ha 1,5 mil i kreditt gjeld og betjene.

Deretter bør dere bruke den ene lønningen til å betale ned dette så raskt som mulig,finne en billig utleie leilighet litt i utkantstrøk så dere kan leve på en lønning.

Når kredittgjeld er nedbetalt ta nytt lån i bank å kjøpe nytt hus.

Ønsker deg/dere masse lykke til og en god varm klem til deg

Ronja ❤️❤️❤️

Jeg er litt usikker på dette rådet. 17 000 i måneden, er det dyrt for en familie for fire? Avhengig av hvor de er kan det være vanskelig. Spørsmålet er hvor mye billigere de kan bo en annen plass. Hvis de kan finne en plass å bo for 10 000 er det åpenbart en god ide, men jeg ville heller anbefalt dem å finne en ekstrajobb på den lokale bensinstasjonen i helgene eller noe slikt for å få inn de 10 000 de sparer.

Eventuelt ville jeg leid ut rom i huset som hybler. Da kan de dra inn en del skattefrie tusenlapper ekstra.

Må de ikke betale kredittkortgjeld OG spare egenkapital? Det kommer til å ta tid og de vil ikke få en eventuell verdistigning i boligmarkedet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Det var ikke slik jeg forstod innlegget. Så vidt jeg forstod er de i stand til å betale men de synes det er tungt å ha så lite disponibel inntekt.  

 

Har du lest HI?

Her skriver ts blant annet

Det er ingen mulighet for oss å klare disse gjeldsutgiftene lenger. Vi har lånt og refinansiert utallige ganger for å "redde" oss selv. derav den store usikre gjelden

Anonymkode: 70d4a...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du er desperat nok, Luksusfellen. De får ordnet avtaler mange ikke klarer selv. Kanskje dere får tilbake penger fra familie og når de "henges ut" på TV...

Anonymkode: b478b...32b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at dere  ikke kan flytte til et annet sted med billigere huslån pga jobb? Hvis dere kunne funnet et mye billigere sted så er det verdt det, selv om barna må bytte skole. Da sitter dere igjen med mye mindre huslån og mer igjen til å betale ned på gjeld. Kanskje dere også kan få bakt gjeld inn i en ny og billigere huslån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser budsjettet deres ut? Hva har dere inn? Og hva er deres faste kostnader?

Du har fått mange gode forslag , er det noe av dette som du ser kan brukes? Har dere en bil dere kan selge? (Evt bytte inn til en billigere?

Selg tv-en og si opp abonnementet og NRK-lisensen. Bare det er mange tusen spart.

Vil feriepengene som kommer om noen måneder hjelpe?

Anonymkode: d1712...48c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du er desperat nok, Luksusfellen. De får ordnet avtaler mange ikke klarer selv. Kanskje dere får tilbake penger fra familie og når de "henges ut" på TV...

Anonymkode: b478b...32b

Men vedkommende som "lurte" dem lever jo ikke lenger.

Anonymkode: 70d4a...b21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest HI?

Her skriver ts blant annet

Det er ingen mulighet for oss å klare disse gjeldsutgiftene lenger. Vi har lånt og refinansiert utallige ganger for å "redde" oss selv. derav den store usikre gjelden

Anonymkode: 70d4a...b21

Derfor jeg gjentatte ganger har spurt om inntekt. Dersom de har gjennomsnittlig inntekt (500k) bør de sitte igjen med 57 500 utbetalt i måneden. Da vil de ha 10 000 igjen til strøm, transport, mat, klær og kommunale avgifter. Det blir trangt dersom de skal ha to biler, men uten biler ville det vært overkommelig. Dog ville jeg anbefalt å øke inntekten da. Og man får vel barnetrygd eller noe sånt? Men det blir vanskelig å spekulere i, håper TS svarer.

3 minutter siden, wintergirl skrev:

Er det sånn at dere  ikke kan flytte til et annet sted med billigere huslån pga jobb? Hvis dere kunne funnet et mye billigere sted så er det verdt det, selv om barna må bytte skole. Da sitter dere igjen med mye mindre huslån og mer igjen til å betale ned på gjeld. Kanskje dere også kan få bakt gjeld inn i en ny og billigere huslån?

Det finnes ikke en bank i Norge som vil gi deg lån med 0 kroner i egenkapital og 1 500 000 i usikret gjeld. 

Jeg vet heller ikke om banker som er villige til å låne deg 1.5 millioner mer enn huset kostet.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ser budsjettet deres ut? Hva har dere inn? Og hva er deres faste kostnader?

Du har fått mange gode forslag , er det noe av dette som du ser kan brukes? Har dere en bil dere kan selge? (Evt bytte inn til en billigere?

Selg tv-en og si opp abonnementet og NRK-lisensen. Bare det er mange tusen spart.

Vil feriepengene som kommer om noen måneder hjelpe?

Anonymkode: d1712...48c

Selge fjernsynet er definitivt noe som burde være på toppen av listen deres. Det tjener fort inn noen tusenlapper, de slipper lisens og sparer flere hundre per måned på kostnader til fjernsynsabonnement. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Det var ikke slik jeg forstod innlegget. Så vidt jeg forstod er de i stand til å betale men de synes det er tungt å ha så lite disponibel inntekt.  

 

Jeg forsto det slik som at de har klart det til nå ved å stadig ta opp nye forbrukslån, men at det ikke er et alternativ lenger, og at det derfor ikke vil gå lenger.

Anonymkode: f0609...d36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen.

Vi kan ikke flytte pga mannen sin jobb. Vi bor på et lite tettsted, leiemarkedet består stort sett av små hybler.. Vi har ikke egen bil, mannen har firmabil. Vi har ingen verdier å selge. 

Inntekt; Etter skatt får mannen min utbetalt 24 000. Jeg får 28 000 etter skatt. Ekstrainntekt har vi sett etter i over ett år uten hell.

Og så det er sagt; jeg skylder IKKE på noen andre enn meg selv. Bare de som selv har vært utsatt for ekstremt manipulerende mennesker vet hva det vil si.. Der og da så jeg ikke klart. Det gjør jeg nå. ALT er min feil..Siste 2 årene har vi lånt oss opp for å klare utgiftene. Idiotisk og kortenkt selvsagt.. Og ang luksusfellen; jeg går heller naken på jobb enn å være en underholdning for hele norge - der går grensa. Dessuten vil de sikkert ikke ta saken heller  -vår situasjon får jo selv deltagere på luksusfellen til å se ut som økonomiske ledere... 

Jeg setter enormt pris på innspill - jeg er som sagt så langt nede nå at det å velge samme utvei som broren min nesten virker som eneste løsning. Alt er min egen skyld. Jeg vil bare rydde opp en gang for alle. Jeg VIL betale all gjeld - prøver ikke å finne løsninger for å komme unna.. Men det må være en løsning å leve med. Vi har forlengst kuttet all undøvendige utgifter (spotify, netflix etc - alt er sagt opp..) Ferier har vi ikke hatt på mange år. (4 år siden sist). Kjøper tøy på fretex og loppemarked, det samme gjelder utstyr til barna. Alt som kunne selges er solgt. Bortsett fra tv som dere foreslår. Vi får vurdere det, men får ikke mange hundrelapper for en 8 år gammel tv akkurat.. Og våre barn har ikke ipad o.l som vennene sine, så sitter litt langt inne å ta fra de tv også..  -er det eneste de har, samt en gammel pc de arvet av naboen...

Anonymkode: 5a697...561

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...