Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Lammelåret skrev:

Jeg synes det er en forskjell på om ungene brukes for å tjene penger eller ikke. Og om de gjør det: om ungene får en del av inntekten eller ikke. Det er mer alvorlig enn om "bare" privatlivet til barna krenkes. Det betyr ikke at jeg synes foreldre kan eksponere ungene som det passer dem bare barna får en del av inntekten. 

Det som er viktig her er hvor grensen går. Det må være lov å vise bilder av barna, ellers er vi der at barn blir skjult i samfunnet, blir en ikke-sak. Og hva med dem som bruker barna for å utfordre fordommer, som jobber for å få et mer åpent og inkluderende samfunn? Er det like nei til alle når det kommer til illustrasjoner av barna?

Hvor går egentlig grensen for hva som er ok og ikke?

 

 

6 timer siden, Lammelåret skrev:

 

Jeg er veldig uenig i at barnets privatliv er "bare". Jeg synes ikke det er så viktig om de får penger eller hvem som får pengene heler, fordi en barndom i offentlig flomlys kan ikke gjøres om. Tapt privatliv er tapt. Barnet kan ikke få det tilbake for alle pengene i verden. Det er derfor det er så alvorlig at de blir fratatt retten til å ta det valget selv.

Jeg synes ikke egentlig det er så vanskelige grenser å trekke heller. Det som er avgjørende etter loven er "barnets beste", og er ikke det en god norm da?

Er det til barnets beste å få barndommen brettet ut privatlivet i alle sine hverdagslige detaljer for at mor skal få likes og anerkjennelse for barneromsinteriøret og det sunne lørdagsgodtet? For at mor og far skal tjene penger? Antagelig ikke

 Er det til barnets beste at mor blogger om et barn med en diagnose for å oppnå et åpnere og mer inkluderende samfunn? Kanskje,  på kort sikt, men det kan bli veldig problematisk for barnet på lang sikt. Er det egentlig ok at mor og far blogger om en diagnose som for  andre mennesker i barnets liv faller inn under deres profesjonelle taushetsplikt? Jeg ser helt klart verdien av å blogge om slike temaer, men det går an å gjøre det slik at barnet eranonymisert.

Andre grenser? det jeg synes er greitt er alminnelig familiebilder for en begrenset krets på facebook, evt på instagram uten at barna identifiseres ved navn. Jeg har heller ikke problemer med at skole, barnehage og idrettslag/korps etc publiserer bilder av mine barn på sine nettsider, så det pleier jeg å gi samtykke til. For barn som er gamle nok til å kjenne litt til sosiale medier synes jeg ikke det er greitt å poste noe som helst uten barnets samtykke.

 

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Amafalathiel skrev:

 

Jeg er veldig uenig i at barnets privatliv er "bare". Jeg synes ikke det er så viktig om de får penger eller hvem som får pengene heler, fordi en barndom i offentlig flomlys kan ikke gjøres om. Tapt privatliv er tapt. Barnet kan ikke få det tilbake for alle pengene i verden. Det er derfor det er så alvorlig at de blir fratatt retten til å ta det valget selv.

Jeg synes ikke egentlig det er så vanskelige grenser å trekke heller. Det som er avgjørende etter loven er "barnets beste", og er ikke det en god norm da?

Er det til barnets beste å få barndommen brettet ut privatlivet i alle sine hverdagslige detaljer for at mor skal få likes og anerkjennelse for barneromsinteriøret og det sunne lørdagsgodtet? For at mor og far skal tjene penger? Antagelig ikke

 Er det til barnets beste at mor blogger om et barn med en diagnose for å oppnå et åpnere og mer inkluderende samfunn? Kanskje,  på kort sikt, men det kan bli veldig problematisk for barnet på lang sikt. Er det egentlig ok at mor og far blogger om en diagnose som for  andre mennesker i barnets liv faller inn under deres profesjonelle taushetsplikt? Jeg ser helt klart verdien av å blogge om slike temaer, men det går an å gjøre det slik at barnet eranonymisert.

Andre grenser? det jeg synes er greitt er alminnelig familiebilder for en begrenset krets på facebook, evt på instagram uten at barna identifiseres ved navn. Jeg har heller ikke problemer med at skole, barnehage og idrettslag/korps etc publiserer bilder av mine barn på sine nettsider, så det pleier jeg å gi samtykke til. For barn som er gamle nok til å kjenne litt til sosiale medier synes jeg ikke det er greitt å poste noe som helst uten barnets samtykke.

