Gå til innhold

Mørke gener på sunnmøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

langs hele kysten nordover er det ganske mørke mennesker. Fra sunnmøre og ikke minst Nord Norge har mørkt hår med brune øyne. Det går tilbake fra vikingtiden da spanjoler og italienere "tok for seg langs kysten" Dermed kan vi også se mange lyse italienere siden vikingene fra Norge også tok for seg i Europa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har mørkt hår, brune øyne og blir lett brun. Fra nordmøre men jeg er født i tyskland. Tysk/fransk foreldre.  Ingen spanjoler i min slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.4.2016 at 12.17, Aye skrev:

Jeg har mørkt hår, brune øyne og blir lett brun. Fra nordmøre men jeg er født i tyskland. Tysk/fransk foreldre.  Ingen spanjoler i min slekt.

Jeg har et par venninner, begge har tyske besteforeldre, og har arvet genene derfra.... (tyske soldater som tydeligvis ikke var like ariske som oss mtp mørkheten :D )

Anonymkode: 7d75d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.4.2016 at 10.51, makkapakka skrev:

langs hele kysten nordover er det ganske mørke mennesker. Fra sunnmøre og ikke minst Nord Norge har mørkt hår med brune øyne. Det går tilbake fra vikingtiden da spanjoler og italienere "tok for seg langs kysten" Dermed kan vi også se mange lyse italienere siden vikingene fra Norge også tok for seg i Europa. 

Jeg er lys og fra mørekysten, men jeg ser mange mørke her, også inkl min manns familie, men han driter i sitt opphav - han er norsk han, sånn er det med den saken. Litt rasist er han og, så er nok derfor han ikke vil vite om han ikke er helt norsk :D

Men jeg syns det er spennende å forske på sånt jeg, tenk om barna mine har spansk tippoldefar? :D

Anonymkode: 7d75d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er sunnmøring, og han har denne mørkheten som mange der har. Om sommeren ser han utenlandsk ut, han blir fort brun. De er fem søsken, og bare den ene søsteren er lys. 

Jeg derimot er lys, naturlig blondt hår og veldig blå øyne. 

Datteren vår har arvet faren. Hun er innmari mørk i håret, har grå øyne og er gyllen i huden året rundt. Ble kommentert på fødeavd av jordmødrene at hadde de ikke vært klar over at vi foreldre er norske så hadde de trodd at foreldrene var utenlandske.. Vi reiser mye, og hun blir fort brun. Mørkebrun. Var en episode på Kreta der vi ble stanset av sikkerhetsvakter på flyplassen og jeg fikk spørsmål om jeg kunne vise passene våres for de ville ha bevis på at jeg var moren.....mulig de trodde jeg prøvde å kidnappe en gresk unge :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden minner meg om klassifiseringen av Norges befolkning som hhv. langskaller og kortskaller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faren til en venninne av meg ser ut som han er utenlandsk når han er i solen.. fra Ålsesundstraktene han også. Datteren er gyllen i huden og har brunt hår, samme med ene broren. Han siste er helt lys.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min er fra Ålesund, og han har nesten svart hår og blir mørkebrun så snart sola titter frem. Han har også to søstre som er akkurat likedan. De har blå øyne, og hadde det ikke vært for det, så kunne de tatt for å være italienere. Dessverre hoppet dette over mitt ledd, men alle tre barna mine har arvet bestefarens gyldne hud. Hele slekta er her i fra, og det har aldri vært snakket noe om utlendinger som kom inn i familien. 

Anonymkode: 3481e...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er litt nysgjerrig på krøllegenet jeg...

er det fra Spania/portugal?
Tenker mange derfra har krøller?

Så om man har lyst hår og krøller, kan det være noe krøllegen fra langt tilbake?

Anonymkode: 7d75d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19. mars 2016 at 8.31, AnonymBruker skrev:

Har hørt at der er en del mørke gener på sunnmøre, man kan se det spesielt på øyene og søre sunnmøre,

folk med mørkt hår og brune øyne og litt gylne i huda. 
På min manns side er det flere som er sånn også, de vet ikke selv om noen "spanjoler" eller lignende bak i slekta,

men jeg syns enkelte i hans familie ser spanske ut, rett og slett, og hun ene ble tatt for å være spanjol da hun var i Spania en sommer.
De blir lett brune, og soler de seg mye, så ser de virkelig brune ut, ser absolutt ikke norsk ut.

Jeg hadde en jente i klassen min også som var sånn "brun" og hun fortalte at hun hadde en portugisk oldefar som hadde vært innom øya da han var sjømann.... 

Mange ungjenter lot seg nok sjarmere av portugiske og spanske sjøfolk da de kom på sunnmøre og nordmøre pga klippfisken, 

og der har også vært en del forlis.

Leste litt om denne diskusjonen her http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=81305

Har dere noen peiling på dette? Kanskje flere som mistenker de har en spansk oldefar? :D

Anonymkode: 7d75d...98d

Oi!! Er selv fra sunnmøre, gyllen i huda og mørk i håret. Kan jo stemme det her 

Anonymkode: 62f13...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.G.

Var nok en liten tater som gjorde til at det ble noe arving på mang en gård tidligere.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har litt tykke kinnbein, ser at farmora mi og hadde det... 

Er det et mer samisk trekk tro? Om der kan være samer i slekta?

Anonymkode: 7d75d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min slekt er nordfra, på kysten der har de samme "problem" så jeg tror kanskje dette mulignes går igjen langs mesteparten av kysten fra Bergen og oppover landet vårt.. Mine aner er sporet tilbake til Hellas via en tipp tipp ettellerannet oldefar :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke samme greie rundt Haugalandstraktene? Påfallende mange nord-Rogalendinger jeg kjenner har spanske trekk. Har uttrykket "alle haugesundere er arabere" noen sammenheng her kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 5/8/2016 at 9.37, AnonymBruker skrev:

jeg har litt tykke kinnbein, ser at farmora mi og hadde det... 

Er det et mer samisk trekk tro? Om der kan være samer i slekta?

Anonymkode: 7d75d...98d

Det kan godt hende. Ofte var det jo skam å ha sameblod, så det er ikke så rart hvis dette ikke er noe dere kjenner til.

Jeg er også mørkere enn gjennomsnittsnordmannen. Den ene siden av slekten er svensk overklasse/adel, så der har det selvfølgelig vært mye utveksling mellom nord og sør. Men den norske delen av slekta, som jeg vet mye mindre om, er også ganske mørk. Det hadde vært gøy å ta en gentest en gang og finne ut hvorfor jeg ser ut som jeg gjør. :)

Anonymkode: e47af...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det var veldig mange spanske  og portugisiske skip etter kysten før pga av klippfisk og tørrfisk eksport. Spsnske/portugisiske trekk er vanlig etter hele leia.

Anonymkode: 398fb...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birti

Har vært mye portugisere og spanjoler i Møre og Romsdal pga klippfisken :-) Kanskje ekstra utbredt på Nordmøre hvor spanjolene kom allerede på starten av 1800-tallet for å handle med klippfiskkongene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...