Gå til innhold

Mørke gener på sunnmøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig interessant tråd! Har nylig flyttet til Sunnmøre fra Sørlandet og noe av det første jeg la merke til er hvor mange mennesker det er her med mørkt hår, brune øyne og litt "eksotiske" ansisktstrekk. 

Anonymkode: a602e...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

På 8.5.2016 den 9.20, AnonymBruker skrev:

Og kanskje på Røst? 

http://harvest.as/artikkel/et-forlis-ved-verdens-ende

Anonymkode: facfe...16f

Ha, ha, ha! Oldemor er fra Røst, og der var det en kjent sak at disse folkene satte spor etter seg. Har en grandtante som alle bare kaller hun italienske pga fargene :ler: 

For den som spurte lengre opp er Røst en øy langt uti havgapet langt oppe i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2016 den 8.31, AnonymBruker skrev:

Har hørt at der er en del mørke gener på sunnmøre, man kan se det spesielt på øyene og søre sunnmøre,

folk med mørkt hår og brune øyne og litt gylne i huda. 
På min manns side er det flere som er sånn også, de vet ikke selv om noen "spanjoler" eller lignende bak i slekta,

men jeg syns enkelte i hans familie ser spanske ut, rett og slett, og hun ene ble tatt for å være spanjol da hun var i Spania en sommer.
De blir lett brune, og soler de seg mye, så ser de virkelig brune ut, ser absolutt ikke norsk ut.

Jeg hadde en jente i klassen min også som var sånn "brun" og hun fortalte at hun hadde en portugisk oldefar som hadde vært innom øya da han var sjømann.... 

Mange ungjenter lot seg nok sjarmere av portugiske og spanske sjøfolk da de kom på sunnmøre og nordmøre pga klippfisken, 

og der har også vært en del forlis.

Leste litt om denne diskusjonen her http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=81305

Har dere noen peiling på dette? Kanskje flere som mistenker de har en spansk oldefar? :D

Anonymkode: 7d75d...98d

Mørkt hår og brune øyne har det alltid vært her, det er en myte at germanere utelukket var blonde med lyse øyne. Bortsett fra det har mange tyskere og andre handelsfolk slått seg ned på vestlandet opp gjennom tidene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eventuelle folkene som brakte "mørke gener" til Norge i sin tid, er ingenting i forhold til det som skjer nå. Om hundre år er det sikkert mye "mørke gener" over hele landet.

Anonymkode: 05d7e...37c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/31/2016 at 9:54 AM, AnonymBruker said:

Min mor er ikke fra Sunnmøre, men fra Bømlo. Likevel har hun disse trekkene som gjør at hun (og søsknene) ser utenlandsk ut: gylden hud, brune øyne, mørt hår, og også "arabisk" nese. Jeg har stamtavlen hennes på morssiden, og der er i hvert fall alt norsk. Skjønner ikke hvor de genene kommer fra.

 

Heter hun Gerda?

Anonymkode: 8cb66...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, Sunnmøring med mørke trekk, grønnbrune øyne og mørkt bølgete/krøllete hår her. Min far har nøyaktig disse egenskapene du beskriver, gyllen hud året rundt, brune øyne, mørkt brunt, nesten sort hår (vel, han er 50+ nå, men da han var yngre var i alle fall dette tilfelle). Min mor er "ginger" og jeg er en god blanding. Mørke trekk fra far, men blir ikke like lett brun som han blir, selv om jeg kan bli lett gyllenbrun om jeg tilbringer lengre tid i solen.

Har alltid hørt historien om et skipsforlis og noen "lausunger" av portugiserslekt som forklaring på hvorfor vi er så mørke. Det offisielle slektstreet viser helnorsk minst 8 generasjoner tilbake.

Anonymkode: a4774...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Heh kom over denne gamle tråden tilfeldig. Nå som DNA tester fra diverse slektsforskningsider er mer og mer utbredt så hadde det vært morsomt å vite om det var noen som kunne peke til noe konkret DNA-funn som bekrefter dette. 