 

 

Nå skrev jeg bare i anførselstegn, det betyr at jeg ikke mener det er bare i betydningen ikke så viktig/alvorlig, men at det er èn (jeg tok med to til) faktor. Jeg synes det er mer alvorlig hvis forelderen tjener penger på barnet/barna enn om de ikke gjør det. Det er ingen nedvurdering av krenkelsen av privatlivet til barnet. Skjønner?

Det er jo fint at du ikke synes det er vanskelig å trekke grenser, men nå er det ikke sånn at det fins en norm, en forståelse av hvor grensen går. Det er jo nettopp derfor det blir debatt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som disse bloggerne antar at fordi de selv liker rampelyset så kommer barna til å gjøre det. Kennedy-barna er et eksempel, hvor flere vokste opp til å bli ganske mediesky og innadvendte. En essensiell del av å respektere barn er å være åpne for at de kan utvikle seg i alle retninger og det er en mulighet som bloggerbarna har blitt frarøvet. At de er livlige og frampå gir familien mat på bordet og selv om dette ikke er noe de blir direkte fortalt, så skjønner de det sikkert. De fleste har noen perioder i løpet av oppveksten hvor de har behov for å lukke seg, tenke over ting og bli kjent med seg selv. For noen blir dette permanent fordi de fra naturens side er sjenerte og tilbaketrukne, noe som er helt greit for vanlige barn, men som kan bli katastrofalt for bloggerbarna.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.3.2016 at 20.19, Francis skrev:

Klart det ikke tas seriøst, nevner igjen IG, et bilde i dag har gitt over 6000 likes, det er det dobbelte av hva bloggeren vanligvis får på bilder. 

Hva med barneombudet? Bloggerbarns rettigheter burde være et tema for dem..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jeg som ikke følger disse bloggerene får med meg hva og hvordan disse stakkars barna blir fremstilt- hvordan privatlivet deres blir offentligjort.. vet ikke om spennende er rette ordet å bruke- men effekten av eksponeringen kommer vel snart for en dag. 

Har forstått at de fleste av disse topp blogger er  eneforsørger, eller bor ikke sammen med den andre foreldren til  barna, noen som vet hvordan den andre foreldren stiller seg til at barna blir brukt på denne måten?

Hva er det som gjør at så mange ønsker å følge disse barna?

Noen sammenlignet det med dyrehagen her i ett innlegg, om ingen betaler inngangsbilletten for dyrehagen så vil den jo bli stengt.. tenker det vil bli det samme med disse bloggerene- får de ikke en haug med klikk og lesere når de bruker barna- så må de vel finne på noe annet.. 
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varierer alvorlighetsgraden ut fra bloggens nedslagsfelt? Altså jo flere lesere, jo mer alvorlig er (over)eksponeringen? Hvorfor i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans
Den 25. mars 2016 at 13.56, xinnia skrev:


Noen sammenlignet det med dyrehagen her i ett innlegg, om ingen betaler inngangsbilletten for dyrehagen så vil den jo bli stengt.. tenker det vil bli det samme med disse bloggerene- får de ikke en haug med klikk og lesere når de bruker barna- så må de vel finne på noe annet.. 
 

Jeg syns det beste må være om foreldrene selv forstår at de ikke skal utsette barna sine for en så stor eksponering, uten at de selv har samtykket til det (og det kan ikke små barn). Jeg tror både det er mest effektivt, for det vil alltid være de som tenker at "ja, men hun viser jo frem ungene sine - så da må det jo være greit for meg å se", og fordi det vil skape en manglede aksept for å vise frem barna sine på den måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna blir eksponert på blogg, IG, Snapchat, Facebook og Instagram (lenker til blogg eller FB), det er ganske massiv eksponering, synes jeg. Av og til filmer også som legges ut diverse steder. Vet ikke om alle bloggere med barn holder på slik, men noen gjør det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Francis skrev:

Barna blir eksponert på blogg, IG, Snapchat, Facebook og Instagram (lenker til blogg eller FB), det er ganske massiv eksponering, synes jeg. Av og til filmer også som legges ut diverse steder. Vet ikke om alle bloggere med barn holder på slik, men noen gjør det.

Er det et større overtramp hvis barna eksponeres i fem kanaler enn i en kanal? Hvor går grensen? Jeg mener; hvis det skal være noe poeng i debatten, så må det vel være å komme frem til en slags retningslinje, en slags prinsipper som kan fungere som veiledere. Eller er det nulltoleranse for bilder av barn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fasiten, det har vel ingen. Foreløpig tenker jeg høyt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen fasit. jeg tenker at en kommersiell blogg med titusenvis av lesere er helt utafor hva som er greit. Men det betyr jo at jeg synes at virksomheten som drives av flere av de største bloggere, ikke er grei i det hele tatt. Jeg synes ikke det er greit å ha med ungene i annonnseinnlegg eller innlegg der det er annonselenker til produkter for barn. Men jeg synes ikke det er greit å blogge omprivatlivet (eller utvalgte deler av privatlivet) sitt for en publikum på mange titusener heller. Og hvis msn insisterer på å blogge om privatlivet/deler av privatlivet/noe som ser ut som privatlivet, bør man la være å inkludere ungene. man kan gjerne bloggenom å være forelder, men ikke lage rikskjendiser av unger fra de er babyer. Jeg synes de burde spares for det, og synes det hjelper bare bittelitt at noen er flinke til å ikke dele raserianfall og dobesøk. 

 Jeg synes forøvrig heller ikke at argumentasjonen om at folk er så nysgjerrige, er grunn til  å dele bilder mange ganger i uken på ulike SoMe. 

All dokumentasjon av dagliglivet til noen som ikke selv kan velge om de ønsker det, er ugreit, synes jeg. Kongelige og kjendiser viser frem ungene så lite som mulig. En rekke bloggere i Norge viser frem ungene sine hele tiden. Noen baserer hele bloggvirksomheten sin på det, mens andre inkluderer ungene i sitt eget, velpolerte magasinprosjekt av en livsstilsblogg. Jeg synes begge deler er ille nok til at det ikke er OK. 

Jeg synes det er greit å dele bilder av barn med venner og kjente på IG, snap og fb. 50-80 000 mennesker jeg overhodet ikke vet noe om? Not so much. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cement
2 timer siden, Lammelåret skrev:

Er det et større overtramp hvis barna eksponeres i fem kanaler enn i en kanal? Hvor går grensen? Jeg mener; hvis det skal være noe poeng i debatten, så må det vel være å komme frem til en slags retningslinje, en slags prinsipper som kan fungere som veiledere. Eller er det nulltoleranse for bilder av barn?

Datatilsynet er blant dem som er opptatt av barns rettigheter. 

Sjekklisten fra Datatilsynet (= tips til foreldre!):

- Type bilde: Hvordan er egentlig bildet? Vis respekt og ikke del åpent for eksempel bilder av nakne barn eller barn i veldig private situasjoner.
- Mengde: Det er stor forskjell på å publisere noen få bilder og det å publisere masse, eller å publisere film. Vær litt sparsom.
- Kanalbruk: Del med færrest mulig. Dersom du egentlig bare vil dele med familien, bør du gjøre nettopp det. Bruk personverninnstillinger i sosiale medier eller lag lukkede grupper. 
- Bildetilpasninger: Bruk ulike filter eller lav oppløsning.
- Spør før du deler: Spør alltid før du deler bilder av andre. Også når det gjelder egne barn. Bruk spørsmål som "Synes du det er greit at jeg deler dette bildet med familien eller vennene mine?" Da gjør du det forståelig for dem. Respekter alltid svaret.
- Vårrengjøring: Ta en gjennomgang av bildearkivene du har publisert på ulike sosiale medier innimellom. Kan noe av det gamle slettes? Alt må ikke ligge åpent for alltid.

https://www.datatilsynet.no/teknologi/internett/bilder-pa-nett/

Se også

 https://www.datatilsynet.no/Sektor/Skole-barn-unge/Bilder-pa-nett/Bilder-av-barn-pa-nett/

Utdrag: "De unge skal lære seg kjøreregler for hva de kan legge ut på nett om seg selv, men de skal også lære seg å respektere at andre kan ha andre grenser for hva de vil ha liggende på nett av bilder og annen informasjon. Da er det desto viktigere at barnehager, skoler, foreldre og andre går foran som gode forbilder - særlig når det gjelder publisering av bilder av barna, enten det er på skolens hjemmeside, på mammabloggen, i sosiale medier eller andre nettsider. Det er dessuten endel som ikke ser ut til å tenke på at barna faktisk har rett til personvern og privatliv."

Endret av MinnaMilanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evans
7 minutter siden, MinnaMilanda skrev:

Datatilsynet er blant dem som er opptatt av barns rettigheter. 