Jeg tror hele historien om Spanske/Portugisiske sjøfolk er 99 % tøys. Samtlige varianter jeg har hørt av denne historien baserer seg på en antakelse om at "det var sikkert en spanjol for lenge lenge siden" og omtrent alle vestlendinger har en sånn historie om sin egen slekt. Som en slags forklaring på at mørkt hår, og ihvertfall mørke øyne blant nordmenn er et avvik som må forklares. Blant de som kaller seg etniske nordmenn så har vel en 75% - 80 % blå øyne. Kommer litt an på kilden. Det har vært dårlig med Spanske sjøfolk på Vestlandet de siste 150 årene. Men for 150-200 år siden så var det jo en del som kom for å hente fisk. 150 år tilsvarer normalt 6-7 generasjoner. Sånn i snitt deler man ca 1,5 % av DNAet til sin tipp-tipp. Nå hvis denne mørke øyefargen faktisk kom hit for 200-150 år siden så skal det jo da være noe vanvittig heldige gener som overlever 6-7 generasjoner i møte med kun lysøyde gener. Ikke bare det, men dette skulle forklare at 1 av 4 eller 5 har brune øyne? Genetisk sett burde det jo knapt eksistere et eneste brunt øye i Norge om denne teorien stemte. Hvilket den selvsagt ikke gjør. Nå det er helt sikkert noen spanske gener i noen av oss - men det er ikke derfor noen har brune øyne og at dette er markant på Vestlandet (i den grad det er det - er da mørkøyde folk i Oslo også...). 

Norge er faktisk utenfor "sentralområdet" hvor blå øyne antas å stamme fra, som er sørøst i Østersjøen. Genetikere mener det var her det oppstod, på en tid da Norge var dekket av is. Latvia/Litauen/Polen (Nord)/Estland/Finland har høyere konsentrasjon av blå øye enn Norge. Sverige et sted i mellom. Nord-Tyskland omtrent som Norge. Det synes som en logisk forklaring at blå øye kom østfra med folkene som fulgte isens tilbaketrekning etter siste istid. 

Se for eksempel her: https://www.eupedia.com/europe/genetic_maps_of_europe.shtml#eye_colour

Men i Norge så er det også slik at de første områdene som isen forsvant fra var på Vestlandet. Og mye av det som i dag heter Nordsjøen var fastland på denne tiden - Doggerland. Her bodde det folk som sannsynligvis også fulgte isen (jakt og fiske), og dermed befolket Norge vestfra. Disse var nok mørkere i fargene enn de nevnte fra Østersjøen. Og disse kom nok sørfra, meget mulig fra dagens Britiske øyer/Frankrike/Nederland eller kanskje Iberia, så Spanske kan vi kanskje kalle noen av dem, men altså da for 8-10 tusen år siden, ikke på 1800 tallet. Når isen trakk seg tilbake så forsvant plutselig landet under disse folkene (det heter Doggerbank i dag) og det ble litt mer enn Norskerenna å forsere for å komme seg fra feks de britiske øyer til Norge. Igjen naturlig å anta at dette bremset befolkningen vestfra. Men en god del hadde klart å klore seg fast - det er bare å google steinalderfunn i Norge og alder også ser man at det budde da folk på Sunnmøre mens Østfold muligens fremdeles var en Isbre. Østfra derimot var det etterhvert enklere, men jeg tror nok de blonde og blåøyde som forserte vannskillet fant at vestnorge allerede var befolket av brunøyde og mørkhårete Nordmenn som hadde bodd der i hundrevis av år allerede. Hvilket også forklarer hvorfor det er flere slike på Vestlandet enn på Østlandet. 

For øvrig er jeg selv en sånn degos fra møre, mørkt hår og brune øyne. Jeg tok en gentest som viste at jeg var 85 % Skandinavisk og 15 % Nordvesteuropeisk (som har tyskland/nederland som tyngdepunkt). Det var 0 % iberiske gener. Snittet skal nok være 86 % Skandinavisk herkomst for oss her på berget. Som forøvrig er svært homogent hvilket igjen tyder på at Norge har vært en utkant stort sett helt siden istiden med mye mindre innblanding (genetisk) utenfra enn det vi feks ser på de britiske øyer. Og ihvertfall lite synlig DNA fra klippfiskhandlere fra Portugal på 1800 tallet. 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...