Sjekklisten til Datatilsynet:

- Type bilde: Hvordan er egentlig bildet? Vis respekt og ikke del åpent for eksempel bilder av nakne barn eller barn i veldig private situasjoner.
- Mengde: Det er stor forskjell på å publisere noen få bilder og det å publisere masse, eller å publisere film. Vær litt sparsom.
- Kanalbruk: Del med færrest mulig. Dersom du egentlig bare vil dele med familien, bør du gjøre nettopp det. Bruk personverninnstillinger i sosiale medier eller lag lukkede grupper. 
- Bildetilpasninger: Bruk ulike filter eller lav oppløsning.
- Spør før du deler: Spør alltid før du deler bilder av andre. Også når det gjelder egne barn. Bruk spørsmål som "Synes du det er greit at jeg deler dette bildet med familien eller vennene mine?" Da gjør du det forståelig for dem. Respekter alltid svaret.
- Vårrengjøring: Ta en gjennomgang av bildearkivene du har publisert på ulike sosiale medier innimellom. Kan noe av det gamle slettes? Alt må ikke ligge åpent for alltid.

https://www.datatilsynet.no/teknologi/internett/bilder-pa-nett/

Se også

 https://www.datatilsynet.no/Sektor/Skole-barn-unge/Bilder-pa-nett/Bilder-av-barn-pa-nett/

Utdrag: "De unge skal lære seg kjøreregler for hva de kan legge ut på nett om seg selv, men de skal også lære seg å respektere at andre kan ha andre grenser for hva de vil ha liggende på nett av bilder og annen informasjon. Da er det desto viktigere at barnehager, skoler, foreldre og andre går foran som gode forbilder - særlig når det gjelder publisering av bilder av barna, enten det er på skolens hjemmeside, på mammabloggen, i sosiale medier eller andre nettsider. Det er dessuten endel som ikke ser ut til å tenke på at barna faktisk har rett til personvern og privatliv."

Men er det datatilsynet som kommer inn om det er noen som bryter disse retningslinjene? Sett at jeg har en blogg hvor jeg bruker barnet mitt aktivt i markedsføringen eller at jeg deler både bilder og informasjon om barnet mitt med alle mine lesere - vil jeg da få et brev av datatilsynet? Nysgjerrig på hvem som vil si i fra til meg at det jeg gjør faktisk er ok, selve reguleringen altså. 

Ellers er det gode råd datatilsynet kommer med :)  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Evans skrev:

Men er det datatilsynet som kommer inn om det er noen som bryter disse retningslinjene? Sett at jeg har en blogg hvor jeg bruker barnet mitt aktivt i markedsføringen eller at jeg deler både bilder og informasjon om barnet mitt med alle mine lesere - vil jeg da få et brev av datatilsynet? Nysgjerrig på hvem som vil si i fra til meg at det jeg gjør faktisk er ok, selve reguleringen altså. 

Ellers er det gode råd datatilsynet kommer med :)  

 

 

Det er Datatilsynet som kan kreve noe slettet, forsto jeg ut av uttalelsen til Barneombudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans
Et øyeblikk siden, LilleSnupp skrev:

Det er Datatilsynet som kan kreve noe slettet, forsto jeg ut av uttalelsen til Barneombudet.

Det er jo kjempebra! Det betyr vel også at om jeg legger ut noe som er i strid med datatilsynets retningslinjer så vil de kontakte meg og kreve at jeg sletter det. Det var litt betryggende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor går grensen for å dele "barn" på SoMe? Nå tenker jeg høyt og godt mulig meningen min vil forandres etterhvert som det kommer fler kloke betraktninger i tråden her. 

Jeg tenker grensen går ved dem man kjenner godt. Man kan dele med familie, venner og nære kolleger. De samme som man ellers kunne ha funnet på å vise et bilde av barnet eller fortelle en hendelse til.

Bildet eller hendelsen kan i tillegg ikke være på noen som helst måte kompromiterende for barnet hvis det legges på nett (inkludert lukket gruppe på Facebook). Så ingen bilder av nakenhet, sykdom, dobesøk eller andre ubehagelige situasjoner. På Internett vet man ikke om bildene/historiene havner på avveie. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Finnes det en egen varslingsinstans hos Datatilsynet som f.eks. hos FO? Jeg regner med at også Datatilsynet ikke har ressurser til å overvåke samtlige bloggere som legger ut "privat" informasjon om egne barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Finnes det en egen varslingsinstans hos Datatilsynet som f.eks. hos FO? Jeg regner med at også Datatilsynet ikke har ressurser til å overvåke samtlige bloggere som legger ut "privat" informasjon om egne barn. 

Kan jo evt høre hos: Datatilsynets svartjeneste. :)

Telefontid i påskeuken: 9-12 alle dager. Telefon: 22 39 69 00, innvalg 1 . E-post: [email protected]

Veiledningstjenesten kan gi svar på juridiske og tekniske spørsmål som har å gjøre med bruk av personopplysninger eller annet som berører personvernet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...